Miten kertoa miehelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joulutähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joulutähti"

Vieras
Miten voin kertoa miehelle että liikaa on liikaa? Mies ei suostu kuuntelemaan tavallista puhetta ja sanoo minun vain mäkättävän ja suurentelevan asioita. Suurin ongelma on, että mies juo todella usein, myös joulu ja uusivuosi ovat menneet kun hän on ollut juomassa jossain muualla. Ja sovimme vielä uuttavuotta edeltavänä päivänä kun oli silloinkin menossa juomaan että juo tänään, mutta on viettää sitten selvän uuden vuoden. Voitte arvata mites kävi? Noh, mies on tälläkin hetkellä juomassa. Meinasin ehdottaa hänelle tänään tipaton tammikuuta, mutta en sitten kerennyt kun hän ilmoitti lähtevänsä.

Kyllä hän aina huomaa etten pidä ajatuksesta ja että suutun, tänäänkin kun sanoi siitä niin jäi seisomaan ja tuijottamaan aivan kuin miettisi vielä asiaa toisen kerran. Kuitenkin ennen lähtöä hän halasi ja antoi pusun minulle. Tämäkin on siis erikoista käytöstä häneltä, yleensä en saa minkäänlaista huomioita häneltä. Muuta kuin sängyssä.

Hän on puolustellut asiaa sillä, että kun meille on vauva tulossa niin eihän sitten voi enää mennä juhlimaan, mutta enhän minäkään voi enkä ole nyt juomassa tai muuten vaan rilluttelemassa kaupungilla. Eikä minua todellakaan kiinnosta mennä katsomaan sitä juopottelua, varsinkin kun kaljan ja alkoholin haju tekee pahaa muutenkin.

Hyväksyisin asian jos se olisi vaikka muutaman kerran kuukaudessa, mutta kun se on muutaman kerran viikolla ja sitten vielä viikonloput..

En haluaisi erota, enkä uhkailla erolla vaan haluaisin että hän viettäisi minunkin kanssa aikaa eikä odottaisi että olen hänen kotipiikansa. Hän siis teetättää kaiken minulla, veden haut ruoan lämmittämiset ja kaikki pikku jutut. Ja yleensä kieltäydyn mutta en jaksa kuunnella sitä "hakisit nyt pliiiis"

Teksti karkas ennen aikojaan :) Piti jatkaa listaa:

- mies ei huomioi sua mitenkään
- mies ei välitä sun mielipiteestä eikä pidä lupauksiaan

Joo... onko siinä miehessä mitään hyvää? Miks oot sen kanssa?

luuletko, että tuo kaikki tulee muuttumaan taikaiskusta kun vauva syntyy?? Kokemuksesta voin sanoa, että ei tule mitään muutosta. Kuka nyt haluaisi luopua saavutetuista etuuksista parisuhteessa?? Vaikka vauva syntyisi, niin sitä ei tule tapahtumaan.. tuollaiset perustelut, että muutun kun vauva syntyy ovat yhtä pitäviä kuin omat päätökset aloittaa laihdutuskuuri joka maanantai aamu ja jo iltapäivällä herkutellaan kahvilla ;) tiedät mitä tarkoitan. Mies saattaa tehdä ryhtiliikkeen kuukaudeksi pariksi vauvan syntymän jälkeen, mutta kun huomaa, että vauva vie kaiken huomiosi ja että kotielämä on tylsää rutiinia niin tuohon vanhaan rutiiniin ja kivaan on helppo luisua takaisin.

Anteeksi. Tämä on kovaa tekstiä, mutten halua antaa sinulle mitään vaaleanpunaisia laseja, koska ihmeitä tapahtuu todella harvoin. Teillä on nyt pidettävä palaveri ja tehtävä selkeitä ratkaisuja tulevaisuuden suhteen, että miten toimitaan ja mihin on tultava muutos. Parempi tehdä muutokset nyt tässä vaiheessa kuin sitten vauvan syntymän jälkeen. Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: InCase ja Millenia
[QUOTE="just";25363621]Teksti karkas ennen aikojaan :) Piti jatkaa listaa:

- mies ei huomioi sua mitenkään
- mies ei välitä sun mielipiteestä eikä pidä lupauksiaan

Joo... onko siinä miehessä mitään hyvää? Miks oot sen kanssa?[/QUOTE]

Yleensä vastaus on joko "mut kun mä rakastan sitä" tai "lasten vuoksi". Ensimmäinen syy on ihan ap:n oma asia: jos rakastat tarpeeksi katsoaksesi mokomaa törkimystä sohvallasi, oma on valintasi. Toinen koskee lapsia ja yhdessä oleminen vain "lasten vuoksi" on erittäin huono syy. Lapset vain kärsivät riitelystä ja saavat väärää mallia parisuhteesta.

juurikin näin "Muttakun rakastan sitä" kyllä tietysti tajuan etten varmastikkaan jaksa kauaa hoitaa vauvaa taloa ja miestä, eli tavallaan olisin kahden lapsen yh josta toinen lapsi olisi hemmoteltu kakara joka vie kaikki rahat.

