miten lasta opetetaan lukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 5v tunnistaa oman nimensä lisäksi muitten perheen jäsenten nimet. Siis kirjoitettuna.
Kirjaimet pitäisi opetella ensimmäiseksi, sitten oma nimi ja muitten perheessä olevien nimet.

Siitä eteenpäin en sitten tiedäkkään, lisää tuttuja sanoja esim paappa ja mummi

Asiasta kiinnostuneelle lapselle voi näyttää kirjaimia, kertoa niiden äänteitä... Oma nimi on yleensä aika suosittu kohde. Oman nimen lisäks perheenjäsenten nimet ja arjesta tutut asiat ovat lapselle kivoja ensisanoja. Itse opin lukemaan isosiskon kautta, kävin läpi hänen aapisiansa. Kyselin kaikista kirjainyhdistelmistä, että mitä tossa lukee, miten toi sanotaan.

Mutta ei lasta varsinaisesti tarvitse opettaa, eikä välttämättä kannatakaan.

Kirjaimia voi opetella, ei kai kotona kannata sen kummemmin paneutua. Esikoinen oppi lukemaan heti eskan alussa, oltiin vähän yllättyneitä, kun kuultiin täteiltä, että muut aina kyseli pojalta, mitä missäkin lukee - että ihan itkseen ne sen homman tajuaa sen jälkeen kun kirjaimet on hallussa ja tuttuja sanoja (just noita nimiä tms).

peruskoulu on käyty kyllä,kiitosta vaan.
tyttöä kiinnostaa ja kyselee aakkosia ja niitä ollaan harjoteltu.
en muista miten koulussa ollaan opeteltu lukemaan. tyttö haluaisi lukea kumminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Asiasta kiinnostuneelle lapselle voi näyttää kirjaimia, kertoa niiden äänteitä... Oma nimi on yleensä aika suosittu kohde. Oman nimen lisäks perheenjäsenten nimet ja arjesta tutut asiat ovat lapselle kivoja ensisanoja. Itse opin lukemaan isosiskon kautta, kävin läpi hänen aapisiansa. Kyselin kaikista kirjainyhdistelmistä, että mitä tossa lukee, miten toi sanotaan.

tätä mä hain,kiitos.
aakkosia tosiaan opetellaan ja pikku aapisenkin oon ostanut sille. ei mitään pakonomaista opettelua mutta oman kiinnostuksen ja innostuksen puitteissa mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tätä mä hain,kiitos.
aakkosia tosiaan opetellaan ja pikku aapisenkin oon ostanut sille. ei mitään pakonomaista opettelua mutta oman kiinnostuksen ja innostuksen puitteissa mennään.

Yksi mikä tuli mieleen, nää lasten lukemispelit yms netissä. Onhan se niin että jos lapsi hinkuu niin antaa oppia.

Aakkostietoisuutta ja tuttujen sanojen näkemistä. Myöhemmin tulee kirjaimen äänteen oppiminen - nykyään erilaista kuin vuonna miekka ja kirves, huom! - ja sen jälkeen tavutietoisuus ja sana. En lähtis kamalasti itse opettamalla opettamaan, ettei tule kamalia virheitä, joita on sitten työlästä koulussa hioa pois...

Meidän 5v. lukee jo ihan itse. Ei olla opetettu ollenkaan, itse aloitti kirjainkyselyt kolmevuotiaana ja nopeasti hahmotti oman nimensä kirjoitusasun. Sen jälkeen kyseli perheenjäsenten nimien kirjoittamisesta ja sitä "apinoi". Kirjoja lukiessamme kyseli "mitä tossa lukee?" eli haki ensin näköämuistivahvistusta. kirjoitti itse "omia juttuja" paperille, kun osasi kaikkien kirjaimien kirjoitusasun, sittemmin kiinnostui äänteistä ja itse on maistellut kirjaimia, tavuja. Ja niinpä yllätti muutama kk takaperin lukemisella. Opetettu ei olla, vastailtu vain kysymyksiin.

meijän 3vee oppi kaikki kirjaimet ku sai muumiläppärin ja osaa kirjoittaa joidenkin sanojen tavuja (esim. jos sille sanotaan et kirjota muumi nii tyttö kirjottaa muu) .. hassua silleen koska tyttö puhu vielä ollenkaa, sanoo muutamia sanoja :whistle:

Itse osasin lukea kun menin ekalle. Voitte uskoa että oli äärimmäisen vaikea oppia tavaamaan oikein. En voinut ymmärtää miksi pitää tavu sanoa kirjain kirjaimelta ensin ennenkuin sai sanoa koko tavun ja sitä myöten koko sanan.

