Miten lestadiolaisilla on varaa isoihin omakotitaloihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Ja toinen voi olla se, että vl:llä on aika suosittua tuo talkoohenkisyys, joten aina löytyy tuttavapiiristä putkimiestä ja sähkömiestä ja timpuria ja raksamiestä. Eli työvoimasta ei juurikaan tartte maksaa kun auttaa sitten myös muita talkoolaisia heidän rakennuksillaan. Siinä säästää julmetusti.

Totta tämäkin. Monilla riittää sisaruksia ja muuta sukua auttamaan ihan omasta takaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Kyllä ne ihan ite pankista hakee lainaa. Kyllä minäkin mielummin omaa maksaisin, kun vuokraa nyt joutuu maksamaan vajaa 900. Sillä maksais jo hyvinkin omaa. Ei siihen lainan ottamiseen mitään miljoonatuloja vaadita.

No ei 900e kk lyhennetä mitään isoa lainaa kuitenkaan =)

Aijaa, mut kyllä moni kaveri lyhentää pienempiäkin summia omakotitalosta!

Aijaa =) Riippuu tietysti missäpäin maailmaa on ok-talo ja kuinka uusi, mutta mun oma tuntuma että 150t max tuolla lyhennyksellä. etelästä sillä ei saa "juurikaan mitään" =)

Me lyhennetään just tuon 900 e ja lainaa oli alunperin 157 000 e, Talo on yhteensä 175 neliöö talleineen, varsinainen asuinpinta-ala reilu 100neliöö. Niin ja talo rakennettu 1995, lämmin autotalli / työhuone / kesähuone rakennettu 2002. Tontin koko 1380 neliöö. Mutta tosiaan totta on että pääkaupunkiseudulta tuolla ei taida paljon mitään saa :)

Saa sillä n. 18 neliön yksiön

Alkuperäinen kirjoittaja Hupihuutaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Kyllä ne ihan ite pankista hakee lainaa. Kyllä minäkin mielummin omaa maksaisin, kun vuokraa nyt joutuu maksamaan vajaa 900. Sillä maksais jo hyvinkin omaa. Ei siihen lainan ottamiseen mitään miljoonatuloja vaadita.

Niin vuokrallahan sitä ei kannata yleensä ollakkaan, vaan omaa maksaa tietenkin :) Mutta siis kun ajattelee että hyvä kun kahdella työssä käyvällä on varaa maksaa niin suuria lainoja mitä tuollaiset talot vaatii niin tuntuu aika hurjalta että näillä on vaan toinen vanhemmista lainaa makselemassa periaatteessa. Mietiskeltiin vain että miten kummassa ne maksaa niitä lainoja.. että jos joku nyt herneen vetää nokkaan niin :(

Itse olen vl ja miettinyt ihan samaa =) . Yksi syy voi olla se, että useat rakentavat itse monta taloa peräkkäin. Kyllä niistä talonmyynneistä hyvät voitot saa varsinkin jos ovat hyvällä paikalla.

Ja toinen voi olla se, että vl:llä on aika suosittua tuo talkoohenkisyys, joten aina löytyy tuttavapiiristä putkimiestä ja sähkömiestä ja timpuria ja raksamiestä. Eli työvoimasta ei juurikaan tartte maksaa kun auttaa sitten myös muita talkoolaisia heidän rakennuksillaan. Siinä säästää julmetusti.

Nimenomaan :)

mulla on sisarukset rakentanu tässä parin vuoden aikana omia talojaan ja vuorotellen on käytetty sisarusten ja sukulaistn apuja. putkimies, sähkömies, pari kirvesmiestä, rakennusvalvoja, arkkitehti, lukkoseppä ym.. pelkästään omasta perheestä löytyy meillä nuo :) ja kaikki tekee tupakka ja ruoka palkalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
kyllä sitä pankinjohtajan pakeilla istutaan ihan samalla lailla ku muutki. se on totta että monessa perheessa äiti hoitaa lapset kotona ja vaan isä käy palkkatyössä mutta kyllä ne äidille tulevat lapsilisät ja kotihoidontuet ihmeesti kartuttaa niitä kuukausituloja.

7 lasta= lapsilisät yli 1000e kuukaudessa :)

mutta kylläpä ne taitaa pankissa laskea tarkkaan jokaisen kohdalla millanen maksukyky on.
ja monet "kalliit, 2-kerr. lukaalit" on voitu kuitenkin rakentaa enemmän käytöllisiksi kuin näyttäviksi. ja laskettu joka penni tarkkaan. että kyllä sitä alle 200 000 euron lainallaki saa jo hienon talon.

