Miten kotihoidontuki ja kuntalisä jos perheeseen tulee kakkonen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse kotihoidontukea et saa mutta kotihoidontuen lisäosaa voit saada, mikäli perheenne tulot eivät ole liian isot. Meilläpäin kuntalisää ei saa jos on äitiyslomalla, vasta kun jää kotihoidontuelle.
 
Ei sitä noilla tiedoilla kukaan sulle osaa vielä kertoa.

Pitäsi tietää mikä kunta, kuntalisän saamiset ja ehdot kun on täysin kuntakohtaisia.

Kotihoidontukea et saa, mutta sitä hoitolisää voi saada jos perheen tulot on aivan onnettomat. Sitä varten pitäisi siis tietää ne perheen tulot...
 
Esimerkki vanhempainpäivärahan vaikutuksesta kotihoidon tukeen

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 e/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 314,28 e + sisarkorotukset 60,46 e + 60,46 e - 750 e = 0 e.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin lasta ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa. Hoitolisää perhe voi saada, jos perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan.

Esimerkki vanhempainpäivärahan vaikutuksesta hoitolisään

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 23 euroa päivässä eli 575 e/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 314,28 e + sisarkorotukset 60,46 e + 60,46 e = 435,20 e/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 575 - 435,20 = 139,80 ?. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 139,80 ?.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei sitä noilla tiedoilla kukaan sulle osaa vielä kertoa.

Pitäsi tietää mikä kunta, kuntalisän saamiset ja ehdot kun on täysin kuntakohtaisia.

Kotihoidontukea et saa, mutta sitä hoitolisää voi saada jos perheen tulot on aivan onnettomat. Sitä varten pitäisi siis tietää ne perheen tulot...

Joo, jos toinen on töissä, vaikka huonosti palkatussakin niin tuskin mitään lisiä saa.
 

Yhteistyössä