Miten järjestää lapsen eskariin kuljetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne se, että lähimpiin eskareihin otetaan ainoastaan lapsia jotka tarvitsevat esikoulun lisäksi päivähoitoa. Meidän lapsi siis ei päivähoitoa tarvii kun itse olen pienempien kanssa kotona, miehellä vuorotyö. Paikka johon menee eskariin on n 1,3 km päässä.. joo ei oo pitkä matka jos vaan pääsiskin itekseen viemään ja hakee mut ongelmana on se et meillä täällä kotona eskarin alkaessa on 1kk ikäinen vauva, 1v6kk ikäiset kaksoset ja 3 vuotias. Jos hankitaan kolmosten rattaat niin joo päästään liikkumaan mutta eipä tuo 3veekään jaksa vielä kävellä 2x 1,3 km & vielä kahdesti päivässä! Huoh. Saakohan mitään kyyditystä kunnan puolesta? Maksutonta ei varmaankaan saa mutta olisin valmis kyllä jopa maksamaan että sais ratkaisun tähän asiaan. Stressaa!

Koska eskari on nykyään pakollinen, niin voisi kuvitella, että maksuttoman kuljetuksen saa.

Muuten kai sitten vaan kolmosrattaat ja 3-vuotiaalle polkupyörä tai seisomalauta. Taikka sitten itsellesi polkupyörä johon peräkärry pieniä varten ja 3-vuotiaalle oma pyörä.

Eihän noin lyhyeen matkaan mitään kyyditystä saa! Vauva reppuun/liinaan, kaksoset rattaisiin, 3 v seisomalaudalle ja eskarilainen kävelee?
Naapuri, ystävä tms. saattamaan?

Hanki kolmosvaunujen lisäksi työntöaisallinen polkupyörä 3 v:lle ja surffilauta. Kantorepustakin voi olla apua, otat toisen kaksosista siihen ja 3 v:n kyytiin, jos ei jaksa kävellä.

Miten onnistuu eskarilaisen yksin kulkeminen? Saako kulkea yksin (päiväkodista ei saanut, veljen koulussa eskaria käynyt sai kävellä yksin)? Sitä voi harkita pitkän harjoittelun jälkeen, jos reitti tuntuu tarpeeksi turvalliselta.

Luulen, että kunta on hyvin nihkeä järjestämään noin lyhyttä kuljetusta.

Moni 3-vuotias kävelee 2-3 km joka arkipäivä jos on esim. perhepäivähoitajalla hoidossa.

Toisaalta 5,2 km on jo sen verran matkaa (vaikka onkin kahdessa osassa), että varmaan polkupyörä tai potkupyörä on hyvä. Matkakin sujuu sillä lailla nopeammin.

Miten onnistuu eskarilaisen yksin kulkeminen? Saako kulkea yksin (päiväkodista ei saanut, veljen koulussa eskaria käynyt sai kävellä yksin)? Sitä voi harkita pitkän harjoittelun jälkeen, jos reitti tuntuu tarpeeksi turvalliselta.

Kai sen yksin kulkemisen pitäisi onnistua (ainakin jos asiaa vaatimalla vaatii), koska eskari on päiväkodissa järjestettynäkin perusopetuslain mukaista toimintaa eikä siis päivähoitoa.

Ekaluokkalaisilla kouluun meno omatoimisesti pyörällä tai kävellen on normikauraa, enkä tiedä miksei eskarilainen siitä suoriutuisi varsinkin jos reitti on turvallinen ja lapsi ei mikään tajuttoman villi tai ajattelematon.

Var.k.laissa on jotenkin silleen kyytiasia sanottu että se jättää kunnalle lopullisen vallan. On siis kuntakohtaista. Tuskin missään järjestyy kun manulle illallinen, varsinkin kun matka noin lyhyt. Kysyä kyllä kannattaa, ehkä teidät luetaan ongelma perheeksi... Ja ei saa ainakaan pk:n eskariin kulkea yksin!