Sanon kyllä ukolle suorat sanat huomenna kunhan kotiin pääsee, varmaa seki vasta huomen illalla taas, kun kaikki muu tärkeempää ku minä. Aika jännä et asiat tajuaa paremmin ku ne kirjottaa, en tajunnu edes aluks et asiat on oikeesi näin huonosti.

Miehen hyviä puolia taas.. se saa mut nauramaan ja.. nii, siinä ne taitaa ollakki :o

Niin. Oletkohan nyt ihan varma että rakastat sitä? Miten voit rakastaa ihmistä joka - anteeksi nyt vain - ei tunnu välittävän susta? Tai ehkä välittää, mutta on niin lapsellinen ettei tajua miten ihmisiä kohdellaan. Surullista että tuollaiseen suhteeseen sitten piti alkaa lasta tekemään.

Mitä meinaat 'suorien sanojen' auttavan, jos ei ole ennenkään auttanut?

[QUOTE="vieras";25363636]luuletko, että tuo kaikki tulee muuttumaan taikaiskusta kun vauva syntyy?? Kokemuksesta voin sanoa, että ei tule mitään muutosta. Kuka nyt haluaisi luopua saavutetuista etuuksista parisuhteessa?? Vaikka vauva syntyisi, niin sitä ei tule tapahtumaan.. tuollaiset perustelut, että muutun kun vauva syntyy ovat yhtä pitäviä kuin omat päätökset aloittaa laihdutuskuuri joka maanantai aamu ja jo iltapäivällä herkutellaan kahvilla ;) tiedät mitä tarkoitan. Mies saattaa tehdä ryhtiliikkeen kuukaudeksi pariksi vauvan syntymän jälkeen, mutta kun huomaa, että vauva vie kaiken huomiosi ja että kotielämä on tylsää rutiinia niin tuohon vanhaan rutiiniin ja kivaan on helppo luisua takaisin.

Anteeksi. Tämä on kovaa tekstiä, mutten halua antaa sinulle mitään vaaleanpunaisia laseja, koska ihmeitä tapahtuu todella harvoin. Teillä on nyt pidettävä palaveri ja tehtävä selkeitä ratkaisuja tulevaisuuden suhteen, että miten toimitaan ja mihin on tultava muutos. Parempi tehdä muutokset nyt tässä vaiheessa kuin sitten vauvan syntymän jälkeen. Tsemppiä![/QUOTE]

Näinhän se ikävä kyllä tahtoo mennä.

pakko sen verran kommentoida tähän että häviävän pieni promille ihmisistä muuttuu vauvan myötä perusluonteeltaan, pysyvästi vielä vähempi. olisi ehkä aihetta ottaa miestä kädestä kiinni ja sanoa rauhallisesti ilmansuuria elkeitä että nyt on oikeasti tosikyseessä ja että muutos on tultava samantien koska tämä ei voi jatkua, tarvitset miehen rinnallesi etkä mitään pikkupoikaa joka elää nuoruuttaan eikä ota vastuita tarpeeksi yhteisistä asioista. Älä ala uhkailemaan sen enempää, tai kiristämään tai manipuloimaan, ilmoita tosiasiat, että homma loppuu jos se ei muutu ja anna selkeät rajat asioille, tämä on se viimeinen tapa jos ei pysty keskustelemaan ja sopimaan asioista, jotkut harvat herää tästä, mutta aika pieni määrä kykenee tämän pakon edessä muuttamaan itseään, mutta olet ainakin antanut vaihtoehdot, itsehän hän tekee valinnan.

Olet jo saanut kantaa riittävästi vastuuta yhteisistä asioista joten kyllä sinulla on oikeus nyt vetää viimeinen raja asioille, mitäs mies elää kuin pellossa ja yrittää typerästi oikeuttaa edesvastuutonta toimintaansa sillä että vauvan syntyessä joutuu olemaan ryypiskelemättä, voi byhyy, se on sitä elämää että asiat muuttuu, itse on muututtava tilanteen mukana tai sitten hommat loppuu, niin se vaan menee eikä sille mitään voi, jos haluaa olla teinikapinallinen ikuisesti niin parisuhde ei ole silloin se asia mihin kuuluu.

tuosta tulee oma veljeni mieleen , eilen juuri facebookissa niin kehu kun hänestä tulee isä jne.. toisena hetkenä onkin jonkun kaverin kans dokaamassa :( eikä asiasta uskalla sano kun heti vetää herneen nenään ja kertoo "äidille" joka sit avautuu mulle..äidin lellikki kun on..

olisi ehkä aihetta ottaa miestä kädestä kiinni ja sanoa rauhallisesti ilmansuuria elkeitä että nyt on oikeasti tosikyseessä ja että muutos on tultava samantien koska tämä ei voi jatkua, tarvitset miehen rinnallesi etkä mitään pikkupoikaa joka elää nuoruuttaan eikä ota vastuita tarpeeksi yhteisistä asioista.

