Miten kertoa tai sanoa kummilapsen vanhemmalle?

Lapsi täyttää 2v nyt keväällä ja on ollut isokokoinen ikäisekseen jo pidemmän aikaa, 1,5v vanhana oli 89cm ja noin 17kg ja nyt muutama päivä sitten painoa oli vajaa 2v ikäisenä reilu 22kg ja oli silminnähden lihava... siis voinko puuttua kummin ominaisuudessa lapsen "syöttämiseen" tai kehottaa hakemaan apua asiaan, kun ei näytä enää terveen näköiseltä kasvulta...
 
gytt
Siis periaatteessahan sinun velvollisuus kummina olisi katsoa hieman lapsen perään mutta todellisuudessa vanhemmat yleensä vetää herneen nenään jos menee puuttumaan heidän tapaansa kasvattaa,ruokkia,hoitaa lasta. kannattaa silti yrittää koska kyseessä on pieni lapsi eikä painon kertyminen ole hyvästä.
Voisithan tietysti viedä lasta leikkimään ja näin tukea painon"pudotusta",tarjota välipalaksi hedelmää,salaattia yms.
 
Hankala puuttua mielestäni asiaan, kun olen itse työelämässä ja meillä välimatkaa vajaa 40km ja itsellä kumminkin oma perhe ja lapset hoidettavana ja vapaa aikaa jää vähän, mutta mietin koko ajan keinoja, kuinka asiaan voisi ottaa kantaa
 
040608
Siis 2v painaa 22kg? Voiko olla totta. Meillä 7v eskarilainen ei paina niin paljon, on kylläkin tosi hoikka mut silti. Toivottavasti neuvolassa puututtaisiin asiaan, onko 2v neuvolassa käynyt jo? Ei vissiin jos keväällä täyttää 2. Luulis että siellä kyllä sanotaan jos huolestuttavaa.
 
Niin luulisi, että neuvolassa kiinnitetään huomiota merkittävään painonousuun tai kasvuun.
Meidän kanssa samassa harrastuksessa käy eräs pikkuneiti, joka on huomattavasti muita isompi mutten usko, että ihan noin iso kuin tuo kummilapsesi. Itse olen ajatellut heti alusta lähtien, että ehkä taustalla on jokin sairaus.

Vanhemmille varmasti herkkä paikka, jos menee neuvomaan. Onko vanhempien ruokatottumukset sitten mäkkilinjaa?? Tai voisiko suuri koko johtua perintötekijöistä? Sairaus?
Voisitko kysyä kummilapsesi vanhemmilta ihan vaan tämän lapsen kuulumisia, kasvu- ja kehitysasioita jne. Etkä alkaisikaan vihjailemaan suureen kokoon. Kyllä he sitten kertovat, jos on jotain onkelmaa. Tai ainakin mä kertoisin oman lapseni kummivanhemmille, olen sen verran läheiset immeiset siihen hommaan valinnut.
 
juu painaa kyllä sen reilu 22kg ja täyttää vasta parin kuukauden päästä sen 2v ja oli tullut neljässä kuukaudessa lisää painoa noin 5,5kg ja nyt viimeisin mittaustulos oli siis kotona tehty.... Miksi ei vanhemmat itse näe ongelmaa? On helppoa lahjoa pieni lapsi siis hiljaiseksi kaikilla herkuilla...
 
..
on kyllä aika erikoista jos vajaassa puolessa vuodessa on tullut viisi kiloa painoa? tuntus että aika tavalla saa syöttää herkkuja että saa painon nousemaan noin paljon. ei kai taustalla ole mitään sairautta? jos todella painaa 22kg niin on kyllä niin selvästi ylipainoinen että ei ne vanhemmatkaan ihmettele jos otat asian esille.
 
näin itse reilun tunnin vierailun aikana, että pieni lapsi söi pari korvapuustia, joi mehua reilusti ja tiedän, että syö suklaapatukoita, kun on tyytymätön johonkin vanhempien määräämään asiaan. Eikä tämä ole ainoa kerta, näin on toimittu jo pidemmän aikaa.... On hiljennetty vauvana aina vellipullolla, jo reilu kuukauden iästä saakka....
 
Minä puuttuisin asiaan, jos se olisi tarpeen, kertomalla että en itse antaisi noin pienelle sitä tai tätä, meillä on karkkipäivä ja siitä pidetään kiinni jne. En siis antaisi suoria ohjeitä älä teen noin, tee näin...
 
040608
No meidän 3v tyttö tais eilen syödä kolme korvapuustia tunnin aikana ja painaa n. 14kg. No vähän asian vierestä...