Var.k.laissa on jotenkin silleen kyytiasia sanottu että se jättää kunnalle lopullisen vallan. On siis kuntakohtaista. Tuskin missään järjestyy kun manulle illallinen, varsinkin kun matka noin lyhyt. Kysyä kyllä kannattaa, ehkä teidät luetaan ongelma perheeksi... Ja ei saa ainakaan pk:n eskariin kulkea yksin!

Eskariasioista säädetään perusopetuslaissa.

Hanki kolmosvaunujen lisäksi työntöaisallinen polkupyörä 3 v:lle ja surffilauta. Kantorepustakin voi olla apua, otat toisen kaksosista siihen ja 3 v:n kyytiin, jos ei jaksa kävellä.

Luulen, että kunta on hyvin nihkeä järjestämään noin lyhyttä kuljetusta.

Kolmosten rattaat ja vielä pyörää työntämään toisella kädellä. 3 vuotias ei välttämättä osaa pyöräillä eli joutuu työntämään. Saa olla aika paljon voimaa ja jaksamista :D en ole kokeillut, mutta kuulostaa kyllä hankalalta. Eikö ole mahdollista ostaa autoa...siinäkin ongelmana että pitää olla tila-auto :D tosin miten pääsette muuten kulkemaan? Kaupparessut yms.? Kyllä se 3v jaksaa kävellä kun ei ole vaihtoehtoa. Meillä sama matka, mutta 2,5 jaksaa kyllä kävellä, mutta koska se on niin hidasta, istuu rattaissa.

Kolmosten rattaat ja vielä pyörää työntämään toisella kädellä. 3 vuotias ei välttämättä osaa pyöräillä eli joutuu työntämään. Saa olla aika paljon voimaa ja jaksamista :D

Kyllä 3 v on täysin opetettavissa pyöräilemään. Tai jos ei jostain syystä onnistu, niin pyörästä satula ala-asentoon ja polkimet pois, jolloin etenee vauhtia potkimalla (potkupyörä).

Vähän arvelinkin ettei näin lyhyelle matkalle saa kyytejä. Meillä on tila auto mutta mies kulkee sillä töihin. Kauppa yms reissut hoidetaan aina joko koko perheen voimin (et isä myös mukana) tai sit mä tai mies menee itekseen, autolla. Silloin kun ukko menee iltavuoroon niin pääsen helposti viemään ja hakemaan eskariin autolla tai kävellen, mutta kun tuolla tuppaa olee noita aamuvuorojakin tosi tiuhaan.. enkä kyllä pidemmän päälle tuu jaksamaan koko porukan voimin vientejä ja hakuja. Varsinkin sit talvella kun joutuu kaikille pukemaan talvihaalareita ja villasukkia yms.. huh tulee kuuma jo pelkästä ajatuksesta!

Meillä on eskarivuosi ollut kanssa varsin veikeä. Esikoinen on vielä tämän pari kk eskarilainen, pienemmät ovat 2v 7kk, 1v 3kk, 3kk. Kun vauva syntyi, oli vaikeinta kun 2v heittäytyi usein ulkona hankalaksi, ostimmekin tuplavaunuihin seisomalaudan. Todettiin ettei jaksa seistä vaikeasti siinä, joten istuu toisinaan avustuksellani kuomun sisällä menevän raudan päällä. :D meillä on kilometrin verran matkaa, ja edestakaiseen matkaan meneekin tunti mikäli 2v käbelee itse, se ei haittaa kuitenkaan :) meillä kanssa eskarilainen on vain sen pakollisen neljä tuntia siellä. Ehdottaisin tuplia kaksosille, kantoreppua tai liinaa vauvalle ja se 3v kyllä jaksaa kun antaa aikaa. Jos ei jaksa niin seisomalauta käyttöön tai kaksosten mukaan istuskelemaan. :)

