Miten laskitte tarvittavan lainan määrän rakentaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cukkis

Jäsen
10.08.2005
506
0
16
Elikkä laskitetko jotenkin neliöt talon mukaan ja sille joku tietty hinta + talopaketti....
vai kerroitteko jotenkin talopaketin hinnan esim 3 tai 4.

Vai miten tiesitte ottaa oikean summan pankista lainaa...tuntuu niin mahdottomalta tietää paljonko menee kaiken kaikkiaan rahaa kun vaan tietää talopaketin hinnan :(

Laskettiin sekä talopelillä että koti-optimilla ( löytyy www.rakentaja.fi) ja laskettiin siihen +15% mahdollisiin ylityksiin. Ainakin vielä ollan budjetissa suht hyvin pysytty. Tosin nälkähän kasvaa syödessä, joten se kannattaa huomioida myös :laugh:

Useat unohtavat pihan kokonaan, siihen kannattaa varata tontin koosta hieman riippuen 2500 eur---> Pelkkä multakin on yllättävän arvokasta :whistle: Ja jos kivetyksiä tulee niin aina vaan hinta nousee....

Mieti onko tuleva kotisi edullinen, normaali vai tasokas, helpottaa noiden laskureiden käyttöä. Pankki vaatii rakentajalta jonkinlaisen arvion paperilla, ainakin koti-optimi kelpasi osuuspankkiin. Myös monet talopaketti myyjät tekevät arvioita.

Onnea hankkeelle ja paljon voimia :flower:

Kiitos teille kun jaksoitte vastata. Juu talopeliä ollaan pelailtu ahkerasti....jotain osviittaa se kyllä antaa....mutta ajattelinkin just kysellä onko talopeli jutut pitäneet paikkansa? Eli niihin voi jotenkin luottaa?

Kyllä meillä on suunnilleen pitäneet paikkansa. Ihan kaikkea kun ei voi ennakoida, kuten esimerkiksi pohjien tekovaiheen ylläreitä. Ennen pohjatutkimusta on melko mahdoton sanoa paljonko perustamis kustannukset on. Maatyöt on yllättävän kalliita :/
Ja itselleen pitää olla ehdottoman rehellinen kun laskee arviota. Ei ole todellakaan yhdentekevää paljonko arvelee sisustuksen maksavan. Pari euroa neliöhinnoissa tekee jo satoja euroja kaikkinensa. Nämä kun huomioi niin hyvin menee. Tosin en tiedä huomioiko laskuri puun ( ja valitettavan monen muun......) hinnan rajun nousun, pienellä varauksella siihen suhtautuisin.

Rahantarve riippuu tosi paljon myös siitä, miten paljon tekee itse ja miten paljon pystyy käyttämään esim. tuttavia/sukulaisia ammattitöissä. Jos kaiken teettää ulkopuolisilla, laskureiden hinta pitää varmasti paikkansa aika hyvinkin, mutta jos ammattityöt pystyy teettämään tutuilla ja tekee mahdollisimman paljon itse, hinnassa säästää roimasti.

Meille laskuri näytti talolle hintaa noin 260 000e. Todellisuudessa hinnaksi tuli 100 000e pienempi summa.

Neliöhinta ulkopuolisilla teetettynä lienee siinä 1500-2000e. Itse tehden pääsee lähemmäs 1000 e tai allekin.

Jaa-a, olen aina miettinut millaisia materiaaleja käytetään talossa jossa neliöhinta on alle 1000 euroa :whistle: Vaikka kuin tehtäis itse niin ei takuulla päästäis tuohon hintaan.Ehkä mulla sit vaan on kallis maku tai jotain..... Ja niissä laskureissa muuten saa laitettua myös sen jo tekee itse paljon ;)

Meillä ainakin pankki VAATI kustannuslaskelman ennen lainan myöntämistä. Sellasia tekevät ihan ammattilaiset, mutta talopeli ym. ohjelmista saatavat arviot kelpaavat myös.
Neliöhintoja laskettaessa pitää huomioida, onko hinta kokonaisalan vai asuinpinta-alan mukaan. 1000?/neliö on yleensä kokonaisalan mukaan laskettuna, missä saattaa olla myös autotalli.
Kustannusarvion ja toteutuneen ero tulee yleensä perustamisvaiheessa. Perustuksesta kannattaa kysyä arviota esim. vastaavalta mestarilta. Helpon ja vaikean perustamispaikan hinta-ero voi olla useita kymmeniä tuhansia.
AP:lle vielä, kyllä se kustannusarvio olisi suurinpiirtein hyvä olla olemassa ihan itseännekin varten. Jos teillä ei ole mitään käsitystä mitä rakentaminen maksaa, miten voitte yleensä aloittaa rakentamisen.

