miten lelujen kerääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riikka -78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riikka -78

Vieras
Onko kellään hyviä vinkkejä miten noi lelut sais kerättyä joku muu kuin äippä? Meillä on n.3,5v tyttö ja 10kk poika. Tyttö kyllä jaksaa levittää muttta se KERÄÄMINEN ON KIVEN ALLA!!!!!

Meillä 3-vuotias kerää kun määrätään. Jos ei muu auta, niin kiristys, lahjonta tepsivät aina.... Aika mielellään kyllä kerää itsekin, tietää, että on kerättävä ennen nukkumaan menoa.

10kk tuskin kerää vaikka mitä tekis.
3,5v. oppii varmaan keräämään kun huomaa että jos lelut on keräämättä (ja äiti joutuu siivooman) niin niitä ei enää löydykkään.Leikin avulla voi yhdessä alkoittaa sivoomisen ja antaa sitten lapsen jatkaa.

Mulla on kaksi tyttöä, vanhempi on reilu 3 vuotias ja nuorempi puolitoista. Meillä tuo isompi alkoi kerätä leluja kun näki, että pikkusisko teki niin. Ja pienempi taas alkoi tehdä sitä heti kun vaan oppi liikkumaan ja ottamaan esineistä kiinni. Tuolla pienemmällä kun on vielä niin kova miellyttämisen halu ja palkkioksi riittää vuolaat kiitokset. Isompi siitä taas tulee mustasukkaiseksi ja aikansa toilattuaan huomaa, että hänkin saa kiitoksia siitä, että kerää leluja.

Toinen hyvä juttu on luvata vaikka lukea joku mieleinen satu heti kun lelut on kerätty. Kun menee ja aloittaa itse siivoamisen ja juttelee, että "äiti lukee sadun, mutta vaan niille tytöille, jotka kerää lelunsa", niin yleensä aina alkaa lapsi jo pikaseen kerätä lelujaan.

Piti vielä lisätä, että tässäkin asiassa rutiini on se joka kannattaa. Esim. meillä ei kumpikaan lapsi kerännyt leluja kun se tapahtui satunnaisesti, mutta kun vaihdoimme tyttöjen makuuhuoneen toiseen huoneeseen ja samalla otimme rutiinin, että aina joka ilta ennen nukkumaan menoa siivotaan lelut lattialta laatikoihin, homma alkoi toimia. Nyt tytöt tietää, että iltapuuhiin kuuluu hammastenpesu, yöpaidan vaihto ja lelujen kerääminen. Siitä ei enää tarvitse edes keskustella kun "niin on aina ollut ja tulee aina olemaan".

Meillä eskko täyttää tänään 2v :flower:
Eli heipsis, uusia ollaan tällä leikki-ikäiset-Palstalla :wave:

Juu meillä tuo esikko (poika), kerää lelut yleensä iltaisin laatikkoon, on jo pari kuukautta tehnyt sitä, toki vaihtelevalla menestyksellä, mutta kuitenkin.
Pitäähän sitä lapselle opettaa, että omat leikinjäljet siivotaan pois.

:)

