Miten laittaisit kuriin agressiivisen 9 vuotiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vailla apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vailla apua

Vieras
Minulla on lapsonen, jonka käytös on muuttunut muutamassa kuukaudessa.
Ongelmia ovat esim.

-Jumittuminen tietokoneelle tai ei tule pois kun käsketään.
-Ei suostu nukkumaan kun käsketään, istuu tunteja sängyssään ja on aamuisin väsynyt.
-Kieltäytyy syömästä(ei tietenkään aina)
-Heittelee tavaroita, riehuu ja lyö aikuista.
-Riekkuu iltaisin niin että pikkusarukset eivät saa nukuttua.
-Jos risoo, niin koulusta tullessaan herättää huudollaan pienemmät.
-Uhkaa karkaavansa
ym.ym

Mitä tekisit? miten saisit kuriin jos olisi lapsesi?

Olette varmaan yrittäneet jo kaikenlaista uhkailua ja kiristystä? Nyt olisi sitten vuoro sen lahjonnan... eli kun tekee niin kuin käsketään, niin siitä seuraa sitten jotain kivaa ja mukavaa. Eli hyvästä käyttäytymisestä palkitaan, ja palkinto on jotain mikä lapselle on tosi tärkeää ja hän sen haluaa.
Ja noille karkaamisuhkauksille olen tuumannut, että kerro sitten kun aiot karata, niin teen eväät sulle mukaan, ettet ihan heti kuole nälkään. Rajuihin uhkauksiin rajut vastauhkaukset ;)

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
pelikielto, kotiaresti..mutta ennen kaikkea tarttis alkaa selvittämään miksi se käytös on yhtäkkiä muuttunut..tulee mieleen esim. koulukiusaus

Mutta miten estät koneelle menon? Voimakeinoinko pois? Kotiaresti ei tehoa, kun kouluun on pakko päästää, uhkaa ettei tule kotiin vaan karkaa. En pysty hakemaankaan. Annanko karata jos menee?

Onko jotain mullistavaa sattunut lapsellesi kun käytös noin on yhtäkkiä muuttunut? Sinuna ottaisin yhteyttä jonnekkin, oletko opettajan kanssa puhunut miten koulussa menee?

Meillä 7-vuotias adhd-poika, jolla saman tapaista käytöstä, tosin ollut aina. Kotiarestia, pelikieltoa yms huonosta käytöksestä ja raivarin tullessa pidetään kiinni. Isoa lasta on vaikea sylissä pitää kiinni, mutta joko kääritään huopaan tms, tai sitten lattialle mahalleen kädet selän taakse, pidetään niin kauan että rauhottuu.

Mutta ensisijaisesti pitäisi ottaa selvää, miksi lapsi alkanut noin käyttäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pelikielto, kotiaresti..mutta ennen kaikkea tarttis alkaa selvittämään miksi se käytös on yhtäkkiä muuttunut..tulee mieleen esim. koulukiusaus

Mutta miten estät koneelle menon? Voimakeinoinko pois? Kotiaresti ei tehoa, kun kouluun on pakko päästää, uhkaa ettei tule kotiin vaan karkaa. En pysty hakemaankaan. Annanko karata jos menee?

Otat ja piilotat vaikka piuhat.

Näin tekee äitini nuorempien veljieni kanssa,kun koneelle meno napsahtaa.

1. Sanosin ajan että esim. 10 min päästä pois koneelta, jos ei tuu kun aika täys, sammuttasin kylmästi tietokoneen.
2. Keksisin jotain kivaa yhteistä puuhaa (esim. lautapeli) illalla ja sit sen jälkee petiin (voisin laulaakin, jos tykkää siitä) ja sit vaan valot pois.
3. Säännölliset ruoka-ajat. ei mitään naposteluja välillä. Varmasti syö, kun on nälkä. Saa itse ottaa annoksen, minkä ajattelee jaksavansa syödä.
4. KETÄÄN EI lyödä! Ehdoton sääntö, jonka rikkomisesta rangaistaan esim. peli/tietokonekieltoa/ ei kavereitten kans leikkimistä.
5. Kivaa yhteistä tekemistä, joka rauhoittaa iltaa.
6. Uhkailukin on monesti sitä huomion hakemista. Tähänkin vois tepsiä se yhteinen aika ja yhteinen tekeminen.

Sit varmaan ois aiheellista selvitellä, mikä sen käytöksen on muuttanut.. yrittää keskustella, kysellä miten koulussa menee, onko kavereitten kans ollu ongelmia..

Tässä multa esimerkkejä :)

Siis olen yrittänyt selvittää mistä moinen johtuu, ja koulussa ei kait pitäisi olla mitään erityistä. On hankkinut noin 50 mesekaveria netistä ja roikkuisi niiden seurassa. En halua sitä, kun en tunne niitä lapsia eikä tunne itsekkän kuin netin välityksellä. On kavereita koulun ulkopuolellakin, mutta viihtyisi koneella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko jotain mullistavaa sattunut lapsellesi kun käytös noin on yhtäkkiä muuttunut? Sinuna ottaisin yhteyttä jonnekkin, oletko opettajan kanssa puhunut miten koulussa menee?

