R
Riikka -78
Vieras
Onko kellään hyviä vinkkejä miten noi lelut sais kerättyä joku muu kuin äippä? Meillä on n.3,5v tyttö ja 10kk poika. Tyttö kyllä jaksaa levittää muttta se KERÄÄMINEN ON KIVEN ALLA!!!!!
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 13:32 Maria kirjoitti:Meillä lelut kerätään aina ennen uuden leikia aloitusta. Esim. jos otat palapelin kaapista, kokoat sen ja viet samaan hyllyyn mistä otin. Jokainen kaksi vuotiaskin osaa varmasti. Itse olen lastentarhanopettaja ja siis päiväkodissa töissä, joten tiedän mistä puhun. Lapset ovat 5 ja 2,5-vuotiaat ja huoneet kohtalaisen siistissä kunnossa. Näin on meillä ollut aina tapana, eivätkä lapset muuta osaa vaatia. Jos ei edellisiä leikkejä ole siivottu (näin käy äärimmäisen harvoin) kerään lelut jätesäkkiin ja vien ne muutamaksi päiväksi varastoon. Monilla lapsilla on tapana levittää kaikki mahdolliset lelut leikimättä kuitenkaan puolillakaan niistä. Meidän käytäntö opettaa lapset pitkäjänteiseen leikkiin, kun vain ne lelut ovat esillä, millä juuri sillä hetkellä leikitään. Lapset saattavat leikkiä parikin tuntia samaa leikkiä yhteen menoon ja saavat aikaiseksi todella hyvät leikit. En oikein pidä hyvänä ajatuksena sitä, että lasten huoneet päästetään hirmumyrskykuntoon ja sitten vaaditaan huoneen siivousta. Leikkiin lapsella on lupa käyttää kaikki energiansa, eikä kellään ole hauskaa, kun energiaa ei enää riitäkään kaaoksen siivoukseen. Samalla tavalla toimimme me vanhemmatkin. Jos otan laatikosta kynän ja kirjoitan sillä, vien sen välittömästi samaan paikkaan takaisin.
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 11:46 vieras kirjoitti:Piti vielä lisätä, että tässäkin asiassa rutiini on se joka kannattaa. Esim. meillä ei kumpikaan lapsi kerännyt leluja kun se tapahtui satunnaisesti, mutta kun vaihdoimme tyttöjen makuuhuoneen toiseen huoneeseen ja samalla otimme rutiinin, että aina joka ilta ennen nukkumaan menoa siivotaan lelut lattialta laatikoihin, homma alkoi toimia. Nyt tytöt tietää, että iltapuuhiin kuuluu hammastenpesu, yöpaidan vaihto ja lelujen kerääminen. Siitä ei enää tarvitse edes keskustella kun "niin on aina ollut ja tulee aina olemaan".
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 21:57 katrillix kirjoitti:Meillä usein leikitään esim. laivaleikkiä johon kuuluu että astiat raahataan ruoiksi, nuket matkustajiksi ja niille "pakataan" kaikki nukenvaatteet mukaan, legot leluiksi... Eli yksi leikki usein muodostuu useista leluista.
Periaatteessa meilläkin korjataan edellinen leikki pois alta ennen seuraavaa, käytäntö sitten vaihtelee tilanteen mukaan.
Esim. legot korjataan niin, että saavat valita minkäväriset legopaikat kerävät ja äiti tietysti oman värinsä mukana... Itse edes hiukan osallistumalla kannustaa lapsiakin.
Myöskään esim. kehoitus 'siivoa huone' ei ehkä kovin pienelle mene perille. selkeämpää jakaa tehtävä osiin: siivoa nyt nuket hyllyyn... ja sitten kun se on tehty... nyt astiat laatikkoon.
Muita keinoja: Yllätäpä äiti ja siivoa legot. Nyt menen vessan ja kylläpäs olen yllättynyt jos kaikki on siivottu sillä aikaa. Ja sitten olen TOSI yllättynyt ja kehun lapsen maasta taivaaseen. (toimii myös ulkovaatteiden päälle laitossa)
Mhdatkohan löytää kaikki nuken vaatteet? Tulen kohta katsomaan, löysitkö.
Usein jakelen ohjeita keittiöstä puuhieni lomasta ja kurkin välistä miten homma sujuu ja annan uusia ohjeita sekä käyn itsekin poimimassa muutaman tavaran.
Nämä tehoavat meillä, mutta eivät aina ja silloin siivoaa äiti tai isi yleensä lasten mentyä nukkumaan.Meidän tytöt ovat 4v. 3v. ja 1v.