Miten lopettaa imetys tissitakiaiselta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti pulassa

Vieras
Miten lopettaa imetys lapselta 1v2kk, joka on oikea tissitakiainen, rakastaa tissiä ylikaiken. Syö vielä yölläkin, päivälläkin monta kertaa. Oikea ruoka maistuu huonosti koska söisi mieluiten vain tissiä.

Minä itse olen jo niin uupunut tähän. Ei pelkästään se että herään monta kertaa yössä syöttämään, vaan myös turhautuminen siihen ettei lapsi syö kunnolla oikeaa ruokaa. Monta kertaa olen yrittänyt lopettaa imetyksen, huonoin tuloksin, koska en vaan jaksa sitä huutoa (se ei ole itkua vaan HUUTOA, RÄÄKYMISTÄ) sydän särkyy sitä kuunnellessa, samoin korvat.

Mietin että jos mies lähtisi lapsen kanssa mummolaan yöksi/pariksi. Siitä voisi ehkä olla apua. Mutta sitten muut joutuisi ehkä kuuntelemaan sitä kaameea rääkymistä siellä mummolassa. Tai voihan olla ettei lapsi huuda ollenkaa. En tiedä. Vai pitäisikö vain ottaa itseä niskasta kiinni ja laittaa vaikka korvatulpat ja kuulosuojaimet päähän ja olla kylmä ja antaa huutaa vaan.

Kellään kokemuksia samanlaisessa tilanteesta?

Ongelma taitaakin olla nyt se että miten saan miehen suostumaan tähän. Äsken ehdotin, niin vastaus oli vaan "hirveää huutoa kuitenkin vaan" voi vittu sanon minä! Kaiken lisäksi tuo mieskin vituttaaa kun ei auta missään.

No sä olet itse opettanut sille lapselle että huutamalla saa tahtonsa läpi niin toetysti se sitten huutaa seuraavalla kerralla entistä pidempään. Valitettavasti sille ei nyt oikein voi mitään. Kai se sinäkin voit lähteä sinne mummolaan yöksi ja jättää lapsen ja isän kotio?

Eihän se lapsi välttämättä hoksaa kysellä sinun perääsi, jos et ole siellä mukana?
Aika karua, jos kukaan ei osallistu tuohon vieroitushommaan ollenkaan. : /

Oletko palaamassa töihin lähiaikoina? Minä palasin töihin lapsen ollessa 1 v 3 kk, aluksi osapäiväisenä ja se rajoitti imetystä sopivasti. Hoidossa lapsi söi hyvin muuta ruokaa (huom. on rintamaitokin oikeaa ruokaa ja varsin monipuolista sellaista) eikä itkenyt tissin perään, kun sitä ei kerran näköpiirissä ollut. Oli hän kyllä muutenkin ihan kohtuullisesti alkanut syömään kiinteitä, vaikka imetyksiä olikin toistakymmentä päivässä ja muutama yölläkin.

Sinuna minä en lopettaisi imetystä, vaan ainoastaan turhan stressaamisen. Jos kuitenkin lopetat, niin toki tuo ainakin hetkellisesti auttaisi, että mies on lapsen kanssa muualla. Todennäköisesti sinunkin lapsesi jo ymmärtää, että maitoa saa vain sinulta eikä tissiä vaadi, kun et ole paikalla. Siihen en kyllä luottaisi, että päivässä tai kahdessakaan lapsi tissit unohtaa. Ei meillä ainakaan pidemmätkään tauot lasta vieroittaneet, vaan hän palasi aina rinnalle kuin mitään taukoa ei olisi ollutkaan vaikka olin enimmillään 3 yötä ja 4 päivää poissa kotoa. Tosin en imetyksen lopettamiseksi, vaan työmatkalla ja lapsi oli kyllä silloin vähän vanhempi.

Normaali vieroitustapa on pikkuhiljaa imetyksiä karsia, kertalaakista lopettaminen voi olla lapselle aika rankka kokemus ja sinunkin täytyisi sitten pumppailla pitkään rintatulehdusten välttämiseksi. Yövieroituksella voisi aloittaa, jos mies vaikka hoitaisi pari yötä (kotona tai mummolassa).

Lopetin itse imetyksen 9 kk iässä kun terveydentila heikkeni ja piti aloittaa lääkitys. Meillä siirtyminen tapahtui aluksi korvikkeeseen ja sitten tavallisiin maitoihin. Ei ollut kyse tissitakiaisesta meillä vaikka ahkerasti lähes täysimetin tuon 9 kk...

En tiedä onko siis neuvoistani apua, kun ei ole kokemusta täyttä kurkkua huutamisesta, mutta ehkäpä jotain apua saat? Ensinnäkin aloitin itse yösyöttöjen lopettamisella. Varasin enemmän apua päiviin että jaksoin yöt. Kolme tai neljä yötä meni siinä että lapsi heräili vähän väliä odottaen saavansa ruokaa, mutta en antanut. Taputtelin, sylittelin, kantelin, mutta en syöttänyt. En huudattanut.

