miten joku voi oikeasti asua kerrostalossa?!?!?

• Viestiketjun aloittaja lucifer
  • Ensimmäinen viesti
Saaaaarah
[QUOTE="hmm";27972030]Kysymys teillle jotka tykkäätte asua kerrostalossa: Asuitteko lapsuudessanne kerrostalossa vai jossain muussa?
Ihan mielenkiinnosta kysyn :)
QUOTE]

Asuin 0-6 -vuotiaana kerrostalossa, sen jälkeen paritalossa ja omakotitalossa.

Kerrostaloissa ja naapureissa on eroa! Edellinen kämppä oli aivan hirveä. Nykyisessä ei juuri häiriöitä ole. Lisäksi minulla ainakin parvekkeen olemassaolo/puuttuminen vaikuttaa viihtyvyyteen todella paljon. Parveke on minulle parempi versio pienestä pihasta, koska ylemmän kerroksen parvekkeelle ei niin vain joku vieras tunkeudu. Minulle kerrostalo tuntuu myös jotenkin turvallisemmalta, kun on ihmisiä ympärillä. Vaikka olisivatkin hieman kummallisia tapauksia. Kuitenkaan ei tarvitse olla missään tekemisissä naapureiden kanssa, kun on tarpeeksi suuri talo. Inhottaa ajatuskin että ihmiset tulisivat ennalta ilmoittamatta kylään.

Saaaaarah
[QUOTE="vieras";27972507]Opiskelijana asuin hetken aikaa Turun keskustassa. Tuomiokirkko oli n. 200 metrin päässä. Sen kello löi vartin välein yötä päivää. Yöllä klo 12 sen 12 kertaa. You know, se mikä on radion äänimerkkinäkin? Siihen oli aluksi tottumista. :LOL: N. kuukauden kuluttua sitä ei edes enää huomannut. Samoin tottui päivittäiseen ambulanssin ja paloauton ääneen.[/QUOTE]

Huh, hyvä tietää! Olen katsellut asuntoja Turun keskustasta, eikä ole tullut mieleenkään tuollainen ongelma! Olen todella herkkäuninen ja nimenomaan jatkuva/säännöllinen melu on minulle hankala.

"jjj"
[QUOTE="vieras";27972475]Mulla räjähtää nyt pää.[/QUOTE]
Ei kannata sitten vierailla idässä ikinä, jos on noin pipo kireällä jonkun epämääräisen eksessiivin takia. ;)

"nuuh"
No narkeille, vaimonhakkaajille sun muille nykäsille voi onneks soittaa aina poliisit ja meno ainakin siltä päivältä rauhoittuu. Mä vaihtaisin tän meidän kalupakki/porari/ikuisen remonttireiska naapurin vaikka kolmoismurhaajaan. Kun mikään ei ikinä valmistu ja se on muitten vika kun hänellä ei ole aikaa korjailla kalujaan kun illat/yöt.

[QUOTE="wilma";27972920]Jos ne on vuokratalo, opiskelija-asuntoja jne, niin varmaan on rauhatonta.[/QUOTE]

Ei välttämättä. Olen asunut sekä vuokratalossa, kahdessakin eri opiskelijatalossa (HOAS) sekä sellaisissa, joissa on sekä omistus- että vuokra-asuntoja. Kaikki ovat olleet ihan tavallisia perusrauhallisia taloja. Opiskelija-asunnot rauhallisimmasta päästä! Riippuu paljon siitä, onko niissä pelkkiä parikymppisten soluja vai onko paljon yksiöitä, kaksioita ja perheasuntoja.

Asunnon koon vuoksi
Itselläni on rauhalliset naapurit ja kun en halua asua isossa asunnossa, omakotitalo ei tule siis kysymykseenkään. Jos saa omakotitaloja max 60 neliöllä niin sitten asuisin :)

"vieras"
Tiesitkö että vaikka saisit häädön asunnosta sinun ei tarvitse muuttaa sieltä pois ilman käräjäoikeuden päätöstä? no en tiennyt minäkään, tää kaveri oli siis saanut häädön jo monta kuukautta ennen kuin itse muutin sinne, juuri kun olin muuttamassa pois sain kutsun käräjä oikeuteen todistamaan ;)
Ei se ihan noinkaan mene, häätö on käräjäoikeuden antama tuomio. Eli ilmeisesti sitä häätöä oli vasta haettu oikeudesta, jos vielä ehdit mukaan todistajaksi.

+0+0
[QUOTE="nuuh";27973828]No narkeille, vaimonhakkaajille sun muille nykäsille voi onneks soittaa aina poliisit ja meno ainakin siltä päivältä rauhoittuu. Mä vaihtaisin tän meidän kalupakki/porari/ikuisen remonttireiska naapurin vaikka kolmoismurhaajaan. Kun mikään ei ikinä valmistu ja se on muitten vika kun hänellä ei ole aikaa korjailla kalujaan kun illat/yöt.[/QUOTE]

nää on ihn parhaita :) ei pysty ymmärtään miten jossain 22m2 yksiössä voi olla koko ajan remontti, vuodesta toiseen..

