Miten joku voi sanoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyä kerrakseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelyä kerrakseen

Vieras
ettei ole tiennyt edes odottavansa lasta? Synnytys alkaa ja mennään selkäkipujen takia päivystykseen -Hei, sinähän synnytät!

Siis, miten voi olla mahdollista, ettei muka tiedä raskaudestaan? Minä en ymmärrä. Ymmärrättekö te?

tavallaan ymmärrän. Joskus lihavilla ihmisillä ei niin raskautta huomaa, ja oireitahan ei kaikilla ole. Jos ei mitenkään usko olevansa raskaana kaikki pienetkin oireet on helppo laittaa jonkun muun asian piikkiin tai sivuuttaa kokonaan ja etenkin reilusti ylipainoisilla kaikenlaista kolotusta on muutenkin sen verran että lievät raskausoireet helposti jää sivuun.

No joo.. Eräs kaveri meni kovien mahakipujen takia päivystykseen. Tai opiskelukaverit veivät. Epäilivät itse umpisuolta. Ja kas kummaa.. synnytys käynnissä. Hoikka nainen kyseessä, eikä tiennyt asiasta.

Minä en ymmärrä! Olen itse todellakin ylipainoinen ja jokainen raskaus on huomattu heti vatsan hieman pyöristyessä lisää. En ole pikku pullukka, vaan oikea valas. Jokainen raskaus on ollut myöskin oireinen oksenteluineen ja loppuraskauden huimauksineen. En tiedä kuinka olisin uskotellut itselleni oireiden olevan ihan jotain muuta?

Ehkä, jos on ollut kierukka tms., jonka takia menkat on muutenkin kadoksissa.. ja on kokolailla lihava, että mahan kasvu ei näy.. Ja jos on melko oireeton raskaus (tai sit on lihavuuden/huonon kunnon takia muutenki kaikenlaista selkävaikaa yms.).. En kyllä tiedä, miten ne vauvan liikkeet selittäis.. Ehkä huono ruokavalio aiheuttaa jumalattomia ilmavaivoja ja tämä henkilö luulee, että ilma siellä vaan kiertää..

No joo, aika kaukaa haettua..:D Veikkaan, ettei nämä vain ole halunneet tunnustaa edes itselleen, että paksuna ollaan ja vain järjestelmällisesti kieltäneet koko ajatuksen (ihminenhän on ihan -vetin hyvä valehtelemaan itselleen, jos oikein haluaa)..

Just joo, ja joku fiksu veti tähän taas ton ylipainon. Itse tidän kaksi ihmistä kenellä käynyt noin. Tai toinen sai tietää raskaudesta 8kk ja toinen sairaalassa kun synnytys jo käynnissä.
Tulee jotenkin sellainen tunne että sinä pidät lihavia ihmisiä tyhmempänä kuin hoikkia.

[QUOTE="vieras";22584973]Oireet ymmärtää mutta se että lapsi potkii kyllä aika lujaa, mihin ne oireet lihavatkaan ihmiset laittaa? Suolistokaasua?[/QUOTE]

Tätä minäkin ajoin takaa, että kyllähän vauva potkii ja myllertää mahassa, ei se siellä liikkumatta ole.

[QUOTE="hohhoh";22584996]Just joo, ja joku fiksu veti tähän taas ton ylipainon. Itse tidän kaksi ihmistä kenellä käynyt noin. Tai toinen sai tietää raskaudesta 8kk ja toinen sairaalassa kun synnytys jo käynnissä.
Tulee jotenkin sellainen tunne että sinä pidät lihavia ihmisiä tyhmempänä kuin hoikkia.[/QUOTE]

Minkälaisia ihmisiä nää on olleet, jotka ei tiennyt raskaudestaan? Eikö vatsa kasvanut? Eikö kuukautisten puute ihmetyttänyt? Eikö vauva potkinut?

Eräs tuttuni sai tietää olevansa raskaana kun 5vuotias tyttärensä istui sylissä ja tunsi potkun. Ei nainen meinannu uskoo ku tyttö kovasti selittää "Joku potkas mua". No, raskaustestin ostoon ja niinpähän nainen oli raskaana viikoilla 30+. Kierukka tosiaan jätti kuukautiset pois eikä oireita ollut ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee;22585018:
Eräs tuttuni sai tietää olevansa raskaana kun 5vuotias tyttärensä istui sylissä ja tunsi potkun. Ei nainen meinannu uskoo ku tyttö kovasti selittää "Joku potkas mua". No, raskaustestin ostoon ja niinpähän nainen oli raskaana viikoilla 30+. Kierukka tosiaan jätti kuukautiset pois eikä oireita ollut ollut.

Miten se nainen ei itse tuntenut niitä potkuja?