siis kirjoitin varmaan vähän hassusti. Niin on meillä aavistus paljonko maksaa....talopaketti noin 70t? ja sitetn jos varataan lainaan 250t? niin mietitiään vaan riittääköhän se.
Aika hyvin saadaan käytettyä tuttuja ja itsekkin voidaan tehdä paljon....maatyöt kaikki ilmasia....ja vesilittymä ei maksa kun 70m putkea veljeni pumpusta vedetään vedet meille....ja paljon muuta jota saadaan tehtyä ihan itse....mutta just toi että paljonkohan kaikkeen menee rahaa....?! No ehkä sitten voidaan leikitellä edelleen tuolla talopelillä.....:)

Pakolliset maksut sä varmasti löydät esim kuntasi sivuilta. Kaikki muu on sun vaan itse tiedettävä tai otettava selvää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ennenkaikkea ne sun omat päätökset ja ratkaisut joko laskee tai nostaa hintaa.
Mieti mistä oot valmis tinkimään ja vastaavasti mitä ilman et halua olla. Jos teillä on työvoima käytännössä ilmasta niin sun on todella helppo alkaa laskemaan mitä mihinkin tilaan menee.
Varatkaa yksi päivä, kierrelkää, katselkaa rautakauppoja, sähköliikkeitä yms, saatte jonkilaisen kokonaiskuvan siitä paljonko mikin maksaa. Ja älkää unohtako sitä mikä ei näy päällepäin. Yleensä ne alle jäävät on kaikkein kalleinta siinä rakennuspuuhissa.
Ja yllättäen myös kaikki pieni nikale mille ei anneta/lasketa mitän arvoa, on käsittämättömän kallista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 07:58 Mie kirjoitti:
Jaa-a, olen aina miettinut millaisia materiaaleja käytetään talossa jossa neliöhinta on alle 1000 euroa :whistle: Vaikka kuin tehtäis itse niin ei takuulla päästäis tuohon hintaan.Ehkä mulla sit vaan on kallis maku tai jotain..... Ja niissä laskureissa muuten saa laitettua myös sen jo tekee itse paljon ;)

Mä olen sitä mieltä, ettei se talo kummoisempi ole, jossa neliö on maksanut alle 1000euro. Itse asun sellaisessa ja ihan hienohan se on ;) Meillä tosiaan 95% töyvoimasta oli ilmaista ja todella paljon tehtiin itse, kyllä siinä pitkän pennin säästää.
Ja mitä tulee materiaaleihin niin ne ovat meidän talossa mielestäni ainakin keskitasoa. Esim. keittiö on viiluovista kirsikkaa + tummat graniittitasot + luonnonmarmorlattia, kaikki kosteat tilat on reilun kokoiset ja laatoitettu ja laattojen neliöhinta on vaihdellut siinä 20-67euron välillä, on iso paikan päällä omien suunnitelmien mukan muurautettu takka/leivinuuni, olkkarista löytyvät korkeat ikkunat ja muutenkin olkkarilla korkeutta reilut 6m, lämmitysmuotona maalämpö, oma porakaivo ym, ym. Minusta kuulostaa ihan normaalilta talolta =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:27 cukkis kirjoitti:
siis kirjoitin varmaan vähän hassusti. Niin on meillä aavistus paljonko maksaa....talopaketti noin 70t? ja sitetn jos varataan lainaan 250t? niin mietitiään vaan riittääköhän se.

Ottakaa lainaa niin paljon kuin pankki antaa. Nostatte sitä rakentamisen edetessä. Lopuksi sitten näette kuinka paljon meni. Ei sitä koko summaa tarvitse heti nostaa, eikä tietty kannatakaan. Eikä tarvitse hakea lisää lainaa, kun on heti alussa hakenut yläkanttiin. Kyllä 250t? pitäis riittää ihan normaaliin taloon jos teette itsekin jonkin verran.