miten joillain nuorilla -alta 30v voi olla niin paljon jo kaikkea..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen tyhmä, i know
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja olen tyhmä:
ihan sairaan hieno uusi talo rakennettuna hyvillä materiaaleilla, luhtan pyyhkeitä, tripp trappeja, bmw ja audi pihassa, iittalanastioita , huonekalut kalliita ja näyttäviä..

olen kateellinen joskus, vaikka itselläkin on paljon, mutta kuitenkin :(

No me ollaan tällainen perhe. Kyllähän vanhempi polvi varsinkin ihmettelee kun itse eivät ole vielä maksaneet talovelkojaankaan pois. Mutta eipä ole perintörahat kyseessä meillä vaan mies on tehnyt menestyksekkäästi työtä yrityselämässä. Ja todella tehnyt rahan eteen töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Me:
Tiesitkö että ihmiset käy töissä? Meillä on kaikkea uutta, hienoo, merkkikamaa, ikämme 26 v, 24 v. velkaa ei oo muuta kun asuntolaina.

tiedän, mekin käydään töissä jne. Ei minun tarkotus ollut arvostella näitä joilla jo hyvin nuorena tuntuu olevan "kaikki" jo parasta mahdollista ja varaa tehdä ja ostaa ja hankkia.
JOSKUS vaan se laittaa itsekseen ihmetyttämään että miten on varaa. Ja tyhmänä harmistumaan, kun itsellä ei ole sitä hulppeaa taloa eikä siihen mahdollisuuttakaan - ainakaan vielä vuosiin.

Me olemme molemmat jo hyvin palkatussa ammatissa, tulotkin sen mukaiset, ylimääräistä rahaa jää todella hyvin laskujen jälkeen. Ei me kaikki olla samanlaisia. Niinkun mun ex kaveri 28 v on juoppo, käy töis, saikul, kohta saa varmaa monoo.

Mulla on ollut jo vähän kaikkea. Osa oli onnekasta sattumaa, osa velaksi, osa saatua... ja nyt vasta, kun "viimeinenkin" oma on myynnissä, tunnen olevani tasapainossa ja eläväni elämää sellaisena, kuin haluan tällä hetkellä elää. Vuokralla, opiskellen, ilman luhdan pyyhkeitä. Ja ilman autoa, meidän auto menee seisontaan, sekin vanha mihin perhefarkku vaihdettiin.
Elämä on parasta yksinkertaisena. :D

Meillä on velaton asunto, joka tuli ihan perinnön ansiosta. Samoin auto tuli sitä kautta. Nykyään auto tosin alkaa olla jo vanhahko, mutta kyllä sillä ajelee. Kalliita astioita, pyyhkeitä ja vastaavaa on tullut lahjoina - häälahjoina, jouluina ja synttäreinä vanhemmilta jne. Äitini erityisesti ostaa aina kaikkea laadukasta lahjaksi.

Jotkut ostavat paljon ja huonoa, jotkut vähän ja hyvää. Tunnen useampiakin ihmisiä, joilla tilipäivänä raha polttelee taskussa, ja sitten hankitaan hirveä kasa kaikkea halpaa ja huonolaatuista.

Vuoden päästä vaatteet ovat nuhruisia ja elektroniikka rikki ja huonekaluihin kyllästytty, ja ei kun uusiksi. Ja sitten ihmetellään, miten jollakulla toisella on varaa ostaa laatua.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Me:
Tiesitkö että ihmiset käy töissä? Meillä on kaikkea uutta, hienoo, merkkikamaa, ikämme 26 v, 24 v. velkaa ei oo muuta kun asuntolaina.

tiedän, mekin käydään töissä jne. Ei minun tarkotus ollut arvostella näitä joilla jo hyvin nuorena tuntuu olevan "kaikki" jo parasta mahdollista ja varaa tehdä ja ostaa ja hankkia.
JOSKUS vaan se laittaa itsekseen ihmetyttämään että miten on varaa. Ja tyhmänä harmistumaan, kun itsellä ei ole sitä hulppeaa taloa eikä siihen mahdollisuuttakaan - ainakaan vielä vuosiin.

Jos sä olet työelämässä niin miksi sulla ei ole mahdollisuutta omaan taloon? Kuitenkin on varaa elättää vuokranantajaa?

No minä ja mies ollaan työelämässä, mutta ei meille myönnetä lainaa kun ei ole takaajia tai omia säästöjä.