Meillä lelut kerätään aina ennen uuden leikia aloitusta. Esim. jos otat palapelin kaapista, kokoat sen ja viet samaan hyllyyn mistä otin. Jokainen kaksi vuotiaskin osaa varmasti. Itse olen lastentarhanopettaja ja siis päiväkodissa töissä, joten tiedän mistä puhun. Lapset ovat 5 ja 2,5-vuotiaat ja huoneet kohtalaisen siistissä kunnossa. Näin on meillä ollut aina tapana, eivätkä lapset muuta osaa vaatia. Jos ei edellisiä leikkejä ole siivottu (näin käy äärimmäisen harvoin) kerään lelut jätesäkkiin ja vien ne muutamaksi päiväksi varastoon. Monilla lapsilla on tapana levittää kaikki mahdolliset lelut leikimättä kuitenkaan puolillakaan niistä. Meidän käytäntö opettaa lapset pitkäjänteiseen leikkiin, kun vain ne lelut ovat esillä, millä juuri sillä hetkellä leikitään. Lapset saattavat leikkiä parikin tuntia samaa leikkiä yhteen menoon ja saavat aikaiseksi todella hyvät leikit. En oikein pidä hyvänä ajatuksena sitä, että lasten huoneet päästetään hirmumyrskykuntoon ja sitten vaaditaan huoneen siivousta. Leikkiin lapsella on lupa käyttää kaikki energiansa, eikä kellään ole hauskaa, kun energiaa ei enää riitäkään kaaoksen siivoukseen. Samalla tavalla toimimme me vanhemmatkin. Jos otan laatikosta kynän ja kirjoitan sillä, vien sen välittömästi samaan paikkaan takaisin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 13:32 Maria kirjoitti:
Meillä lelut kerätään aina ennen uuden leikia aloitusta. Esim. jos otat palapelin kaapista, kokoat sen ja viet samaan hyllyyn mistä otin. Jokainen kaksi vuotiaskin osaa varmasti. Itse olen lastentarhanopettaja ja siis päiväkodissa töissä, joten tiedän mistä puhun. Lapset ovat 5 ja 2,5-vuotiaat ja huoneet kohtalaisen siistissä kunnossa. Näin on meillä ollut aina tapana, eivätkä lapset muuta osaa vaatia. Jos ei edellisiä leikkejä ole siivottu (näin käy äärimmäisen harvoin) kerään lelut jätesäkkiin ja vien ne muutamaksi päiväksi varastoon. Monilla lapsilla on tapana levittää kaikki mahdolliset lelut leikimättä kuitenkaan puolillakaan niistä. Meidän käytäntö opettaa lapset pitkäjänteiseen leikkiin, kun vain ne lelut ovat esillä, millä juuri sillä hetkellä leikitään. Lapset saattavat leikkiä parikin tuntia samaa leikkiä yhteen menoon ja saavat aikaiseksi todella hyvät leikit. En oikein pidä hyvänä ajatuksena sitä, että lasten huoneet päästetään hirmumyrskykuntoon ja sitten vaaditaan huoneen siivousta. Leikkiin lapsella on lupa käyttää kaikki energiansa, eikä kellään ole hauskaa, kun energiaa ei enää riitäkään kaaoksen siivoukseen. Samalla tavalla toimimme me vanhemmatkin. Jos otan laatikosta kynän ja kirjoitan sillä, vien sen välittömästi samaan paikkaan takaisin.

Paljon hyviä ajatuksia, mutta saanko tarkistaa muutaman jutun?

1. Oletko koko ajan lasten vieressä ja seuraat heidän touhujaan kun ehdit joka leikin välissä kehottamaan lapsia siivoamaan jälkensä?

Mulla tosiaan 3 ja 1,6 vuotiaat tytöt enkä millään ehdi vahtia vieressä koko ajan ja joka leikkiä. Joskus kun pitää niitä pyykkejäkin ripustella yms. Enkä muutenkaan ole sellainen luonne, että istuisin lastenhuoneen lattialla leikkimässä lasten kanssa. Minä touhuan aikuisten juttuja ja lapset leikkii keskenään. Tästä johtuen en aina huomaa kun leikki ja leikkikalut vaihtuvat, saati sitten että näin pienillä vielä keskittymiskyky riittäisikään kovin pitkäaikaiseen leikkiin vaan leikki nyt vaihtuu luontojaankin vähän väliä.

2. Meidän lapset kuuluvat juuri siihen porukkaan, jotka levittävät kaikki lelut lattialle eivätkä sitten osaa oikein leikkiä millään niistä. Oisko sulla neuvoja, miten tilanteen saisi muutettua? (En usko, että näin pieniin lapsiin vielä oikein pätee tuo lelujen takavarikoiminen.) Ja tähän liittyen, miten saisin noin pienet lapset pitämään eri leikkien lelut erillään toisistaan. Olen ainakin miljoona kertaa järjestänyt lelut eri laatikoihin ja hyllyille, mutta jo puoli päivää myöhemmin ne on taas aivan sekaisin.

Mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan kun päivittäin kuitenkin leluongelman parissa painitaan ja mielelläni ottaisin myös vastaan vinkkejä siitä, kuinka saisin lapset leikkimään pitkäjänteisemmin (molemmat, mutta varsinkin tuo vanhempi, ovat luonteeltaan sellainen, ettei jaksa keskittyä kauaa samaan asiaan).

