Miten lapsettomuutta kokevat suhtautuvat ystävien "vahinkoraskauksiin"?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei, aihe on arka, mutta minun on pakko tehdä tästä aloitus, sillä asia vaivaa mieltäni ja tarvitsisin muiden näkökulmia.

Meillä tilanne siis se, että lapsiluku ollut täynnä jo useamman vuoden. Lapsia on entuudestaan kaksi. Olemme kaikille sukulaisille ja kavereille sanoneet jo pitkään, ettemme hanki enää lisää lapsia.

Nyt olen kuitenkin raskaana, tämä raskaus oli täysin yllätys meille kummallekin.

Miten kertoa raskaudesta sukulaisille ja ystäville, jotka jotkut kamppailevat lapsettomuuden kanssa? Neuvolassa olen jo kertonut, että on yllätysraskaus, mutta rakastan nyt jo vauvaa. Vaikka raskaus onkin vasta ensimmäisellä kolmanneksella, olen ehtinyt suunnittelemaan miten elämä kolmen lapsen kanssa sujuisi. Toisaalta emme haluaisi valehdella tuttaville, että raskaus on yrittämällä yritetty, vaan haluisimme kertoa, että raskaus oli iloinen yllätys. Kokevatko lapsettomuuden kanssa kamppailevat tämän negatiivisena? En haluisi pahoittaa kenenkään mieltä. Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.
 
vierailija
Onko pakko korostaa sitä, oliko kyseessä yllätys vai "tekemällä tehty"? Ei kai se muille kuulu muutenkaan. Lapsettomuudesta kärsiville kertoisin viestillä. Kasvokkain tai puhelimessa se voi olla kova paikka.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
vierailija
Onko pakko korostaa sitä, oliko kyseessä yllätys vai "tekemällä tehty"? Ei kai se muille kuulu muutenkaan. Lapsettomuudesta kärsiville kertoisin viestillä. Kasvokkain tai puhelimessa se voi olla kova paikka.
Ei minun mielestäni tarvitsekaan korostaa, mutta etenkin porukassa ollessa ihmiset kommentoivat mielestäni hyvinkin epäasiallisesti. Töstö syystä mikäli lisäkysymyksiä tulee, niin en haluaisi valehdella tai kertoa eri ihmisille eri tarinaa.

Ja mielestäni olet erittäin oikeassa, että ei sitä tarvitse korostaa uutisia kerrottaessa.

Ap
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
vierailija
Ei minun mielestäni tarvitsekaan korostaa, mutta etenkin porukassa ollessa ihmiset kommentoivat mielestäni hyvinkin epäasiallisesti. Töstö syystä mikäli lisäkysymyksiä tulee, niin en haluaisi valehdella tai kertoa eri ihmisille eri tarinaa.

Ja mielestäni olet erittäin oikeassa, että ei sitä tarvitse korostaa uutisia kerrottaessa.

Ap
Epäasiallisille kyselijöille ei kannata valehdella, mutta ei heille ole pakko suoraa vastaustakaan antaa. Jos joku töräyttää jotain typerää, niin vastaa vaikka "jokainen lapsi on lahja", "elämä yllättää" tms. ja hymyilet päälle.
Ja onnea raskaudesta! :)
 
Ole rehellinen. Toisten raskausuutiset köy kipeää joka tapauksessa, mutta valehtelu satuttaa enemmän. Itse en osaa välttämättä iloita heti toisen puolesta, mutta ystävät ovat tajunneet myös suodattaa onnellisuuttaan ja keskustellaan kaikesta muusta kun ko. aiheesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
Itse kärsin lapsettomuudesta, mutta toisten raskausuutisista en ole kateellinen. En koe, että se on minulta pois, jos joku muu on raskaana. Tosiaan en korostaisi sitä, että se ei ollut suunniteltu, mutta jos joku kysyy, niin vastaisin, että on iloinen ja positiivinen yllätys. Pääasia mielestäni viestiä, että lapsi on haluttu. Silloin ei kenenkään pitäisi olla katkera. Tietysti meitä on niin monenlaisia, että koskaan ei voi tietää, miten joku reagoi ja riippuu varmasti siitäkin, miten kauan on lapsettomuudesta kärsinyt ja miten paljon epäonnistuneita yrityksiä ollut.
 
vierailija
Mun mielestä hyvä toi iloinen/positiivinen yllätys. Voihan esim. hedelmöityshoidoillakin aikaansaatu raskaus olla sellainen. Eihän se kenellekään kuulu sen tarkemmin millä tapaa saanut alkunsa.
 
vierailija
Kertoisin avoimesti, mutta vasta aikaisintaan viikolla 12. Sanot että lapsi on iloinen yllätys tai vaikka vaan että odotatte vauvaa. Ei muiden tartte tietää onko lapsi vahinko jos ette halua.
 

Yhteistyössä