Miten joku voi päätyä pienipalkkaiseen työhön?

• Viestiketjun aloittaja Ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
sanna-vaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26883982:
Siis ihan oikeasti luulet, että kauppias tekee kaikki tilaukset, toteuttaa valikoimat, hyllyttää, katsoo hävikit ja päiväykset? :O
Sinä puhut näistä kuin ne olisivat jotenkin vaativia töitä. Tuota tekee kuka tahansa kesätyöntekijäkin (paitsi tilaukset). Ja en todellakaan luule että kauppias noita tekisi mutta ei kyllä ne kassatkaan :D Saanko jo nauraa, vähän turhan suuret kuvitelmat kassan velvollisuuksista.

säpäle harmaana
Miksi kouluttamattomille pitäisi yksinkertaisesta työstä mitään erikoista maksaa? en todellakaan maksa palvelsuta vaan tuotteista ja esim. ruokakaupoissa kassatädin palkan ei tulisi näkyä ruoanhinnassa. Esim. jenkeissä ns. itsepalvelukassat olivat todella nopeita mitä Targetissa havaitsin. Ei turhaa v-mäisiä naamoja miettimässä kuinka surkea elämä on ja nopeuskin kassalta autolle oli nopeampaa.

Liitot ja muut keinottelijat ajavat pienipalkkaisten maksukykyä alas koskakun ns. 0-työstä saa enemmän palkkaa tahojen takia niin laskee ostovoima (koska hinnat nousevat). Kokonaisuutena on täysin naurettavaa että kassat vaativat yli 2000€ palkkoja töistä joihin ei vaadita mitään erikoistumista. Jos tuosta tykkää niin hyvä, mutta silloin ei tulisi vaati että muiden ostovoima laskisi myös näiden takia, koska he vaativat "rankasta" työstä liikaa palkkaa.

Kuluttajaekonomiaa ystävät hyvät...sossut siitä nyt ei mitään tietenkään tajua.
Ja sinä tietysti luulet, että se itsepalvelukassa kävelee sinne kauppaan itsekseen, se hinnoittelee tuotteet ihan itsekseen, huoltaa itse itsensä jne. Se itsepalvelukassa myös kantaa ne tavarat hyllyyn ja katsoo päiväykset ja hävikit, ottaa vastaan asiakaspalautteet.

säpäle harmaana
Sinä puhut näistä kuin ne olisivat jotenkin vaativia töitä. Tuota tekee kuka tahansa kesätyöntekijäkin (paitsi tilaukset). Ja en todellakaan luule että kauppias noita tekisi mutta ei kyllä ne kassatkaan :D Saanko jo nauraa, vähän turhan suuret kuvitelmat kassan velvollisuuksista.
No itsehän juuri äsken sanoit, että ne kaikki kuuluvat kauppiaan työhön. :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;26884023:
Kyllä se on. Siinäkin työssä täytyy hallita muutakin kuin lehtien puhallusta ja lumien kolausta.
Niimpä. Vastuu on erittäin suuri, ja pitää olla todellinen moniosaaja. Pitää osata ja tietää erittäin paljon asioita, olla hyvä asiakaspalvelija ym.

Ei tätäkään työtä voi mikään kouluttamaton kaveri Keniasta tehdä.

Ja kenen siis ihan oikeasti luulet siellä kaupassa tekevän siis ne tilaukset? Joku korkeapalkkainen pomo vai? :D

eh-eh
Tämä kysymys, Sanna-vaan, kannattaa esittää itselleen vaikka kylpyhuoneen peilin edessä? Että miksi ihmeessä sinä oletkaan päättynyt pienipalkkaiseen työhön?? 2300e brutto, sehän on aika kaukana edes keskipalkasta.... Miksi et ole opiskellut enemmän, jotta saisit paremmin palkattua työtä? Kyllähän sunkin hommat joku kouluttamaton mamu tekisin ;)

T. Keskinkertaisesti koulutettu maahanmuuttaja, joka tienaa sentään sen keskipalkan ja jotain päällekin :D

Ja mistä sannan mukaan ne tavarat sinne kauppaan tulevat? Se itsepalveluautomaattiko myös kasvattaa, pilkkoo, leipoo, paistaa, kokkaa, pakkaa, hinnoittelee, kokoaa, kuljettaa ja hyllyttää ne tuotteet sinne kauppaan. Kyllä siellä on kuule aika monta pienipalkkaista työntekijää ottamassa osansa siitä hirveän suuresta tuotteen hinnasta, ennen kuin sinä sen siitä itsepalvelukassalta omaan pussiisi laitat.

7thHeaven
Kerron salaisuuden.
En tee töitä vain rahan takia, ennenkaikkea siksi että viihdyn työssäni ja olen siitä muutenkin kiinnostunut.
Ei mua haittais saada isompaa palkkaa, mutta tällä alalla menen jo aika maximissa 2100-2500 palkkani kanssa.

"vieras"
Vika on aina itsessään jos palkkaa ei tule.
Olen tyytyväinen palkkaani (10.3 euroa tunti) ja rakastan työtäni mutta kysyn silti. Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä kun mun terveys on reistaillut monta vuotta ja kaikkeni jo teen saadakseni itseni kuntoon. En kuitenkaan edes halua millekään saikulle (välillä tosin joudun olemaan) mutta terveyteni takia en voi edes harkita koulua, nytkin teen vain osa-aikaisesti. Jos valittaisin palkastani niin miten tämä on minun vikani?

lucifer
[QUOTE="mie";26884125]saanko kysyä mitä sitten teet ja miten tuollaiseen hommiin pääsit? tienaat jopa enemmän kuin mieheni?[/QUOTE]hain vapaata työpaikkaa kun kyllästyin olemaan kotona. keittelen kahvia, järjestän retkiä, teen toimistotöitä, asiakaspalvelua, olen tukena ja turvana, olkapäänä tarvittaessa.
mukavaa, vaihtelevaa työtä, josta pidän ja teen niin kauan kuin kiinostaa.rahan takia en ole ikinä töitä tehnyt tai hakenut vain sen perusteella mikä on sillä hetkellä tuntunut kiinostavalta.