Me säästimme rahat tonttiin osittain omilla töillä, osittain saimme ennakkoperintöä ja se on meillä lainan takuuna. Tai siis lainapaperiin merkattiin tonttimme/talomme nimi mikä kattaa lainan kokonaisuudessaan.

"miten joillain nuorilla -alta 30v voi olla niin paljon jo kaikkea..
ihan sairaan hieno uusi talo rakennettuna hyvillä materiaaleilla, luhtan pyyhkeitä, tripp trappeja, bmw ja audi pihassa, iittalanastioita , huonekalut kalliita ja näyttäviä.."

Olen itsekin mielestäni melko nuori ja olen 34 vuotias mies. Onko tuo kriteerisi ( alle 30v ) joku ainoa ja oikea vai onko se vaan tätä samaa nettipaskaa mitä muukin mussutus kun selaa ympäri lässytyspalstoja? No, anyway..... Minäpä kerron sinulle totuuden että miksi niin on. Aloitetaanpas: Ensinnäkin BMW ja AUDI ovat merkkejä, jotka "pitää" olla kaikilla pikkupojilla ja pikkutytöillä, koska muuten et ole "cool" ja olet "ruma, läski ja köyhä" :) Siksi pitää olla joko AUDI tai BMW. Ok? Ja kummankin pitää olla tosi kallis jotain 40 000 - 50 000e.
Ja luhtan pyyhkeet sen takia, että saadaan pyyhittyä se korvista valuva kusi pois päästä. Yleensä sitä tulee niin paljon, ettei halpispyyhkeet enää riitä ja kaverit voi ihmetellä, että miksi joillakin on halpispyyhkeitä, kun käyvät kylässä ( Huom! Ystäviä pitää olla paljon ) :)
Tripp Trappeja.. mitä ne on?
Iittalan astioista syödään ökyruokaa, etkö tiennyt ? Kaikki muu on kirppistavaraa. Katos, kun on VARAA, niin pystyy hankkimaan! :)
Ja sitten ne kalliit ja näyttävät huonekalut on tottakai itsestäänselvä asia siellä ökytalossa, mitenkäs muutenkaan ? Eihän sitä nyt kehtaisi rumiakaan laittaa, ne on köyhille.

Tiivistettynä PANKKI LAINAA PERSAUKISELLE ja velka kasvaa. Piste.

Yleinen selitys tähän on tietysti "mene töihin niin tienaat". Selityksen voi myös esittää niinkin, että "mene pankkiin, niin sulla on varaa hankkia ". Eiköhän se niin ole että tämä sukupolvi on kermapersekansaa, koska monet kolmekymppiset nuoret aikuiset ovat kasvaneet 80 luvulla jolloin kaikkea oli saatavilla enemmän kuin 60 luvulla ja pappa betalar.
Lapselle voi tulla pahoja traumoja jos pappa ei ostakaan. Yleensä kun pikkupoika tulee 18 vuoden ikään ja alkaa se ruikkiminen lakanoihin, niin ensimmäinen vaatimus on ajokortti, että voi ajaa autoa. Pitäähän pojalla nyt auto olla että voi tyttöä kuskata ja nuorna vitsa väännetään :) Kaikki on myöhäistä, jos teet mitään enää parinkympin jälkeen.

Sillä lailla lapsukaiset...

"Elämä on parasta yksinkertaisena."

Kaikki hillujat tässä suomen kolkassa ovat yksinkertaisia. Samaa paskaa joka puolella... jos sulla on audi tai bemari niin olet vain vääntänyt ne pari vuotta duunia ja mennyt pankkiin itkemään lainaa. Mitenkäs muutenkaan sinä rakennuttaisit kalliin ökytalon, ostaisit uuden audin pihaan saati mökin? Laina, laina ja laina! Sillä se onnistuu, niin yksinkertaista se on. 18 vuotiaalle kermapersepiltille tämä opetetaan jo varhain. Poika kuuntelee korvalehdet höröllä kun isä neuvoo. Sitten mennään amiksen jälkeen duuniin ja isi maksaa auton ja kortin, maksaa sitä ja tätä, pankki lainaa loput että pojalla on hyvä olla ja ei tule tylsää. netin kautta pääsee sitten egoilemaan omaisuudellaan ja paljonko tienaa kuussa. Ei sitä ennen päässyt, niih. Nyt pääsee.
Kuinka yksinkertaista tuo onkaan, niinpä. Eipäs kun minä olen vajakki. Minä olen 30+ ja minulla ei ole autoa, päästelen mopolla. Isukit ja äidit kattoo nyrpein katsein kävellessään että tuokos se yrittää meidän tyttäreltä pillua saada, jo on ukolla keinot.
Eihän se toimisi edes.... Luin netistä että 30v on jo ikäloppu jolla ei seiso.
Mutta onneksi kiinnostukseni tyttöihin jäi sinne 20v ikään ja kiinnostuin aikuisista naisista. Olen siis aikuinen.
Mitäpä vielä? Nyt vaan äkkiä töihin ja sitten pankkiin lainaamaan rahaa!
Taidan olla liian laiska ja välinpitämätön miettimään mitä muut tekee. Eipä jaksa vertailla, kun itse on paras.

