Miten jaksatte pitää keittiötänne kunnossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Virvatuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja K:
Tämä juttu kiinnostaa minuakin. En millään jaksa pitää keittiötä riittävän siistinä. Nytkin roskakaappi on tosi likainen. Pyyhittekö sen kerran viikossa vai miten? Mä en edes muista milloin olen viimeksi sen putsannut.

Pyyhittekö oikeasti päivittäin kaikki ovipinnat yms? Miten oikeasti jaksatte? Eikö se ole niin, että just kun on saanut keittiön siistiksi, pitää taas alkaa tehdä ruokaa, leipoa tms. ja sotkua tulee TAAS. Entä keittiön lattia? Siihenhän tippuu koko ajan jotain jo ruokaa laittaessa. Lapset ottavat itse välipalaa ja tiputtelevat kaikkea lattialle. Minulla itsellänikin tippuu ja kaatuu kaikkea kun laitan ruokaa... Pesettekö lattian päivittäin? Ei kai??

Entä liesi? Onko teillä vielä "vanhanaikainen" liesi jonka taakse kertyy kaikenlaista roskaa? Mä vedin lieden ulos ja hyi hitsit, mitä kaikkea likaa sieltä löytyi. Tolu-vesiseosta minullakin on suihkepullossa, mutta liesiongelmaan piti käyttää järeämpiä aineita...

Entä mikro? Pyyhittekö sen päivittäin? Entä roskat ja pölyt mikron alta, kaapin ovien päältä, hyllyjen päältä, liesituulettimesta jne. MÄ EN JAKSA!

ap:lla täysin samat ongelmat. Tuntuu, että ihminen ei voi jaksaa siivota keittiön pintoja koko ajan. Ja jos ei siivoa, näky on sitten sen mukainen. Pitäisi vissiin tehdä jokin lista itselle seinälle, johon merkkaisi vaikka: ma kaapinovien puhdistus, ti roskakaapin pesu jne. Joka päivä kuitenkin tekisi ihan perusjuttuja lisäksi esim. imuroisi tarvittaessa. Mulla on kans tosi suuri ongelma myös nuo roiskeet lattiassa, koska keittiössä tehdään niin paljon ruokaa.

Siivoan keittiön joka päivä. Tolua suihkupullossa laimennettuna, varmasti lähtee roiskeet sun muut seinistä ja tasoista =)

Tiskirättinä on mikrokuituliina, joka menee joka 3. päivä pesuun ja uusi, puhdas kaapista tilalle.

Onko teillä omat siivousliinat jokaiseen tarkoitukseen (luonnollisesti vessassa omansa), vai pyyhittekö keittiön normirätillä esim. kaapinovia ym. pintoja? Mikrokuituliina on kyllä mahtava. Sillä saa upean kiillon keittiön kaakeleihin.

Mä siivoan ja pyyhin aina samalla tasoja kun teen ruokaa, ja heti ruokailun jälkeen kaikki sotkut pois. Kaapin ovia pyyhin siinä samalla, tasot ja ruokapöydän aina kun jotain likaa näkyy. Mulla myös suihkepullossa pesuainetta. Likaiset astiat laitetaan heti koneeseen ettei niitä loju tiskialtaassa tai pöydillä. Ei siihen kauaa mene kun heti siivoaa sotkut. Joka päivä imuroin, ja keittiön lattian pesen n. jokatoinen päivä. Lisäks mulla on roskiskaapissa sellanen tiskirätti millä voi pyyhkästä lattiaa jos siihen jotain tippuu.
Roskiskaappia pyyhkäsen aina samalla kun vien roskat. Roska-astioihin suihkautan aina tota pesuainetta ja pyyhkäsen talouspaperilla, ennenkuin laitan uuden pussin. Meillä on rikkaimuri, mutta aika harvoin käytän, pyyhkäsen yleensä rätillä muruset pois.
Mun mielestä keittiössä on paljon helpompi pitää siisteys yllä kuin esim. olohuoneessa missä aina sohvatyynyt hujanhajan ja matot vinossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko teillä omat siivousliinat jokaiseen tarkoitukseen (luonnollisesti vessassa omansa), vai pyyhittekö keittiön normirätillä esim. kaapinovia ym. pintoja? Mikrokuituliina on kyllä mahtava. Sillä saa upean kiillon keittiön kaakeleihin.

Yksi liina per huone :D

Keittiössä on kaksi rättiä, toisella pyyhin lattiaa ja toisella muun. Se sama pesusuihke kuin tasoille ja oviin on hyvä lattiaroiskeisiinkin, suihkautus ja pyyhkäisy, kuivuu hetkessä. Teen sitäkin aina, jos lattialle roiskuu.

