Miten joku voi päätyä pienipalkkaiseen työhön?

• Viestiketjun aloittaja Ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
"heips"
Mulla on sama palkka kuin sulla ja mun mielestä se on surkea. No, uran alkuvaiheilla vasta ollaan joten toivottavasti nousee paljon vielä, tähän en ainakaan aio pidemmän päälle tyytyä.

[QUOTE="...";26884201]
Liikaa on säästetty kaupoissa niinkuin jokapaikassa muuallakin ja säästön seuraukset alkavat näkymään turhina kulunkeina, isoina euromäärinä.
Jos henkilökunnaksi ja esimiehiksi palkattaisiin oikeasti ammattitaitoista porukkaa tekemään työ ripeästi ja huolella ja heille maksettaisiin kunnollista aikuisen ihmisen palkkaa, olisivat kulut taatusti pienemmät kuin se että 100 ammattitaidontonta mölliä sutii duunit johonkin sinnepäin.
Ei asiakas eikä työnantaja voi mitenkään odottaa työn laadulta kummoisia neton jäädessä 1k huitteille. Ammattitaitoa ei näillä matalapalkka-aloilla ole arvostettu enää vuosiin ja sen kyllä näkee. Potentiaalista hyvää työntekijääkin on mahdotonta motivoida antamaan yrittäjähengessä 100% työpanos palkanmaksajalle joka paskat nakkaa työoloista ja hyvinvoinnista (hyvinvointiin kuuluu se että palkallaan pystyy elämään normaalia elämää), kunhan vaan sitä samppoota ja maitoo vedetään hihnalta moottoriperällä.

[/QUOTE]

Tummensin tuon kohdan joka on mielestäni kaikkein oleellisin.

hyvä kysymys...
Olen tuota miettinyt itsekin. Olen masterin paperit saanut fiksu naisihminen. Ei minussa mitään vikaa ole. Työskentelen alalla missä pitää tietää kaikki mutta palkka on huono. Tykkään työstäni mutta jatkuvat ylityöt ja alipalkkaus on saaneet miettimään jotain muuta vaihtoehtoa. Ei kyllä ollut tarkoitus että kouluttautumalla joutuisin tekemään tällaista paskaduunia mitä nyt teen... Että ei se huono palkkaus koske vaan mamuja.

Ei ymmärrä
Tiedä häntä uskoisinko. Nytkö sä yhtäkkiä ootkin opiskelija? Missä työssä tienaa opintojen ohella 2300e kuussa? Kerroppa se.

Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseesi niin on olemassa ihmisiä jotka ajattelee muutakin kuin rahaa.
Olen pahoillani mutta alaa en halua sanoa. Alussa sanoin että palkka riippuu valitsemistani vuoroistani ja paljonko niitä otan. Silloin kun olen käytännössä kokopäivätyössä, en suorita opintojani yhtä ahkeraan, mutta joitain kursseja kuitenkin. Työn luonne kuitenkin mahdollistaa tuon tasapainottelun.

Valmistuttuani en aloittaessani tule tienaamaan juuri muutamia satasia enempää, mutta etenemismahdollisuuksia riittää ja palkkaportaikko nousee kiitettävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;26884475:
Olen pahoillani mutta alaa en halua sanoa. Alussa sanoin että palkka riippuu valitsemistani vuoroistani ja paljonko niitä otan. Silloin kun olen käytännössä kokopäivätyössä, en suorita opintojani yhtä ahkeraan, mutta joitain kursseja kuitenkin. Työn luonne kuitenkin mahdollistaa tuon tasapainottelun.