Mitä? Enkö ole paras? Kai sitä nyt itsestään saa sanoa mitä huvittaa? Pitäisikö hävetä? Pah!
Tiivistetään nyt vielä että kaikki varmasti ymmärtää mitä on olla kermaperse.
1. tiukka ja hoikka, tukka on hyvin
2. velkaa kuin paskaa porstuassa
3. lainaa
4. vielä kerran lainaa
5. lisää lainaa, pitää päästä teneriffalle
6. audi tai bemari ! ainakin toisiksi uusin malli!
7. talo pitää rakennuttaa
8. kesämökki
9. hauva
10. tila-auto sitten seksi eikun keski-ikäisenä ( huih, onko se jo 40...!!! )
11. ja sitten ne loput jotta kakku on valmis

Koristellaan kusella.

No jotkut on rikkaista perheistä (harvat) ja pappa betalar. Jotkut on hyväpalkkaisessa ammatissa on alle 3 kymppisenä. Suurimman joukon sitte ehkä muodostaa ne, ketkä ostaa kaiken velaksi. Itselläni on sellasia kavereita ja varsinkin yksi pienituloinen perhe, niillä on kaikki viimeisen päälle ja kaikki on ostettu velaksi. Nyt sitä miestä oottaa irtisanominen Huhtikuussa (firma vähentää väkeä) ja kaverini on ihan paineissa että miten hänen pph palkallaan maksetaan kaikki ne hienot sohvat, autot ja muut kapustimet. Ei käy kateeksi.

Aika paljon on silläkin merkitystä kuinka paljon vanhemmat avustavat kun nuori muuttaa kotoa pois. Enkä tarkoita että pitäisi ostaa asuntoa tai muutakaan ihan niin kallista, mutta jos vanhemmat avustaa ekan kodin sisustuksessa ja huonekaluissa tai maksaa ajokortin ja ehkä jonkun autonromunkin niin siinä on jo paljon paremmat lähtökohdat kuin sillä joka ei saa minkäänlaista avustusta vanhempien suunnalta.

Siinä kun se toinen voi alkaa heti säästämään esim. tulevaa asuntoa varten tai käyttää rahojaan niihin laadukkaampiin juttuihin niin toinen vasta aloittaa maksamaan ensin keittiönpöytää, sitten ehkä sohvaa jne. Siinä kestää VUOSIA ennenkuin pääsee edes siihen tilanteeseen missä se toinen oli heti alussa.

Ja minun henkilökohtainen ongelmani on ollut se halvalla ostaminen :D Siitä yritän nyt päästä eroon ja miettiä enemmän että mitä oikeasti haluan eikä haksahtaa johonkin tarjoukseen "kun halvalla saa".

Ihmettelemme mihein kanssa joskus samaa. Olemme siis molemmat akateemisia ja työssä käyviä, joten tulot ovat ihan kohtuulliset. Mutta noihin kaikkiin isoihin asioihin ei vielä ole ollut varaa. Talolainaa maksamme, mutta autot ovat käytettyjä n. 10 vuotta vanhoja ja huonekalut kierrätyksestä tai sukulaisilta käytettyinä ostettuja.

Luulen tosin että lainamäärät ovat monilla paljon suuremmat kuin meillä. Olemme halunneet ottaa ns. varman päälle ja tarpeen tullen pystymme hoitamaan talolainan yhdelläkin palkalla. Monilla myös vanhemmat takaavat asuntolainoja. Meillä ei ole henkilötakauksia.

