Miten jatkaa, kiinteistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silja

Vieras
Aloitin n. reilu kuukaus sitten nyt 5kk ikäiselle vauvalle kiinteät. Ensimäiset reilu 2v lähinnä vain maistelimme ja opettelimme..
Nyt olemme syöneet maissia, perunaa, porkkanaa, patattia, parsakaalta.
Makeista soseita persikkaa, luumua ja omenaa (ainut on luumu mitä on suostunu syömään enempi kuin 1:n lusikallisen).

Eli kuukauden verran olemme menneet kasvissoseilla. Tyttö on muuten rinnalla/korvikkeella. On nyt n. reilun viikon saanu korviketta/velliä n.4dl/vrk.

Syömme siis kaksi ateriaa päivässä n. puoli pilttipurkillista kerralla (syömme vaihtelevasti omia ja kaupan soseita). Miten jatkaa.. milloin ottaa liha tai puuro mukaan. Milla lihalla aloittaa? Tänään annoin pari lusikallista perunanaudanliha pilttiä, meni kakka ihan löysälle. Samoten reagoi parsakaaliin, eli vatsa meni löysälle.

Joku kuitenki kohta kysyy miksi näin aikaisin. Siksi että olen uudestaan raskaana. Jatkan imetystä niin pitkään kuin maitoa tulee, vauva syö rintaa, oma vointi sallii. Nyt on viikkoja 9.

Itse suosittelisin ekaksi lihaksi sikaa tai kanaa, nauta on kaikkein voimakkainta, eli aiheuttaa herkimmin reaktioita, kuten vatsan löysyyttä. Myös puuroja voisi ruveta pikkuhiljaa maistelemaan, vaikkapa sitten kun lihaa on syöty jo tovi, muutama viikko. Myös hedelmä- ja marjasoseiden kirjoa kannattaa lisätä pikkuhiljaa, mutta siis kiirettä ei tarvitse pitää, ihan rauhassa annat pienen tottua uusiin makuihin:)

ei tuo aikaisin ole,ihan ok aika aloittaa.(meillä aloitettiin2kk) naudanliha on voimakasta. kana miedompaa samoin possu. ja varovasta kannattakin aloitella...itse tein keitettyä jauhelihaa(nautapossu) +bataattia sekaisin,lihaa huomattavasti vähemmän kuin bataattia. on mieto yhdistemä. kuivatut yrtiti (esim lidl saatava sekoitus) on hyvä maun tuoja ruokaan.ota voimakkaampia tuoka-aineita varovaisesti mukaan niin varmaan kaikki menee hienosti =) jaksamista sinne =)

kiitos.. meil ei jostain syystä nuo marja/hedelmäsoseet pojalle uppoa. Oisivatko liian voimakkaan makuisia tai sit ovat niin löysiä ettei osaa niellä niitä. Irvistää ja sylkee ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja kesis:
ei tuo aikaisin ole,ihan ok aika aloittaa.(meillä aloitettiin2kk) naudanliha on voimakasta. kana miedompaa samoin possu. ja varovasta kannattakin aloitella...itse tein keitettyä jauhelihaa(nautapossu) +bataattia sekaisin,lihaa huomattavasti vähemmän kuin bataattia. on mieto yhdistemä. kuivatut yrtiti (esim lidl saatava sekoitus) on hyvä maun tuoja ruokaan.ota voimakkaampia tuoka-aineita varovaisesti mukaan niin varmaan kaikki menee hienosti =) jaksamista sinne =)

KIITOS!

miten voikohan antaa ite jauhettua naudanlihaa (siis tilan omasta lihasta jauhettua, jos on kyl melkosesti silavaa mukana ja lihaa ei olla tarkastettu).

Eli pitääpä kokeilla joko possua tai kanaa.. possu vois olla parempi, sen puoleen et käytän aika vähän ite kanaa.. et possua on saanu jo tissimaidon kautta.

mitä marja/hedelmä sosetta suosittelisitte, siis sellaista joka olis vähän kiinteämpi, mutta mieto? parhaiten meil uppoaa joko patatti höystettynä luumulla, kasvis-sose tai maissi.

ei tää voi olla niin vaikeeta..
Hae kaupasta mustikkasosetta tms. Tai ihan mitä vaan hedelmäsosetta.
Tai osta ruokakin purkeissa, niissä on kyljessä minkä ikäiselle ne on tarkoitettu.
Ja sit vaan syötät. JOskus syö paremmin, joskus huonommin. Pikkuhiljaa opettelee.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
ei tää voi olla niin vaikeeta..
Hae kaupasta mustikkasosetta tms. Tai ihan mitä vaan hedelmäsosetta.
Tai osta ruokakin purkeissa, niissä on kyljessä minkä ikäiselle ne on tarkoitettu.
Ja sit vaan syötät. JOskus syö paremmin, joskus huonommin. Pikkuhiljaa opettelee.

