Miten lapsi opetetaan luistelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jääprinsessa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jääprinsessa"

Vieras
Kiinnostaisi vinkit, joiden avulla lapsi oppii luistelemaan. Mistä luistelukouluissa lähdetään liikkeelle? Minkä ikäisenä lapsenne on pysynyt luistimilla pystyssä?

3-vuotiaana aloitettiin, eka talvi meni tuen kanssa, joko niin että aikuinen tuki tai sitten potkurilla. Nyt 4-vuotiaana menee jo itse, sellaista köpöttelyähän se on vielä. Ei olla sen kummemmin opetettu, viety vaan jäälle... Kai se tuosta pikku hiljaa, ainakin esikoinen luistelee samoilla opeilla hienosti.

3 vuotiaana esikoinen luisteli eka kerran.
Tarkalleen en tiedä kuinka nuo isänsä kanssa alotti, kai se vaan tuuppas lapsen jäälle ja siitä se sitten lähti.

vähän niinko uimaanopettelu, nakataan järveen ja ui tai huku :D

ei vais. Mutta tuo luistelu on meilläkin just ajankohtaista, tyttö on kolme täyttänyt joulukuun alussa. Ekalla kerralla roikku lähinnä mun varassa. Nyt tokalla kerralla pysy jo jäällä seisaallaan kun ei yritetty liikkua.

Mulle on ehdotettu just potkukelkkaa, vanhaa sellasta koulutuolia jossa on jalakset, ja isoa pyykkikoria jota lapsi voi työntää edellään.

Pädestä pitäen ja potkurilla. Aluksi oltiin järvenjäällä/ jäädytetyllä kentällä,jossa vähän lunta niin oli ehkä vähän helpompi. Lapset siis 3,5 ja pari kuukautta vajaa viisi. Myös auttoi, se että itsellä ei ollut luistimia niin yletty hyvin käsiin ja tukea sai paremmin. Nyt jo sujuu vähän paremmin, kun jaksaa käydä useimmin (pysyy opettelu muistissa). Toisella meinaa jalat tulla samallalailla kipeeksi, kuin mulla joten aluksi max 30 min ja nyt jo lähemmäs tunti. Eväät mukaan ja iloista mieltä! ja jos ei meinaa onnistua niin eihän sitä kiire ole opettelemaan. Me käytiin aiemminkin opettelemassa tuon esikoisen kanssa, mutta silloin ei vielä niin napannut.

Olen nähnyt sisähallissa kun lapset luistelevat työntäen tyhjää limsakoria. Siis sellainen "vanhanaikainen" muovikori johon laitetaan pullot ja maksetaan pantti.

Mä olin joskus nuorena rullaluistelukoulussa, ja siellä opeteltiin ensimmäisenä sellaisia tekniikoita joissa ei nosteta jalkaa ollenkaan. Eli jäälläkin ehkä kannattaa ensin opetella "makkaroita" yms millä pääsee eteen- tai taaksepäin nostamatta luistinta jäästä. Tää oli vaan mutu-juttua, ei tietoa. Eikä ole kokemustakaan kun oma lapsi vasta 4kk. :)

Luistimet jalkaan ja kypärä päähän ja jäälle. Ensin näytät lapselle kuinka laitetaan jalat Aku Ankka-asentoon eli kantapäät vastakkain ja kädet sivulle tasapainottamaan asentoa ja sitten kävelyä tässä ankka asennossa, lapsi matkii. Vähitellen siitä lähtee potku takaviistoon ja liuku.

Jos lapsi tarvitsee tukea eikä ole potkureita yms. kelkkoja tai korkeita törppöjä joita voi työntää edessään, niin voit itse tukea lasta kainalon alta niin, että lapsella on kädet sivuilla ja itse pidät toisella kädellä lapsen kainalon alta kiinni ja toisella kädellä lapsen kämmenestä kiinni ja luistelen lapsen toisella sivulla, ei takana tai edessä. Tätä otetta käytetään luistelukouluissa, mutta myös lätkämailan vartta voi käyttää apuna.

Yhteistyössä