Akateemisuus tekee sen, että palkka on nyt hyvä, mutta olemme toisaalta siirtyneet työelämään vasta n. 25 vuotiaina. Jos on työskennellyt jo 18 vuotiaasta, on saanut suhteessa enemmän kerätttyä tähän mennessä. Kohta se asia kuitenkin tasaantuu.

Ei kannata olla kateellinen muille, ellei sitten amerikkalaisen positiivisesti kateellinen, jolloin kateus antaa itselle elämän tavoitteita ja kannustaa työskentelemään niitä kohti määrätietoisesti.

Jotkut laittaa kaikken huveihin ja "hienoon" elämään ja toiset aloittavat säästämisen heti kun työura alkaa.
Itse painoin kahta työtä alle 25vuotiaana pari vuotta jotta sain oman asunnon ja lainan .
Kaverit pisti kaiken tupakkaan, alkoholiin ja takseihin .

Meillä on vanha talo. Astiat ja pyyhkeet on kyllä pääosin jotain ihan halpis kamaa, autokin ihan tavis farkku ja plussalaisten mielestä vanha kun taivas :D Meillä on (vielä) 3 lasta ja lainaa alle 90th.
Ei kaiken tarvi olla niin viimesen päälle.
Nii juu ja ikää alle 30v molemmilla.

Kyl se taitaa olla niin, että suurimmalla osalla on myös sitä velkaa sinne pankkiin aika pitkäksi aikaa eteenpäin. Mulla ja miehellä ihan hyvät työpaikat, mies tienaa apaut kolmasosan enemmän kuin minä, vaikka itsekin tienaan suhteellisen hyvin.
Kun ostettiin (rempattava) talo, meni itse talo vakuudeksi lainalle. Aina ei tarvitse niitä takaajia... Meilläkin iittalaa ja luhtaa ym. mutta ihmiset on niitä meille vuosien mittaan kiikuttaneet lahjaksi. :) Kyllä meillä ainakin uppoaa valtava määrä rahaa lainojen takaisinmaksuun, mutta ihan kivasti saadaan elettyä elämääkin, ilman sen suurempaa ponnistelua.
Olisiko nuorena aloitettu työura ja siitä kertynyt työkokemus poikinut meille hyvät työpaikat joista maksetaan enemmän kuin ilmaa? Ihan normi elämältä tämä tuntuu.... :)

Joko lainalla (eli on sit hienoo varmaa elää kauheissa veloissa ;) ) tai sitten pappa betalar. Sellasia rasittavia kultalusikka perseessä syntyneitä pentuja jotka on aivan kusessa sitten kun vanhemmat on kuolleet (raa'asti ehkä sanottu, mut asia vaan on näin).
Nykyään hirveän moni nuori ja vanhempikin elelee vielä vanhempien siivellä :/

Ei mulla ole!

Penniäkään en ole koskaan saanut vanhemmilta tai perintöjä, olen 27 v. , 2 lasta, duunariammatissa.

Tässä vaiheessa lasten teon jälkeen olen vasta starttailemassa työuraa ja tulevaisuutta taloudellisesti, seuraavien vuosien aikana varmaankin hahmottuu olisiko aika tehdä taloudellisia panostuksia vai ehkä jatkaa vielä opintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja olen tyhmä:
ihan sairaan hieno uusi talo rakennettuna hyvillä materiaaleilla, luhtan pyyhkeitä, tripp trappeja, bmw ja audi pihassa, iittalanastioita , huonekalut kalliita ja näyttäviä..

olen kateellinen joskus, vaikka itselläkin on paljon, mutta kuitenkin :(

Älä nyt Luhdasta ja Iittalasta ole kade, ihan perusrojua. Uudesta hienosta talosta ja kalliista autoista voikin olla kade jos niikseen on.

Olisitko valmis ottamaan 300 000+ euroa velkaa, jos saisit?

Ei kannata olla kateellinen velkavankeudesta,meillä on suhteellisen vähän lainaa mutta maksettavaa riittää siitä huolimatta. Merkkitavaroita ostan vain kun jotain tarvitaan ja sillä ajatuksella että kun nyt ostan kunnollista niin se myös kestää.Ja töitä saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää.
Emme ole siis saaneet perintöjä ja vanhempiemme eläkkeistä emme halua ottaa,he ovat sen itse itselleen ansainneet.

Minulla ikää 23 ja miehellä 25,yksi lapsi ja molemmat meistä duunareita

Yhteistyössä