Miten käy opiskelijan valmistumisen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta työtön?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta työtön?

Vieras
Valmistun ensi joulukuussa ja saan ammatin. Olen 24 vuotias. Mitä rahaa saan valmistumisen jälkeen mikäli en saa heti työpaikkaa ja jään työttömäksi? Olenko oikeutettu peruspäivärahaan? Palkkatöitä olen tehnyt joka kesä viimeisen kolmen vuoden ajan 3kk/kesä.
 
Jos sulla ei työssäoloehto täyty ansiopäivärahan saamiseen, saat joko peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. En muista nyt mitä ehtoja tuolle työmarkkinatuelle oli, mutta jos ei sitä, niin peruspäivärahaa sitten.
 
Nimenomaan tuo kiinnostaa, että saisinkohan peruspäivärahaa vai työmarkkinatukea? Tmt on kuitenkin paljon pienempi summa kuin peruspäiväraha. Itse muistelisin, että peruspäivärahaa saa mikäli on yli 25- v tai kun on ammatti ja on työnhakijana. Mutten tiedä mitkä muut jutut asiaan vaikuttaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nimenomaan tuo kiinnostaa, että saisinkohan peruspäivärahaa vai työmarkkinatukea? Tmt on kuitenkin paljon pienempi summa kuin peruspäiväraha. Itse muistelisin, että peruspäivärahaa saa mikäli on yli 25- v tai kun on ammatti ja on työnhakijana. Mutten tiedä mitkä muut jutut asiaan vaikuttaa...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701115156EH?OpenDocument

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701124346EH?OpenDocument

Tuolta selviää, ehkä :D.
 
Saa työmarkkinatukea. Tai ainakin itse sain sitä valmistuessani. Muista ilmoittautua työttömäksi ajoissa, samoin papereiden kanssa. Meil neuvottiin et n. 1kk ennen valmistumista.
 

Yhteistyössä