Miten käytätte pakastemarjoja täytekakussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Pakastimessa olisi mansikoita ja vadelmia kokonaisena. Olisin tekemässä täytekakkua, jossa en halua käyttää liivatetta tai tuorejuustoa. Rahka, vaniljakreemijauhe, kerma, valkosuklaa yms on ok. Olisiko jollain vinkkiä, miten tehdä maistuva täyte?

Vadelmat vielä jotenkuten pysyy kakun välissä sulinakin, mutta mansikka on kyllä turhan vetistä sellaisenaan. Jotkut käyttää mansikkasurvosta, mutta sehän on ihan sellaista valuvaa sitten, sitä en halua, että tulee siisti kakku.

Kiitos ideoista!

Ovatko marjat ostomarjoja vai itse kasvatettuja? Ulkolaiset pakastemarjat pitää AINA kiehauttaa listeriavaaran vuoksi. Arvaa vaan, oliko inhottava olo, kun eräs tuttu pyysi synttäreille ja siellä oli pakastemarjoista tehty täytekakku ja vasta syötyäni kakkua (JOO OLIN RASKAANA SILLOIN) kävi ilmi, että marjat olivat ulkolaisia eikä niitä ollut keitetty vaan ne oli survottu soseeksi ja lyöty täytekakun väliin!

Itse teen pakastemarjoista täytekakkuun sellaisen soseen, jonka kyllä keitän sokerin kanssa, jos on ostomarjoja ja jos on omasta maasta, niin sitten en välttämättä keitä. Kun käytän pakastemarjoja, en kostuta kakkua erikseen vaan annan kakun kostua siitä marjasoseesta. Jos käytän tuoreita marjoja, niistä ei lähde niin paljon mehua, joten silloin kostutan täytekakun ihan normaalisti.

Minä laitan marjoja + saman marjan hilloa sekä kermaa päälle. Makeuden säätää helposti hillon määrällä. Itse tykkään, että tuolla tavalla saa raikkaan makuisen täytteen.

Kahdella tapaa. Tätini tekee ihania ja järkyttävän makeita hilloja. Raikastan nämä hillot kakkuihin lisäämällä niihin tarpeeksi paljon pakastemarjoja.

Lisäksi pakastemarjoja voi latoa kakun pinnalle ja tehdä päälle ohuen kiilteen hyytelösokerista. Näin kakku on kaunis ja koristeellinen ja kaipaa vain reunoille kermapursotukset.

Kotimaiset marjat käytän näin: kakun täytän miten milloinkin ja kokoan valmiiksi. Päälle levitän veitsellä ohuen kerroksen marmeladia ( esim vadelma ) Tähän laitan marjat niin että kakku peittyy. Hyytelösokerista ja mehusta teen liemen, jota lusikalla valuttelen jäisten marjojen päälle. Pakkauksessa on ohjeet. kakun reunat koristelen kermavaahdolla.

Kotimaisista marjoista on siis kyse! Eli hillon sekaan raikastamaan, tämä oli hyvä ja uusi idea minulle. Päällistäkin voisin harkita, silloin pääsisi myös koristeluongelmista :) Voiko pakastemansikoita puolittaa päälliseen? Ilmeisesti niiden pitää olla ihan sulia koristeluvaiheessa? Tuoreista toki saisi vaikka mitä upeuksia, mutta nyt mielellään hyödyntäisin noita pakastimessa olevia.

Mansikkamousse olisi oikeinkin hyvä idea. Onko vinkkiä ohjeeksi, jos tosiaan liivatetta ei käytettäisi? Onnistuuko, jos laittaa vaan kermavaahtoa, valkosuklaata ja karkeaa mansikkasurvosta? Vai pitäisikö vaniljakreemijauhe paremmin koossa suklaan sijaan? En ole tuota kreemijauhetta vielä käyttänyt, joten olen vähän vieras sen kanssa.

[QUOTE="aapee";23101691] Voiko pakastemansikoita puolittaa päälliseen? Ilmeisesti niiden pitää olla ihan sulia koristeluvaiheessa? .[/QUOTE]

Kyllä marjojen pitää jäisiä olla tai ainakin kohmeisia. Puolita vaan, jos sinulla on tarpeeksi terävä veitsi. Kuuma sokeriliemi sulattaa marjat, mutta pitää marjojen mehut niiden sisällä.

