Miten joku voi viiä alle 1v. hoitoon!

  • Viestiketjun aloittaja kotimamma
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja skunkki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja monenko äiti on teidätkin vienyt hoitoon 4kk vanhana? Ja aivan normaaleja teistäkin on tullut. Nythän on ruhtinaallista jos voi olla kotona vajaan vuoden. Kysykääpä muuten äideiltänne miten on ollut ennen!
Kuka meistä nyt sitten on normaali? :eek:

No ilmeisesti nämä tyypit jotka hoitavat lapsensa itse, kotona 18-v saakka
 
Kivittäkää vaan, mutta meidän kuopus oli 11 kk kun vein tarhaan, isosisko silloin 2 v. Mä halusin töihin, vaikken todellakaan oo mikään uraohjus, työpaikka ei oo kummoinen eikä palkkakaan, mutta rehellisesti sanoen mä en vain ole kotiäiti. Lapset viihtyvät tarhassa valtavan hyvin, mun pää kestää paremmin kun pääsen töihin, joten jos kaikki sujuu paremmin niin ei kai siinä mitään väärää voi olla?
 
Poika 1v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja skunkki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja monenko äiti on teidätkin vienyt hoitoon 4kk vanhana? Ja aivan normaaleja teistäkin on tullut. Nythän on ruhtinaallista jos voi olla kotona vajaan vuoden. Kysykääpä muuten äideiltänne miten on ollut ennen!
Kuka meistä nyt sitten on normaali? :eek:

No ilmeisesti nämä tyypit jotka hoitavat lapsensa itse, kotona 18-v saakka
Minut on viety hoitoon 3kk:n iässä ja suht normaali olen. Itse vein lapseni hoitoon vuoden ikäisenä siitä syystä, että oma pää ei kestä. Lapsi on hoidossa isovanhemmillaan ja minä käyn töissä ja teen lyhennettyä työviikkoa.

Talous olisi kyllä kestänyt, mutta siis oma pää ei. Nyt ovat kaikki tyytyväisiä, näin oletan. Lapsi viihtyy ja minä viihdyn.
 
Minä en ymmärrä tät syyllistämistä, kaikkia ei vain ole luotu olemaan kotona, eikä se todellakaan tarkoita ettei lastaan rakastaisi. Toisekseen oletteko te jotka tätä syyllistämistä, siis tarkoitan tosiaan syyttely syyllistämistä, tulleet ajatelleeksi mitä vahinkoa se voi tehdä. Joku äiti joka on masentunut haluaisi päivään ede hetken levon lapsilta. Sitten hän tulee tänne lukee näitä juttuja ja uskoo vielä. Lapset on pieniä eikä hetken hengähdystaukoa. Sitte täällä on meneillään kirjoitus jossa taas morkataan kun lapsia viedään liian pieninä hoitoon tai miten kehdataankin käyttää subjektiivistä hoito-oikeutta. Mitä enemmän hän lukee, sitä enemmän hän alkaa uskoa. Lopulta paineet käy liian koviksi ja lopun valitettavasti pahimmassa tapuksessa saamme lukea lehdestä.... Ja sitte täällä taas kauhistellaan miten kauhea on päässyt tapahtumaan, miksi hän ei ole hakenut apua. Niin... että kannattaa syyllistellä! Asiasta voi kirjoittaa asiallisesti mutta yleensä se menee syyttelyn puolelle, aina!

 
minä
Miksi kukaan ei ota huomioon vaihtoehtoa,että käy iltaisin silloin tällöin töissä kun mies kotona,jos on siis mies huushollissa?Mutta mulle on siis ihan sama kuka vie minkäkin ikäisenä muksujaan hoitoon!Itse käyn siis iltaisin töissä ja hoidan kotona vielä yli 3 vuotiaanakin.
 
WTF
JOS sattuu olee esim. yh voi olla vähän pakko viedä lapsi hoitoon. Mä kyl suosin kotona oloa ainakin 3v. asti. Mun tuttu joutui viemään lapsen heti äl jälkeen hoitoon, sillä sanoi ettei pärjää sillä kotihoitotuella. kyllä hän oli hyvin pahoillaan asiasta!

Mun äitee on joutunu viemään minut ja siskoni hoitoon reilusti alle 1v. mut sillon -70 luvulla ei varmaan tämmösiä etuja ollu? vai oliko?

