Miten kuntoon täysin nyrjähtänyt vuorokausirytmi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Viime päivien ja öiden velvotteiden takia on nyt käynyt niin, että nukkumaan olen päässyt nimen omaan normaalin työpäivän aikana. Olen nyt käytännössä juuri herännyt kuuden tunnin unilta. Muutaman päivän tilanne on ollut tämä, yöt tehnyt hommia, päivällä nukkunut yhden pidemmän pätkän, ja yrittänyt pysyä hereillä.
Miten tämän saisi kondikseen, ja kuinka pian? Yleensä elän, ja haluankin elää, normaalirytmissä. Univaikeuksia varsinkin nuorena on ollut, ja aikuisena olen hoitanut niitä lähinnä pysymällä tietyssä rytmissä. Nyt se ei vaan ollut mahdollista.
Muutama päivä vapaata on, joiden aikana tämä pitäisi korjailla. Haluaisin olla terässä taas kun lapsi palaa lomalta, jossa on nyt isänsä kanssa.
Terveelliseen ruokaan panostan jo, mietin vain, missä rytmissä nyt kannattaisi syödä... liikkumaan pääsisin nyt seuraavina päivinä. Alkoholia ei ole käytetty, eikä ole tarkoitus käyttää. Lääkekaapissa on melatoniinia, joka on jäänyt käyttämättä, kun en ole sen huomannut vaikuttavan mitenkään. Viime kokeilu jostain vuoden takaa..? Normaalisti olen aamukahviriippuvainen ja pidän myös päivällä kahvitauon.
Olisko ajatuksia, ehdotuksia, kokemuksia?
Oma pää sakkaa nyt.

Oma fysiikka muuten haluaisi juuri nyt aamiaisen. Kahvien tärskäyttäminen taitaisi vaan viedä loputkin mahkut nukahtaa alkuyöstä.
Vai pitäisikö hyväksyä tilanne ja nauttia valvomisesta ja omasta ajasta? Purra sitten hammasta ja pakottautua rymiin kun se aika tulee? Ei mahdotonta tässä tilanteessa sekään. Lapsi palaa kotiin su iltana, eskari ja työt jatkuvat maanantaina. Ruhtinaallisesti seuraava lomapätkä on jo maaliskuun lopulla, niin pääsen itsekin lapsen kanssa pidemmälle vapaalle.
Mutta mitenköhän mahdan taaplata sinne asti?

Oma fysiikka muuten haluaisi juuri nyt aamiaisen. Kahvien tärskäyttäminen taitaisi vaan viedä loputkin mahkut nukahtaa alkuyöstä.
Vai pitäisikö hyväksyä tilanne ja nauttia valvomisesta ja omasta ajasta? Purra sitten hammasta ja pakottautua rymiin kun se aika tulee? Ei mahdotonta tässä tilanteessa sekään. Lapsi palaa kotiin su iltana, eskari ja työt jatkuvat maanantaina. Ruhtinaallisesti seuraava lomapätkä on jo maaliskuun lopulla, niin pääsen itsekin lapsen kanssa pidemmälle vapaalle.
Mutta mitenköhän mahdan taaplata sinne asti?
Mä vetäisisin iltalenkin, saunan ja 3-4 nappia melatoniinia 1 alkoholilasillisen kera.

Jos usein tulisi toistuvasti tilanne jolloin rytmi menisi sekaisin (ja syyt olisi painavia, esim.työ) niin sit hakisin purkin Tenoxia ja käyttäisin tarvittaessa. On tehokas unirytmin kuntoon laittamisessa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Sauna on muuten hyvä idea. Saunon niin harvoin kotona, että tuo ei tullut edes mieleen. No, tästä huomaa, että vähän puuroinen pää.
Takavuosilta oikeista nukahtamis- ja unilääkkeistä vähän kökköjä kokemuksia, siksikään niitä ei kaapissa.
Parikymppisenä "hoidin" näitä vrkrytmin keikahduksia kuntoon usean kerran vuodessa vain pakottamalla itseni aamulla ylös, vaikkei uni olisi yön aikana tullut.
Ei suositeltava olotila, jos pitäisi olla esim. liikenteessä turvallinen..

