Miten lapsilisät on niin tärkeät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksimiksimiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksimiksimiksi

Vieras
Itse olen lasten kanssa kotona, elämme puhtaasti miehen palkalla - lapsilisät menevät lasten tileille. Olen aina ihmetellyt, miten lapsilisät voivat olla jollekin perheelle niin tärkeät, ettei ilman niitä pärjää? Miksi on sitten täytynyt tehdä lapsia, jos omat töistä saadut tulot eivät riitä elättämään heitä? Olen vahvasti sitä mieltä, että lapset eivät ole jokaisen oikeus (ei ainakaan alkoholistien, narkkareiden tai köyhien).

Ihanasti ärsyttämällä, oikein tekemällä tehty aloitus :whistle:

Vastaan silti: Kukaan ei laske elämistään lapsilisien varaan, mutta jos ne poistettaisiin kaikilta, niin miten kävisi: köyhimmät saisivat saman rahamäärän sossusta enemmän, keskituloiset kärvistelisivät pahimmillaan monta sataa euroa köyhempinä ja rikkaat maksaisivat lasten tileille saman summan paksusta pussistaan :saint:

Sillä satasella/ lapsi ei ihmeitä tehdä, muutama vaate ja se on siinä. Onhan lapsista toki menoa muutenkin; isompi asunto, ehkä auto, ruoka,-vesi,-sähkömenot...lista on loputon...
Miksi se niin paljon nyppii jos monelle se raha on oikeasti tarpeellinen? Eikö sen pitäisi ennemmin nyppiä niin päin että se raha on vara laittaa säästötilille, "valtion kassasta anneta turhaan rahaa"?

Entä jos lapsilisä poistettaisiin kaikilta niiltä joiden vuosituloraja on tietyn verran? No, toki se raja olisi niin alhainen että kaikki duunarit ( joille se on tarpeen ) jäisivät ilman..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikös lapsilisät ole tarkoitettu tasaamaan tuloeroja lapsellisten ja lapsettomien välillä? Ei liity mitenkään, siihen, pystyykö elättämään lapsensa ilman vai ei.

[QUOTE="noo";27523498]No ne lapsilisät on tarkotettu elämiseen. Lapsilisien maksaminen pitäisi lopettaa niiltä jotka ei niitä oikeesti tarvi.[/QUOTE]

Ne on kyllä tarkoitettu tasaamaan tuloja lapsellisten ja ei lapsellisten välillä. Varmasti molemmista löytyy niitä, joilla on varaa säästää.

[QUOTE="vieras";27523524]Ne on kyllä tarkoitettu tasaamaan tuloja lapsellisten ja ei lapsellisten välillä. Varmasti molemmista löytyy niitä, joilla on varaa säästää.[/QUOTE]

Kyllä ne elämiseen on tarkotettu, turha hienostella.

[QUOTE="buu";27523578]Kyllä ne elämiseen on tarkotettu, turha hienostella.[/QUOTE]

Jaa. No, mä en ainakaan ole saanut ohjetta, mihin ne tulee käyttää. Kyllä se perinpohjainen idea on se tuloerojen tasaaminen. Kukin käyttää sit mihin lystää.

Itse olen lasten kanssa kotona, elämme puhtaasti miehen palkalla - lapsilisät menevät lasten tileille. Olen aina ihmetellyt, miten lapsilisät voivat olla jollekin perheelle niin tärkeät, ettei ilman niitä pärjää? Miksi on sitten täytynyt tehdä lapsia, jos omat töistä saadut tulot eivät riitä elättämään heitä? Olen vahvasti sitä mieltä, että lapset eivät ole jokaisen oikeus (ei ainakaan alkoholistien, narkkareiden tai köyhien).

Meillä lapsilisät menee ruokaan...lapset syövät, harrastavat niin miksei saisi käyttää lapsilisät näihin maksuihin???

