Miten joku ei voi yrittää edes ymmärtää, miltä tuntuu kun sitä omaa lasta ei vaan kuulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekuli

Vieras
En voi ymmärtää, miksei voisi edes yrittää asettaa itseään siihen tilanteeseen, että niitä lapsia ei vaan tule/siunaannu.

Itsellä pintaraapaisu niistä tuntemuksista, kun itse kärsimme sekundaarilapsettomuudesta.
Paha mieli siinä tulee. Tunnevammainen on sellainen ihminen, joka väittää, ettei muka tunnu missään, tai sitten niitä lapsia ei vaan loppupeleissä niin kauheasti kaipaakaan.

Minusta on tosi häijyä väittää, ettei lapsettomuus ole muka suuri asia. On se sille, joka sen eteen joutuu.
Kunpa lapsia suotais kaikille niille jotka sitä oikeasti haluaa. Miksei lapsettomaksi voisi jäädä ne, jotka ovat paskoja vanhempia? Elämä on epäreilua ja vielä kauheammaksi tilanteen tekee ne, jotka hieroo vasten kasvoja ilkeyksiä.

Varmaan semmoset vähän yksinkertaisemmat ihmiset ajattelee/sanoo noin. En usko että empatiakyvyn omaava voisi alkaa vähättelemään, tai vähintääkin riittää äly olla hiljaa jos ei mitenkään voi käsittää surua.

Mitä siis tarkoitat tuolla ymmärtämättömyydellä? Sitä, että sanotaan suoraan, ettei lapsettomuus ole ongelma ja vähätellään niitä tunteita vai sitä, että eletään normaalia elämää ja jopa puhutaan omista lapsista huolimatta siitä, että läheisellä on lapsettomuusongelma?

no ehkä sitä koitetaan ymmärtää mutta tietyssä pisteessä sitten alkaa nyppiä kun sen lapsettomuuden varjolla voidaan olla ilkeitä, hankalia ja lisäksi muut joutuvat varomaan puheitaan aj käytöstään vaikak itse olisivatkin onnellisia raskaudesta jne.

Minä voin koittaa KUVITELLA kyllä miltä se tuntuu. Siltikään en usko että menen lähellekkään sitä tuskaa ja surua mitä lapsettomalla voi olla. Voin tunnustaa etten tiedä mitä se on ihan yhtälailla kun en tiennyt ennen lastensaantia millaista on olla äiti.
Rakas ystäväni on koittanut saada miehensä kanssa lasta viimeiset 4v. Vielä ei ole tärpännyt. En ota koskaan asiaa puheeksi hänen kanssaan jos hän ei itse aloita. Koitan vältellä omista lapsista ja raskausajoista puhumista hänelle, paitsi jos hän itse jotain kysyy. Tämä siksi koska näen että häneen sattuu.

No hei.. kun me vuosi sitten saatiin vauva, niin sen jälkeen on elämä ollut kyllä yhtä hel.. ahdistusta. Siitä on pitänyt lahjakkaasti huolta lähipiirin lapseton pariskunta, jotka ovat jo pitkään yrittäneet tuloksetta lasta, mutta antavat ymmärtää, etteivät lasta edes halua. Ah, sitä kateuden ja katkeruuden maustamaa vettuilua, pilkkaa ja kiusaamista, josta myös lapsemme saa osansa. Ei hirveästi tee mieli olla tekemisissä heidän kanssaan. Siltä pohjalta voin hyvinkin kuvitella, miten lapsettomat kärsivät ja millaista tuskaa he kerran kuussa kantavat, kun kuukautiset sittenkin taas alkavat ja miten suurta heidän katkeruutensa ja vihansa lapsellisia kohtaan voikaan olla. Minulla on ollut tässä jo vuosi aikaa harkita, että jos he joskus saavat oman lapsen, annanko heille samalla mitalla takaisin, kostanko kaiken vai iloitsenko yhdessä heidän kanssaan lapsesta. Mietin myös, että mikä oikeus heillä on terrorisoida noin ja että tajuavatkohan he koskaan, että miten törkeitä he ovat olleet meille, heidän läheisilleensä.

Kyllä minä ymmärrän, eikä minulla itselläni ole suunnitelmissakaan lapset vielä. Useat lapselliset ihmiset vaan ovat niin itsekkäitä, ettei heitä kiinnosta jos juuri sinä et lapsia saakaan. He itsehän saivat, joten asia ei koske heitä. Se on vaan sitä ihmisen välinpitämättömyyttä läheisiä kohtaan ja itsekkyyttä :hug:

Muutama juttu mitä lapsettomat eivät ymmärrä.

