Miten järjestätte lastenhoidon, jos ootte ite kipeenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VierasXXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VierasXXX

Vieras
Mulla on yli 38 kuumetta ja flunssa ja tekis todella mieli vaan levätä peiton alla, mut eihän kahden lapsen kotiäidillä oo sellaista mahdollisuutta :/.. Anoppi tulee onnex ehkä IP hakemaan lapset sinne, mut aattelin vaan et mitä te muut teette vastaavassa tilanteessa eli kovassa kuumeessa, migreenissä tms.?

Kotiäitivuosina mun äiti tuli apuun pahimmassa hädässä. Toki esim mahataudissa piti selvitä itse, ettei tartuta koko sukua. Nykyisin olen töissä ja vien lapset sovitusti hoitoon sitä mahatautia lukuunottamatta. Tsemppiä, tuo on karseeta!

Hoidan lapset. Särkyyn, kuumeeseen ja migreeniin riittävä kipulääkitys, niin johan taas kykenee.
Mies ottaa hoitovastuun sitten iltapäivällä kun töistä tulee.

Buranan ja videoiden voimin. Tai yhdessä vaiheessa mies vei lapset kerhoon ja minä hain buranan voimin kotiin (5 minuutin matka onneksi).

Muistan esikoisen ollessa pieni, että makasin sohvalla kyljelläni ja esikoinen istui katsomassa videoita koukussa olevien jalkojeni takana. Havahduin aina, jos yritti sieltä lähteä jonnekin. Silloin oli varmaan joku influenssa, olin 40 asteen kuumeessa.

Hoidan itse, minkäs teet. Ei se mukavaa ole, mutta asennekysymys myöskin jos vaan flunssaa on. Mahatauti on paha, kun pöntöltä on hankala vahtia lapsia. Migreenissä mulla lähtee osittain näkö, mutta onneksi en siinä laattaa, niin pärjää sitä vähemmälläkin näkökyvyllä...

Pakkohan heidät on ollut itse hoitaa vaikka kipeänä onkin oltu. Onneksi ovat nykyään jo niin isoja että ymmärtävät että kun äiti/isä sairastaa niin silloin osaavat kyllä itsekin keksiä tekemistä ja ulkoilla. Harvoin onneksi sellaisia tilanteita on koskaan ollutkaan.

[QUOTE="vii";29716192]Hoidan itse, minkäs teet. Ei se mukavaa ole, mutta asennekysymys myöskin jos vaan flunssaa on. Mahatauti on paha, kun pöntöltä on hankala vahtia lapsia. Migreenissä mulla lähtee osittain näkö, mutta onneksi en siinä laattaa, niin pärjää sitä vähemmälläkin näkökyvyllä...[/QUOTE]

Migreeni on kiva kaveri..
Mulla menee kordinaatiokykykin, esim. haarukalla on vaikea osua suuhun. Aina ei onneksi tule sitä kovaa päänsärkyä, mutta muut oireet kylläkin.

Itse olen lapset (6) kotona hoitanut. Olin joskus 4 lapsen yh ja minulla oli välilevyn pullistuma. Isommat oli koulussa, nuorimman vein joka pv hoitoon 9-15, että sain levättyä ja lapsella oli seuraa. Nukuin miltei sen 6h, koska lääkkeet väsytti. Se on ainoa kerta, kun joku muu on hoitanut lapsia jos olen ollut kipeä.

Mies lyhentää päiväänsä jos mahdollista ja molempien vanhemmat auttavat jos on tarve, harvoin on kylläkään ollut tarpeen tehdä mitään ko järjestelyjä, sairastan hyvin harvoin itse.

Miten? No hoitamalla itse. Ei ole isovanhempia ja mieskin usein työmatkoilla. Mutta me kotiäidithän vaan loisimme lapsilisien huumaavassa määrässä, joten joudammekin hoitamaan itse itsemme. Tästä syystä moni flunssa on pitkittynyt , mutta eipä ole ainakaan yhteiskunnalta pois se.

No riippuu minkä ikäisistä/luontoisista lapsista kyse.