Säännöllinen nukkumaanmenoaika tai "nuku yöt" ovat tietysti ihan hyviä neuvoja vuorokausirytmin ylläpitämiseen. Mutta eivät tuohon tilanteeseen. Mitä luulette, jos tyyppi on joutunut olemaan valveilla vaikka viisi edellistä yötä, ja nyt luonnollisesti nukkunut päivällä useamman tunnin, hoituuko homma sillä, että menee nyt kympiltä sänkyyn, laittaa simmut kiinni ja uni tulee?
Siihen säätövaiheeseen tässä kysyttiin neuvoja.

Menet tänään joskus kahden aikoihin sänkyyn, otat sitä ennen kunnon iltalenkin, saunomiset ja yömyssyn.
Laita kello soimaan vaikka 11 aamulla, jolloin heräät aamupäivällä, vaikka et olisi kerennyt tarpeeksi nukkumaan.
Sitten seuraavana päivänä voitkin jo mennä aikaisemmin nukkumaan.

Minä ottaisin rennosti ja valvoisin ja nukkuisin kun siltä tuntuu. Vuorotyötä tekevänä tulisin hulluksi jos jokaisen nukutun ja valvotun minuutin alkaisin laskemaan. Niin kauan kuin ihminen pystyy kävelemään ja puhumaan ja syömään ja juomaan, hän ei ole sillä lailla väsynyt että siitä kannattaisi huolestua. Sitten jos tulee rytmihäiriöitä tai muisti alkaa pätkimään, on tilanne eri, sitten voi jo yrittää auttaa sitä unen saamista.
Ota nyt ilo irti elämästä kun sulla on vapaata. Se arkirytmi sitten löytyy arkena.

Kiitos näistä. Oikeasti varmaan näitä soveltamalla löytyy.. nyt oon saunaan menossa, ja ajattelin antaa itselleni luvan lojua ei-stimuloivan lukemisen kanssa sängyssä, kunnes alkaa väsyttää kunnolla. Ja melatoniinit käytössä nyt, vaikken ole tosiaan aiemmin niistä kokenut apua saavani. Eivät mitään ota, jos eivät annakaan.
Eiköhän tämä tästä. Itse en ole koskaan vuorotyötä tehnyt, juuri siksi, kun nukkuminen ongelmallista muutenkin. Varmaan tilanne on vähän sama, kuin haluaisi siirtyä yövuoroista suoraan aamuihin... :)

Kiitos näistä. Oikeasti varmaan näitä soveltamalla löytyy.. nyt oon saunaan menossa, ja ajattelin antaa itselleni luvan lojua ei-stimuloivan lukemisen kanssa sängyssä, kunnes alkaa väsyttää kunnolla. Ja melatoniinit käytössä nyt, vaikken ole tosiaan aiemmin niistä kokenut apua saavani. Eivät mitään ota, jos eivät annakaan.
Eiköhän tämä tästä. Itse en ole koskaan vuorotyötä tehnyt, juuri siksi, kun nukkuminen ongelmallista muutenkin. Varmaan tilanne on vähän sama, kuin haluaisi siirtyä yövuoroista suoraan aamuihin... :)

Joo onhan se eka varhainen aamu kivulias jos on päästänyt itsensä rilluttelemaan myöhään yöhön. Mut se on se hinta minkä siitä saa maksaa, sen on tiennyt etukäteen ja se on kuitenkin nyt vaan se yksi aamu. Siitä selviää, kahvia ja buranaa vaan. :)

Mulla oli muinoin vuorot aamu, ilta yö ja tuossa järjestyksessä. Ja suoraan.

Yön jälkeen valvoin tunnin, pari, sit unille (kasilta, ysiltä) ja noin neljän tunnin (puolen päivän tienoilla) kuluttua ylös. Iltayhdentoista maissa petiin ja seuraavana aamuna viideltä ylös ja kuudeksi duuniin.

Joko meet iltakävelyn, lämpimän suihkun ja melatoniinin kanssa aiemmin nukkumaan. Pari viinilasiakin auttaa, jos ei huomenna oo töitä.

Tai sitten valvot ens yön ja huomisen, olettaen ettei sulla oo iltatyö missä väsyneenä saisi tuhoa aikaan. Niin yksinkertaista.

Yhteistyössä