[QUOTE="aapee";23101691]Kotimaisista marjoista on siis kyse! Eli hillon sekaan raikastamaan, tämä oli hyvä ja uusi idea minulle. Päällistäkin voisin harkita, silloin pääsisi myös koristeluongelmista :) Voiko pakastemansikoita puolittaa päälliseen? Ilmeisesti niiden pitää olla ihan sulia koristeluvaiheessa? Tuoreista toki saisi vaikka mitä upeuksia, mutta nyt mielellään hyödyntäisin noita pakastimessa olevia.

Mansikkamousse olisi oikeinkin hyvä idea. Onko vinkkiä ohjeeksi, jos tosiaan liivatetta ei käytettäisi? Onnistuuko, jos laittaa vaan kermavaahtoa, valkosuklaata ja karkeaa mansikkasurvosta? Vai pitäisikö vaniljakreemijauhe paremmin koossa suklaan sijaan? En ole tuota kreemijauhetta vielä käyttänyt, joten olen vähän vieras sen kanssa.[/QUOTE]

Suklaata jos käyttää niin yleensä tuo kaakavoi pitää moussea kasassa

[QUOTE="Tiger";23101930]Suklaata jos käyttää niin yleensä tuo kaakavoi pitää moussea kasassa[/QUOTE]

Ja kun netti pätkii nii vaikeutuu näköjään kirjoittelut... Eli jos haluat sitten sellasta jämäkämpää moussea niin suosittelisin tuota vanilijakreemijauhetta nii ei mee ihan plöröiksi kuitenkaan

Pakastemansikoista saat todella hyvän täytteen laittamalla ne tehosekottimeen ja sitä survosta sitten oikea määrä ettei valu ja kermavaahtoa ja sitten minä laitan vielä seuraavan kerroksen pohjalle sitruunatahnaa.

[QUOTE="Tiger";23101960]Ja kun netti pätkii nii vaikeutuu näköjään kirjoittelut... Eli jos haluat sitten sellasta jämäkämpää moussea niin suosittelisin tuota vanilijakreemijauhetta nii ei mee ihan plöröiksi kuitenkaan[/QUOTE]

Eli siis vaniljakreemijauhe tekee jämäkämmän kuin suklaa? Vaniljakreemijauheen, kerman ja mansikan kanssa sopisi varmaan myös rahka, sekin voisi jäykistää myös hieman. Täytyy katsoa saako kaupasta sitä sitruunarahkaa, siitä voisi tulla mukavaa raikasta makua. Ehkä kokeilen sellaista seosta :)

Linkatut mousseohjeet oli hyviä, mutta en voi niitä käyttää, koska en halua käyttää liivatetta (maku) ja tuorejuustoa ei, koska syöjissä on raskaana olevia.

Lisää vinkkejäkin saa vielä lähettää!

Ite laitan mansikat kakun väliin niin et ensin pamixilla muusiksi sitte sose kattilaan ja hillosokeria sekaan. Ei tarvi kuin kiehauttaa ja jäähdyttää niin on hyvää eikä oo liian makeaa.

Siis sulatat ja valutat ne marjat oikein hyvin, soseuta jos haluat. Voit joko sekoittaa marjat kerma+rahkaseokseen tai laittaa marjasoseen kakkupohjalle ja kermarahka siihen päälle, helekutin helppoa!

Siis sulatat ja valutat ne marjat oikein hyvin, soseuta jos haluat. Voit joko sekoittaa marjat kerma+rahkaseokseen tai laittaa marjasoseen kakkupohjalle ja kermarahka siihen päälle, helekutin helppoa!

Ajatuksena oli tehdä jotain vähän erilaista kuin ihan perus mansikkarahka väliin. Siksi pohdin noita vaniljakreemijauhetta tai ehkä ensisijaisesti valkosuklaata. Suklaa-kermavaahtohan toimii yleensä ihan hyvin ja tulee tarpeeksi jäykkää, mutta sitä pohdin, että miten käy, jos seokseen laittaa vielä mansikkaa. Toiveena olisi saada sellaiset paksuhkot kerrokset täytettä, enemmän just moussetyyliin.

Eli juu, alkuperäisenä ongelmana oli pakastevadelmien tai mansikoiden käyttö kakussa. En aio laittaa survottua mansikkaa sellaisenaan. Se vaan on turhan litkua tai sitten joutuu laittamaan ihan ohuen kerroksen. Hillosokerilla hilloksi -> mulla on kyllä mansikkahilloa olemassa valmiina. En taida noita alata keittelemään, lopputulos on kuitenkin se sama. Hillo. Ei se silloin enää ole raikkaan pakastemarjan makuista.

Täytteen sekaan mansikoiden lisääminen taitaa siis olla ainoa vaihtoehto. Kysymys nyt vaan, että miten siitä saadaan sopivan jäykkää. :) :)

Yhteistyössä