Silloin kun lapset olivat ihan pieniä ja minä kipiänä, laitoin popparit tulemaan, lehvan pyörimään ja kerroin että äiti on pipi, nyt ollaan hissuksiin.
Valmistin jotakin helposti tulevaa ruokaa. Mies saattoi autella kun tuli töistä kotiin.

Jos sulla lapset on mallia vilkkaita ikiliikkujia niin ottaisko naapurin äiti heidät mukaan leikkipuistoon/pihalle omien natiaisten seuraks? Vilkkaat lapset saavat kämpän remonttiin hyvin äkkiä ja vaaratilanteitakin syntyy jos vahingossa urvahdat.

Kun olin sairaalassa leikkauksessa niin mies hoiti, toipumisaikana sitten anoppi. Nilkan murruttua myös anoppi oli viikon verran auttelemassa(asuu 600km päässä).
Esikoisen ollessa vauva muistan kun oltiin miehen kanssa yhtä aikaa vatsataudissa niin maattiin olohuoneen lattialla niin että vauvalle jäi meidän väliin tilaa konttailla muttei päässyt karkuun.

Noin yleensä vatsataudit ja flunssat on hoitunu niin että videoiden ja pelikoneiden kanssa on selvitty iltapivään ja mies on sitten tarvittaessa tullut aiemmin kotiin, liukuva työaika kun on niin voi lähteä jo kahdelta.

Minun on tarvinnut itse hoitaa aina lapset, vaikka olinkin välillä kipeänä. Silloin oli myös usein päänsärkyä tai migreeniä, kun kaikki oli pieniä. Meillä on neljä lasta. Ikäeroa vanhimman ja nuorimman välissä on noin 6,5 v. Pakko oli antaa lapsille ruokaa ja vaihtaa vaippaa ym. Kipeänä loikoilin olkkarin sohvalla ja lapset oli mun kanssa olkkarissa. Leikkivät siinä silmien alla tai katsoivat lasten piirrettyjä ohjelmia.

Itse, ei ole vaihtoehtoja. Joku aika sitten oltiin koko perhe norossa, tavaraa lensi molemmista päistä samaan aikaan ja päälle kuumetta. Eihän se kivaa ollut.

Särkylääkettä nassuun ja videot pyörimään, lelut olkkariin. Ei silloin tartekkaan mitään ihmeellistä tehdä. Tilaa vaikka pitsat mukuloille.

Riippuu miten vakavasti on sairas ja mitä apukeinoja käytettävissä. Yleensä tietty hoidan itse, jos on päivähoitopaikat niin hyödynnän niitä jos koen sen auttavan. Joskus lähellä asuva kaveri saattoi hakea lapsia ulos. Muuten ollaan menty siitä mistä aita on matalin, ei turhia kokkailuja vaan jotain helppoa syötävää, vaikka sitten kotiinkuljetuksella. Filmejä ja petiä olkkariin, lapsille siihen silmien alle lelulaatikkoa tms viihdykettä.

Jos olo on niin huono ettei enää pysty turvallisesti lapsia hoitamaan on mies lyhentänyt työpäivää tai ottanut kokonaan vapaata.

[QUOTE="V ieras";29716214]Migreeni on kiva kaveri..
Mulla menee kordinaatiokykykin, esim. haarukalla on vaikea osua suuhun. Aina ei onneksi tule sitä kovaa päänsärkyä, mutta muut oireet kylläkin.[/QUOTE]

:D (Ei pahalla)

On muutamia sairauksia, kuten juurikin tuo migreeni jossa ei ole edes näkökykyä. Siinä ei paljoa lapsia hoideta. Varsinkaan pieniä. Mutta pääosin meilläkin vaan purraan hammasta ja syödään särkylääkkeitä. Toinen ottaa sitten vastuun kun tulee töistä kotiin.

Meillä esim. nyt mies on hoitovapaalla, ja jos migreenikohtauksen saisi, niin minun olisi mentävä kotiin, tai sitten pyydetään anoppia apuun.

Yhteistyössä