miten korvapuustit tehdään?

n20
leikkaat tangosta paloja toinen pää kapeempi(vähäsen ja kolmion mallisia) Sit laitat taikina palan pöydälle kapeampi pää ylös päin ja painat keskeltä peukaloilla...ei varmaan heti onnistu mut tsemppiä! varmaan vähä sekava tää mun ohje
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 16:27 n20 kirjoitti:
leikkaat tangosta paloja toinen pää kapeempi(vähäsen ja kolmion mallisia) Sit laitat taikina palan pöydälle kapeampi pää ylös päin ja painat keskeltä peukaloilla...ei varmaan heti onnistu mut tsemppiä! varmaan vähä sekava tää mun ohje

Teet samalla lailla kun minäkin.En osaa neuvoo yhtään paremmin :)
 
Korvapuusteja helpompia ovat kanelipullat. Eli muuten kaikki kuten korvapuustissa:
tehdään se pullataikina, kohotetaan.

Kaulitaan levy, siihen päälle margariinia (ota valmiiksi huoneen lämpöön pehmenemään, niin on helppo levittää voiveitsellä= leveällä veitsellä), ripottele pinnalle sokeria ja kanelia, kääri rullalle pituussuunnassa, eli teet pitkän ikään kuin kääretortun.
Leikka tasapaksuja paloja esim. 4 cm paksuja paloja.
Käännä ne pystyyn niin että leikkauspinta jää ylöspäin (ja se toinen leikkauspinta leivinpaperilla), voitele, sokerita tai raesokeria pinnalle, paista uunissa.

Minä muuten teen pullan äitini ohjeella: taikinaan ei tule kananmunaa ollenkaan!!! Ja onnistuvat, tulee tosi hyviä.

Äitini teki tämmösiä pullia aikoinaan siksi, että kananmuna "vanhentaa". MEillä ei ollut 70-luvulla pakastinta, pullien piti säilyä tuoreen oloisena viileässä komerossa ainakin viikon, eli seuravaan leivontapäivään. Kun siinä ei ollut kananmunaa, ne olivat tuoreempia kauemmin., Kananmunalla tehdyt ovat kuvia ja vanhoja jo seuraavana päivänä. Taikina on silti aivan leivontakuntoista, voiteluun tietysti kananmunaa. En osaa vieläkään tehdä pullaa muulla tavoin.

Myös munkit teen tällä samalla pullaohjeella. 1 hiiva vajaaseen tai täyteen litraan maitoa, ohjeissa hiivaa pitäisi olla enemmän.

Eli:
1 l maitoa
1 hiiva
kaardemummaa
1- 1½ juomalasillinen sokeria
1 tl suolaa
150 (-200?) g margariinia, joka sulatetaan
vehnäjauhoja, määrää en tiedä , kunnes taikina on sopivan tuntuista käteen

Lämmitä maito, liota hiiva joukkoon, mutta maito saa olla vain kädenlämpöistä muuten hiiva "palaa" eikä taikina kohoa.
Laita sekaan sokeri, suola, kaardemumma.
Sulata ja jäähdytä margariini (tai voi)
Aloita taikinan alustaminen venhnäjauholla: alkuun vatkataan reippaastikin vehnäjauhoja sekaan ja myöhemmin alustetaan kädellä. Margariinin voi laittaa joukkoon melkein lopussa, tai vaikka ihan lopussa. Ja jatketaan alustamista kunnes on sekottunut joukkoon.

Kohotetaan, leivotaan pullia, kohotetaan, voidellaan ja paistetaan uunissa.
Nam :p
 
Pullataikinasta vielä sen verran, että kananmuna todellakin vanhentaa. Itse pakastan pullan tuoreena ja syön heti sulatettuani sen huoneenlämmössä, tällöin kananmunan vanhentavaa vaikutusta ei huomaa. Minä teen pullan aina veteen, kivennäisveteen tai omenatuoremehuun, näin me laktoosittomat yms. voimme syödä myös.
 

Yhteistyössä