Tekemällä leikin siitä keräämisestä. Legopalikkoja kuskataan kauhakuormaajalla legopyttyyn jne. Toinen suosittu juttu on muovinen rikkalapio, joka lastataan täyteen leluja.

eli marian jälkeiselle, kun kysyit vinkkejä, niin meillä tehosi loistavasti se, että ostin nätit laatikot, joista ei näy läpi, eli mitään leluja ei ole esillä, ja sieltä he saavat joko pyytämällä esim.legolaatikon tai osaavat kyllä itekin ottaa. Ja jos tulee "tylsiä" hetkiä (harvemmin) niin kun ehdottaa jotain jolla ei ole pitkään aikaan leikkineet esim.tehdäänkö junarataa, niin johan innostuvat! Pelit ja palapelit on lukollisessa kaapissa, ja mä pelaan aina kun he pyytävät ja palapelit saavat pyydettäessä!

Oon huomannut että kavereilla, kenellä kaikki lelut on esillä, lapset eivät osaa eikä malta leikkiä kuin pari minuuttia samaln lelun kanssa, kun koko ajan näkyy jotain kivempaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 11:46 vieras kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että tässäkin asiassa rutiini on se joka kannattaa. Esim. meillä ei kumpikaan lapsi kerännyt leluja kun se tapahtui satunnaisesti, mutta kun vaihdoimme tyttöjen makuuhuoneen toiseen huoneeseen ja samalla otimme rutiinin, että aina joka ilta ennen nukkumaan menoa siivotaan lelut lattialta laatikoihin, homma alkoi toimia. Nyt tytöt tietää, että iltapuuhiin kuuluu hammastenpesu, yöpaidan vaihto ja lelujen kerääminen. Siitä ei enää tarvitse edes keskustella kun "niin on aina ollut ja tulee aina olemaan".

näin myös meillä. Joskus törmää äiteihin jotka valittaa kun leluja on lattioilla. Olenkin sanonut ettei niillä voi leikkiä jos ei saa ottaa laatikosta ja leikki on lapsen työtä. meidän täydellistä maailmaa ne ärsyttää..:)

Nyt täytyy peesata Mariaa! Meillä ollut jo reilun vuoden ikäisestä käytössä just toi järjestelmä et lelut laitetaan paikalleen leikkien jälkeen. Hyväksi havaittu menetelmä ainakin meillä. (Joskus jopa tyttö sanoo kavereille, et siivoos noi lelut pois=).. Se kyl joskus hävettää, opettanu liiankin siistiksi ehkä. Jos meillä ei ala lelut menemään koreihin, sillon kun on aika (aina jos lähdetään kotoa, tai unille mennessä), niin mä sanon et" äiti vie nää lelut semmosille lapsille, jotka pitää niistä huolen"..sillon alkaa tapahtua :kieh:

Kylläpäs te olette järjestelmällisiä lelujen suhteen, ihan hävettää tunnustaa että meillä ne on yleensä levitettynä ympäri taloa. En ole pahemmin jaksanut stressata jostain lelujen keräämisestä iltaisin vaikka kyllähän kämppä toki pysyisi siistimpänä jos lelut aina kerättäisiin leikin jälkeen.

Asutko ap isossa asunnossa vai onko teillä vähän leluja?

Meillä pieni asunto, eikä elämästä tulisi mitään pienessä asunnossa kahden leikki-ikäisen kanssa, jos koko asunto olisi leluja täynnä.

Olen tarkka leluista, ja kai se tarttuu lapsiinkin. Korjaan halvatkin jos se on mahdollista, ja kaikki lelut on aina omissa laatikoissaan ja hyllyssään.

Meillä tuo pienempi on kerännyt leluja innokkaammin noin 1-vuotiaasta saakka kuin isompi.

Meillä usein leikitään esim. laivaleikkiä johon kuuluu että astiat raahataan ruoiksi, nuket matkustajiksi ja niille "pakataan" kaikki nukenvaatteet mukaan, legot leluiksi... Eli yksi leikki usein muodostuu useista leluista.

Periaatteessa meilläkin korjataan edellinen leikki pois alta ennen seuraavaa, käytäntö sitten vaihtelee tilanteen mukaan.

Esim. legot korjataan niin, että saavat valita minkäväriset legopaikat kerävät ja äiti tietysti oman värinsä mukana... Itse edes hiukan osallistumalla kannustaa lapsiakin.

Myöskään esim. kehoitus 'siivoa huone' ei ehkä kovin pienelle mene perille. selkeämpää jakaa tehtävä osiin: siivoa nyt nuket hyllyyn... ja sitten kun se on tehty... nyt astiat laatikkoon.

Muita keinoja: Yllätäpä äiti ja siivoa legot. Nyt menen vessan ja kylläpäs olen yllättynyt jos kaikki on siivottu sillä aikaa. Ja sitten olen TOSI yllättynyt ja kehun lapsen maasta taivaaseen. (toimii myös ulkovaatteiden päälle laitossa)
Mhdatkohan löytää kaikki nuken vaatteet? Tulen kohta katsomaan, löysitkö.

