miten kertoa 10vuotiaalle mistä lapset tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maija"

Vieras
Siinäpä siis kysymys. Tyttö ei ole itse kysellyt asiasta, joten mietinkin että pitäisikö sittenkin odottaa että kysyy? En yhtään tiedä miten ja millä tasolla asioista kertoisin, kun omat vanhempani eivät ikinä minulle kyseisistä asioista puhuneet. Itse sitten selvittelin niitä jossain vaiheessa ja olihan koulussakin jotain pientä valistusta. Haluaisin kuitenkin itse kertoa tyttärelleni, mutta en vain yhtään tiedä miten. Kuullostaapa tyhmältä, mutta miten te olette ottaneet asiat puheeksi?

Itse olen kertonut kun lapsi on itse kysynyt asiasta. Tosin paljon nuorempana. Ja olen vastannut juurikin siihen mitä lapsi on kysynyt. Jos on tullut tarkentava kysymys perään, olen vastannut siihen. Totuudenmukaisesti. Voithan tytöltä kysyä että onko miettinyt koskaan näitä asioita, jospa se kysymys sieltä tulisi.. Eli rehellisesti kertoisin.

Enkä kyllä enää ton ikäisellä odottelua kysymystä. Johan tytöillä voi kuukautisetkin alkaa 10v. Meillä kyllä 3 v kin tietää. Isi antaa äidille vauvan siemenen pippelillä pimppiin. Äidillä on kohtu( vauvapussi) ja sinne siemen päätyy ja alkaa kasvaa vauvaksi. Tietää myös napanuorat ja istukat ym. Kirjastosta saa hyviä kirjoja joissa asiaa käsitelty.

Mä kysyin omalta tytöltä että onko koulussa tai kavereiden kanssa ollut puhetta menkkojen alkamisesta, jonka jälkeen asiasta keskusteltiin ( ja korjattiin montamonta virhettä ). Kuulostelin vähän tuolla tavalla että miten tyttö ottaa aiheen ja haluaako keskustella. Siitähän se vauva- asiakin luontevasti tulee esille.

Mutta, eikö lapsi jo ennen kymmentä ikävuotta kysele vauvojen tulemiset?

Tyttösi on varmasti jo kavereiltaan saanut kuulla kaikenlaista, kannattaa kysyä mitä hän menkoista yms jo tietää. Menkat voi alkaa jo 11-vuotiaana, joten korkea aika keskustella aiheesta. Toki koulussa vitosella on valistusta tästä aiheesta.

[QUOTE="Heh";26859211]Enkä kyllä enää ton ikäisellä odottelua kysymystä. Johan tytöillä voi kuukautisetkin alkaa 10v. Meillä kyllä 3 v kin tietää. Isi antaa äidille vauvan siemenen pippelillä pimppiin. Äidillä on kohtu( vauvapussi) ja sinne siemen päätyy ja alkaa kasvaa vauvaksi. Tietää myös napanuorat ja istukat ym. Kirjastosta saa hyviä kirjoja joissa asiaa käsitelty.[/QUOTE]

Aika lähelle näin kerroin itsekin vajaa vuosi sitten neljävuotiaalle ja 2vee kuunteli myös sujuvasti (tiedä sitten mitä siitä ymmärti).

Päiväkodissa muistin onneksi mainita asiasta, kun tuo tyttö kertoili sitten siellä innoissaan oppimiaan vauvantekojuttuja.

no aikanaan 4v kerroin että isi antaa vauvan siemenen joka sitten kasvaa kohdussa vauvaksi ja tulee ulos. johon lapsi sitten tokaisi että tarttee tehä reikä vauvalle(olin siis raskaana) johon totesin että syntyy pimpistä, tämän verran tietoa riittää minusta 4vuotiaalle.

tosi ällöö että jotkut kertoo jo ihan pikkusille että pippeli menee pimppiin, huoh eiköhän sen voi sit kertoo vaikka sille 10vuotiaalle.

ite tiesin jo 5v miten vauvoja tehdään.. mutta mitähän 5v sillä tiedolla tekee?

Meillä ainakin kerrotaan kun kysyvät.

Meillä kohta 5 v. on jo aikapäiviä sitten esittänyt nämä "mistä vauvoja tulee"-jutut. Ainoa asia, mistä ei ole vielä keskusteltu, on seksi ja murrosikä. Eli tietää homman tasolla "isältä toinen siemen ja äidiltä toinen" jne. ja synnytys on käyty läpi ts. mistä se vauva tulee ulos, napanuorat sun muut.

Mun pointtini on siis se että kannattaa vastata silloin kun lapsi kysyy eikä lykätä asiaa. Toki ikätasoa vastaavasti selitetään. Mieheni aina jättää näihin tällaisiin asioihin vastaamatta ja vetoaa siihen että ehtiihän sitä mutta minusta on helpompi vastata suoraan kysymykseen kuin sitten aloittaa 10 v.;n kanssa keskustelua aiheesta.

Eikö ne ole jo koulussa sen käynyt? Oliko se 3. vai 4. luokan opetusohjelmassa? Kirjastossa on hyviä kirjoja tuohon asiaan. Ois kyllä AIKA outoa jos tuon ikäinen ei jo muka tietäis asiaa.

Itse olen tiennyt sen noin 4 v saakka kun olen nähnyt miten hevosenvarsoja tehdään :D

Meillä kotona ei äiti koskaan kertonut mitään seksiin tai kuukautisiin lliittyvää, ei ikinä. Itse piti kaikki selvittää ja ei sitä sitten enää tietyssä iässä kehtaa alkaa kyselemäänkään vanhemmiltaan noista asioista. En vieläkään voisi äitini kanssa keskustella kyseisistä aiheista. Synnytyksenikin on käsitelty tyyliin: "Miten meni?" "Hyvin meni kaikki". Anoppinikin tietää yksityiskohtaisesti synnytyksistäni, mutta oma äiti ei.

Eli todella suosittelisin keskustelemaan lapsen kanssa nämä asiat jo hyvissä ajoin. Katsokaa vaiika luonto-ohjelmia, onhan niissä aina lajien lisääntymisestä asiaa.

Viitosluokalla käydään koulussa aika tarkkaankin läpi tuo ihmisen lisääntyminen. Mielestäni sen ikäinen on kyllä jo ihan valmis kuulemaan asiat niinkuin ne ovat, niiden oikeilla nimillä. Koulussa ja kavereiden kesken liikkuu kuitenkin mitä villeimpiä huhuja asioiden suhteen, joten jos tyttö ottaa asian kotona puheeksi niin kannattaa varmaan vähän korjailla jos on väärinkäsityksiä.

Jos tyttösi on ns normaali, hän ihan varmasti jo tietää, mutta on ilmeisesti tullut siihen tulokseen, ettei äidin kanssa asioista voi jutella. Joten suosittelisin minäkin, et sopivana hetkenä ottaisit luontevasti puheeksi omien menkkojen alkamiset jne.

Yhteistyössä