Miten kertoa lapsille papan kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suru

Vieras
Mieheni isä sai massiivisen aivoverenvuodon ja tulee todennäköisesti kuolemaan lähipäivinä. Miten kerron asiasta 4- ja 2,5-vuotiaille pojille? He ovat vielä niin pieniä, minkä verran he ymmärtävät? Pojat ovat nyt toisessa mummolassa huomiseen, mutta huomenna haen heidät kotiin, ja asiasta on puhuttava. Pappa oli lapsille hyvin läheinen. Olen itsekin surusta aivan sekaisin, mutta minun pitää olla nyt vahva ja mieheni ja lasteni tukena. Kaikki hyvät vinkit tilanteesta selviämiseen otan kiitollisena vastaan.

Asiasta kannattaa puhua rauhallisesti, kertoa asiat niinkuin ne ovat, mutta sillä tavalla että lapsi ymmärtää. Muista että mitään kielikuvia ei kannata käyttää, esimerkiksi "pappa nukkui pois", koska se voi johtaa siihen, ettei lapsi itse uskalla enää nukkua, sillä pelkää, ettei itse enää herääkään. Voimia sinne!

Yritä kertoa mahd totuuden mukaisesti. Tyyliin: pappa sairastui, eikä jaksanut enää elää. Vähän voit siloitella ja kertoa esim enkeleistä (jos itse siis haluat tämmöistä).

suoraan sanot että on sairas. Ja kun on kuollut kerrot että kuoli koska on niin sairas. Rehellisesti ja suoraan vaan. Meillä kuoli mun vaari keväällä ja sanoin pojalle 5v suoraan miten kävi. Juuri eilen illalla alkoi kauhea kysely kuolemasta ja mitä sitten käy kun kuolee yms. Kyllä ne asiat pitää suoraan kertoa ja vastata rehellisesti kun kysyy.

meillä oli kauhee tilanne kun meiän lasten pappa kuoli.. saatiin siis iteki tietää puhelinsoitolla...
tietenki lapset hätäänty ja kysy mitä on tapahtunu.. En siinä hädissäni muuta saanu sanottua ku että pappa on kuollu, pappaa ei enää ole...
Ja sitten kun tilanne rauhottu, puhuttiin asiasta paljon, ja se helpotti lapsia kun sanottiin, että papalla on nyt hyvä olla, että pappa ei enää oo kipeä.. ym...
noiste enkelijutuista...jokainen tietty kertoo mitä ite haluaa, mutta lohduttaako se muka lasta, jos se kuvittelee, että pappa on muka enkeli... ?? meiän lapset siis sillon 5 ja 7... eli ymmärsivät aika hyvin mitä kerrottiin..

Yhteistyössä