Minä tunnen nuoren tytön, joka teki varhaisessa vaiheessa raskaustestin.
Se osoitti negaa, joten uskoi ja laittoi poisjääneet kuukautiset hormonihäitriön syyksi - oli ennenkin olleet epäsäännöllisiä.
Tuli kuitenkin pahoinvointia ja turvotusta, joten kävi näiden vuoksi useampaan otteeseen lääkärillä ja sai diagnoosiksi mm. laktoosi-intoleranssin! Loppujen lopuksi oli jo seitsemännellä kuulla ennen kuin joku oivalsi, mistä oli kyse.
Laktoosi-intoleranssi on nykyään jo reipas esikoululainen.
:D

Minulla itselläni oli vähän toisin päin. Eli tein aikoinana raskaustestin ja totesin olevani raskaana. Paria viikkoa myöhemmin alkoivat kuukautiset ja ajattelin saaneeni keskenmenon. "Raskausolo" kuitenkin jatkui ja tein uuden testin - yhä raskaana. Loppujen lopuksi kuukautiset jäivät pois vain kahdeksi viimeiseksi raskauskuukaudeksi.
JOS se olisi ollut ensimmäinen raskaus niin en olisi ehkä osannut tunnustella oloani vaan olisin uskonut säännöllisiä kuukautisia...

Minkälaisia ihmisiä nää on olleet, jotka ei tiennyt raskaudestaan? Eikö vatsa kasvanut? Eikö kuukautisten puute ihmetyttänyt? Eikö vauva potkinut?

Mun kaveri oli tuollainen pikkuinen kuin sinä, kuukautiset tulivat normaalisti ja vauva ei paljoa liikkunut, paino ei tytöllä noussut ollenkaan ja vatsa oli loppuun asti pikkuinen, ei meistä kukaan tiennyt hänen odottavan vauvaa. Lapsi syntyi ja äiti hoiti lapsen parhaansa mukaan. Lapsi kuoli 8vuotiaana muutama vuosi sitten.

Minä tunnen nuoren tytön, joka teki varhaisessa vaiheessa raskaustestin.
Se osoitti negaa, joten uskoi ja laittoi poisjääneet kuukautiset hormonihäitriön syyksi - oli ennenkin olleet epäsäännöllisiä.
Tuli kuitenkin pahoinvointia ja turvotusta, joten kävi näiden vuoksi useampaan otteeseen lääkärillä ja sai diagnoosiksi mm. laktoosi-intoleranssin! Loppujen lopuksi oli jo seitsemännellä kuulla ennen kuin joku oivalsi, mistä oli kyse.
Laktoosi-intoleranssi on nykyään jo reipas esikoululainen.
:D

No, tässä on mun mielestä jopa melko hyvä selitys sille, ettei tiennyt olevansa raskaana.. Saattais olla, ettei itsekään ajattelis olevansa raskaana, jos on tehnyt negan testin ja oireet selittyy lääkärinkin mukaan jollakin muulla "vaivalla".. Mahtoi olla aikamoinen shokki, kun asian oikea laita selvisi..

Noin tarkasti en ole asiaa kysellyt, mutta toinen tämä kuka sai tietää 8 kk olevansa raskaana niin on liikunnanopettaja vielä kaiken lisäksi :) Jotenkin luulisi sellaien ihmisen tietävän, mutta ei. Kuukautiset tuli kuulemma normaalisti. Vauvan liikkeistä en tiedä.
Itse nyt 9kk raskaana ja ihmettelen kanssa tuota miten vauvan liikkeitä ei tunne. Tosin nämäkin on välillä sellaisia elohiirimaisia liikkeitä, jos sit selliseen hämääntyy. Ja jos tosiaan on sitä mieltä että ei voisi olla raskaana.
Näin he sanoivat että ei tiennyt, mutta tiedä sitten totuutta, mutta se miksi kirjoitin niin oli se ,että ei aina voi selittää asiaa sillä jos ihminen on lihava.

se pieni murto-osa jotka eivät tiedä raskaudestaan kuin myöhäisillä viikoilla ta synnytyksessä ovat ihan tietoisesti kieltäneet ajatuksen raskaudesta. "En minä voi olla raskaana. Pyh, minäkö?" Oireet sun muut alkavat tuntua erilaisilta ja niitä ei osaa yhdistää vauvaan. Yläaste kaverilleni kävi juurikin näin, ja kun rv28 sai tietää raskaudestaan niin hänet passitettiin psykiatrille neuvolan kautta purkamaan asiaa: Miksi ei tiennyt raskaudesta. Vaikka liikkeitäkin oli jo ulkoapäin havaittavissa. Mutta niin se mieli tekee tepposia, eikä sitä USKO ellei ole nähnyt tapausta itse tai kokenut.

