miten lasta opetetaan lukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No joissain paikoissa saattaa olla liki välttämätöntä osata lukea jo eskariin mennessä, mikäli sen käy. Mutta ekalla sitten voikin taas olla lukutaidoton ja opetella lukemaan siellä. Tämä siis Suomessa.

Esim. missä paikassa? En ole ennen moisesta kuullutkaan.

Joku aika sitten telkkarissa haastateltiin amerikkalaista neurologia, joka sanoi, että lapsi voi oppia lukemaan 1,5-3-vuotiaana. Hän on kuulemma omansa opettanut. Suositteli. En ajatellut itse yrittää.

Sinänsähän voisi olla mahdollista, jos lapsi on motivoitunut asiaan.

Omani oppi kirjaimia jo 1 veenä - 1v10kk. Aika nopeasti oppi yli puolet niistä palapeliä tehdessä. Tosin minä käytin epämuodollisia nimityksiä (äiti-kirjain, omena-kirjan, jne). Ja oman nimensäkin oppi silloin tunnistamaan esim päiväkodin potasta. Ei meinaan suostunut menemään väärään pottaan istumaan (ja potat identtiset). Osasi tuossa kesällä (3v1kk) muodostaa oman, isänsä ja minun nimet kasasta magneettikirjaimia.

Mutta en opeta lastani vielä lukemaan, jos kysyy niin vastaan, jne.

No joissain paikoissa saattaa olla liki välttämätöntä osata lukea jo eskariin mennessä, mikäli sen käy. Mutta ekalla sitten voikin taas olla lukutaidoton ja opetella lukemaan siellä. Tämä siis Suomessa.

Esim. missä paikassa? En ole ennen moisesta kuullutkaan.
Jos eskarissa pitää useita kertoja viikossa kirjoitella reppuvihkoon viestejä kotiin ja aikaa kirjoittamiseen on rajallisesti, niin hyvä lukutaito on välttämätön, jotta ehtii kirjoittaa viestin. Luin vielä heikosti lukevan/kirjoittavan vajaita viestejä ja päätin, että loput osaavat lukea HYVIN jo eskariin mennessä.

Ekalla taas kaikki tiedotteet olivat valmiiksi monistettuja ja reppuvihkoa käyttivät vain aikuiset. Ja lukuharjoitukset aloitettiin alusta eikä vaadittu sanojen tai lauseiden kirjoittamista heti elokuussa, vaan vasta joulun lähellä, kun kaikki kirjaimet oli harjoiteltu rauhalliseen tahtiin. Ja tähän oli varattu kunnolla aikaa.

Yhteistyössä