Keittiössä tiskirätti plus mikrokuituliina.
Vessassa oma mikrokuituliinansa plus pesuaine suihkupullossa.
Muille huoneille kaksi mikrokuituliinaa.

Eri värejä, niin ei miehelläkään mene sekaisin :) Keltainen vessaan, sininen keittiöön (sininen tiskirättikin) ja muille huoneille kaksi vaalean punaista ja lattioille oma (ja tietenkin mopin liina myös), vaaleanpunainen rätti.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä siivoan ja pyyhin aina samalla tasoja kun teen ruokaa, ja heti ruokailun jälkeen kaikki sotkut pois. Kaapin ovia pyyhin siinä samalla, tasot ja ruokapöydän aina kun jotain likaa näkyy. Mulla myös suihkepullossa pesuainetta. Likaiset astiat laitetaan heti koneeseen ettei niitä loju tiskialtaassa tai pöydillä. Ei siihen kauaa mene kun heti siivoaa sotkut. Joka päivä imuroin, ja keittiön lattian pesen n. jokatoinen päivä. Lisäks mulla on roskiskaapissa sellanen tiskirätti millä voi pyyhkästä lattiaa jos siihen jotain tippuu.
Roskiskaappia pyyhkäsen aina samalla kun vien roskat. Roska-astioihin suihkautan aina tota pesuainetta ja pyyhkäsen talouspaperilla, ennenkuin laitan uuden pussin. Meillä on rikkaimuri, mutta aika harvoin käytän, pyyhkäsen yleensä rätillä muruset pois.
Mun mielestä keittiössä on paljon helpompi pitää siisteys yllä kuin esim. olohuoneessa missä aina sohvatyynyt hujanhajan ja matot vinossa.

Ihailtavan järjestelmällistä ja tehokasta.

Pesettekö lattiaa mopilla vaiko lastalla jossa päällä jokin rätti? Itselläni tuo jälkimmäinen vaihtoehto käytössä ja koen sen tosi hankalaksi.

Rätillä käsin. Suihkautan pesusuihketta ja pyyhkäisen, täsmästi vain tahroihin joka päivä, en koko lattiaa yleensä. Ihan koko lattian pyyhin rätillä parin viikon välein. Sinipiika käytössä myös, harvoin.

Pesettekö lattiaa mopilla vaiko lastalla jossa päällä jokin rätti? Itselläni tuo jälkimmäinen vaihtoehto käytössä ja koen sen tosi hankalaksi.

Mulla on sellanen Sinin levymoppi, missä tarrat pohjassa. Eli kastelen sen mikrokuitumopin, suihkautan siihen pesuainetta ja sit pyyhkäsen lattian.

Alkuperäinen kirjoittaja K:
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:

Ihailtavan järjestelmällistä ja tehokasta.

Pakko olla. Mulla hajoo pää jos on sotkusta :D.

Erittäin hyvä idea pitää roskakaapissa toista tiskirättiä, jolla putsaa vain lattiaa!! Tätä ideaa rupean heti testaamaan :) Ei ole tullut ikinä mieleenikään.

Mikrokuituliinojakin pitää ostaa näköjään sitten lisää, että saisi useammin pesuun.

Ihania ideoita ja vinkkejä!!

Vaatteidenpesukoneen puhdistuspesu kannattaa tehdä siivouksen jälkeen aina kun lattiamoppi/mikrokuituliinat on likaisia :) Mikrokuituliinat muuten tyhjään pesukoneeseen ja 90asteen pesu. Tietty koneen voi pestä ihan tyhjänäänkin, mutta samalla niillä jo likaisilla liinoilla voi putsata koneen tiivisteitä jne.

Komppaan edellisiä,sama peli käytössä eli aina siistiä keittiössä pienellä vaivalla.

Meillä on neljä kouluikäistä ja heidän kontolla on tiskikoneen tyhennys.lista keittön taulussa jossa nimet ja rasti ruutuun kun työ tehty.Ja kaikki laittavat likaiset astiansa koneeseen asti,jopa 2 ja 4 veekin.
Isommilla on mukinsa roikkumassa mukitelineessä ja huuhtelevat käytön jälkeen ja joka kolmas päivä pesuun ja tilalle uudet kaapista.
Ruuanlaiton lomassa pyyhkeilen aina kaapinovia,mikroa tms.
Ja ruuan jälkeen sellanen 5 minuuttia on siivoilua-se riittää.

Ja tuo mikrokuituliinatemmu täälläkin,lapsetkin osaa värit ja käyttää niitä.
Tolua on kaapeissa joissa liinatkin ja sieltä ne eksyy jopa 15 vee pojankin käteen välillä.

Me ollaan ihan koukussa puhtaan tolun tuoksuun!!

Yhteistyössä