Miten keitän kanamunat oikeaoppisesti?

  • Viestiketjun aloittaja kananmuna
  • Ensimmäinen viesti
"Nerys"
Mä keitän näin:

Tökkään nuppineulalla pienen reiän kananmunan "pohjaan" (siihen leveämpään päätyyn, kuorimisen kanssa ei koskaan ongelmia kun näin tekee), laitan kananmunat kattilaan kylmään veteen ja levy päälle. Kun vesi kiehuu, otan kellosta ajan (esim. 6 minuutissa tulee mun mielestä juuri sopivan kiinteä). Ajan päätyttyä kattila pois levyltä, kaadan vedet pois ja jääkylmää vettä päälle. Annan munien lillua siellä hetken, sit vaan kuorimaan.
 
munissa ilmaa
Kananmunissa on aina jonkin verran ilmaa sisällä. Jos laitat kuumaan veteen kylmät munat, niin tämä ilma munien sisällä laajenee nopeasti, mikä aiheuttaa munien räjähtämisen. Eli periaatteessa sama laitatko kylmään vai kuumaan veteen, mutta kylmällä vedellä vähemmän räjähdyksiä.
 
Vierras
Laitat sen lämpöistä vettä kuin ne munat on. Eli jos säilytät niitä jaakaapissa niin kylmää, jos säilytät pöydällä niin lämmintä. Ja suolaa veteen että munat pysyy kasassa vaikka pinta menis rikki.
 
vierasss
Kananmunat aina kylmään veteen niin ei halkeile keitettäessä. Itse keitän näin: Minuutti kiehuvassa vedessä, kattila levyltä pois ja kansi päälle. 7-8min siellä "jälkilämmöllä". Sit kuumat vedet viemäriin ja kylmää vettä reilusti perään niin irtoaa kuoretkin.
 

Yhteistyössä