Niin mutta mä en usko että lapsilisät paljon rakennushommissa jeesii, kun meneehän suuren perheen ruokkimiseen ja vaatehankintoihin ym suuret summat rahaa. Ja mitä nyt oon käyny kylässä joskus pienenä niin kyllä usealla oli porealtaat ym. :whistle:
Mutta siinä voi olla kyllä perää että saavat apua rakentamiseen ja rakennuskustannukset saadaan näin alhaisemmiksi, mutta silti.. Ihmettelen yhä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ertsi:
No ei oo mitään lainasysteemejä seurakunnalla. Ihan itse jokainen menee lainan pankista hakemaan. Kyllä mekin miehen kanssa talon rakennusta suunnitellaan, mahdollisesti ensi keväänä aloitetaan. Tällä hetkellä yksi lapsi ja minä kotona tytön kanssa.

Monesti vaan isoissa perheissä ei taloilta vaadita mitään erikoisia materiaaleja yms. Tehdään edullisesti ja paljon talkoilla. Työ on se mikä maksaa sanoo appeni joka rakennusalalla yrittäjä... Joten jos työstä ei ulkopuolisille tarvii äärettömästi maksaa niin laskee lainanki määrää...

Kyllä nykyään tunnutaan vaativan. Riippuu tämäkin toki perheestä. Muuten peesi sun jutulles :wave:

Niin vuokrallahan sitä ei kannata yleensä ollakkaan, vaan omaa maksaa tietenkin :) Mutta siis kun ajattelee että hyvä kun kahdella työssä käyvällä on varaa maksaa niin suuria lainoja mitä tuollaiset talot vaatii niin tuntuu aika hurjalta että näillä on vaan toinen vanhemmista lainaa makselemassa periaatteessa. Mietiskeltiin vain että miten kummassa ne maksaa niitä lainoja.. että jos joku nyt herneen vetää nokkaan niin :(

Itse olen vl ja miettinyt ihan samaa =) . Yksi syy voi olla se, että useat rakentavat itse monta taloa peräkkäin. Kyllä niistä talonmyynneistä hyvät voitot saa varsinkin jos ovat hyvällä paikalla.

mulla on sisarukset rakentanu tässä parin vuoden aikana omia talojaan ja vuorotellen on käytetty sisarusten ja sukulaistn apuja. putkimies, sähkömies, pari kirvesmiestä, rakennusvalvoja, arkkitehti, lukkoseppä ym.. pelkästään omasta perheestä löytyy meillä nuo :) ja kaikki tekee tupakka ja ruoka palkalla :)

kysytään nyt sitten tämä tietokone-juttu. TV:hän on kielletty. Mikä tekee esim. uutisten ym. asiaohjelmien katsomisesta kiellettyä, kun kuitenkin internet näine kaikenlaisine palstoineen ym. on näemmä 'sallittua'. Ihan vain mielenkiinnosta minäkin kyselen?

Täällä yks vl.äiti ja meillä lainaa talosta 150 tuhatta ja takajia on kaks. Lyhennetään kuukaudessa lainaa 900?. Talossa 130 neljötä ja vintti tekemättä.
Ja viis lasta meillä,mutta ei niillä lainaa lyhennetä.se menee tasan tarkkaan ruokaan se raha.
Ja todellakin meillä on suuret suvut kummallakin ja talkoilla tehty kaikkien talot. Ja meillä oli vielä naapuritkin (ei uskovaisia) apuna talkoissa.
Vaikka ihan miehen tuloilla pärjätään,niin tiukkaa meilläkin on välillä.Ihan samallalailla ku kellä tahasa muillakin.

Sen sanon teille ihmetteliöille,että moni kakku päältäkaunis mutta sontaa sisältä.
Monesti uskovaisilla on keskenään tosi kova elintasokilpailu,mitä minä vihaan yli kaiken.

no mä ajatteleisin niin, et lestadiolaisperheiden lapset ovat oppineet nuoresta lähtien kotona taloudellisen elämäntyylin. osaavat laittaa edullista kotiruokaa ja leipoa, osaavat ommella uutta ja korjata vanhaa vaatetta. osaavat kierrättää. he osaavat nämä taidot sit omassa kodissaankin. heillä ei mene rahaa baareihin ja ravintoloihin. he ovat tunnollisia opiskelijoita ja monet tekevät työtä jo koko opiskeluajan, joten osaavat käyttää ajan tarkoin ja osaavat siis tarvittaessa tehdä useampaakin työtä. ovat yleensä niin tunnollisia työntekijoitä et saavat helposti vastuullisia tehtäviä ja myös sit isompaa palkkaa. ei ole krapulan takia poissa oloja työstä eikä muutakaan turhaa poissaoloa. näin ollen isoki laina varmasti hoituu paremmin kuin sellaisesa perheessä jossa täytyy ottaa menoissa huomioon isännän ja emännän ryyppyreissut taksimatkoineen.