Kolmisen yötä meni väsyneenä, päiviin olin valjastanut apujoukkoja ja nukuin aina parisen tuntia. Sitten se itku vaan loppui ja lapsi alkoi nukkua yöt. Se olikin vasta ihmeellistä aikaa! (en voi tietysti teille luvata noin kivutonta siirtymää koska yli 1-vuotias on jo tahtovammassa iässä ja voi olla haastavampi tapaus. Muista kuitenkin että sinun tahtosi ja ERITYISESTI kärsivällisyys pitää olla lujempi. huudattaa ei tarvitse, mutta tärkeintä on että ei syötä enää.)

Mietin myös, että suostuisiko lapsenne juomaan pullosta maitoa? Jos siirtyisitte alussa maitopulloon (vaikka jo iso onkin ja nokkamuki jo varmaan käytössä) mutta pullo voi helpottaa imemiseen tottumista alussa. Jos pullo ei kelpaa, ei liene muuta keinoa kuin lopettaa vain imetys päiviltäkin ja kestää huuto.

Tuli mieleen vielä, että jospa sopisit äitisi kanssa, että hän ottaa lapsesta päävastuun kun isä tulee sinne vaikkapa yöksi. Sovitte aluksi yhden yön, jos menee ok niin toisen. Lapsi voi tottua mummin kanssa vaikka tavanmaitoon ihan nopeastikin jos sylitellään ja syödään hyvää ruokaa ja leikitään ja ulkoillaan paljon. Lapsi voi unohtaa koko homman jos on paljon muuta tekemistä. Ja kotona sitten sama linja eli huomio muualle mahd paljon. Olkaa vaikka paljon ulkona jossa muuta tutkittavaa ja leikittävä ja maitoa mukana mutta ei tissi enää!

Ja mulle ei kyllä tullut rintatulehdusta. Nelisen päivää ehkä pumppailin maitoja pois ja sitten se loppuikin pikku hiljaa jo.

Kannattaa jo oman jaksamisen ja terveyden takia tuossa iässä lopettaa imetys varsinkin jos se tuntuu hyvältä. Lapsi ei sitä enää tarvitse ja siirtyminen kiinteään ruokaan on normaalia kehitystä. Saat myös yöunia itse enemmän ja jaksat paremmin.

Ja mulle ei kyllä tullut rintatulehdusta. Nelisen päivää ehkä pumppailin maitoja pois ja sitten se loppuikin pikku hiljaa jo.

Kannattaa jo oman jaksamisen ja terveyden takia tuossa iässä lopettaa imetys varsinkin jos se tuntuu hyvältä. Lapsi ei sitä enää tarvitse ja siirtyminen kiinteään ruokaan on normaalia kehitystä. Saat myös yöunia itse enemmän ja jaksat paremmin.

Sinä et lopettanut kuitenkaan ihan seinään. :) Ja yksilöllistä se tietenkin on, kuinka nopeasti maidontuotanto laantuu.

Sinulla oli tietysti terveydelliset syyt lopettaa imetys, mutta normaalitilanteessa terveyssyyt puoltavat pitkää imetystä. Esimerkiksi rintasyövän riski vähenee, sitä enemmän mitä pidempään imettää. Rintamaito ei ole taaperolle ravitsemuksellisesti enää kovin merkityksellistä, mutta kyllä se vastustuskyvylle hyvää tekee vielä silloinkin ja varsinkin päivähoidon alkaessa hyvä juttu. Me ainakin vältettiin kaikki korvatulehdukset sun muut, eikä perusflunssiakaan lapsella paljon ollut.

Mutta toki imetys kannattaa lopettaa, jos se äidin jaksamista liikaa verottaa. Usein vaan imetys ei ole itsessään raskasta, vaan pikemminkin vieroitus- ja muun ruuan syöttöstressi on se ongelma. Silloin ei kannata lopettaa imetystä, vaan turha stressaaminen.

Kyllä meillä on imetys lopetettu niin, että minä olen lähtenyt pois kotoota ja mies on jääny tissitakiaisen kanssa kotiin. Muutaman tunnin on jaksanu huutaa ja sen jäljeen isin kainalossa nukkunu. Seuraavana päivänä kun oon tullu kotiin oon antanu tissiä, mutta illalla isi pustäny nukkumaan. 3 kertaa toiminut hyvin :) lapset ollu 1v2kk-1v9kk.
Oon saattanu jatkaa päiväimetystä jonkin aikaa mutta aika pian on sekin loppunu.
Ja kyllä meilläkin oli yö imetyksiä tiuhaan tahtiin ja päivisinkin useaan kertaan ihan kuin ap:lla ruuan korvikkeena.

