Miten käy mm. äitiyspäivärahan, jos nyt joudun pitkälle saikulle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta saikulla??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta saikulla??

Vieras
Nyt raskauden aikana on ilmennyt erinäisiä vaivoja ja pelkäänkin, että joudun sairaslomalle ennen äitiysloman alkamista. Laskettuun aikaan on vielä kuukausia, joten mahdollinen sairasloma olisi aika pitkä :( Olenkin nyt huolissani siitä, miten käy äitiyspäivärahan, jos olen pitkällä saikulla..?? Maksetaanko sairasomalta palkkaa kuitenkin tietyltä ajalta? Entä siitä eteenpäin? Miten äitiyspäiväraha sitten lasketaan (olen ajatellut 6kk ennen laskettua aikaa oelvia tuloja, koska sitä ennen olin opiskelija vailla tuloja) ??

mulla laskettiin sairaspäivärahasta joka oli huimat 18.45€/pvä, eli sain minimirahan.
mikä oli minusta pikkuisen epäreilua kun esim. työtön jolla ei ole koulutusta mutta on vaikka yksi lapsi ennenstään saa enemmän.
Ei siis kannata tehdä töitä mikäli aikoo hankkia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;22070083:
Voit myös lasketuttaa päivärahan edellisen toteutuneen verotuksen mukaan, jos oot sillon ollut töissä.

niin, siis olen ollut silloin opiskelija vailla tuloja. Siksi haluaisin 6kk:n mukaan.

[QUOTE="alkup.";22070144]niin, siis olen ollut silloin opiskelija vailla tuloja. Siksi haluaisin 6kk:n mukaan.[/QUOTE]

Tokihan työnantaja on velvollinen maksamaan sairausajalta palkkaa tessin mukaisesti,
eli useimmiten sen 4 viikkoa. Ei varmaan paljon enempää, jos työsuhteesi on sen verran uusi.
Tarkista tes.. Sen jälkeen Kela maksaa sinulle sairauspäivärahaa, jopa perustunee aikaisempaan työtuloosi, eli siitä se tietty%..
Kysy kelalta, kun kela maksaakin...

Yhteistyössä