Mut ovatko vanhemmat isoja? Voiko koko siis kulkea geeneissä. Mut jos 5kg tulee painoa 4kk:ssa niin ei se ole tuon ikäiselle normaalia, eikä kyllä minkään ikäiselle. Väkisinkin herää ajatus jostain sairaudesta. Paha sitä on mennä vanhemmille suoraan sanomaan mitään, mut kauttarantain vois vähän asiasta kysellä.
 
"vieras"
Mä painoin ton verran 8-vuotiaana.
Sä siis TIEDÄT että ylisyöttävät lasta? Ettei ole mikään sairaus tms?
Voithan sä vaikka vihjailevasti kysyä että "Onkohan sillä nyt kaikki kunnossa kun painoa tullut? Ettei vaan olis joku sairaus?" tms. Ilmeisesti lapsen vanhemmat on sulle lapsen mitat kertoneet jos kerran tiedät, joten mun mielestä voit ihan hyvin äänen ihmetellä. Niin mä tekisin. Ja ilmaise huolesi.
 
[QUOTE="vieras";23429849]Mä painoin ton verran 8-vuotiaana.
Sä siis TIEDÄT että ylisyöttävät lasta? Ettei ole mikään sairaus tms?
Voithan sä vaikka vihjailevasti kysyä että "Onkohan sillä nyt kaikki kunnossa kun painoa tullut? Ettei vaan olis joku sairaus?" tms. Ilmeisesti lapsen vanhemmat on sulle lapsen mitat kertoneet jos kerran tiedät, joten mun mielestä voit ihan hyvin äänen ihmetellä. Niin mä tekisin. Ja ilmaise huolesi.[/QUOTE]

juu tiedän kyllä, kun tämän vajaan parin vuoden aikana olen seurannut lapsen kasvua ja kehitystä....
Ja tiedän miten ovat syöttäneet ja hoitaneet lasta. Lapsella on ollut siitä asti koko ajan syötävää ja juotavaa kädessä, eli mehu tai vesi pullo, kun on osannut pitää vaan jostain kiinni. Ja syötävänä pullaa, makkaraa, leipää jne... ja myöhäisempi lämmin ruoka syödään usein illalla seitsemän jälkeen. Vellipulloa voidaan tarjota kaiken muun lisäksi vähintään neljä kertaa päivässä...
 
..
juu tiedän kyllä, kun tämän vajaan parin vuoden aikana olen seurannut lapsen kasvua ja kehitystä....
Ja tiedän miten ovat syöttäneet ja hoitaneet lasta. Lapsella on ollut siitä asti koko ajan syötävää ja juotavaa kädessä, eli mehu tai vesi pullo, kun on osannut pitää vaan jostain kiinni. Ja syötävänä pullaa, makkaraa, leipää jne... ja myöhäisempi lämmin ruoka syödään usein illalla seitsemän jälkeen. Vellipulloa voidaan tarjota kaiken muun lisäksi vähintään neljä kertaa päivässä...
nää vanhemmat on vissiin sitten aika hukassa sen lapsen kasvatuksen kanssa jos uhmakohtaukseen yms tarjotaan suklaapatukkaa? et ehkä se paino tämmösessä tilanteessa ei kuitenkaan oo se ensimmäinen huoli. kaikesta päätelleen lapsi on kotihoidossa? onko menossa hoitoon jossain vaiheessa? äidin kanssa on varmasti ollut puhetta kasvatuksellisista ongelmista, kiukkukohtauksista yms, niin pitäisikö vyyhteä lähteä purkamaan sieltäpäin ja ehdottaa vaikka perheneuvolaan soittamista tms tukea lapsen kasvatukseen.
 
Mitä sinä olet sitten sanonut? Ollut hiljaa kun äiti puhunut?[/QUOTE
Olen kertonut, minkäkokoisia omat kuusi lastani ovat olleet. Meillä muutama lapsista on kulkenut -15-20% käyrillä ja yksi on kulkenut samanverran plussan puolella, pari on ollut ihan keskikäyrillä.
Olen hienovaraisesti kertonut kuinka vaikeaa on ollut tällä omalla lapsellani, joka on ollut reilusti plussan puolella painokäyrillä ja yrittänyt kertoa samalla, kuinka tärkeää olisi lapsenkin syödä säämmöllisesti ja monipuolisesti...
Mutta mielestäni asiaan on vaikea puuttua, ettei saisi kokonaan välejä poikki ja ystävää suututettua asian tiimoilta ja varsinkaan, kun toinen ei kuuntele ollenkaan ulkopuolisten neuvoja...
 
Painostamisesta tai ystävän suututtamisesta onkin varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Ketään ei myöskään voi pakottaa ottamaan neuvoja vastaan. Yrittäisin varmaankin vielä kysellä asian tullessa esille onko tuo paino/kasvu neuvolan mielestä ollut ok tms.
 

Yhteistyössä