Valmistuttuani en aloittaessani tule tienaamaan juuri muutamia satasia enempää, mutta etenemismahdollisuuksia riittää ja palkkaportaikko nousee kiitettävästi.
Miten se työ niin salaista on. ONko siinä jotain salattavaa kenties :D

"..."
millaisessa paikassa tarvitaan tuollaista henkilöä ja noin hyvällä palkalla? kiinnostaisi itsekkin tuollainen työ, olisi asiakaspalvelua ja keittiö hommaa ja varmaan ei o päivät samanlaisia. mikä koulutus sulla on?

lucifer
[QUOTE="...";26888440]millaisessa paikassa tarvitaan tuollaista henkilöä ja noin hyvällä palkalla? kiinnostaisi itsekkin tuollainen työ, olisi asiakaspalvelua ja keittiö hommaa ja varmaan ei o päivät samanlaisia. mikä koulutus sulla on?[/QUOTE] tavallaan kyseessä on eräänlainen päivä- ja toimintakeskus. olen ammattileipuri. eli tähän hommaan ei oikeasti tarvitse minkäänlaista koulutusta, kunhan on omatoiminen, oma-alotteinen, ihmisten kanssa toimeen tuleva ja mielikuvitusta pitää olla että pystyy järjestämään päivittäin ohjattua toimintaa.

"humps"
Mä olen lähihoitaja kotisairaanhoidossa, palkka on 2053€ kk ja 200-500e lisiä joka toinen kk käteen. Mulla on kallis elämäntyyli joten onneks on mies hoitamassa talouden :D

Toiset haluavat tehdä itselleen mielekästä työtä, palkasta riippumatta.

Ystäväni tienasi edellisessä työssään paremmin, mutta voi huonommin, nykyisessä ammatissa ei palkka päätä huimaa, mutta pitää työstään oikeasti!

"vieras"
[QUOTE="...";26884201]Paljon tulee kustannuksia kaupoissa tuotteen hintaan jostain ihan muusta kuin palkoista. Surkea johtajuus, huonot toimitusputket, renkkaavat laitteet, turhanpäiväisten raporttien analysointi, jne, jne... Jos näistä kaikista saataisiin edes jotenkin järjellinen ratkaisu aikaan ja homma luistamaan ilman että jostain suunnasta lentää jatkuvasti kapulaa rattaisiin, voitaisiin työntekijöiden palkatkin nostaa helposti sinne 2,5k tasolle.
Liikaa on säästetty kaupoissa niinkuin jokapaikassa muuallakin ja säästön seuraukset alkavat näkymään turhina kulunkeina, isoina euromäärinä.
Jos henkilökunnaksi ja esimiehiksi palkattaisiin oikeasti ammattitaitoista porukkaa tekemään työ ripeästi ja huolella ja heille maksettaisiin kunnollista aikuisen ihmisen palkkaa, olisivat kulut taatusti pienemmät kuin se että 100 ammattitaidontonta mölliä sutii duunit johonkin sinnepäin.
Ei asiakas eikä työnantaja voi mitenkään odottaa työn laadulta kummoisia neton jäädessä 1k huitteille. Ammattitaitoa ei näillä matalapalkka-aloilla ole arvostettu enää vuosiin ja sen kyllä näkee. Potentiaalista hyvää työntekijääkin on mahdotonta motivoida antamaan yrittäjähengessä 100% työpanos palkanmaksajalle joka paskat nakkaa työoloista ja hyvinvoinnista (hyvinvointiin kuuluu se että palkallaan pystyy elämään normaalia elämää), kunhan vaan sitä samppoota ja maitoo vedetään hihnalta moottoriperällä.

PS. Maahanmuuttajaa on hippasen huono laittaa aspan hommiin vaikka se olisi mikä ekonomi, suomea on osattava puhua hyvin ennen kuin on mitään asiaa palveluhommiin. Siinä menee kaikilta hermo huonoon kuntoon kun ei yksinkertaistakaan asiaa saada hoidettua kielimuurin vuoksi. Lisäksi kaikki toiminnanohjausjärjestelmät ja muut työvälineet ovat suomeksi, ja niitä on osattava käyttää.[/QUOTE]

Jättisuuri peesi.

Itselläni koulutus+melkein 10 vuoden kokemus myyjän töistä ja nyt opiskelen toista alla.
Osaavaa ihmistä ei tippaakaan arvosteta alalla, vaikka tulokset kertovat siitä että henkilö osaa hommansa hyvin ei palkka nouse, edes täysiä tunteja ei viikossa anneta tehdä!