Joku aika sitten telkkarissa haastateltiin amerikkalaista neurologia, joka sanoi, että lapsi voi oppia lukemaan 1,5-3-vuotiaana. Hän on kuulemma omansa opettanut. Suositteli. En ajatellut itse yrittää.

Nykyään koulussa opetataan lukemaan äänteillä, ei tavuttaen. Niinpä meilläkin opetellaan lukemaan kotona äänteillä eli esim. siis -> sss-iiii-iii-sss -> s-i-i-s -> siis tai isi -> iii-sss-iii ->i-s-i -> isi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku aika sitten telkkarissa haastateltiin amerikkalaista neurologia, joka sanoi, että lapsi voi oppia lukemaan 1,5-3-vuotiaana. Hän on kuulemma omansa opettanut. Suositteli. En ajatellut itse yrittää.

Nojuu...ehkä tuo 1v9kk saa jatkaa kuvakirjojensa katselua ja kuunnella kun minä luen. Ehtiihän se lukea vielä paljon elämänsä aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Itse osasin lukea kun menin ekalle. Voitte uskoa että oli äärimmäisen vaikea oppia tavaamaan oikein. En voinut ymmärtää miksi pitää tavu sanoa kirjain kirjaimelta ensin ennenkuin sai sanoa koko tavun ja sitä myöten koko sanan.

Mä opin lukemaan suomeksi ittekseni, ruotsi tuli sitten eskarissa, enkä koskaan tajunnu ekalla ku samanikäiset suomenkieliset kaverit leikki tavujen kanssa koulussa :o En tajunnu yhtään miks piti lukea muu-mi ta-lo on ki-va... Tavuviivat pisti mut ihan sekasin kun olin oppinu lukemaan ihan normaalia tekstiä.

Nykyään ei vissiin enää tehdä niin?

Mä opin lukemaan suomeksi ittekseni, ruotsi tuli sitten eskarissa, enkä koskaan tajunnu ekalla ku samanikäiset suomenkieliset kaverit leikki tavujen kanssa koulussa :o En tajunnu yhtään miks piti lukea muu-mi ta-lo on ki-va... Tavuviivat pisti mut ihan sekasin kun olin oppinu lukemaan ihan normaalia tekstiä.

Meillä piti lukea äm-uu-uu muu, äm-i mi, muumi etc.. se oli mulle vaikeaa..

Meillä piti lukea äm-uu-uu muu, äm-i mi, muumi etc.. se oli mulle vaikeaa..

Mä en ymmärrä miten joskus on ajateltu, että lapselle tekis hyvää oppia lukemaan yhtä kieltä eka väärällä tavalla ja vasta sitten oikealla tavalla :|

Ei kannata opettaa lasta ainakaan tavuttamaan, koska niin ei enää opetella lukemaan. Meillä ainakin ekaluokan opettaja toivoi, ettei kotona opetettaisi, vaan jätettäisiin koulun huoleksi. Sitä on sitten vaikea korjata jos lapsi oppii "väärin" ja voi mennä vaan sekaisin, jos koulussa opetetaan eri tavalla kuin vanhemmat.

Mikä kiire siinä lukemaan opettelussa muka on? Meillä esikoinen osasi lukea kouluun mennessään ja valitti aina, miten tylsää on kun muut aloittaa ihan alusta. Mutta oli itse opetellut lukemaan, joten minkäs teit. Mä opetin hänelle vain aakkoset, kun ne niin kiinnostivat.

Juttele lapsen kanssa siitä, mitä kirjaimen kohdalla sanotaan. Eli sun pitää tietenkin itse tietää se äänne. Eli tämä on koo, sen kohdalla sanotaan k (eli se koon kurkkuääni ).

Sit vaan niitä äänteitä yhdistelemään.

Tuttuja nimiä kannattaa katsella. Ja sit vaikka kirjoitella niillä magneettikirjaimilla erilaisia tavuja (ai, au, oi ).

Vokaalit on yleensä helpompia aloitella.

No joissain paikoissa saattaa olla liki välttämätöntä osata lukea jo eskariin mennessä, mikäli sen käy. Mutta ekalla sitten voikin taas olla lukutaidoton ja opetella lukemaan siellä. Tämä siis Suomessa.

Mitä mä kuuntelin pojan serkkutytön opettelua 5-6v niin hän ei tavuttanu vaan etsi suoraan ne äänteet. Hänkin itsekseen opetteli lukemaan. Aikanaan itse opettelin ekalla tavutustyyliin.

Yhteistyössä