Miten kihomato leviää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjelppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjelppiä

Vieras
Leviääkö se vain käsien kautta, eli jos raapii takamusta tai vessassa lähtiissä pesee huonosti kädet?

Meillä niitä nyt on ja mulla koko ajan hirvee paine päällä, että niitä munia ihmisen mukana varisee joka paikkaan, mutta onko se oikeasti niin?

Ja miten äkkiä se Pyrvin-lääke vaikuttaa, kun maanantaina otettiin, mutta eilen illalla edelleen kahdella lapsella näkyi matoja
 
muista vaihtaa usein lakanoita ja pyyhkeitä ja pestä kaikki vähintää 60 astees lelut ym laittaa pakastimeen vähintään 2h tai pestä ne.....meillä oli myös niitä tossa 3kk sitten ja pääsin eroon niistä...ovenkahvat kannattaa käydä läpi desivioivalla pesuaineella käy googlettaa kihimadot ni löydät tietoa lisää .
mä jouduin kans ettii sieltä tietoo kun ei meillä ikinä ole ollu...ja musitakaa ottaa siiten se uusinta kuuri sitä lääkettä

tässä nyt aluksi tämmönen neuvo ja tsepmii häätöön !
 
Alkuperäinen kirjoittaja hjelppiä:
Leviääkö se vain käsien kautta, eli jos raapii takamusta tai vessassa lähtiissä pesee huonosti kädet?

Meillä niitä nyt on ja mulla koko ajan hirvee paine päällä, että niitä munia ihmisen mukana varisee joka paikkaan, mutta onko se oikeasti niin?

Ja miten äkkiä se Pyrvin-lääke vaikuttaa, kun maanantaina otettiin, mutta eilen illalla edelleen kahdella lapsella näkyi matoja

ei välttämäti kerta lääkitys riitä... me syötiin 3 ennen kuin päästiin eroon... jälkimmäinen resepti haettiin lääkäriltä kun käsikauppalääkkeet ei tehonnu
 
Alkuperäinen kirjoittaja ire:
voit laittaa teipin lapsen peräaukolle ja toivoa että emo jää kiinni kun tulee yöllä munimaan

Ei n iitä ole vaan "yksi emo" jonka saalisamalla niistä pääsee. Teipillä saa vaan selvyyden, että onko niitä kihoja yleensä.

Ja EI, niitä munia ei vaan putoile ympäriinsä!

JA DESINFIOIVAT PESUAINEET EIVÄT TAPA MADON MUNIA!
Eli ei ole merkitystä onko pesuaine desinfioivaa. VAAN merkitystä on sillä, että ne pinnat yleensä pyyhitään, ja saadaan näin esim. mahdolliset madon munat vaikkapa vessan kahvasta pois.

Nämä ohjeet olen saanut suoraan tartuntatautiliitosta, ja omalta lastenlääkäriltämme myös.
 
No periaatteessa kihomadot voivat levitä myös siten, että alushousuihin tarttuu madonmunia ja niistä kuivuttuaan esim. pyykkejä käsitellessä varisevat pois, ilmaan ja pinnoille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
No periaatteessa kihomadot voivat levitä myös siten, että alushousuihin tarttuu madonmunia ja niistä kuivuttuaan esim. pyykkejä käsitellessä varisevat pois, ilmaan ja pinnoille.

Juu,periaatteessa.
Mutta tuolta tartuntatautiliitosta minulle kerrottiin, että madon munat ovat kyllä todella tiukasti kiinni. Esim. uimassa voi huoletta käydä, eivät irtoa sellaisessa "virtauksessa" kuin esim uimalla saa aikaan.
Ja se munia kiinnipitävä aine on aikamoista liimaa kuulemma. Toki niitä kuulemma irtoaakin, mutta sanottiin, että yleisesti ihmiset hysterisoivat "madon munien ilmassa pöllyämisellä", niin se on täysin liioiteltua ja ei-totuudenmukaista.
 

Similar threads

Yhteistyössä