Usein jakelen ohjeita keittiöstä puuhieni lomasta ja kurkin välistä miten homma sujuu ja annan uusia ohjeita sekä käyn itsekin poimimassa muutaman tavaran.

Nämä tehoavat meillä, mutta eivät aina ja silloin siivoaa äiti tai isi yleensä lasten mentyä nukkumaan. :) Meidän tytöt ovat 4v. 3v. ja 1v.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 21:57 katrillix kirjoitti:
Meillä usein leikitään esim. laivaleikkiä johon kuuluu että astiat raahataan ruoiksi, nuket matkustajiksi ja niille "pakataan" kaikki nukenvaatteet mukaan, legot leluiksi... Eli yksi leikki usein muodostuu useista leluista.

Periaatteessa meilläkin korjataan edellinen leikki pois alta ennen seuraavaa, käytäntö sitten vaihtelee tilanteen mukaan.

Esim. legot korjataan niin, että saavat valita minkäväriset legopaikat kerävät ja äiti tietysti oman värinsä mukana... Itse edes hiukan osallistumalla kannustaa lapsiakin.

Myöskään esim. kehoitus 'siivoa huone' ei ehkä kovin pienelle mene perille. selkeämpää jakaa tehtävä osiin: siivoa nyt nuket hyllyyn... ja sitten kun se on tehty... nyt astiat laatikkoon.

Muita keinoja: Yllätäpä äiti ja siivoa legot. Nyt menen vessan ja kylläpäs olen yllättynyt jos kaikki on siivottu sillä aikaa. Ja sitten olen TOSI yllättynyt ja kehun lapsen maasta taivaaseen. (toimii myös ulkovaatteiden päälle laitossa)
Mhdatkohan löytää kaikki nuken vaatteet? Tulen kohta katsomaan, löysitkö.

Usein jakelen ohjeita keittiöstä puuhieni lomasta ja kurkin välistä miten homma sujuu ja annan uusia ohjeita sekä käyn itsekin poimimassa muutaman tavaran.

Nämä tehoavat meillä, mutta eivät aina ja silloin siivoaa äiti tai isi yleensä lasten mentyä nukkumaan. :) Meidän tytöt ovat 4v. 3v. ja 1v.

UNELMAPERHE :saint:

niinpä tuntuu olevan...aika unelma.
Meillä pojat 6v ja 5v joiden huone on yleensä päivän aikana suurinpiirtein samaa luokkaa kuin olisi vaikka bagdadin pommituksen jäljiltä...
Nyt en edes muista kaikkia niitä keinoja joita vuosien varsilla olen käyttänyt saadakseni pojat siivoamaan kamansa, mutta nyt ollaan siinä pisteessä, että kun kello tulee 20.00 niin keräävät tavaransa ja pukevat pyjamat päälle.
Aivan päinvastoin kuin tuolla joku ehdotteli lelujen keräämistä joka leikin jälkeen....just juu, kun hippasen pitäis kuitenkin ehtii muutakin tekeen kuin tuota vahtimaan!
Se on meillä rajana, että lastenhuoneesta leluja ei pois kanneta ja iltapalaa ei saa ennenkuin huoneen lattia on tyhjä.

Mutta tuohon aloitukseen sanoisin, että kannattais ehkä keskittyä ensin isomman kannustamiseen keräämään lelunsa, kyllä pienempikin perästä oppii!!

Ups, tulikohan kirjoitettua liian "makeasti". Kyllä ne lelut meillä useinkin lojuu ympäriinsä ja jos esim. itseä väsyttää niin sorrun jankkamiseen ja räyhäämiseen....

Klomps, maan pinnalla. Se siitä unelmasta. Taviksia ollaan. :)

Aikoinani kysyin neuvolantädiltä neuvoja, kun eskarin aloittava lapseni ei millään alkanut siivoamaan lelujaan paikoilleen.
Vastaus:"älä missään nimessä pyydä sen ikäistä lasta siivoamaan jälkiään, sille jää pahat traumat!itse siivoan kolmetoista vuotiaan poikani jälkiä vieläkin.nyt jo aikuistunut tyttäreni on vieläkin pahoillaan kun hänen käskin jälkensä lapsena siivoamaan."Voi elämä mitkä neuvot....

Yhteistyössä