juuri näin meinasin asian hänelle ilmaista. Kerron sitten mitä mies vastasi ja pystyikö keskustelemaan kuin aikuiset

Ja sinä joka sanoit jotai lapsen hankkimisesta niin asiat ei ole olleet aina näin, juomisen suhteen ainakaan. Meillä on ollut läheinen suhde mutta jotenkin kaikki muuttui pikku hiljaa vauvauutisien jälkeen.

tuosta tulee oma veljeni mieleen , eilen juuri facebookissa niin kehu kun hänestä tulee isä jne.. toisena hetkenä onkin jonkun kaverin kans dokaamassa :( eikä asiasta uskalla sano kun heti vetää herneen nenään ja kertoo "äidille" joka sit avautuu mulle..äidin lellikki kun on..

Minun veljeni on mieheni kanssa juomassa tällä hetkellä myös. Ja hänelle on tulossa kolmas lapsi.. Veljeni on siis alkoholisti ja ikää ei ole edes vielä 30.. Olen myös yrittänyt miehelleni sanoa ettei lähtisi veljeni kanssa tai ainakaan pyytäisi tätä mihinkään kun olen puhunut veljeni naisen kanssa ja tämä ei oikein pidä juomisesta. Kuka nyt pitäisi kun asia on jokapäiväistä.

Pelkäänkin kun hän on veljeni seurassa hänestä tulee samanlainen, vaikka hän on itsekkin sanonut ettei voisi ikinä tulla kännissä kotiin kun on lapsi siellä tai juoda lasten edessä. Olemme siis kantaneet useampaan otteeseen veljeni kotiinsa..

[QUOTE="joulutähti";25363795]Minun veljeni on mieheni kanssa juomassa tällä hetkellä myös. Ja hänelle on tulossa kolmas lapsi.. Veljeni on siis alkoholisti ja ikää ei ole edes vielä 30.. Olen myös yrittänyt miehelleni sanoa ettei lähtisi veljeni kanssa tai ainakaan pyytäisi tätä mihinkään kun olen puhunut veljeni naisen kanssa ja tämä ei oikein pidä juomisesta. Kuka nyt pitäisi kun asia on jokapäiväistä.

Pelkäänkin kun hän on veljeni seurassa hänestä tulee samanlainen, vaikka hän on itsekkin sanonut ettei voisi ikinä tulla kännissä kotiin kun on lapsi siellä tai juoda lasten edessä. Olemme siis kantaneet useampaan otteeseen veljeni kotiinsa..[/QUOTE]

ymmärrän sua täysin mun veljeni 24 täyttää vasta :(

eka lapsi heille tulossa vasta..

veljesi ei ainakaan parasta seuraa ole miehellesi ...
koita jaksaa ja voimia sinulle

kepsis puhuu asiaa.

Tähdennän vielä: ei mitään kädestäottamisia ja kauniisti sanomisia, ellei takana ole rautainen varmuus siitä, että et pyörrä päätöstäsi. Ehtojen asettaminen ei ole väkivaltaa vaan realismia, mutta lähtemisellä uhkailu ilman lähtövalmiutta on kiristämistä ja manipulointia ja jopa henkistä väkivaltaa. Niinkuin on ruikuttaminen, narisemalla vaatiminen jne. Kaikki ne asiat, joissa yrität kerjätä toisesta aikuista tekeytymällä itse lapseksi.

Jos et kykene kertaratkaisuun, niin myönnä se itsellesi sen sijaan että jatkat lempeyttä ja kiukkuamista vuoronperään kumpikin hiukan falskisti toteutettuna. Voit aikuistua itse vähitellen ja näyttää sen miehellekin, jotta ette ikuistu malliesimerkeiksi läheisriippuvaisen ja alkoholistin suhteesta.

Sinun on oltava se aikuinen itse, ja astuttava siihen junaan, johon ei myydä lastenlippuja. Mies tulee mukaan tai jää tulematta. Siihen junaan ei ole pakko mennä tänään tai huomennakaan, mutta laukku on pakattava, lippu ostettava, ja tehtävä selkeät suunnitelmat.

En nyt ihan ymmärtänyt, että miten minä olen se lapsi kun minä olen se joka on pyörittänyt taloa yksin ja olen antanut miehen mennä vapaasti ilman mitään narinoita, mutta olen odottanut että kun minä annan minä myös saan. Enkä halua heittäytyä nyt marttyyriksi, mutta minä olen kuitenkin tässä suhteessa se joka on joutunu henkisen ja fyysisen väkivallan uhriksi.

Voin sanoa, että ainoa asia johon olen syyllistynyt on se että olen antanut anteeksi liian monet kerrat ja tyytynyt tässä suhteessa aivan liian vähään.

Yhteistyössä