Miten jaksan kuunnella vieraiden ihmettelyä keskosvauvani hitaampaa kehitystä kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskosen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kans esikoinen oli 9kk kun alko ryömiä ja 10kk kun alko kontata. Kuopus taas ryömi 6kk vanhana ja konttasi 7kk vanhana. Kumpiki on ihan normaaleja lapsia kuitenkin. Lapset vaan kehittyy eri tahtiin eikä se heti tarkota että lapsessa on jotain vikaa.

Onpa tosiaan aika huima ero tuossa ryömimään oppimisessa. Mielenkiintoista nähdä miten meillä lähtee sujumaan. Nyt vauva ei yhtään tykkää olla vatsallaan, jaksaa ehkä puoli minuuttia ja sitten alkaa huuto. Nyt on oppinut kellahtamaan selälleen, niin ei pysyisi senkään vertaa vatsallaan kuin ennen ellei pidä kiinni. Vauvan isä oppi kävelemään vuoden ja kolmen kuukauden iässä, ja on aivan normaali lapsi. Itse kävelin pari päivää ennen 1v synttäreitäni.

Mun mielestä on ihan normaalia verrata lasten kehitystä, oli keskonen tai ei. Jos sinua häiritsee, että lastasi jatkuvasti vertaillaan, niin sano siittä rohkeasti, et ole ainoa jota vertailu ärsyttää.

Meillä kans esikoinen oli 9kk kun alko ryömiä ja 10kk kun alko kontata. Kuopus taas ryömi 6kk vanhana ja konttasi 7kk vanhana. Kumpiki on ihan normaaleja lapsia kuitenkin. Lapset vaan kehittyy eri tahtiin eikä se heti tarkota että lapsessa on jotain vikaa.

Meidän lapsella on ihan oikeasti todettu laaja-alainen kehitysviivästymä, josta saamme kelaltakin vammaistukea.
Kävelemään lähti 1,5-vuotiaana, eikä edelleenkään kovin mielellään liiku. Eli fysiikan puolella on kehityshäiriö, sen lisäksi lievää oppimishäiriötä, mutta niin vaan tuo meidän taistelija vetää hyviä pisteitä kokeista ja on siis ihan normaalissa koulussa, ainakin toistaiseksi vielä.

Siskoni lapsi syntyi 7vkoa etuajassa ja ensimmäiset 5kk vain suurinpiirtein nukkui ja loikoili. Siis ihan tyytyväisenä vaan katseli ja köllötteli, ei juurikaan ottanut kontaktia. Kunnes sitten alkoi yhtäkkiä kiinnostua ulkomaailmasta ja liikkua ja kehitys oli sitten todella uskomatonta! Nyt vuoden ikäinen ja "juttelee" jo enemmän kuin moni vanhempi lapsi, on todella ketterä liikkumaan ja ottaa jo ensiaskeliaan.

Koita olla huolehtimatta! Kyllä lapsesi ehtii. Ajattele, että hän olisi oikeasti ollut vielä kohdussa muhimassa ja kasvamassa kokonaiset 2 kuukautta! Se on hirvittävän pitkä aika. Joten onhan selvää, että ottaa iisimmin näin alussa :)

[QUOTE="...";25811933]Siskoni lapsi syntyi 7vkoa etuajassa ja ensimmäiset 5kk vain suurinpiirtein nukkui ja loikoili. Siis ihan tyytyväisenä vaan katseli ja köllötteli, ei juurikaan ottanut kontaktia. Kunnes sitten alkoi yhtäkkiä kiinnostua ulkomaailmasta ja liikkua ja kehitys oli sitten todella uskomatonta! Nyt vuoden ikäinen ja "juttelee" jo enemmän kuin moni vanhempi lapsi, on todella ketterä liikkumaan ja ottaa jo ensiaskeliaan.

Koita olla huolehtimatta! Kyllä lapsesi ehtii. Ajattele, että hän olisi oikeasti ollut vielä kohdussa muhimassa ja kasvamassa kokonaiset 2 kuukautta! Se on hirvittävän pitkä aika. Joten onhan selvää, että ottaa iisimmin näin alussa :)[/QUOTE]

Sait hymyn huulilleni :) Meillä vauva on tuollainen samanlainen loikoilija ja oikeastaan vasta noin viikko sitten alkoi ottaa kontaktia ja juttelemaan takaisin. Liikkuminen ei vieläkään kiinnosta, mutta nautimme molemmat tästä uudesta vuorovaikutuksesta.

Minä olen itse ollut suunnilleen samoilla viikoilla syntynyt keskonen, mutta kehityksessä olin samalla tasolla ikäisteni kanssa. Olin vaan paljon pienempi kuin muut.

Kaverin lapsi syntyi samaan aikaan esikoiseni kanssa. Kaverilla oli 10 vkoa vielä laskettuun aikaan. Nyt lapset ovat nelivuotiaita, vielä on lapsissa isoja eroja, mutta en usko sen johtuvan pelkästään toisen keskoisuudesta. Lapsi on pienikokoinen ja monessa asiassa kehittymättömämpi, kuin monet muut ikäisensä, mutta lääkärien mukaan ihan täysin normaali kuitenkin. Aika isoja eroja lapsien kehityksessä on, vaikka olisivatkin ihan täysaikaisina syntyneitä.

