Miten kuukausipalkasta lasketaan tuntipalkka?

  • Viestiketjun aloittaja apuja?
  • Ensimmäinen viesti
TES
Terveydenhuoltoalalla yleensä jakaja on 163, tai sitten käytetään kuukauden todellisia työpäiviä. Työehtosopimukset löytyy osoitteesta finlex.fi, etusivulla on viranomaiset -otsikon alla työehtosopimukset ja siellä aloittain kaikki yleissitovat tessit.
 
Hmm
Olen hoitoalalla ja kolmen viikon täydellä listalla on 115 h töitä. Jaa tuo 115 kolmella. Siitä saat yhden viikon tuntimäärän. Kerro se sittten neljällä. Siinä tulee kuukauden tunnit. Sitten vaan jaat palkan sillä.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Olen hoitoalalla ja kolmen viikon täydellä listalla on 115 h töitä. Jaa tuo 115 kolmella. Siitä saat yhden viikon tuntimäärän. Kerro se sittten neljällä. Siinä tulee kuukauden tunnit. Sitten vaan jaat palkan sillä.
Kuukaudessa on 4,35 viikkoa.
Riippuu kuukaudesta ja työpäivistä tämäkin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Olen hoitoalalla ja kolmen viikon täydellä listalla on 115 h töitä. Jaa tuo 115 kolmella. Siitä saat yhden viikon tuntimäärän. Kerro se sittten neljällä. Siinä tulee kuukauden tunnit. Sitten vaan jaat palkan sillä.
Kuukaudessa on 4,35 viikkoa.
Riippuu kuukaudesta ja työpäivistä tämäkin...
Korjataanpa sitten että kuukaudessa on keskimäärin 4,35 viikkoa.

Minä teen töitä kuukausipalkalla 37,5 tuntia viikossa ja saan ihan saman palkan sekä tammi- että helmikuussa vaikka helmikuussa onkin vähemmän työpäiviä.
 
Laskin ihan itse
Jos tienaat esim. 3000e/kk ja saat + 0.5kk lomarahat on vuositulot 37500e

siitä jos laskee että 1kk lomalla 11kk töissä

37500 / 11 = 3409e / kk palkka työntekoajalta

52 viikkoa / 12 kk = 4.33vko / kk
4.33vko * 37.5h/vko = 162.375h / kuukausi

3409e / 162.375h = 20.99e / h

suora kerroin on tämän perusteella kuukausipalkka jaettuna 143
 
vierailija
Jos tienaat esim. 3000e/kk ja saat + 0.5kk lomarahat on vuositulot 37500e

siitä jos laskee että 1kk lomalla 11kk töissä

37500 / 11 = 3409e / kk palkka työntekoajalta

52 viikkoa / 12 kk = 4.33vko / kk
4.33vko * 37.5h/vko = 162.375h / kuukausi

3409e / 162.375h = 20.99e / h

suora kerroin on tämän perusteella kuukausipalkka jaettuna 143
Ei lomarahoja oteta mukaan keskituntiansion laskentaan. Ja et myöskään voi laskea keskituntiansiota käyttämällä vuosiansiota koska siinä voi olla myös sairauslomapäiviä. Ne eivät ole KTA-laskennassa mukana
 
vierailija
Tuntipalkka ja keskituntiansio ovat eri asia. Tuntipalkka on se palkka, josta vuorolisät ja muut lasketaan. Keskituntiansio on se mitä keskimäärin on tunnille tienannut ne vuorolisät ja muut huomioiden. Yleensä työehtosopimuksista selviää mikä tuntipalkka on tai miten se lasketaan. Ilmeisesti kv-tessin mukaan jakaja on 163 ja ap:n 1800 euron kuukausipalkalla tuntipalkka siis olisi 11 euroa ja 4 senttiä.
 

Yhteistyössä