Lapsettomuus ei lue heidän otsassaan. Toiset ihmiset eivät voi tietää, että pariskunta kärsii lapsettomuudesta jollei heille kukaan ole sitä kertonut. Joten sanomisia ei osata ajatella siltä kannalta ettei tulisi sanottua huonosti.

Jos joku on lapseton koko maailman ei tule kärsiä heidän kanssaan. Tietysti se on surullinen ja harmittava tilanne, mutta mihin lapseton pariskunta sillä surkuttelulla ja harmittelulla pääsee.

Toiset saavat helpommalla lapsia kuin toiset ja jotkut ei lainkaan. Se on vain niin. Lapsettomuus ei ole lapsellisien syy.

Lapselliset sympatiseeraavat kyllä monesti lapsettomuudesta kärsiviä, mutta eivät tiedä voiko ko. asiasta puhua lapsettomien kanssa. Yleisesti pelätään että lapsettomat loukkaantuvat ja harmistuvat asiasta puhumisesta.

Jopa lapsellisilla pariskunnilla voi olla muitakin ongelmia, jopa vielä suurempia kuin lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan lapsettomuus.

Lapsettomuus on todella epäreilua. Toivottavasti saatte kaipaamanne pikkuisen joskus syliinne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jopa lapsellisilla pariskunnilla voi olla muitakin ongelmia, jopa vielä suurempia kuin lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan lapsettomuus.

Ja lapsettomallahan ei siis ole voinut olla suuria ongelmia tai vaikeata elämässään jo ennen lapsettomuutta. Tämä on kyllä ihme ajatuskuvio, en tajua, mistä saanut alkunsa. Yksinkertaisten ihmisten aivoituksista varmaankin.

Muutama juttu mitä lapsettomat eivät ymmärrä.

Lapsettomuus ei lue heidän otsassaan. Toiset ihmiset eivät voi tietää, että pariskunta kärsii lapsettomuudesta jollei heille kukaan ole sitä kertonut. Joten sanomisia ei osata ajatella siltä kannalta ettei tulisi sanottua huonosti.

Jos joku on lapseton koko maailman ei tule kärsiä heidän kanssaan. Tietysti se on surullinen ja harmittava tilanne, mutta mihin lapseton pariskunta sillä surkuttelulla ja harmittelulla pääsee.

Toiset saavat helpommalla lapsia kuin toiset ja jotkut ei lainkaan. Se on vain niin. Lapsettomuus ei ole lapsellisien syy.

Lapselliset sympatiseeraavat kyllä monesti lapsettomuudesta kärsiviä, mutta eivät tiedä voiko ko. asiasta puhua lapsettomien kanssa. Yleisesti pelätään että lapsettomat loukkaantuvat ja harmistuvat asiasta puhumisesta.

Lapsettomuus on todella epäreilua. Toivottavasti saatte kaipaamanne pikkuisen joskus syliinne.

Hyvin sanottu!

Mä en kanssa ymmärrä edes sitä miten jo voi ihmetellä sitä miten seksin harrastaminen voi muuttua puuduttavaksi. Naureskellaan vaan et kyl me jaksetaan joka päivä paneskella, taitaa teillä vaan olla surkeeta. No kuvitellaan, kuinka kauan jaksaisitte harrastaa seksiä ilman orgasmia? Aina vaan yrittäisitte ja yrittäisitte mutta ette koskaan saavuttaisi sitä lopputulosta mitä toivotte? Sellaista se on. Seksiä harrastetaan, toiveissa lapsi, eikä se lopputulos koskaan toteudu. Orgasmit ja hyväilyt on vaan mukava lisä, mutta se lopputavoite, se päämäärä jää aina saavuttamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Ja lapsettomallahan ei siis ole voinut olla suuria ongelmia tai vaikeata elämässään jo ennen lapsettomuutta. Tämä on kyllä ihme ajatuskuvio, en tajua, mistä saanut alkunsa. Yksinkertaisten ihmisten aivoituksista varmaankin.

En sanonut niin etteikö lapsettomilla ole voinut olla tai voi olla muitakin suuria ongelmia kuin lapsettomuus. Mutta monesti lapsettomat ovat sitä mieltä että heidän ongelmansa on aivan jotain muuta luokkaa kuin muiden. Eivät he kuitenkaan esim. tee kuolemaa tai joudu miettimään miten heidän perheen elämä jatkuu jos hoidot eivät tehoakaan. Yleensä lapsettomat olettavat, että he saavat olla katkeria ja vihaisia onglmastaan koko maailmalle ottamatta huomioon muita.