Meillä on eskarivuosi ollut kanssa varsin veikeä. Esikoinen on vielä tämän pari kk eskarilainen, pienemmät ovat 2v 7kk, 1v 3kk, 3kk. Kun vauva syntyi, oli vaikeinta kun 2v heittäytyi usein ulkona hankalaksi, ostimmekin tuplavaunuihin seisomalaudan. Todettiin ettei jaksa seistä vaikeasti siinä, joten istuu toisinaan avustuksellani kuomun sisällä menevän raudan päällä. :D meillä on kilometrin verran matkaa, ja edestakaiseen matkaan meneekin tunti mikäli 2v käbelee itse, se ei haittaa kuitenkaan :) meillä kanssa eskarilainen on vain sen pakollisen neljä tuntia siellä. Ehdottaisin tuplia kaksosille, kantoreppua tai liinaa vauvalle ja se 3v kyllä jaksaa kun antaa aikaa. Jos ei jaksa niin seisomalauta käyttöön tai kaksosten mukaan istuskelemaan. :)

Silloin kun mulla oli vastaava tilanne, niin eskarilaiset oli myös hoidossa eskarin lisäksi. (kun esikoinen meni eskariin, meillä oli 4 nuorempaa, toisen lähtiessä oli myös 4 nuorempaa ja kolmannen eskarivuonna synti taas 4. alle kouluikäinen.) Sen jälkeen olen kuskannut itse eskarilaiset)

Sinuna hakisin lapselle hoitopaikan, jonne joko iskä kuskaa mennen tullen, tai iskä vie ja sinä haet pienten kanssa iltapäivällä.

Muuten eskarivuodesta tulee kohtuuttoman raskas teille kaikille, sekä sinulle että pienemmille lapsille.

Vähän arvelinkin ettei näin lyhyelle matkalle saa kyytejä. Meillä on tila auto mutta mies kulkee sillä töihin. Kauppa yms reissut hoidetaan aina joko koko perheen voimin (et isä myös mukana) tai sit mä tai mies menee itekseen, autolla. Silloin kun ukko menee iltavuoroon niin pääsen helposti viemään ja hakemaan eskariin autolla tai kävellen, mutta kun tuolla tuppaa olee noita aamuvuorojakin tosi tiuhaan.. enkä kyllä pidemmän päälle tuu jaksamaan koko porukan voimin vientejä ja hakuja. Varsinkin sit talvella kun joutuu kaikille pukemaan talvihaalareita ja villasukkia yms.. huh tulee kuuma jo pelkästä ajatuksesta!

Kuinka pitkä työmatka miehellä on? Ei tosin poista talvella pukemista sekään, mutta kysympähän vaan.

Mä yrittäisin vielä junailla sitä taksia. Noin pienten lasten kanssa on aika hankala kulkea matkaa jalkaisin, on sitten millaiset vaunut yms. tahansa. Eskari ainakin meillä päättyi klo 13, mikä todennäköisesti vielä osuisi ainakin kaksosten päiväuniaikaan ja jos se kolmevuotias nukkuu päikkäreitä, niin voi olla mielenkiintoinen hakumatka umpiväsyneiden lasten kanssa.

Jos taksi ei järjesty, niin onko käytettävissä ketään naapurintätiä, isompaa koululaista tai jotakuta joka voisi jäädä pienempien kanssa kotiin siksi aikaa kun sä viet/haet eskarilaisen? Reissu sujuisi pelkän eskarilaisen kanssa nopeasti vaikka fillarilla.

Jos edelliset ei onnistu, hakisin hoitopaikkaa eskarin lisäksi. Osapäivähoitoa ja vaikka 15 pv sopimuksella, miten nyt teidän kunnassa onnistuu. Jäisi vähän pelivaraa hakuaikoihin. Silloinhan ei ole ongelmia, jos mies on sopivassa vuorossa, joten päivittäin hoitoa ei varmaan edes tarvisi.