-.-
Itse olen asunut monenmoisessa kerrostalossa, eikä kyllä ole koskaan ollut syytä valittaa.
Ehkä minulla on vain ollut hyvä tuuri tai jotain, mutta naapureiden metelit/hajut eivät ole kyllä koskaan häirinneet minua.

Riippuu kai minkälaisella alueella asustelee. Itse olen yleensä valinnut vähän kalliimman vuokra alueelta missä ei ole narkkareita tai juhlivia opiskelijoita tms.

"vieras"
[QUOTE="wilma";27972920]Kerrostaloasunnot ovat suhteessa kaikkein kalleimpia asumismuotoja, joten riippuu ihan millaisessa talossa asuu. Jos ne on vuokratalo, opiskelija-asuntoja jne, niin varmaan on rauhatonta.
Uudet kerrostalot, joissa yksiötkin ovat 200t + niin ei varmasti asu mitään rymysakkia.[/QUOTE]

Kyllä rikkaillakin voi olla päihdeongelma ja kotiväkivaltaa, ynnä perheriitoja.

Lunatic
Joopa joo, totta kai kaikki kerrostalot on ihan hirveitä piletysmestoja, kun siellä teillä kuulu jotain mölyä.

Niinhän kaikki omakotitalotkin on kamalia rottia viliseviä homerötisköjä joissa pihat on kaatopaikkoja, kun olen sellasen joskus nähnyt.

Ja jos palataan todellisuuteen, niin itse en asuis missään muualla kuin kerrostalossa, rivitalot on perseestä ja ok-talot on perseestä kaikkein eniten.

Mitä yksityisyyttä esim. Espoossa omakotitaloissa on vrt kerrostaloon. Itse muutin nyt väliaikaisesti kerrostaloon ja tuntuu et täällä sitä yksityisyyttä on, kun kukaan ei näy parvekkeelle.

Omakotitalossa sen sijaan Espoossa ei ole yleensä mitään yksityisyyttä, kaikki hyvät alueet on täyteen kaavoitettu.

Tässä yksi esimerkki:

http://static.asunnot.oikotie.fi/media/159864/large/79931679.jpg

Myynnissä - Omakotitalo, Tillinmäki, Espoo: 4-5h+avok+s+aputilat+studio - Vuoriharjunkuja 3, 02330 Espoo - Huom! | Suomen Asuntopalvelut Oy | Oikotie

Täällä mun kerrostalokämpässä on paljon rauhallisempaa kun vanhempieni rivitaloasunnossa, jossa on kovaääniset naapurit ja haukkuva koira. Ihan kuule on siitä kiinni millaset naapurit sattuu olemaan. Kaikki ei yksinkertasesti voi asua omakotitaloissa.

Lunatic
Täällä mun kerrostalokämpässä on paljon rauhallisempaa kun vanhempieni rivitaloasunnossa, jossa on kovaääniset naapurit ja haukkuva koira. Ihan kuule on siitä kiinni millaset naapurit sattuu olemaan. Kaikki ei yksinkertasesti voi asua omakotitaloissa.

Tai HALUA.

Se on joillekin kumma päähänpinttymä, että ok-talo olis joku kollektiivinen unelma. Ei todellakaan ole.

"vieras"
Kerrostalossa ei koskaan ole hometta, lumitöitä, yllättäviä kustannuksia. Asunto on aina lämmin, kuiva, siisti, turvallinen ja edullinen. Alle 10 vuotta vanha kerrostalo on eristetty niin hyvin ettei naapureista kuulu inahdustakaan. Täydellinen asumismuoto.

[QUOTE="wilma";27972920]Kerrostaloasunnot ovat suhteessa kaikkein kalleimpia asumismuotoja, joten riippuu ihan millaisessa talossa asuu. Jos ne on vuokratalo, opiskelija-asuntoja jne, niin varmaan on rauhatonta.
Uudet kerrostalot, joissa yksiötkin ovat 200t + niin ei varmasti asu mitään rymysakkia.[/QUOTE]

Uusissa kerrostaloissa on usein ihan surkea äänieristys, joten niissä kuuluu pienikin mekkala herkästi, vaikka ei mitään rymyäjiä olisikaan talo täynnä. Olen asunut useassa kerrostaloasunnossa ja 50-60-luvun taloissa on ehdottomasti paras äänieristys.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, ihan helposti voin asua. Lapsuuden ja nuoruuden olen asunut omakotitalossa, aikuisuuden (~15 vuotta) aina kerrostalossa. Ainoastaan yhdessä kämpässä on ollut ääniongelmia ja silloin oli kyseessä puukerrostalo, jossa kuului ihan kaikki. Jos se minusta on kiinni, niin tullaan aina asumaankin kerrostalossa, joskin mies haaveilee omakotitalosta "sitten joskus".

