Miten leikkimökkiin valot pimeällä? Ehdotuksia hyvistä ratkaisuista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leikkimökki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leikkimökki

Vieras
Hyviä ehdotuksia, miten leikkimökkiin saisi valot ja ehkä sähköllä lämpiävän sähköpatterin, jotta ei tulisi kylmä.

Millainen työ sinne on vetää sähköt, miten paljon se maksaa? Vai pitäisikö ostaa joku halvahko aurinkopaneeli? Miten tehokas sen pitäisi olla, et saisi valoa ja lämpöpatterin?

Vahvasti epäilen ettei moinen ole edes luvallista. Toisekseen leikkimökki tuskin on eristetty niin että sitä ylipäänsä kannattaisi lämmittää.
Paristoilla toimivat ledivalot riittävät valaistukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29229472:
Vahvasti epäilen ettei moinen ole edes luvallista. Toisekseen leikkimökki tuskin on eristetty niin että sitä ylipäänsä kannattaisi lämmittää.
Paristoilla toimivat ledivalot riittävät valaistukseen.

Miksi ei olisi laillista? Missä se olisi kielletty? Aika harakoillehan se lämpö toki karkaa, mutta ajattelin sitä siis vain lämmittää, kun lapsi leikkisi siellä.

Olen toki ajatellut paristoilla toimivia ledejäkin, mutta toimii ainakin Philipsin vain +25 käyttölämpötilassa.

Ideana olisi siis tehdä leikkimökissä vähän "säänkestävä", ainakin että siellä voisi leikkiä esim nyt, kun pimeä tulee jo klo 16.

Minä hankkisin pari hyvää tukevaa taskulamppua. Ei kannata alkaa lämmittämään, ei pysy lämpö mökissä. Ja tosiaan kannata sähköistää leikkimökkiä.

No kyllä se aikansa toimii, tuommoiset lyhdyt voi viedä aina mennessään ja säilyttää sisällä niin patterit ei tyhjene.

Nuo ehdotetut taskulamput/lyhdyt pitäisi säilyttää itse siinä leikkimökissä, sillä asunto ei ole sen leikkimökin lähellä, en ala raahaamaan noita aika kassissa edes takas.

Mä en itse tiedä mitään paristoa, joka säilyisi hyvänä pakkasissa tai märässä. Mielestäni siis aurinkopaneelit olisi se hyvä vaihtoehto.

Onhan noita lyhtyjä ladattaviakin.
Eiks ihmiset lämmitä terassejakin säteilylämmittimillä nykyisin? Aurinkokennokin sais olla varmaan aika tehokas systeemi ennenku lämmittää?

Nuo ehdotetut taskulamput/lyhdyt pitäisi säilyttää itse siinä leikkimökissä, sillä asunto ei ole sen leikkimökin lähellä, en ala raahaamaan noita aika kassissa edes takas.

Mä en itse tiedä mitään paristoa, joka säilyisi hyvänä pakkasissa tai märässä. Mielestäni siis aurinkopaneelit olisi se hyvä vaihtoehto.

Aurinkopaneelitkin toimii akulla, siis päivän aikana lataavat sitä akkua mitä voi sitten pimeällä käyttää.. Mutta tosiaan nuo ehkä sitten paremmin toimii pakkasellakin.
Ostettiin joku vuosi sellainen 20-30e hintainen aurinkopaneelilamppu lahjaksi sukulaisten varastoon halpahallista. En oo kuullu käyttökokemuksia kyllä mutta ei nuokaan siis halvimmallaan paljon maksa.

Kesällä oli honkkarin mainosläpsyskässä semmoinen aurinkokennolla toimiva valo huusseihin yms paikkoihin. Taisi toimia liiketunnistimella.
Se, riittääkö talven aurinko pitämään siinä tarpeeks virtaa, onkin sit toinen juttu.

oli taas näitä ketjuja, kun mikään ei käy.

Jos mökki on niin kaukana, ettei sinne voi roikkaa vetää/muitakaan sähköjä, eikä jaksa lamppua mukana kantaa, niin UNOHDA!

Kesällä oli honkkarin mainosläpsyskässä semmoinen aurinkokennolla toimiva valo huusseihin yms paikkoihin. Taisi toimia liiketunnistimella.
Se, riittääkö talven aurinko pitämään siinä tarpeeks virtaa, onkin sit toinen juttu.

Tuo ehkä voisi riittää. Olen toki nähnyt niitä haikohkoja puutarhalamppuja, joita ei edes lähes huomaa pimeässä, mutta jos akkua käyttäisi pari tuntia viikossa, niin ehkä se ehtisi latautua viikossa täyteen huonoillakin keleillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29229585:
Onhan noita lyhtyjä ladattaviakin.
Eiks ihmiset lämmitä terassejakin säteilylämmittimillä nykyisin? Aurinkokennokin sais olla varmaan aika tehokas systeemi ennenku lämmittää?

Säteilylämmittiä, mitä olen nähnyt, ne ovat aika korkeita, joten sellainen ei mahdu leikkimökkiin. Taitaisi kyllä olla hieman myös tulipaloriski, uskon että sähköpatteri olisi uskoakseni turvallisempi.

Mä nyt olen ymmärätnyt, että aurinkopaneeleilla monet jopa lämmittää sähkötöntä mökkiä tai venettä. Niitä on tosiaan aika erialaisia alkean noita puutarhavalaisimista aina kesämökin kokonaissähköntuottajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ai tää;29229701:
oli taas näitä ketjuja, kun mikään ei käy.

Jos mökki on niin kaukana, ettei sinne voi roikkaa vetää/muitakaan sähköjä, eikä jaksa lamppua mukana kantaa, niin UNOHDA!

Miksi pitäisi unohtaa? Mä halausin tietää aurinkopaneelista, ne varmaan olisi sopivin vaihtoehto.

Varmaan vesipistekin olisi kiva vetää sinne? Se olis kyllä kieltämättä kiva tietää mitä maksaa sellainen aurinkokennosysteemi jolla jotain tekee, muutakin kuin polttaa lamppua pari tuntia.
Tuttavalla on sellainen, kesäaikaan sillä minikokoista telkkaria katsoo, mutta valojenkin kanssa sitten alkaa olla niin ja näin, parempi on turvautua kynttilään. Ja jos kelit on huonommat, niin akkua saa latailla välillä.

Laittaisitko lapset yksinään leikkimään pimeällä leikkimökkiin, jonka välittömässä läheisyydessä ei ole taloa???? Aika spookia sanoisin!!!
Rakenna kunnon vieramaja/aitta leikkimökiksi talon välittömään läheisyyteen, vedä sähköt ja torpasta on iloa vuosikymmenet. Hintaa kunnon pohjatöillä tehdylle vierasaitalle, jossa muutamassa plusasteessa voi vielä lämmityksen ansiosta nukkua, tulee sellainen 10000 euroa - kannattaa, jos käyttöä löytyy!

Meillä on vedetty leikkimökin kylkeen pihakaapeli! Ihan laillinen sellainen . Siihen miäs laitto parit pistorasiat ja mä sitten mokin sisälle LED jouluvalot! Kummasti valaisee , ja ajastimella olen laittanut palamaan. Sammuu siis joskus yöllä. Mökki on tuossa ok-vieressä . Et voi ittekin seuraa menoa!
Sähköpatteri on kyllä viho viimeinen energia syöppö! Tarviiko sinne lämmitystä?! Tulee sitten sisälle, kun kylmä!!

Yhteistyössä