miten kerrotte lapselle tulevasta leikkauksesta?

  • Viestiketjun aloittaja moomin
  • Ensimmäinen viesti
Minä kerroin alle 2,5-vuotiaalle totuuden kaikesta ja kävimme asiaa läpi viikon ajan ennen toimenpidettä. Kerroin siis myös, että piikki laitetaan ja se saattaa hieman nipistää. Hyvillä mielin mentiin sairaalaan ja poika oli todella myönteinen leikkauksen suhteen.
Leikkauksen jälkeen kysyin häneltä, että tehtiinkö niin kuin äiti oli kertonut ja poika sitten vastasi, että tehtiin paitsi myös maski laitettiin naamaan.....sen olin unohtanut hänelle itse kertoa :)
Meille molemmille jäi hyvä fiilis tuosta päivästä, eikä mitään kammoa sairaaloihin syntynyt.
 
Riippuu tietenkin mitä leikataan...

Jos pistetään korvat putkiin niin sitten kertoisin ihan vaan "perus"juttut: että laitettaan piikki käteen ja saa hengittää maskista sellasta uniainetta.

Jos kyseessä on isompi leikkaus niin kannattaa myös kertoa mahdollinen haavan kohta ja jos tulee dreenejä ja/ tai katetreja niin niistä myös. Ja muistuttakaa että täytyy sanoa jos johonkin sattuu!

Olen itse leikkausosastolla töissä ja tiedän että lapselle kannattaa selostaa tarkkaan jos asiasta tietää ja jos ei tiedä niin pyytää että joku muu henkilö voisi selittää. En nyt tarkoita että pitäisi mitenkään "peloitella" vaan kertoa asiat niinkuin ne on!

Omalta esikoistyttäreltä leikattiin käsi murtuman jälkeen ja hänelle kerroin myös sen että käsi on todella kipeä. ja tyttö sanoi seuraavana päivänä minulle että oli hyvä että kerroit että käsi sattuu,muuten olisin pelästynyt.

 
Lastensairaanhoitaja
Kertoessa kannattaa lisäksi käyttää termejä parantaa ja auttaa (leikkaamisen tilalta) sekä
letku ym. (piikin tilalta). Lapset saattavat pelkää ja ahdistua ns. kovista sanoista ja luulla, että heiltä leikataan jotain elintärkeää pois...
 
Katiaana
Meillä menee tyttö 8v silmä leikkuulle. Ja ei tasan tarkkaan menis jos tietäs KAIKEN mitä tehään...
Eli en usko että 3v kannattaa kovin alkaa viikoo aikasemmin kertoon mitä tehään. menee vaan yö unet.

Meiän tytölle lähinnä sanoin että nukutetaan, että piikki vaan sattuu vähä aikaa ja kun herää, silmässä on lappu ja saa olla pois koulusta sen aikaa että silmä paranee! Oli vaan että niinkö helppoa! tottakait meen... =)

Poikani joutui sairaalaan, vain yöksi, (3v) ja sen sain sinne houkuteltua herkuilla, mitä kannetaan sänkyyn... Ja saa leluilla leikkiä sängyssä yms... Se oli kyl myyty, kun hoitajat toi sipsejä ja pillimehua.

Että tosiaan munmielestä paras kertoo vaan ne hyvät jutut. :wave:
 
moomin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 21:47 Katiaana kirjoitti:
Meillä menee tyttö 8v silmä leikkuulle. Ja ei tasan tarkkaan menis jos tietäs KAIKEN mitä tehään...
Eli en usko että 3v kannattaa kovin alkaa viikoo aikasemmin kertoon mitä tehään. menee vaan yö unet.

Meiän tytölle lähinnä sanoin että nukutetaan, että piikki vaan sattuu vähä aikaa ja kun herää, silmässä on lappu ja saa olla pois koulusta sen aikaa että silmä paranee! Oli vaan että niinkö helppoa! tottakait meen... =)

Poikani joutui sairaalaan, vain yöksi, (3v) ja sen sain sinne houkuteltua herkuilla, mitä kannetaan sänkyyn... Ja saa leluilla leikkiä sängyssä yms... Se oli kyl myyty, kun hoitajat toi sipsejä ja pillimehua.

Että tosiaan munmielestä paras kertoo vaan ne hyvät jutut. :wave:
olen aivan samaa mieltä, eli en usko kyllä että meidänkään 3-vuotias hyvillä mielin operaatioon lähtisi jos kertoisin KAIKEN,
eli aion kyllä jättää tietoisesti joitain yksityiskohtia kertomatta.
 

Yhteistyössä