okei... tuu sit syötään tätä!!!

oon antanu tosiaan
soseista persikkaa, omenaa, mangoa, päärynää, luumua, mustikkaa... ja kaikki sylkee ulos. Ja mä luulen et syynä on nimen omaan se että ovat niin liruja. Luumu tosiaan menee parhaiten

Alkuperäinen kirjoittaja kesis:
oota kun se keksii et purskauttelu ja pärisyttely ruoka suussa on KIVAA!! =)

keksitty jo :D sit ku maha alkaa täyttyyn ni suu täyteen ruokaa ja prrrrrrrr...

on vain ristiriitaiset mietteet, ku oisin halunnu imettää pidempään

anna monta krt peräkkäin esim 1pv ajan 4-5krt niin tottuu makuun ja jatka vaikka toisenakin päivänä.
älä anna itse jauhettua jos ei varma et ehdottoman puhdasta ja ei nautaa ekaksi!!

joo..tiedän tunteen.mulla loppui 1.kanssa maito 2kk iässä kokonaan ja 2. kanssa 1kk jälkeen.. mutta jakssa paremmin kun ataa illaal vellipullon tai uuroa niin muksukin nukkuu paremmin koko yön.
tai ainakin luulis niin..

Kokeile eri merkkien hedelmäsoseita, niissä on koostumuksissa hurjiakin eroja, esim. piltit on mun mielestä aika vetisiä... Tai sitten teet itse, soseutat vaan kunnolla ja voit laittaa vaikka tipan maitoa sekaan jos siltä tuntuu...:) Ja jos tuntuu, että lihat vähän tökkii, niin sitten laitat ne tauolle ja kokeilet varovaisesti niitä puuroja! Kyllä se siitä, pikkuhiljaa:)!!

Äläkä siitä imetyksestä stressaa, imetät niin kauan kuin se onnistuu ja sitten annat korviketta kun ei enää oma maito riitä/uusi vauva syntyy, mielellään jo vähän ennakoit, eli sekoittelet omaa ja korviketta sekaisin, ettei muutos ole sitten liian radikaali! Jaksamisia Sinulle, ja onnea uudesta raskaudesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Njam:
Kokeile eri merkkien hedelmäsoseita, niissä on koostumuksissa hurjiakin eroja, esim. piltit on mun mielestä aika vetisiä... Tai sitten teet itse, soseutat vaan kunnolla ja voit laittaa vaikka tipan maitoa sekaan jos siltä tuntuu...:) Ja jos tuntuu, että lihat vähän tökkii, niin sitten laitat ne tauolle ja kokeilet varovaisesti niitä puuroja! Kyllä se siitä, pikkuhiljaa:)!!

Äläkä siitä imetyksestä stressaa, imetät niin kauan kuin se onnistuu ja sitten annat korviketta kun ei enää oma maito riitä/uusi vauva syntyy, mielellään jo vähän ennakoit, eli sekoittelet omaa ja korviketta sekaisin, ettei muutos ole sitten liian radikaali! Jaksamisia Sinulle, ja onnea uudesta raskaudesta :)

kiitos.. oon antau korviketta jo ihan "raakana" ja näyttää massu sitä kestävän. Nyt oon aatellu et koska pojalle ainaki vielä kelpaa, ni annan maidon huoneen lämpöisenä. Ei tartte sit olla ettimässä paikkaa missä lämmittää..

miten voiko jos on reissussa ruuanki antaa huoneenlämpösenä, jos laps vain syö? tuleeko herkemmin maha kippeeks?

No ainakin noita purkkiruokia voi ihan hyvin antaa huoneenlämpöisenäkin, näin kuumilla meidän muksu ei ainakaan ees suostunu syömään jos oli lämmitetty...:) Ei se maha siitä kipeeks tuu, jos on siis huoneenlämpöistä, jääkaappikylmästä en mee vannomaan. Ja jos maito kelpaa huoneenlämpöisenä, niin älä alakkaan lämmittelemään, se on ihan turhaa! Paitsi tietysti jos on ollu jääkaapissa, ja siinäkin on eroja, jotkut haluaa jo tuon ikäisenä maidon "viilennettynä" kun taas toiset ei suostu kylmää juomaan...

Yhteistyössä