TUPAKKAPALKALLA! ja ilmeisesti kuitenkin yksikin kylmä keskiolut on kielletty?!?! Olenko oikeassa?

Täällä yks lestadiolainen perhe. Olemme 30-vuotiaita ja meillä on 3 lasta. Oman talon rakensimme kolme vuotta sitten ilman minkäänlaista talkooapua. Talon rakensimme täysin itse lukuunottamatta tietysti maatyöt, sähkötyöt, lvi-hommat ja takan muuraus. Talo on 160 neliötä ja lainaa maksetaan tällä hetkellä 900?/kk. Tontti on pikkusen vajaa hehtaarin. Me päätettiin etukäteen, että lainaa otetaan tietty summa ja sillä rakennetaan niin valmiiksi kuin saadaan. Se oli jo alusta alkaen selvä päätös, ettei lisälainaa oteta koska ei haluta elää liian tiukasti. Niinpä osa talosta jäi tekemättä mutta niitä ollaan tässä pikkuhiljaa tehty sitten sitä mukaa kuin on ollut varaa ja talo alkaa olemaan kohtapuolin täysin valmis. Ei lestadiolaisilla mitään sisäpiirilainoja ole, jokainen hommaa lainan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin. Itse olen pystynyt olemaan hoitovapaalla jo jonkin aikaa ja pelkästää miehen palkalla + lapsilisillä + kotihoidontuella eletään ja hyvin ollaan vielä saatu lainat lyhennettyä ja laskut maksettua. Ei tosin pystytä kauheesti ylimäärästä ostamaan eikä reissuja tekemään mutta töihin olen palaamassa loppuvuodesta joten pikkusen helpotusta on sillon tiedossa :)

Niin ja lisäänpä vielä, kun joku tuota kauhisteli että nuorena taloja rakennetaan. Ollaan miehen kanssa 22v ja 20v. Molemmilla vakituinen työpaikka, joten miksipä emme rakentaisi? Onpahan aikanaan maksettu pois...

Alkuperäinen kirjoittaja eskilstuuna:

TUPAKKAPALKALLA! ja ilmeisesti kuitenkin yksikin kylmä keskiolut on kielletty?!?! Olenko oikeassa?

kyllä sitä pankinjohtajan pakeilla istutaan ihan samalla lailla ku muutki. se on totta että monessa perheessa äiti hoitaa lapset kotona ja vaan isä käy palkkatyössä mutta kyllä ne äidille tulevat lapsilisät ja kotihoidontuet ihmeesti kartuttaa niitä kuukausituloja.

7 lasta= lapsilisät yli 1000e kuukaudessa :)

mutta kylläpä ne taitaa pankissa laskea tarkkaan jokaisen kohdalla millanen maksukyky on.
ja monet "kalliit, 2-kerr. lukaalit" on voitu kuitenkin rakentaa enemmän käytöllisiksi kuin näyttäviksi. ja laskettu joka penni tarkkaan. että kyllä sitä alle 200 000 euron lainallaki saa jo hienon talon.

Niin mutta mä en usko että lapsilisät paljon rakennushommissa jeesii, kun meneehän suuren perheen ruokkimiseen ja vaatehankintoihin ym suuret summat rahaa. Ja mitä nyt oon käyny kylässä joskus pienenä niin kyllä usealla oli porealtaat ym. :whistle:
Mutta siinä voi olla kyllä perää että saavat apua rakentamiseen ja rakennuskustannukset saadaan näin alhaisemmiksi, mutta silti.. Ihmettelen yhä :D

Voin sanoa että ne lapsilisät menee nyt kaikki ruokaan... Nimittäin se ei kovin halpaa ole.

ehkä sitä on jo kotona lapsena opittu laittamaan välillä suu säkkiä myöten ja pihistämään jostain että saa sit jotain luksusta omaan kotiin.

