Miten kertoa 7-vuotiaalle seksistä/vauvojen tekemisestä?

Luin iltasaduksi pojalleni kirjaa "meidän pihan perhesoppa". Siinä kerrottiin aika suoraan vauvojen tekemisestä.
Lapsi sitten ihmetteli että oikeestiko ja miten ja ootteko tekin isin kanssa.
Olisi pitänyt tarkistaa kirja etukäteen, nyt tämä aihe tuli vähän puskista enkä ollut varautunut.
Mitens teillä? Onko seitsenvuotiaat jo jutelleet näistä kanssanne ja miten tarkasti?
Tähän asti tieto oli että isiltä tulee vauvan siemenet ja ne menee äitin masuun. Nyt on jo tarkempikin tieto asiasta. Pitäiskö tätä ihmetystä vielä käydä läpi ja miten?
 
vierailija
Meillä alustavasti käytiin vauvojenteko läpi pojan ollessa 4-5-vuotias. Silloin odotin pikkusiskoa.

Selitetty on näin;

Nyt 5,5-vuotias tietää, että sekä tytöillä, että pojilla on vauvansiemeniä; pojilla ne on kivespalleroissa ja tytöillä mahan sisällä olevissa palleroissa. Lapsilla siemenet ovat raakoja, aikuisilla just hyviä että niistä saa vauvan tehtyä ja vanhoilla ihmisillä siemenetkin ovat menneet vanhaksi. Siis lapset tai vanhukset eivät vauvoja voi tehdä, vain aikuiset. Vauvan tekemiseen tarvitaan yksi siemen sekä isältä, että äidiltä; ne ovat toistensa puolikkaat, eikä pelkästään yksi riitä.

Isä laittaa siemenen mahaan, jossa äidillä on sellainen pussi, jossa vauva kasvaa. Ensin se on pieni siemen, sitten sille kasvaa kädet, jalat, silmät, pää. Joskus jos kaikki osat eivät ole siemenissä mukana voi käydä niin, että vauva jää keskeneräiseksi ja tulee pois mahasta - silloin se ei synny isona ja valmiina. Ruokaa vauva saa putken (napanuoran) kautta äidiltä.

Kun vauva on kasvanut mahassa tarpeeksi ja sillä tulee ahdasta, alkaa se nipistellä kovasti äidin mahaa sisältä päin. Silloin pitää mennä lääkäriin, jossa vauva autetaan ulos mahasta. Ulos voi vauva tulla kahdella tavalla; joko äidin pimpissä olevasta vauvalle tarkoitetusta aukosta tai sitten lääkäri tekee mahaan aukon, joka sitten ommellaan kiinni.

Näitä asioita ollaan käyty läpi sitä mukaan kun on lapsi kysynyt tai muuten tullut sopiva sauma. Esimerkiksi tuo miksi vanhukset ei voi saada lapsia tuli käytyä läpi Reuhurinne-kirjaa lukiessa. Siinä lapset menivät palvelutaloon ja lasta kiinnosti mikä se palvelutalo on ja mitä jos joku vanhus saa siellä vauvan? Lapsi on myös kysynyt, mitä jos ei omat siemenet toimi (silloin voidaan lainata joltain toiselta tai jopa lääkäri voi yhdistää siemenet ja laittaa ne isän puolesta mahaan) jne.

Olen muutenkin aina kertonut ikätasoisesti lapselle asiat niinkuin ne ovat; on sitten kyse kuolemasta, pakolaisista tai mistä vain. Itse seksistä ei ole lapsi vielä kysynyt, mutta eiköhän se muutaman vuoden päästä ole ajankohtaista. Silloin minusta on mukava, että voidaan asioita miettiä yhdessä, eikä jää kaverien huhu-puheisiin tiedot.

Seksistä olen ajatellut kertoa, että se on aikuisten tapa olla toista lähellä, ihan luonnollista, eikä siinä ole mitään pelottavaa tai noloa. Seksi on yksityistä ja aikuisten mielestä oikein mukavaa. Pitää myös käydä läpi varmaan tuossa vaiheessa se, että seksi kuuluu kahden aikuisen välille ja että lapset eivät sitä vielä tarvitse jne..

Onneksi nämä asiat eivät ole isän harteilla, en tiedä mitä haikara soopaa se olisi pojalle selittänyt.
 
vierailija
Kaipa siitä on noin 3-vuotiaasta asti puhuttu, kun lapsi on kysynyt, mistä lapset tulevat. Lapsen tasoisesti tietysti, eli asiaa käsitellään sen verran kun lapsi itse haluaa, ja yksityiskohtiin ei mennä, ellei lapsi itse kysy juuri niistä. Ja asiaan palataan uudestaan kun lapsi kasvaa, nyt 7-vuotiaana lapsi haluaa jo tietää asiasta tarkemmin. Enemmän tässäkin vaiheessa lapsi on enemmän kiinnostunut biologisesta puolesta. Ja samalla voi kertoa kuukautisista ja siemensyöksyistä, jotta ne eivät tule yllätyksenä sitten kun ne alkavat. Jos niistä ei ole äidin kanssa pienenä puhuttu, ei niistä isomapanakaan sitten osata puhua.

Kannattaa miettiä, miten seksiin itse suhtautuu. Jos itsellä on vaikeuksia puhua asiasta, voi lapsikin lopettaa asiasta puhumisen, ja sitten sinulle kasvaa teini, joka kyllä muiden mukana tekee omia kokeilujaan, mutta ei uskalla puhua asiasta kenenkään kanssa, ja saa sitten kaiken maailman taudit ja tulee vahingossa raskaaksi.
 

Yhteistyössä