Miten joillain ei muka ole varaa ostaa lapsille suksia ja luistimia?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minä olen tällä hetkellä työtön ja meidän kk-tulot on n. 2500€ (netto) ja pelkästään asumiskulut n. 1000€/kk. Löysin citymarketin alesta tytölle suksipaketin 20 eurolla ja anttilasta luistimet 15 eurolla. Miten joillain ei muka ole näihin varaa?
 
ainakin pk-seudulla on sporttidivareita, joihin voi viedä omat pienet ja hankkia tilalle sopivat. Yleensä lapsiperheillä on myös jonkunlaisia kontakteja toisiin lapsiperheisiin, joilta voisi kysellä sattuuko olemaan joutavia vermeitä. Taitaa olla enemmänkin siitä kiinni, että kun ei itse käydä lapsen kanssa hiihtämässä tai luistelemassa, koetaan ettei kannata ostaa pelkän päiväkodin tai koulun takia
 
Mun mielestä lapseen pitää olla varaa jos sellaisen hommaa. Pitäisi etukäteen tajuta paljonko se tulee tarvitsemaan kaikkea.
Minä olen pienipalkkaisella alalla, mutta olen säästäväinen ja lapsilisät laitan syrjään ja niitä käytän lapsen tarvikkeisiin. Olin varautunut etukäteen lapseen vaikka se yllätyksenä tulikin. Säästöjä ei ole tarvinnut käyttää vaan junnailen raha-asiat niin että kaikki mitä pitää ostaa voin myös ostaa ilman, että se on ruoka-rahoista olisi pois.
 
"näin on"
Ostin myös kirpparilta uudet laadukkaat luistimet n. 20e, kypärän 10e ja talvihaalarin 8e. Ja ei sillä, etteikö rahaa olisi ostaa uusia vaan suosin kierrätystä kaikessa mahdollisessa, ostan myös omia vaatteitani kirppareilta.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29139757:
Mun mielestä lapseen pitää olla varaa jos sellaisen hommaa. Pitäisi etukäteen tajuta paljonko se tulee tarvitsemaan kaikkea.
Minä olen pienipalkkaisella alalla, mutta olen säästäväinen ja lapsilisät laitan syrjään ja niitä käytän lapsen tarvikkeisiin. Olin varautunut etukäteen lapseen vaikka se yllätyksenä tulikin. Säästöjä ei ole tarvinnut käyttää vaan junnailen raha-asiat niin että kaikki mitä pitää ostaa voin myös ostaa ilman, että se on ruoka-rahoista olisi pois.
On monenlaisia perheitä ja tilanteita, elämää ei voi vieläkään ennustaa etukäteen.
On yllätysraskauksia (aborttiin?), on kumppanin sairastumisia ja omia, puolison kuolemaa, työttömyyttä, suuria terveyskuluja jne.

Osalla on myöskin esim. 3 lasta, eikä yksi. Silloin kaikki saattavat tarvita sukset ja luistimet. Ei irtoa sillä 35 eurolla, välttämättä.
 
"Jenny"
On monenlaisia perheitä ja tilanteita, elämää ei voi vieläkään ennustaa etukäteen.
On yllätysraskauksia (aborttiin?), on kumppanin sairastumisia ja omia, puolison kuolemaa, työttömyyttä, suuria terveyskuluja jne.

Osalla on myöskin esim. 3 lasta, eikä yksi. Silloin kaikki saattavat tarvita sukset ja luistimet. Ei irtoa sillä 35 eurolla, välttämättä.
No kolmesta lapsesta ainoastaan sille ensimmäiselle tarvitsee välttämättä ostaa uudet sukset ja luistimet yleensä. Pieneksi jääneet voi kierrättää pienemmille sisaruksille.
 
dddd
[QUOTE="Jenny";29139772]No kolmesta lapsesta ainoastaan sille ensimmäiselle tarvitsee välttämättä ostaa uudet sukset ja luistimet yleensä. Pieneksi jääneet voi kierrättää pienemmille sisaruksille.[/QUOTE]

No, joillain on kolmoset ;)
 
Ongelma on ettei ihmiset säästä pahanpäivän varalle mitään. Aina on mahdollisuus säästää edes pieni summa ja ajan saatossa se muuttuu suuremmaksi säästöksi. Mä oon 15v. lähtien säästänyt pieniä summia, töihin mentäessä isompia, aina on aika ennen lasta ja silloin pitäisi miettiä vähän huomista pidemmälle elämää. Musta se on tervettä järkeä.

