Miten laihduttaa moniallergikko?

• Viestiketjun aloittaja Hoikaksi
  • Ensimmäinen viesti
Hoikaksi
Miten onnistuu laihdutus tällaisen ruokavalion kanssa?

Näitä siis en voi syödä:

- peruna
- kurkku
- tomaatti
- nauris
- lanttu
- omena
- porkkana
- kala
- maitotuotteet
- kananmuna
- sitrushedelmät
- omena
- banaani
- kiiwi
- mausteet
- ananas
- selleri
- sipuli
- herneet
- kaalit
- punajuuri
- pinaatti
- maissi
- paprika

Tulikohan jo listattua kaikki ei kelvolliset? :D

Ja sitten on vielä maksa kaikissa muodoissaan, jota en suurin surminkaan alas kurkustani saa.

Syön varsin huonosti ja yksipuolisesti; makaronia, riisiä ja jauhelihasta sitä ja tätä ja kanaa. Osa syy on varmaankin sekin, etten osaa tehdä ruokaa; muuta kuin jauhelihakastistiketta ja makaronia, riisiä ja kanaa ja laatikoita.

Liikuntaa voisin tietysti lisätä, mutta yksin on tylsä mennä pimeässä ja kavereita täällä maalla mulla ei ole, mies on päivät töissä ja lasten kanssa lenkkeilystä ei tule mitään.

Haaveilen, että saisin n. 20kiloa jätettyä taakseni.

AkateeminenMamma
Hei ja heti alkuun onnea pyrkimyksillesi.

Anteeksi, jos neuvot tulee sanelutyyliin en halua vaikuttaa kaikkitietävältä mutta kirjoitan kiireessä :)

Noin monilla allergioilla sinulla lienee on oman lääkärin kanssa neuvoteltuna yleisiä ruokavalio-ohjeita tarpeellisten ravintoaineiden saamiseksi. Jos ei ole niin sellaisia ehdottomasti tarvitset sillä keho on siitä jänskä vempele, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niinpä esimerkiksi laihduttamista edistää parhaiten ruokavalio, josta saa riittävästi kaikkea tarpeellista. Parasta on saada tarvittava ruoasta mutta jos se ei joidenkin juttujen kohdalla ole mahdollista niin silloin tarvitaan apteekista apua purkissa.

- Runsas kalsiumin saanti edistää nykytiedon mukaan laihtumista, joten sitä sisältäviä itselle sopivia tuotteita vain runsaasti kehiin. Myös pillerimuodossa nautittuna auttaa mutta ei yhtä tehokkaasti kuin vähärasvaisista maitotuotteista saatuna (laktoosi-intolerantikolle siis vähärasvainen juusto on esim. poikaa mutta maitoproteiiniallergikon lienee turvauduttava lähinnä pillereihin)

- Esim. vähärasvaisesta lihasta (kana, kalkkuna, vähärasvaiset leikkeleet jne.) saatu proteiini on myös yksi laihtumisen kulmakivi. Tietenkin kaikki proteiini - esim. soijajauhoja ruokiin sotkemalla saa kätevästi lisättyä proteiinin saantia. Nykytietämyksen mukaan laihtumista edistävä määrä proteiinia keskikokoiselle (siis pituus ei koko akka olemassa olevine painoineen) naiselle on 70 - 90g päivässä. Siinä saa vähän miettiä, että miten sen saa kasaan mutta pysyypähän varmasti kylläisenä, kun sille pohjalle päivän menun kokoaa.