"..."
Paljon tulee kustannuksia kaupoissa tuotteen hintaan jostain ihan muusta kuin palkoista. Surkea johtajuus, huonot toimitusputket, renkkaavat laitteet, turhanpäiväisten raporttien analysointi, jne, jne... Jos näistä kaikista saataisiin edes jotenkin järjellinen ratkaisu aikaan ja homma luistamaan ilman että jostain suunnasta lentää jatkuvasti kapulaa rattaisiin, voitaisiin työntekijöiden palkatkin nostaa helposti sinne 2,5k tasolle.
Liikaa on säästetty kaupoissa niinkuin jokapaikassa muuallakin ja säästön seuraukset alkavat näkymään turhina kulunkeina, isoina euromäärinä.
Jos henkilökunnaksi ja esimiehiksi palkattaisiin oikeasti ammattitaitoista porukkaa tekemään työ ripeästi ja huolella ja heille maksettaisiin kunnollista aikuisen ihmisen palkkaa, olisivat kulut taatusti pienemmät kuin se että 100 ammattitaidontonta mölliä sutii duunit johonkin sinnepäin.
Ei asiakas eikä työnantaja voi mitenkään odottaa työn laadulta kummoisia neton jäädessä 1k huitteille. Ammattitaitoa ei näillä matalapalkka-aloilla ole arvostettu enää vuosiin ja sen kyllä näkee. Potentiaalista hyvää työntekijääkin on mahdotonta motivoida antamaan yrittäjähengessä 100% työpanos palkanmaksajalle joka paskat nakkaa työoloista ja hyvinvoinnista (hyvinvointiin kuuluu se että palkallaan pystyy elämään normaalia elämää), kunhan vaan sitä samppoota ja maitoo vedetään hihnalta moottoriperällä.

PS. Maahanmuuttajaa on hippasen huono laittaa aspan hommiin vaikka se olisi mikä ekonomi, suomea on osattava puhua hyvin ennen kuin on mitään asiaa palveluhommiin. Siinä menee kaikilta hermo huonoon kuntoon kun ei yksinkertaistakaan asiaa saada hoidettua kielimuurin vuoksi. Lisäksi kaikki toiminnanohjausjärjestelmät ja muut työvälineet ovat suomeksi, ja niitä on osattava käyttää.

"CIS"
Jaa, mullon kai pieni palkka, niin ainakin on sanottu että lähihoitajat sellaista saa. Nautin työstäni paljon. olen kotihoidossa. palkkaa saan paritonnia kuussa käteen. kouluttaudun sairaanhoitajaksi tulevaisuudessa. palkka ei kamalasti tule nousemaan. lääkäriksi en halua.
siirryin huonommin palkatulta alalta. en pelkästään huonon tilipussin vuoksi mut työn mielekkyyden. i like.

Ei ymmärrä
Eedla, niinkin hienosti kuin vasta aloittelemalla työuraa opintojen ohella ;)

Tänäkin aikana minulle on ollut tärkeää ettei ole tarvinnut juosta sossunluukulla itkemässä ettei opiskelija voi elättää perhettään. Joten siihen nähden koen etten ole pienesti palkattu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;26884235:
Eedla, niinkin hienosti kuin vasta aloittelemalla työuraa opintojen ohella ;)

Tänäkin aikana minulle on ollut tärkeää ettei ole tarvinnut juosta sossunluukulla itkemässä ettei opiskelija voi elättää perhettään. Joten siihen nähden koen etten ole pienesti palkattu.
Tiedä häntä uskoisinko. Nytkö sä yhtäkkiä ootkin opiskelija? Missä työssä tienaa opintojen ohella 2300e kuussa? Kerroppa se.

Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseesi niin on olemassa ihmisiä jotka ajattelee muutakin kuin rahaa.

"vieras"
Koska heillä ei ole koulutusta. Jos on koulutus kun tulevat tänne niin miksi silloin tekisivät "paskatöitä". Suurin osa on kouluttamatonta porukkaa eli sopivia niihin hommiin. Mistään provoilusta ei ole kyse vaan välillä palkastaan valittavat voisivat ottaa sen pään pois pyllystä. Vika on aina itsessään jos palkkaa ei tule.
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Et ole suurta maailmaa tainnut nähdäkään. Kouluttautuneiden tutkinnoille vain ei anneta arvoa jos ovat ne Venäjällä tai muualla kuin länsimaissa ne suorittaneet.

Vai oletko kysynyt kaikilta näkemiltäsi siivoojilta mikä koulutus ja työkokemus heillä kotimaastaan mahtaa olla?

lucifer
[QUOTE="vieras";26884208]sekatyönaisen työ pitää siis täsmälleen mitä sisällään?? voisin itse siirtyä alalle kun noin hyvin tienaat.[/QUOTE]troimistotyötä, asiakaspalvelua, keittiötyötä(kahvinkeitto, leivonta), kauppareissuja, ihmisten kuuntelua, juttelua, olkapäänä oloa, reissujen valvontaa, autokuskin hommaa, virikkeiden järjestämistä ym.

Yhteistyössä