Minä en esimerkiksi tiedä millainen tilanne mulla on 18- vuoden päästä, mutta ny olen jo alkanut laittamaan rahaa syrjään lapsen ajokorttia varten.
 
Ei oo
Meillä ei ole lapsilla suksia. Rahasta ei ole kyse, vaan siitä ettei olla katsottu niitä tarpeellisiksi. Olen itse hiihtänyt lapsena, mutta koulussa aloin inhoamaan hiihtämistä. Täällä ei onneksi hiihdetä koulussa.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29139789:
Ongelma on ettei ihmiset säästä pahanpäivän varalle mitään. Aina on mahdollisuus säästää edes pieni summa ja ajan saatossa se muuttuu suuremmaksi säästöksi. Mä oon 15v. lähtien säästänyt pieniä summia, töihin mentäessä isompia, aina on aika ennen lasta ja silloin pitäisi miettiä vähän huomista pidemmälle elämää. Musta se on tervettä järkeä.

Minä en esimerkiksi tiedä millainen tilanne mulla on 18- vuoden päästä, mutta ny olen jo alkanut laittamaan rahaa syrjään lapsen ajokorttia varten.
Ei, vaan ongelma on se, ettei siitä "pahanpäivän varalle" yksinkertaisesti riitä joka asiaan. Kumman sinä maksat ennemmin; sukset vai äkilliset sairauskulut?
Mitä jos ne säästöt uppoaa paljon oleellisempiin asioihin, kuin talviurheilu?
 
"vieras"
Minä yritin lapselle etsiä viime vuonna luistimia, niin kirpputoreilta kuin nettikirppikisiltäkin, siis oman alueen, kun luistimissa kuitenkin postikulut nousee suht isoiksi, niin eipä löytynyt. Onneksi sitten tätini osti lapselle luistimet joululahjaksi, että ei niitä aina löydä edes kirppareilta.

Itse löydän aika harvoin kirppareilta just sitä mitä tarvitsee, ehkä isoissa kaupungeissa löytää, tosin ei tääkään nyt mikään pieni city ole missä asun, mutta täällä on vaikea löytää haluamaansa käytettynä.

Olen huomannut, että tuollaiset luistimet ja sukset kiertävät kaveri/sukulaispiireissä, ei niitä myydä eteenpäin.
 
"nala"
[QUOTE="Jenny";29139772]No kolmesta lapsesta ainoastaan sille ensimmäiselle tarvitsee välttämättä ostaa uudet sukset ja luistimet yleensä. Pieneksi jääneet voi kierrättää pienemmille sisaruksille.[/QUOTE]

meillä on kaksi lasta, mutta ei kyllä todellakaan onnistu esikoisen pieneksi jääneiden viime talvisten luistinten kierrätys kakkoselle, koska ovat jo pienet hälle. eli molemmille pakko ostaa tänä vuonna luistimet.
 
dddd
Aiheesta vähän sivuten, onko lapsienkin suksissa nk. painoraja? Kun itselleni ostin suksipaketin, oli tarkkaa paljonko painan ja puhumattakin selvää, että sauvojen oltava tietyn pituiset...
 
Kiertää nyt missä kirppiksessä tai Samarian myymälöissä, niin aina on tarjolla uudenvertaisia hiihtovälineitä ja luistimia. Se on vaan vanhempien saamattomuutta jos ei lapsilla ole suksia ym. Minusta kannattaa käyttää ja kierrättää hyviä skimpoja ja luistimia. Lapset kasvaa ja ei silloin aina pidä uutta hankkia. Vanhemmat voisivat hieman ajatella ja olla aloitteellisia ja mennä kirpparille.
 
Ei niitä aina löydy kirpparilta. Tai ei minulla ainakaan ole aikaa kierrellä monta kertaa viikossa etsimässä sopivia. Jos nettikirpparilta tilaa, tulee postikuluja aika paljon. Että on niitä välillä ostettava uutena kaupasta.
 
määä
Ihan muuten periaatteesta ottaa päähän niitä hommailla, kun koulussa tarvitaan niitä vain yhden viikon aikana, ja silloinkin kun sattuu olemaan kovat pakkaset niin jäävät noi tunnit välistä.
Paitsi luistimet nyt voi hommata joka tapauksessa, kun lapset käyvät vapaa-ajalla luistelemassa koulun pihalla.
 

Yhteistyössä