Miten lelut hankitaan, kuka maksaa?

Taas tuli tuo riemun kattoon nostava hiton lelulehti kotiin ja lapset tietty löysi sieltä vaikka ja mitä ja kaikkea ihanaa.
No esikoinen sai sitten julmetut kilarit kun IKINÄ hän ei saa mitään ja "kaikki muut" saa ja ja ja..
Sanoin sitten että ok, tyhjennä possus, lasken rahat ja huomenna mennään hakemaan jotain. Päätyi sitten johonkin balettinukkeen johon menee sitten puolet possusta.

Lapsilla on omat possunsa ja he säästävät sinne saamiaan rahoja. Me vanhemmat ostetaan heille lelut, pyörät, trampat yms eli heidän ei tarvitse koskea possuihinsa. Joskus kun menevät esim. jonkun kanssa johonkin niin ottavat muutaman kolikon mukaan mutta pääsääntöisesti possuihin ei kosketa. Leluja ostetaan kun ostetaan, säännöllisen epäsäännöllisesti.
Mutta siis nyt mulla palo käpy siihen kun mitään ei mukamas koskaan saa ja mielestäni noilla on aika hirmuiset läjät leluja ja ajattelin näyttää lapselle että asiat maksaa ja kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti riitä raha ja on pakko tehdä valintoja mitä tahtoo ja siltikään ei vaan voi hankkia koko lelulehteä.

Ja nyt mulla on huono omatunto kun ipana joutuu verottamaan omaa possuaan. Ajattelin huomenna sponssata vähän ettei koko rahaa joudu itseltään kaivamaan..

 
vieras
Meillä on lapsi käyttänyt säästöjään joskus leluihin. Se on opettavaista huomata miten helpolla possu tyhjenee.

Lelulehtiä selatessa kaikki 'mä haluun'-avaukset torpataan saman tien, Siksi ei saa mitään, että on kauppaan tullut jotain uutta kivaa.
 
vieras
Meillä on vasta reilu 2vuotias, eikä kyl opi tossa iässä viel rahoillansa pelaamaan, mutta joskus kun saa vaikka mummulta 10? kukkaroon ja mennään kauppaan ni oon antanut sitte ostaa jotain koska ei sille rahalle muuten ois ollut käyttöä koska on 'ylimäärästä' ja muuten täytellään possua ja tilille menee rahaa myös..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Aika pitkälti ollaan me vanhemmat toteutettu lasten leluhaaveet mutta sillä ehdolla ettei mitään kertakäyttöistä krääsää.
Alkavat olla vaan niin isoja etteivät kaipaa mitään.
Mä inhoan tota krääsää mitä lapset taas himoitsee. Ostan siis ihan mielelläni kunnon palapelejä tai legoja tai muovailuvahaa tai jotain muuta sellaista kunnollista jolla leikkivät ja puuhaavat mutta esim. uivat nuket tai just ballerinanuket tms. on viimeisenä listalla. Kun kokemuksesta tiedän etteivät leiki niillä vaan tykkäävät niistä vanhoista ja perinteisistä.
Ja nyt oli kyse nimenomaan näistä mun mielestä olemattomista leluista millä ei tee mitään ja millä eivät leiki ja lapsen mielestä just niistä kaikkein iiiiihanimmista.
 
Meille ei tule lelukuvastoja eikä muitakaan mainoksia. Lapsi on vasta kaksivuotias, joten ei ehkä edes osaisi vielä niistä mitään pyytää. Itse ostamme leluja silloin tällöin, kestäviä sellaisia ja valikoiden uusia ja kirpparilta. Leluja on ostettu lähinnä merkkipäiviksi ja jouluna sekä lomamatkoilta, mutta joskus myös ihan muuten vaan. Isovanhemmat ja kummit ostavat aika paljon (jopa liikaakin) kaikenlaista myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Aika pitkälti ollaan me vanhemmat toteutettu lasten leluhaaveet mutta sillä ehdolla ettei mitään kertakäyttöistä krääsää.
Alkavat olla vaan niin isoja etteivät kaipaa mitään.
Mä inhoan tota krääsää mitä lapset taas himoitsee. Ostan siis ihan mielelläni kunnon palapelejä tai legoja
Meillä on kaikki legot, playmobilet, brion puurata jne. odottamassa seuraavaa sukupolvea. Oikeasti kestävät käytössä eikä tarvi roskiin heittää.
Lapsilla on ollut paljon myös minun vanhoja leluja.
Ihan ekologisista syistä ollaan oltu hankkimatta krääsää ei niinkään taloudellisista.
 
Aplodeja
Pahin karhunpalvelus minkä vanhemmat voi tehdä lapsilleen on etteivät opeta käyttämään rahaa järkevästi. Eli mun mielestä ap teki ihan oikein. Vanhempanakin pitää miettiä mitä ostaa ja mihin rahat riittää, kuka sen taidon opettaa ellei vanhemmat? Ei se niin mene että rahaa tulee kaupan seinastä eikä mitään tarvi sen eteen tehdä.
 

Yhteistyössä