Mä yrittäisin vielä junailla sitä taksia. Noin pienten lasten kanssa on aika hankala kulkea matkaa jalkaisin, on sitten millaiset vaunut yms. tahansa. Eskari ainakin meillä päättyi klo 13, mikä todennäköisesti vielä osuisi ainakin kaksosten päiväuniaikaan ja jos se kolmevuotias nukkuu päikkäreitä, niin voi olla mielenkiintoinen hakumatka umpiväsyneiden lasten kanssa.

Jos taksi ei järjesty, niin onko käytettävissä ketään naapurintätiä, isompaa koululaista tai jotakuta joka voisi jäädä pienempien kanssa kotiin siksi aikaa kun sä viet/haet eskarilaisen? Reissu sujuisi pelkän eskarilaisen kanssa nopeasti vaikka fillarilla.

Jos edelliset ei onnistu, hakisin hoitopaikkaa eskarin lisäksi. Osapäivähoitoa ja vaikka 15 pv sopimuksella, miten nyt teidän kunnassa onnistuu. Jäisi vähän pelivaraa hakuaikoihin. Silloinhan ei ole ongelmia, jos mies on sopivassa vuorossa, joten päivittäin hoitoa ei varmaan edes tarvisi.

Niin siis tarkoitin juuri toisin päin, että se naapurin täti tai isompi koululaisen saattaisi eskarin, ja sinä jäisit lasten kanssa kotiin.

Kannattaa myös muistaa että eskarissa ei ole pakko joka päivä käydä. Eskari itsessään on pakollinen, mutta voi sieltä kotipäiviä pitää halutessaan. Joten jos ongelma on vaan miehen aamuvuorot niinä päivinä kun kukaan ei ehdi auttelemaan, niin ei haittaa vaikkei sitten menisi silloin eskariin ollenkaan.

Ostaisin halpisauton eskarireissuja varten, Tai sitten eskarilainen olisi aika paljon poissa vuoden aikana. En todellakaan jaksaisi tuollaista kööriä raijjuuttaa edestakaisin monta kertaa päivässä.

Silloin kun mulla oli vastaava tilanne, niin eskarilaiset oli myös hoidossa eskarin lisäksi. (kun esikoinen meni eskariin, meillä oli 4 nuorempaa, toisen lähtiessä oli myös 4 nuorempaa ja kolmannen eskarivuonna synti taas 4. alle kouluikäinen.) Sen jälkeen olen kuskannut itse eskarilaiset)

Sinuna hakisin lapselle hoitopaikan, jonne joko iskä kuskaa mennen tullen, tai iskä vie ja sinä haet pienten kanssa iltapäivällä.

Muuten eskarivuodesta tulee kohtuuttoman raskas teille kaikille, sekä sinulle että pienemmille lapsille.

Huh mitä sikiämistä. Voi teitä uskovaisia. Turha marista kun on itse työntänyt lapsia maailmaan enemmän kuin jaksatte hoitaa.

Ap:lle ehdottaisin:

a) Piuhat poikki kummaltakin

b) Ukko julkisilla töihin ja auto perheen äidin käyttöön päiviksi.

Mutta kohta tulette kertomaan että julkiset ei kulje teilläpäin.
Uskovaisilla satalapsisilla perheillä ei muuta olekaan kun ongelmia. Ja kuntien pitäisi kustantaa kaikki mahdollinen.

Myydäänkö Suomessa rattaita neljälle? Ulkomailla ainakin myydään, eli tilaus vetämään. ;) Googleta children's four seat buggy tmv., niin löytyy. Täytyy sanoo että osa aika hauskan näköisiä. :D Tai sitten hommaat polkupyörän ja siihen peräkärry ja rakennat turvalliset istuimet kaikille ja kuljetat siinä. :D

Lapsia pitäisi tehdä vain sen verran kun kykenee itse hoitamaan.

Yhteistyössä