Et ei se aina tarkoita sitä, et äitee ajattelee vaan rahaa, kyllä sitä varmaan jokainen kotona olisi, jos tästä maksettais enemmän ku 300?/kk
 
Meidän neiti aloitti hoidon ollessaan 1v1kk. Sain hänet pph:lle, jolla ei ollut sillä hetkellä muita pieniä. Sydän särkyneenä töihin sai mennä, mutta pakko oli, kun asuntolainat ja muut lainat painaa päälle. Toivottavasti seuraavan kanssa keksitään keino, jotta voisin olla pidempään kotona. Eipä ole neiti huonommaksi muuttunut hoidossa ollessaan. Sieltä olen saanut paljon apuja ja vinkkejä kasvatukseenkin. Se kht on niin surkean pieni. Kyllähän sillä kitkuttaisi eteenpäin, mutta missä olisi kaikki ilo elämästä kun tappelis vaan miehen kanssa rahasta ja lapsikin saisi siinä kärsiä. Meilläkin pakko olla 2 autoa, kun korvessa asutaan. Mun mielestä jokainen kyllä tietää sillä hetkellä mikä on omaksi parhaaksi.
 
Poika 1v
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Minä en ymmärrä tät syyllistämistä, kaikkia ei vain ole luotu olemaan kotona, eikä se todellakaan tarkoita ettei lastaan rakastaisi. Toisekseen oletteko te jotka tätä syyllistämistä, siis tarkoitan tosiaan syyttely syyllistämistä, tulleet ajatelleeksi mitä vahinkoa se voi tehdä. Joku äiti joka on masentunut haluaisi päivään ede hetken levon lapsilta. Sitten hän tulee tänne lukee näitä juttuja ja uskoo vielä. Lapset on pieniä eikä hetken hengähdystaukoa. Sitte täällä on meneillään kirjoitus jossa taas morkataan kun lapsia viedään liian pieninä hoitoon tai miten kehdataankin käyttää subjektiivistä hoito-oikeutta. Mitä enemmän hän lukee, sitä enemmän hän alkaa uskoa. Lopulta paineet käy liian koviksi ja lopun valitettavasti pahimmassa tapuksessa saamme lukea lehdestä.... Ja sitte täällä taas kauhistellaan miten kauhea on päässyt tapahtumaan, miksi hän ei ole hakenut apua. Niin... että kannattaa syyllistellä! Asiasta voi kirjoittaa asiallisesti mutta yleensä se menee syyttelyn puolelle, aina!
Näin se on! Suvaitsevaisuutta hyvät äidit!

Mulla alkoi mennä hermot lapseni kanssa kotona ollessani ja huomasin huutavani pienelleni ihan mitättömistä asioista ja aivan turhaa. Silloin oli tehtävä ratkaisuja, jotka helpottivat minun elämää. ITsekästä ehkä, mutta minkäs teet. Kun omia reaktioitaan ei voi selvinpäin muuttaa, enkä rauhottavia halunnut alkaa napsia.

Valitsin siis töihin lähdön ja sen antaman mahdollisuuden hengähtää. Yksinkertaisesti se oli ainoa ja oikea ratkaisu. Nyt jaksan lapseni kanssa leikkiä illat ja touhuta muutenkin.
 
suvi-tuuli
ja edelleen tähän päivähoitokeskusteluun: olen kotona ja vein esikoisen 1-v. hoitoon, koska-toinen vaihtoehto olisi maata supisteluiden takia sairaalassa vuodelevossa...nyt saan ja voin kuitenkin olla kotona sen pikkuisen kanssa edes loppupäivän...
repikääpä siitä.
 
äiti minäkin
joo pää ei kestänyt vaikka kotihoidontuella olisin vielä voinut kituuttaa niin poika lähti hoitoon vuosi ja kahdeksankuisena, nukkui ekan koko yönsä 2 veenä .. jotenkin mukulan jolla on paljon vaivoja ja on aina huom aina itkuinen ei vaan jaksa, hoito teki myös pojulle hyvää sai muuta mietittävää ja ihmeteltävää niin paha olonsa unohtui, elämä alkaa taas maistua koko perheelle joten olkoon syyt mitkä hyvänsä en lähtisi tuomitsemaan toisten päätöksiä lastensa hoidon suhteen. muistakaa rakkaat kanssasisaret kaikilla ei todellakaan ole tukiverkostoa auttamassa arjen pyörityksessä!
 
Verokarhu laiskana
Mä vein esikon hoitoon taloudellisista syistä 10kk vanhana. Jos ei olis ollu pakko niin en olis vieny. Tokasta sain olla pidempään kotona. Parempi kuitenkin että oli ruokaa pöydässä, kun se henkinen ravintokaan ei yksin elätä ketään.
 