Meillä 7-vuotias adhd-poika, jolla saman tapaista käytöstä, tosin ollut aina. Kotiarestia, pelikieltoa yms huonosta käytöksestä ja raivarin tullessa pidetään kiinni. Isoa lasta on vaikea sylissä pitää kiinni, mutta joko kääritään huopaan tms, tai sitten lattialle mahalleen kädet selän taakse, pidetään niin kauan että rauhottuu.

Mutta ensisijaisesti pitäisi ottaa selvää, miksi lapsi alkanut noin käyttäytyä.

No ei välttämättä..Sillä se voi olla se esibuperteetti ikä;)

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Veisin piiiiiitkälle metsretkelle.

Makkaraa mukaan ja nuotio ja johan unohtuvat pelit.

(tosin pelikielto lauhduttaa meillä jokaikisen kiukunpuuskaan todella vikkelään)

Toi metsäretki on ihana, sinne taidetaan lähteä. Kiitos vinkistä!

Joku syyhän sillä lapsella on käyttäytymiseensä, eka kantsis selvittää se, ennen kuin rupeaa rangaistuksia jakelemaan. Ei ne rangaistukset auta, jos joku asia on lapsen elämässä huonosti.

samaa ongelmaa täällä,tosin 2,5 veen uhmiksen kaa,mul ei ole enään mitään auktoriteettiä siihen lapseen ja olen turhautunut,käytös muuttui päivähoitoon mennessä,vaikka tietty jonkin verran uhmaa oli ennen sitäkin mutta nyt tilanne alkaa riistäytyy käsistä.Sama kun seinille puhuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku syyhän sillä lapsella on käyttäytymiseensä, eka kantsis selvittää se, ennen kuin rupeaa rangaistuksia jakelemaan. Ei ne rangaistukset auta, jos joku asia on lapsen elämässä huonosti.

Niimpä, mutta olisiko sinulla hyvä keino tiedossa selvittelyyn? Kyselly oon, mutta syytä ei löydy.Itse sanoo ettei halua että häntä kukaan määräilee.

Tuonikäisen tahto on toivottavasti äidin ja isän taskussa, ja näin olisi oltava vielä vuosia. Jos tämä ei ole lapselle selvää, niin hukassa ja ahdistunuthan hän on vääjäämättä; hukassa vaikka kyse sitten olisikin esiteineyden merkeistä.

Itse olen tuonsuuntaisen oireilun edessä antanut aikaa, rajattomasti aikaa ja yhteistä tekemistä pullataikinan, kävelyretken, kahvilakäynnin ja piirtämisen muodossa, ja saanut kuin saanutkin selville ajan kanssa mikä risoo.

piika-äiti

Itse sanoo ettei halua että häntä kukaan määräilee.

Ainakin mä olen sanonut meidän lapsille, jos heillä joskus on ollut jotain tuon suuntaista juttua, että kyllä se minä ja isä vielä ollaan monta vuotta, jotka sua oikeasti määräilee. Siihen niiden on ollut tyytyminen.

uniongelamaan vois auttaa ulkoilu, eli vaikka pulkkamäkeen (kunnolliseen kun on noin isosta lapsesta kyse niin mikään pikkunyppylä ei ehkä kiinnosta) useammaksi tunniksi päivässä ja tietokoneen laittasin kokonaan kieltoon siihen asti kunnes nukkuminen sujuu taisteluitta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Itse sanoo ettei halua että häntä kukaan määräilee.

Ainakin mä olen sanonut meidän lapsille, jos heillä joskus on ollut jotain tuon suuntaista juttua, että kyllä se minä ja isä vielä ollaan monta vuotta, jotka sua oikeasti määräilee. Siihen niiden on ollut tyytyminen.

Näin minäkin oon sanonut.Ikävä vaan lapsella on mukavia tapoja mitä käyttää kun haluaa, eli tämä pienten unien terrorisointi ym. Mietin pitääkö rakentaa ulos äänieristetty koppi mihinkä laitetaan eristykseen vai vienkö suoraan psykiatrille.

Aseta koneelle salasana, nii ei pääse puusta pidemmälle. Tuskin karkaa, mutta selvitettävä tuo on, miks noin käyttäytyy.

Käyttäytymiseen voi toki olla syy ja se pitää selvittää, onko näin. Mutta meillä sekä 8 että 9 vuotiailla on selvästi jo alkavaa murrosikää. Tähän mennessä niillä ei ole ollu minkään näköistä uhmaikää mutta nyt on usein tarvetta paiskoa ovia tai mennä itku kurkussa omaan huoneeseen kiukuttelemaan.

Kun vaan tietäisin millä selvittää onko joku ongelma, vai onko kyseessä esipuberteetin uhma?
Pystyisitkö järjestämään teille kahdenkeskistä aikaa? Meillä ainakin lapset tuntuvat käyttäytyvän paremmin, kun saavat täyttä huomiota ja lisäksi yhteisillä reisuilla myös kertovat asioistaan, kunhan vaan osaa olla tenttaamatta, vaan hienotunteisesti ohjailee ja kertoilee vaikka omia koulujuttuja.
Me oltiin juuri tytön kanssa siskoni ja yhden kaverin luona kyläreissulla kahdestaan ja ajomatkoihin meni yhteensä reilu kolmetuntia, monenlaista ehdittiin jutella =)

Yhteistyössä