Sitten nämä osaavimmat laitetaan vielä kouluttamaan niitä joka viikko vaihtuvia harjoittelijoita ja uusia osaamattomia työntekijöitä, ilman lisäpalkkaa.

Tästä se kierre jatkuu, työmotivaatio laskee joka näkyy myös uuden työntekijän huonossa koulutuksessa ja palvelun taso on tässä vaiheessa laskenut jo huimasti.

Itseäni ainakin ketutti uskomattoman paljon myyjänä ollessa se että joutui työskentelemään täysin osaamattomien ihmisten kanssa koko ajan, kun yhden sait opetettua tavoille lähtee ko. henkilö alalta paskan palkan vuoksi.

Huh, on siinä PAMilla vielä hommaa vuosikymmeniksi ennen kuin ala saataisiin edes muiden kanssa samoille viivoille.

"vieras"
Töissä naisvaltaisella alalla, jossa töitä enemmän kuin jaksaa tehdä. TES on ilmeisesti työnantajien määrittelemä. Liukuma on yksipuolinen käsite ja keino teettää töitä kiireaikaan enemmän samalla hinnalla kuin muuna aikana. Työ vaatii minimissään kauppiksen käymistä, tosin sillä ei pitkälle pötkitä, ammattikorkeakoulutus alkaa olla jokaisella tälle alalle tulevalle. Tosin koulutus antaa mahdollisuuksia niin moneen muuhunkin että kukaan fiksu ei jää tähän hommaan, jossa palkka reilusti alle 2te/kk. Kokemusta kerrytän ja työvuosia, jotta voin jatkaa korkeammalle ja parempipalkkaisiin hommiin.

"vieras"
En ole koskaan tienannut nettona yli tonnia kuussa, en ehkä bruttonakaan.

En ole "päätynyt" näihin töihin vaan ihan tietoisesti hakeutunut, ala kun sattuu olemaan ainoa joka itse kiinnostaa enkä jaksaisi tehdä töitä vain rahan takia Tai siis olen joskus tehnyt jotain pikkuhommia ihan vain lisätienistien vuoksi ja silloin voin tehdä sellaistakin työtä mikä ei kiinnosta. Mutta en jaksaisi elää niin että olen aamusta iltaan tekemässä jotain mikä ei kiinnosta.

Töitä teen 8-12 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.

"Liisa"
[QUOTE="vieras";26883752]Minä olisin tyytyväinen jo tonnin nettopalkkaan. Ihan sama mitä töitä, kunhan sitä vaan saisi.[/QUOTE]

Minä saan enemmän sairaseläkeläisenä joten aika pieneen palkkaan olisit tyytyväinen.

7thHeaven
[QUOTE="Liisa";26890154]Minä saan enemmän sairaseläkeläisenä joten aika pieneen palkkaan olisit tyytyväinen.[/QUOTE]

Jotkut nyt ylipäätään olis kiitollisia TYÖSTÄ.

sanonpahan_vaan
[QUOTE="CIS";26884217]kouluttaudun sairaanhoitajaksi tulevaisuudessa. palkka ei kamalasti tule nousemaan. lääkäriksi en halua.[/QUOTE]

Sano vain noin itsellesi. Lääkäriksi sinulla ei vain ole rahkeita.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26890137]Tyhmästä päästä kärsii koko perhe.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Jos itse tekisin työkseni jotain ankeaa, joskin paremmin palkattua paperinpyöritystä, siitä varmasti kärsisi koko perhe.

Onneksi olen sen verran fiksu että osaan asettaa kaikkien hyvinvoinnin rahan edelle. :)

nno
Mieheni, joka seurasi kutsumustaan. Päätyi alalle, johon opiskellaan amiksessa perustutkinto. Alalla tehdään vuorotyötä, se on fyysisesti raskasta ja palkkaus taulukon mukaan, vajaa 2000€/kk.

Yhteistyössä