Alkuperäinen kirjoittaja jippo:

En sanonut niin etteikö lapsettomilla ole voinut olla tai voi olla muitakin suuria ongelmia kuin lapsettomuus. Mutta monesti lapsettomat ovat sitä mieltä että heidän ongelmansa on aivan jotain muuta luokkaa kuin muiden. Eivät he kuitenkaan esim. tee kuolemaa tai joudu miettimään miten heidän perheen elämä jatkuu jos hoidot eivät tehoakaan. Yleensä lapsettomat olettavat, että he saavat olla katkeria ja vihaisia onglmastaan koko maailmalle ottamatta huomioon muita.

Alkuperäinen kirjoittaja sd:
Mä en kanssa ymmärrä edes sitä miten jo voi ihmetellä sitä miten seksin harrastaminen voi muuttua puuduttavaksi. Naureskellaan vaan et kyl me jaksetaan joka päivä paneskella, taitaa teillä vaan olla surkeeta. No kuvitellaan, kuinka kauan jaksaisitte harrastaa seksiä ilman orgasmia? Aina vaan yrittäisitte ja yrittäisitte mutta ette koskaan saavuttaisi sitä lopputulosta mitä toivotte? Sellaista se on. Seksiä harrastetaan, toiveissa lapsi, eikä se lopputulos koskaan toteudu. Orgasmit ja hyväilyt on vaan mukava lisä, mutta se lopputavoite, se päämäärä jää aina saavuttamatta.

No tällaistahan se voi olla muillakin kuin lapsettomilla.

Ei muakaan kiinnosta seksi joka päivä ja varmaan vuoden rakastelin saamatta orgasmia miehen kanssa. Yksin kylläkin. Mut onneks raskaaksi voi tulla vain lyhyen hetken ajan kuukaudessa eikä tarvii raskautumis mielessä paneskella joka päivä. Johan ne siittiötkin loppuu sillä kurin..

No meillä lapsen alkuunsaaminen kesti lähes 7 vuotta. Kertaakaan ei seksi muuttunut pakkopullaksi vaan siitä nautittiin kuten ennekin. Suurta bonusta oli sitten se, että siitä tuli raskaaksi.

Näin juuri. Kärjistettynä voisi kuvitella tilanteen, jossa äiti kertoo lapsettomalle ystävälleen lapsensa kuolemanvakavasta sairaudesta ja lapseton ystävä kommentoi tätä sanomalla "sinulla on sentään lapsi, jonka sairautta voit murehtia". Joo HUOM kärjistys!

Niin, no pointti oli siinä, ja myönnän olen ottanut ne kommentit henkilökohtaisesti, missä ihmetellään ja naureskellaan kun toiset käyttää ovistikkuja tai miettii minä päivänä pitää seksiä harrastaa ja yrittää ajoittaa jne. Yleensä vaan ylimielisinä todetaan et miksette vaan pane joka päivä. Ja siitä alkaa se ihmettely et kuinka muka ei kiinnosta seksi joka päivä...

Miksei saa olla katkera? Saako olla onnellinen raskaudestaan ja lapsistaan? Miksi onnellisuus hyväksytään, mutta katkeruus ei? Molemmat ovat luonnollisia tunteita, eikä se ole keneltäkään pois, jos lapseton on katkera. Päinvastoin, tunteiden tukahduttaminen on haitallista.

Lapsettomuus on iso ongelma. Tiedän tämän, sillä olen elämässäni elänyt alkoholisti-isän kanssa, ollut itse vakavassa onnettomuudessa, haudannut veljeni, jne., mutta silti lapsettomuus oli se kaikkein kamalin asia. Oikeastaan vielä kamalampaa olisi lapsen kuolema.

Mutta kun sitä ei vaan voi itse tietää, jos ei ole asiaa kokenut.

Mua aina ihmetyttää nää sekundäärilapsettomuudesta puhujat, jotka sanovat tietävänsä miltä tuntuu kun lasta ei kuulu. Mulle ei tulis mieleenkään verrata yhden lapsen vanhemmuutta siihen, että ei saa lainkaan lapsia.

Niin, no pointti oli siinä, ja myönnän olen ottanut ne kommentit henkilökohtaisesti, missä ihmetellään ja naureskellaan kun toiset käyttää ovistikkuja tai miettii minä päivänä pitää seksiä harrastaa ja yrittää ajoittaa jne. Yleensä vaan ylimielisinä todetaan et miksette vaan pane joka päivä. Ja siitä alkaa se ihmettely et kuinka muka ei kiinnosta seksi joka päivä...

Joo ymmärrän tämän, mutta itse tarkoitin lähinnä sitä, että myös lapselliset voivat tietää omasta mitä tuo on.

Yhteistyössä