[QUOTE="hohhoh";22584996]Just joo, ja joku fiksu veti tähän taas ton ylipainon. Itse tidän kaksi ihmistä kenellä käynyt noin. Tai toinen sai tietää raskaudesta 8kk ja toinen sairaalassa kun synnytys jo käynnissä.
Tulee jotenkin sellainen tunne että sinä pidät lihavia ihmisiä tyhmempänä kuin hoikkia.[/QUOTE]

Mistä sait tämän käsityksen? Aika harvinaistahan tuo on ettei raskaudesta ole tietoinen.

no ompas mielenkiintoista analysointia. Minä sain tietää esikoisestani raskausviikolla 25. Ei se tosin minusta vielä ollut "myöhään". Olin ihan normaalin kokoinen, kuukautiset tulivat kahdesti ja pistin kaiken hormoonien piikkiin. Isäni oli tehnyt aika vasta itsemurhan ja elämä oli todella stressaavaa ja kaikki muuttui. Raskaus oli viimeinen asia mielessäni. Äitini passitti mnut gynelle koska kiertoni oli päin helvettiä, koska kuukautisia ei tullu useaan kuukauteen. Gynellä jo lääkäri vatsaa paineltuaan totesi että "Ohhoh. Nyt pitää ultrata". Ja mahanpäältä ultrasi. Lääkäri ei puhunut vähään aikaan mitään, käänsi ultraruudun minuun päin ja onnitteli. Siinä ruudulla köllötteli 25viikkoinen poikavauva. Pojalla tosin oli todella laiskat liikkeet ja huomattiin lapsivettä olevan aika niukasti. Tuolta reissulta en sitten kotiin pääsytkään, vaan suoraan osastolle ja poika syntyi sektiolla rv31. Mulla oli siis 6viikkoa aikaa totutella ajatukseen vauvasta. Taisi poika olla 6kk jo ennenkuin olin aivan täysin sinut asian kanssa. Mutta nyt jo 13-vuotias, ihana teini :D lisää lapsia on tullut jälkeen ja kaikista olen tiennyt jo plussattuani rv 7 :)

Mun yksi ihan läheinen kaveri ihmetteli kovasti miten mä tunsin vauvan liikkeet "jo" n. rv16. Hän oli samaan aikaan raskaana ja alkoi tuntea potkuja vasta kahdeksannella-yhdeksännellä kuulla. Tiesi siis olevansa raskaana ja panikoi kovasti sitä onko vauvalla kaikki hyvin kun ei tuntenut liikkeitä. Ihan kummallinen juttu kun liikkeet kyllä tuntui selvästi mahan päältä. Eli ilmeisesti on mahdollista tällainenkin.

mulla juuri tällä hetkellä sisko raskaana rv36, sai tietää raskaudestaan 32viikolla. Uskomatonta mutta totta. Liikkeitä ei tunne kuulemma vieläkään hyvin. Ainoastaan kääntelyt yms. Tätä on perheen kanssa spekuloitu mutta ei selkene ei. Tytöllä muutenkin elämä solmussa

[QUOTE="vieras";22584973]Oireet ymmärtää mutta se että lapsi potkii kyllä aika lujaa, mihin ne oireet lihavatkaan ihmiset laittaa? Suolistokaasua?[/QUOTE]

Jokainen vauva potkii omalla laillaan. Esikoisen kylkiluiden alle potkimista ei kyllä olisi voinut jättää huomioimatta tai kakkosen jatkuvaa melskaamista, jonka takia en itse noteerannut lainkaan harjoitussupistuksia, jotka kovettivat vatsan, neuvolan täti katsoi, että sellaisia on, ei ne miltään tuntuneet sen menon keskellä. Mutta kolmosen liikkeet olisi voinut ihan suolistokaasujen ja vatsanväänteiden joukkoon laskea. Joskus suolisto pitää sellaista mekkalaa, että tuntuisi, että vauva siellä melskaa, vaikken raskaana ole ollutkaan.

Mulla on kaveri joka sai tiedon raskaudesta hyvin myöhään. Menkkoja ei ollut moneen kuukauteen ja olivat lapsettomuushoidoissa. Hän oli syönyt jotain lääkitystä muutaman kuukauden ajan jonka piti tehostaa ovulaatiota ja mahdollistaa kuukautiset ja kun ei lääkkeestä näköjään ollut apua hänelle määrättiin toista lääkettä, jota varten oli tehtävä ultraäänitutkimus. Reippaasti yli puolivälin oli raskaus eikä kaverini ollut aavistanut mitään. Monilla raskausvatsa tulee näkyviin vasta ihan loppuvaiheessa, itselläni mukaan lukien vaikka hoikka olenkin eikä oikeastaan missään vaiheessa ollut kovin suuri. Takki päällä minusta ei huomannut mitään loppuvaiheessakaan. Seinänaapuri ei tajunnut minun olevan raskaana ennen kuin mies oli hänelle sanonut, että menemme huomenna yliaikatarkastukseen ja toivottavasti vauva saataisiin ulos viikonlopun aikana. Vauvan liikkeet sotkin todella pitkään suolistonliikkeisiin (olen saanut joskus ihan diagnoosin voimakkaista suolistoäänistä ja liikkeistä). Eli kyllä se ihan mahdollista on, vaikkakin hyvin harvinaista, ettei tiedä olevansa raskaana ennen kuin synnyttää.

Yhteistyössä