Köyhälle lapsilisät eivät olekaan tärkeitä. Koyhä kun joutuu hakemaan toimeeentulotukea, silloin on ihan sama, saako lapsilisää vai ei. Ja rikkkaat sitä taas ei tarvitse, joten kai se sitten joutaa pois koko turha lisä.

[QUOTE="hilima";27524895]Lapsilisäähän ei ole pakko nostaa, voit lakkauttaa omasi, jos perheesi ei sitä tarvitse. Samalla säästyy valtiolta rahaa.[/QUOTE]

Ei sitä voi lakkauttaa jos on oikeutettu lapsilisään. Sen voisi kyllä lopettaa että Suomi ei maksaisi ulkomaille lapsilisiä lapsista jotka ei ole koskaan käynytkään suomessa, nykyinen järjestelmä mahdollistaa sen että jos jompikumpi ulkomaisista vanhemmista tekee suomessa töitä edes osa-aikaisesti niin suomi maksaa hänen kotimaahansa hänen lapsilleen lapsilisät automaattisesti jokaisesta lapsesta.

[QUOTE="vieras";27524913]Ei sitä voi lakkauttaa jos on oikeutettu lapsilisään. Sen voisi kyllä lopettaa että Suomi ei maksaisi ulkomaille lapsilisiä lapsista jotka ei ole koskaan käynytkään suomessa, nykyinen järjestelmä mahdollistaa sen että jos jompikumpi ulkomaisista vanhemmista tekee suomessa töitä edes osa-aikaisesti niin suomi maksaa hänen kotimaahansa hänen lapsilleen lapsilisät automaattisesti jokaisesta lapsesta.[/QUOTE]

Siis tottakai voi lakkauttaa. Ei ole edes pakko hakea, jos ei halua.

Ja ulkomaalaiset työssäkäyvät voi hakee lapsilisää, hakemuksesta se niille myönnetään, jos on oikeus. Mutta ei niidenkään ole pakko hakea.

[QUOTE="hilima";27524934]Siis tottakai voi lakkauttaa. Ei ole edes pakko hakea, jos ei halua.

Ja ulkomaalaiset työssäkäyvät voi hakee lapsilisää, hakemuksesta se niille myönnetään, jos on oikeus. Mutta ei niidenkään ole pakko hakea.[/QUOTE]

No kun ei vaan voi. Suomi maksaa joka vuosi miljoonia lapsilisänä ulkomaalaisille tyypeillejotka käy kerran kuukaudessa suomessa pyörähtämässä työnsä merkeissä, eikö siitä löytyisi pientä korjaamisen varaa?
Suomalainen ei voi lakkauttaa oman lapsensa lapsilisää suomessa jos lapsi on oikeutettu lapsilisään.

[QUOTE="vieras";27524977]No kun ei vaan voi. Suomi maksaa joka vuosi miljoonia lapsilisänä ulkomaalaisille tyypeillejotka käy kerran kuukaudessa suomessa pyörähtämässä työnsä merkeissä, eikö siitä löytyisi pientä korjaamisen varaa?
Suomalainen ei voi lakkauttaa oman lapsensa lapsilisää suomessa jos lapsi on oikeutettu lapsilisään.[/QUOTE]

Kysy Kelasta, kyllä voi.

Taannoin tuli telkkarista joku ohjelma (oisko ollut MOT ja viime talvena), jossa eräs kansanedustaja soitti lähetyksessä Kelaan ja lakkautti lapsilisänsä. Eihän sitä nyt väkisin kenellekään mitään makseta.

[QUOTE="hilima";27525058]Kysy Kelasta, kyllä voi.

Taannoin tuli telkkarista joku ohjelma (oisko ollut MOT ja viime talvena), jossa eräs kansanedustaja soitti lähetyksessä Kelaan ja lakkautti lapsilisänsä. Eihän sitä nyt väkisin kenellekään mitään makseta.[/QUOTE]

No kun ei vaan voi. Se ei ole mahdollista. Laki kieltää sen sitä paitsi.

Yhteistyössä