Tsemppiä, ei se mies yhteen huutoyöhön hajoo :)

Kiitos vastauksista. En ole menossa töihin, ihan oman mielenterveyden kannalta haluan lopettaa, kun olen koko ajan niin huonolla tuulella, ja tosiaankin stressaantunut. Ajattelin siis että mies olisi mennyt omien vanhempiensa luokse yöksi, mutta eipä tuo oikein innostunut. Olisihan se helpompaa tosiaan vieroittaa jos olisi apujoukkoja :(

Sterssaan todella paljon sitä ettei lapsi syö kunnolla "oikeaa" ruokaa. Vaikka paino on aina noussut hyvin jne. Jotenkin vaan tuntuu että kyllä kai tämän ikäisen pitäisi jo syödä kunnolla. Tämä kun ei tosiaan syö kuin just just 1-2 dl kiinteää ruokaa päivässä, siis yhteensä. Ja ehkä myös se "ahdistaa" kun muut tuntuu pitävän tämän ikäisen imetystä jotenkin outona. Vaikka mitäpä se muille kuuluu, mutta jotenkin ehkä jo häpeilen imetystä.

Jos tuntuu ettei ole paukkuja yöimetyksen lopettamiseen niin ehkä kannattaa sitten vähentää päivistä. Jos lapsi nyt saa joka harmitukseen tissiä niin ehkä sitä voisi sitten opetella päiväsaikaan että on muitakin tapoja saada lohtua kuin se rinta. Että oikeastaan se syli riittää lohdun saamideen ja sylissä voi tehdä paljon muutakin kuin syödä. Esim kanniskele sylissä, tanssikaa lastenmusiikkia, köröttele, keinuttele, lukekaa kirjaa jne. Laita vaikka poolopaita päälle niin ihoa ei ole paljaana houkuttelemassa rinnalle.

Ehkäpä ne yöt siitä sitten aikanaan ratkeaa. Koita aluksi saada lapsi nukahtamaan ilman rintaa päivällä ja sitten illalla. Siirrä imetys hieman kauemmaksi nukahtmisesta, esim imetät sängyllä ja luette sitten vielä korjan/laulat laulun ja sitten nukkumaan.

Joo, vaikeaa se on jos ei kukaan tue.. mullakin oli ennen niin, mutta vaihdoin lopulta kaupunkia että omat vanhemmat on lähempänä. Muuttoa seuraavana päivänä lopetin yöimetykset, oli pakko saada nukuttua. Eli voimia sulle, kyllä sitä tukea täytyisi saada.
Millaisissa väleissä olet miehesi vanhempien kanssa? Voisitko soittaa heille ja sopia että mies tulisi lapsen kanssa pariksi yöksi. Voit sanoa, että jos menee huonosti, tulet perässä seuraavana päivänä ja jos menee hyvin niin ovat pari yötä.
Miehellesi sanot, että tämä on nyt vaan hoidettava, ja että se ei ikinä lopu jos sitä ei nyt vain tee. Ja että se siirtymävaihe on joka tapauksessa raskaampi, ja et voi omin voiminesi sitä tehdä. Yhdessähän sitä on lapsi tehtykin. Tulevaisuus voi sitten ollakin jo paljon valoisampi, koska kiinteisiin siirtyminen luo päivärytmiä ja selkeitä aterioita, lapsi nukkuu paremmin öisin kun syö päivällä kiinteää ruokaa, vatsa toimii paremmin ja yösyöttöjen lopetus lopettaa myös hampaiden rasittamisen.

Eli nyt vaan kaikki mahdolliset tutut kehiin jos auttavat ainakin päiväaikaan, koska tarvitset selkeästi lepoa! Tiedän kokemuksesta että avun pyytäminen on hankalaa, mutta minulla itselläni se pelasti koko mielenterveyden ja jaksamisen. En olisi jaksanut tilannetta enempää, kun olin niin tööt.

Jos ei mikään muu auta niin saisitko lastenvahdin välillä päiväsaikaan viemään lasta vaikka ulos? Sitten nukut itse. Se ei loppujen lopuksi ole kamalan kallista. Lapsi voi alkaa saada samalla kontaktia muihin ja virikkeitä ja kiinnostus ainaiseen rintaan voi vähentyä. Mutta pyydä myös isovanhempien tuki!

Itse lopetin aikoinaan yhden tissitakiaisen imetyksen osin huijaamalla, eli vähentämällä maidontuloa salviateetä juomalla. Siitä varmaan irtoaa myös jotain makua maitoon, ja outo maku ja imemisen hankaluus laskivat kai riittävästi homman kiinnostavuutta jotta pahemmitta kiukutteluitta selvittiin. Tosin lapsi (melkein 2-v.) ei silloin enää juonut maitoa kuin yöunille mennessään.

Yhteistyössä