Miten lasket ikäeron useimmiten? Vain syntymävuoden perusteella vai otatko huomioon syntymäkuukauden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Esimerkkinä pariskunta.

Joista vaimo on syntynyt vaikkapa tammikuun alussa 1975 ja mies syntynyt joulukuun lopussa 1976. Onko mielestäsi pariskunnan ikäero "1 vuosi" vai "miltei kaksi vuotta"?

Entäpä kaverukset, joista toinen on syntynyt joulukuussa 1976 ja toinen tammikuussa 1977. Onko heillä mielestäsi ikäeroa "1 vuosi" vai "1 kuukausi"?

Itse aivan loppuvuonna syntyneenä olen aina ollu tarkka tällaisissa. Esim. monesti ihmiset luulee mua vuoden vanhemmaks syntymävuoden perusteella, ja monesti joutuu korjaa, että olen sen ikäinen vasta kuluvan vuoden aivan lopussa. Ja sit mä kyllä esimerkkitilanteissa lasken sen todellisen ikäeron, enkä pelkän vuosiluvun perusteella.

Ois vaan kiva kuulla, miten muut tän asian laskee. :)

Esim. tuossa kaverusesimerkissä, jossa todellista ikäeroa on 1 kk, niin olen törmänny ihmisiin, joiden mielestä ikäeroa on vuosi. He huomioivat vain syntymävuoden, eivätkä anna painoarvoa kuukaudelle, vaikka todellinen ikäero olisi vain 4 viikkoa.

Aikuisten suhteen lasken vain vuosia. Alle kouluikäisissä huomioin kuukaudetkin. Koululaisilla taas mielestäni tarkkaa ikää enemmän vaikuttaa vuosiluokka. Eli vaikka toinen olisi syntynyt joulukuussa, ja olisi tokalla ja toinen syntynyt kuukautta myöhemmin tammikuussa, ja olisi vasta ekalla, niin sanoisin että heillä on vuoden ikäero.

Yhteistyössä