ja siihen haluan kyllä puuttua että hyvät ihmiset, kyllä lapsilla voi olla muitakin harrastuksia kuin jääkieko, moottoriurheilu ym. ei kaikki tarvi olla niin kallista. ja sehän on ymmärrettävää että kalliita harrastuksia ei voi olla jos lapsia on useampi.

ja vaatteiden ja lelujen kierrätys.. joka joka aikoo "tehdä" kaksi lasta, haluaa varmasti aina uutta ja hienoa lapsilleen. mutta paljon on esim. vauvojen vaatteita jotka eivät mene miksikään vaikka useampi pikkunen niitä vauva-aikana käyttää.tuossa vaan esimerkki. mullaki on tallessa kaikki hyväkuntoisina säilyneet vaatteet ja lelut mutta taas kun niille tulee käyttöä ostan mukaan varmaan paljon uusiakin.:)

mutta miten ne saa pankista nii paljon sitä lainaa? kyllä iso talo vaatii rahaa paljon,ison tontin,paljon materiaalia vaikka halvinta oliskin jne. lämmityskulut,vesi ym. on paljon isossa perheessä ja talossa.
paljon lapsia = paljon menoja ja pankilla on oma laskelmansa paljonko yhtä lasta kohden rahaa täytyy kuukaudessa olla. jos vain toinen on töissä, niin kyllä vähän ihmettelen myös että miten voivat sitä lainaa saada :ashamed: miten yhden ihmjisen palkka riittää esim 12helnkilön tarpeisiin sen pankin laskukaavan mukaan,joka on aika iso. ei siinä paljon auta pankin tätille sanoa että "me ei käydä leffassa eikä juoda alkoholia" :|

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Pakkohan se on iso talo olla, että mahtuu... Oli varaa tai ei. (Ja poreammeet eivät muuten edes kovin paljon maksa...)

kröhön. Ihan turvallisuuden vuoksi en suosittele sitä poreammetta ;)

Ja syystä että?

Meillä saattasivat hukkua sinne :o
Muutaman kerran yöllä heränny ku 3v ollu suihkussa ku ei nukuttanu.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
mutta miten ne saa pankista nii paljon sitä lainaa? kyllä iso talo vaatii rahaa paljon,ison tontin,paljon materiaalia vaikka halvinta oliskin jne. lämmityskulut,vesi ym. on paljon isossa perheessä ja talossa.
paljon lapsia = paljon menoja ja pankilla on oma laskelmansa paljonko yhtä lasta kohden rahaa täytyy kuukaudessa olla. jos vain toinen on töissä, niin kyllä vähän ihmettelen myös että miten voivat sitä lainaa saada :ashamed: miten yhden ihmjisen palkka riittää esim 12helnkilön tarpeisiin sen pankin laskukaavan mukaan,joka on aika iso. ei siinä paljon auta pankin tätille sanoa että "me ei käydä leffassa eikä juoda alkoholia" :|

ei sitä saakkaan jos ei ole tarpeeksi tuloja. Ei kaikki lessut asu leveesti.

=)
Meillä on alle 100 neliön talo, ja maksoi myös alle 100000, reippaastikkin =)
Kun ei me mitään lainaa saa seurakunnalta, vaikka uskovaisia ollaankin ;-)
Oikeesti, itteekin ihmetyttänyt, ei vaan meikäläisten, vaan yleensäkin lähes kaikkien tyyli...aivan kauheet lainat, semmoset että koko ikä pitää maksaa, jos ikä riittääkään

Alkuperäinen kirjoittaja eskilstuuna korjaa :
Alkuperäinen kirjoittaja eskilstuuna:

tuo tupakkapalkalla on mun tietääkseni sanonta.. mutta niin kuitenkin ettei tehdystä työstä makseta rahallista korvausta. jos pitkä matka niin bensoja voidaan maksella, ruoka , ja esim. ne tupakat. sehän on miesten "laatuaikaa" kun saa olla toisten ukkojen kanssa rakennushomissa ja vaikka laittaa grillikuumaksi illan päätteeksi. ja kyllä ne raksahommat on parempi hoitaa ilman sitä olutta., ettei vaan tipu tikkailta ;)mehu ja limukka ajavat saman asian :)

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:

no me saatiin lainaa taloon ilman takaajia. Asuimme ensin muutaman vuoden erittäin vanhassa rintamamiestalossa jonka kunnostimme pikkuhiljaa. Laitettiin myyntiin ja tienattiin sillä sen verran hyvin, että saatiin loppurahoitus pankista ilman takaajia.