ja tuomitsin muut ja ite olin niiiin täydellinen kotiäiti ja elin miehen siivellä.Meillä oli koliikki ja korvakierrelapsi tää esikoinen ja mä sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, en saanut koskaan nukkua, mies joi vapaa-ajat, mutta mä vaan sinnittelin enkä lähteny töhin en vieny lasta hoitoon kunnes se rupesin odottaan toista ja romahdin täysin. Siinä sitten baby bluesin ,perhetyön ja terapian avulla sain itteni jaloilleen. Tätäkään ei ois tapahtunut jos oisin ollut vähemmän täydellinen ja vaikka lähteny sinne töihin. No toka syntyi ja se meni hoitoon 1.5-vuotiaana kun mä läksin opiskeleen itelleni sellasen ammatin ettei tarttis öitä olla pois kotoa, esikko oli tuolloin jo vajaa 4-vuotias ja puheongelmat oli huomattavat.Jos oisin aikasemmin vieny hoitoon niin ois luultavasti saanut helpommin ikätasonsa kiinni.Et se siitä täydellisyyden tavottelusta, siitä kärsi sitten oma lapsi:( ja nyt kun olen yh ja odotan kolmatta vauvaa rv38 ja opiskelupaikka odottaa ensi syksynä ni en todellakaan aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä et vien vauvan hoitoon.Jokainen itse täydellisyys voi katsoa itseään peiliin ja miettiä hyvin tarkkaan et mitä sieltä takasin näkyy. Onko se elämä niin köyhää että pitää syyllistää muita ilman että tietää elämän todellisuutta, mut minkäs voit kun osa meistä kasvaa aina pumpulissa.
 
Gluteus maximus
Minä ymmärrän kyllä oikein hyvin. Pitää olla mielestäni aika idiootti jos ei ymmärrä sitä, että kaikiien asiat ei ole samalla tavalla. Jos sinä pärjäät/ jaksat lastesi kanssa kotona niin se ei tarkoita, että kaikki pärjäävät/jaksavat. Raha ei varmasti mene kenelläkään lasten edelle, mutta se on tietääkseni välttämätöntä, että lapset pystyy ruokkimaan.
 
tiiku83
Mä oon hakenut meidän neidille päiväkotipaikkaa ja esikoinen 3,5v kohta on pian ollut hoidossa kohta vuoden.Kuopus 8kk.On vaan hankala saada samaan paikkaan ja kun vasta valittu uudet.Meillä on auto-laina ja nyt kun mies meni töihin,loppui asumistuen saanti,eli jos meinataan pärjätä.mun on myös lähettävä töihin.Jos ei ala löytyyn töitä,oon kotona vähän aikaa liiton päivärahalla.Voi kun keksisi keinon et vois olla kotona vielä pidempään.Esikoinen oli isän kans kotona 2,5v asti.
 
Suvaitsevaisuutta taas ei monellakaan ole.
Eiköhän se ole jokaisen perheen oma asia miten tekevät.Mielipiteitä saa toki olla,mutta jääköön ne siihen.
Syitä voi olla monia miks vievät hoitoon.Toisekseen,miksi sit vanhempainloma päättyy lapsen ollessa n9.5kk ikäinen?????
Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä sen päätyttä kotiin.Ei se lapsi siittä rikki mene,jos on hoidossa.
 
hemppa
Alkuperäinen kirjoittaja skunkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
No minä en veisi, mutta jollain ei ehkä talous kestä?
Tai pää :whistle:
2 erittäin hyvää ja oikeutettua syytä! Kaikkia ei ole luotu siihen että polla kestää p.erseen levittämistä kotona. Sitä kun ei tiedä etukäteen kukaan, millainen äiti on. Ja ainakin minä olen parempi äiti kun saan välillä käydä töissä, jutella aikuisten kanssa ja saan nollattua kotiasiat. Vaikka mies tienaisi niin paljon että sillä elettäisiin kaikki 3, ei mulla silti ylpeys antaisi periksi olla kotiäitinä, sen verran itselläni pitää olla ihmisarvoa.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mulla oli kriteerinä et pojan pitää osata puhua ja kävellä ennenku paan hoitoon :whistle: mut en silti tuomitse niitä jotka vievät alle1veen,heillä on varmana omat syynsä :)
Jaa, pojistani kaksi on kävellyt 10-kuisena, ja mitä katsotaan puhumiseksi? Sanoja ovat molemmat tuottaneet ennen vuoden ikään, pitkiä lauseita puhuneet 1,5-vuotiaina, ja näitä jopa kahdella kielellä.

 
hemppa
Alkuperäinen kirjoittaja no:
kyllä se on vähän jokaisen oma valinta, turha sitä on miettiä ja märehtiä. Ja jos lapsi on terve ja onnellisen oloinen vaikka hoidossa onkin, niin kaikki hyvin ;)
Nimenomaan, kumpikohan on parempi lapselle; kotiäiti 24/7 hermot kireellä vai kiva hoitaja päivällä, omanikäisiä leikkikavereita ja mukava äiti ja isä loppupäivän/illan?
 
triplamama
sitä minä ihmettelen, että onko oma elämä niin sisältököyhää, että pitää toisten valintoja kritisoida? jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. ei mua haittaa toisten elämät yhtään. voimia.
 

Yhteistyössä