- liikuntaa on lisättävä. Kun vain piiskaa itseään ajattelemaan, että kaikki syyt olla liikkumatta ovat tekosyitä ja miettii todella, mikä on tärkeää. Eli jos haluaa laihtua todella ja sitten myöhemmin pysyä normaalipainoisena niin liikunnasta on tultava osa elämää. Ilman sitä pelkillä ruokailumuutoksilla laihduttaminen päätyy ikuiseen kituuttamiseen sapuskan kanssa kehon energiankulutuksen pienentyessä painon vähetessä. Liikunnan avulla pääsee lopulta elämään elämää, jossa jokaisen herkkupalan kohdalla ei tarvitse pelätä uutta lihomiskierrettä. Kotona voi vaikka hypätä narua (tehokasta ei tarvitse lähteä mihinkään ja voi pomppia vaikka kun muksut nukkuu) ja muitakin vaihtoehtoja on (ilmaisia ja lasten läsnäollessa mahdollisia toteuttaa), joten KAIKKI SYYT OLLA LIIKKUMATTA ON TODELLA TEKOSYITÄ.

Itse en ole koskaan ollut luonnostani liikunnallinen, geenit eivät ole puolellani vaan kaikilta puolilta sukuni naiset paisuvat herkästi. Olen kahteen kertaan laihduttanut reilusti (1. kerta n. 18kg ja toinen kerta 26kg) - ensimmäisellä kerralla laihdutin "dieetillä" ilman elämäntapojen muutosta ja aivan niinkuin joka tuutista toitotetaan: kilot tulivat korkojen kanssa takaisin. Toisella kerralla muutin tapani ja kilot ovat pysyneet poissa. Olen nyt toista kertaa raskaana rv26+1 ja tällä kierroksella painon nousu on pysynyt normaalina, vaikka keho on virittynyt keräämään rasvaa tulokkaan ruokkimisen varalle :) Minun ei tarvitse kituuttaa, ei pakottaa itseäni liikkumaan enemmän kuin haluan - minä vain elän niinkuin ihmiskropalla kuuluu.

Allergioiden kanssa eläminen ei varmasti ole helppoa siitä en edes teeskentele tietäväni omakohtaisesti mitään. Mutta sen tiedän, että allergiakaan ei ole syy syödä liikaa rasvaa, liikaa valkoista jauhoa tai liikaa sokeria. Kun ne karsii pois ja korvaa millä tahansa itselle sopivalla ja maistuvalla terveellisellä ja popsii loput tarvittavat pillereinä (tai luontaistuotteina, jos vieroksuu kemiallisia valmisteita) niin lihavana ei pysy - ihmiskeho ei vain toimi niin. Allergikko siis laihduttaa aivan niinkuin kuka tahansa: Vähemmän syötyä energiaa per päivä kuin kuluttaa. Julkisen terveydenhuollon puolelta allergikko niin kuin kuka tahansa paino-ongelmien kanssa kamppaileva saa omien erityistarpeidensa mukaista apua ja neuvoja ilman suuria rahoja.

Kaikkea onnea sinulle ja muista, että myös pienempi laihtuminen edistää terveyttä. Lisäksi vanhempien terveet elämäntavat ovat parasta mahdollista esimerkkiä lapsille - siinä ainakin minua ja miestäni motivoiva asia.

Kerron mielelläni omasta laihdutus taipaleestani, jos luulet, että siitä olisi apua tai tukea. Itse tiedän jotain ja aika paljon osaan antaa vinkkejä, mistä löytyy kunnollista legitiimiin tieteelliseen tutkimukseen pohjaavaa liikunta-/ ravitsemustietämystä.

Muuten: eräs ystäväni, joka oli vuosikausia lapsuudesta asti ollut erittäin moniallerginen meni lapset saatuaan ja kolmenkympin yli ehdittyään lääkärin kehotuksesta uudestaan allergia testeihin, koska lääkärin mukaan ikääntyminen ja naisilla lapsensaanti voi aiheuttaa muutoksia allergioissa. Ystävättäreni kiellettyjen ruoka-aineiden lista lyheni huomattavasti - hän oli siis jo mahdollisesti lastensa odotuksesta lähtien tai kauemminkin turhaan välttänyt monia ruoka-aineita. Jos sinua ei ole testattu lasten tulon jälkeen niin käypä piruuttasi testeissä - ruokavaliosi voi monipuolistua.

Yhteistyössä