Tai HALUA.

Se on joillekin kumma päähänpinttymä, että ok-talo olis joku kollektiivinen unelma. Ei todellakaan ole.
Joo, voi tai halua. Ite en unelmoi ok-talosta ensinnäkään siks, et meiän kahen hengen perhe ei sellasta todellakaan tarvii vaikka ois varaakin, en jaksaisi siivota liian isoa kämppää, en ole mikään puutarhaihminen ni jaksas tehä jotain pihahommia, puhumattakaan talven lumitöistä ja onhan tossa vissiin muutakin joka ei nappaa.

• Tykkää
Reactions: fortunate
"vieras"
Uusissa kerrostaloissa on usein ihan surkea äänieristys, joten niissä kuuluu pienikin mekkala herkästi, vaikka ei mitään rymyäjiä olisikaan talo täynnä. Olen asunut useassa kerrostaloasunnossa ja 50-60-luvun taloissa on ehdottomasti paras äänieristys.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, ihan helposti voin asua. Lapsuuden ja nuoruuden olen asunut omakotitalossa, aikuisuuden (~15 vuotta) aina kerrostalossa. Ainoastaan yhdessä kämpässä on ollut ääniongelmia ja silloin oli kyseessä puukerrostalo, jossa kuului ihan kaikki. Jos se minusta on kiinni, niin tullaan aina asumaankin kerrostalossa, joskin mies haaveilee omakotitalosta "sitten joskus".
Nykyisin on jo rakentamista säätelevät normit äänieristyksestä ihan toisenlaiset. Sanoisin, että 200-luvulla rakennetut vastaavat 50-60-luvuilla rakennettuja, kokemusta on molemmista. 80-luvulla rakennetut kerrostalot niitä "pahviseinäisiä".

"vieras"
Joo, voi tai halua. Ite en unelmoi ok-talosta ensinnäkään siks, et meiän kahen hengen perhe ei sellasta todellakaan tarvii vaikka ois varaakin, en jaksaisi siivota liian isoa kämppää, en ole mikään puutarhaihminen ni jaksas tehä jotain pihahommia, puhumattakaan talven lumitöistä ja onhan tossa vissiin muutakin joka ei nappaa.
Minä voisin vielä puutarhanhoidosta tykätäkin, mutta ne muut talkkarin hommat kaataa vaa'an kerrostalon puoleen. Ja onhan sekin ihanaa, kun korkealta näkee kauas.

"jada"
Ihan helposti. Muuttaa tavarat kerrostaloasuntoon, järjestelee ne paikoilleen ja avot, kerrostalokoti on valmis :)

Oikeasti, ei kerrostalossa asuminen sen kummempaa ole kuin muukaan asuminen. Itse en ole koskaan asunut omakotitalossa, joten en osaa sellaista kaivatakaan. Lapsuuteni ja nuoruuteni asuin kerrostalossa ja rivitalossa, omilleni muuton jälkeen olen asunut pelkästään kerrostaloissa. "Unelmakotini" (edes semisti realistinen sellainen) on lähinnä tyyliä paritalon puolikas tai rivitalonpääty, siis jokin sellainen, missä olisi ehkä pikkuisen omaa pihaa, mutta missä pihahommista ei olisi läheskään niin paljoa riesaa kuin omakotitalossa. Pihaa tärkeämpää on kuitenkin asunnon pohjaratkaisu ja kunto, sekä tietysti asunnon ulkonäkö muuten.

(Vähemmän realistinen unelmakoti olisi ehkä hobitinkolon malliin rakennettu omakotitalo :D Tai vaihtoehtoisesti Tylypahkan mallinen linna ;) )

+0+0
[QUOTE="vieras";27973849]Ei se ihan noinkaan mene, häätö on käräjäoikeuden antama tuomio. Eli ilmeisesti sitä häätöä oli vasta haettu oikeudesta, jos vielä ehdit mukaan todistajaksi.[/QUOTE]

en todellkaan ole varma, mutta käsitin että tän tyypin vuokrasuhde oli irtisanottu 6kk ennen ku minä muutin sinne. ja 6kk tän jälkeen se sai käräjäoikeudessa vasta lainvoiman ja osikohan 2viikkoa aikaa poistua asunnosta, muuten kamat olisi menneet ulosottoon.. mutta pointti oli kuitenkin se että sitä häirikköä joutuu kuunteleman ihan saatanan kauan jos häirikkö niin haluaa.

Yhteistyössä