Minun lapsistani yksi syntyi 35+5. Kehitys viivästyi ehkä juuri sen 4 viikkoa :D Ja kun oppi 8 kk iässä konttaamaan, ei sen jälkeen ollut mitään eroja havaittavissa muihin. Tarkoitan siis sitä, että nuo alun "sillä viikolla sitä ja sitä" vaihtuvat todella äkkiä semmoiseen 2-2,5- vuotiaana lapsi oppii...jne. Joten tuo on ap tosi pian ohi!

Lapsi painoi syntyessään 1890 g. Otti senkin kiinni 3 kuukaudessa, 6-kuisena oli jo suorastaan pulska. Selitä siinä sitten uudelle neuvolantädille, että keskonenhan se on juu!! Kyllä se siitä :)

[QUOTE="a p";25811954]Sait hymyn huulilleni :) Meillä vauva on tuollainen samanlainen loikoilija ja oikeastaan vasta noin viikko sitten alkoi ottaa kontaktia ja juttelemaan takaisin. Liikkuminen ei vieläkään kiinnosta, mutta nautimme molemmat tästä uudesta vuorovaikutuksesta.[/QUOTE]

Voi miten mukavaa! :) Nauttikaa nyt vaan ajastanne, kaikki tulee kyllä aikanaan. Ja tosiaan, tuo siskoni lapsi ei juurikaan eväänsä liikauttanut, ennen kuin sitten 5kk jälkeen "heräsi" :D Ja varsinainen liikkuminen sitten alkoi tuolla 7kk iässä, mutta todella oppi päivässä sellaisia asioita, mihin omallani meni viikkoja.

Voi kuule, anna mennä korvasta sisään ja toisesta ulos! Meidän kirppu syntyi rv.38 1750g painavana sga-vauvana. Nyt vajaa 2v:nä menee vielä koko 74cm-80 päälle! Todellakin on pienikokonen ikäsekseen. Arvaa vain saako ihmettelyä osakseen! kehitys on sisaruksiinsa verrattuna hyvinkin jäljessä(puhe yms..), mutten anna sen häiritä, niin kauan kun lastenlääkäri sanoo,että ei vielä mitään hätää. Tuo ipana on aivan valloittava ja ei voisi olla vähempää rakas! Eli Sinuna en korvaani lotkauttais muiden vertailuille, varsinkin kun vauvasi on veilä noin pieni. Ei 4kk ikästä voi vielä verrata toisiin!

Kaksoseni syntyivät rv25 eli kolme kuukautta etuajassa. Minua ärsyttää suunnattomasti ihmisten tokaisut "hehän on hyvin kirineet kehityksessä muut kiinni". He syntyivät etuAJASSA eivät kehityksessä JÄLJESSÄ. Heiltä ei odoteta mitään muuta kuin kehitysiän mukaista kehitystä, heillä ei ole mitään kirittävää. Ensin he kehittyivät kuten sikiö kohdussa, samoilla viikoilla oppivat imemään, silmä kehittyi valmiiksi... nyt kehittyvät kuten lasketunajan mukaan pitääkin. Ilmoitinkin vauva-aikana ain ihmisisille kehitysiän mukaisen iän. Kalenteri-iän tiesi vain lähimmät (eivät siis kaikki kaupan kassa jonossa ihmettelemään tulevat).

Hyvä palsta on kevyt.net sieltä löytyy keskustelufoorumi keskoslastenvanhemmille. Aktiivinen ja paljon vertaistukea aiheesenn kuin aiheeseen. Jos et ole vielä tutustunnut, suosittelen :)

P.S Meidän pikkuiset ovat jo 2v ja vastaavat fyysiseltä ja henkiseltä kehitykseltään ikätasoaan.

[QUOTE="plop";25812111]Kaksoseni syntyivät rv25 eli kolme kuukautta etuajassa. Minua ärsyttää suunnattomasti ihmisten tokaisut "hehän on hyvin kirineet kehityksessä muut kiinni". He syntyivät etuAJASSA eivät kehityksessä JÄLJESSÄ. Heiltä ei odoteta mitään muuta kuin kehitysiän mukaista kehitystä, heillä ei ole mitään kirittävää. Ensin he kehittyivät kuten sikiö kohdussa, samoilla viikoilla oppivat imemään, silmä kehittyi valmiiksi... nyt kehittyvät kuten lasketunajan mukaan pitääkin. Ilmoitinkin vauva-aikana ain ihmisisille kehitysiän mukaisen iän. Kalenteri-iän tiesi vain lähimmät (eivät siis kaikki kaupan kassa jonossa ihmettelemään tulevat).

Hyvä palsta on kevyt.net sieltä löytyy keskustelufoorumi keskoslastenvanhemmille. Aktiivinen ja paljon vertaistukea aiheesenn kuin aiheeseen. Jos et ole vielä tutustunnut, suosittelen :)

P.S Meidän pikkuiset ovat jo 2v ja vastaavat fyysiseltä ja henkiseltä kehitykseltään ikätasoaan.[/QUOTE]

Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Pitää varmaan itsekin alkaa puhua tuosta kehityksen mukaisesta iästä ihmisille ja unohtaa mainita se kalenteri-ikä kokonaan.

Yritin tuonne Kevyt-palstalle mennä lukemaan kun siihen törmäsin, mutta en saanut itseäni rekisteröityä. Pitänee yrittää uudelleen, jos kerran on hyvä palsta.

[QUOTE="a p";25811898]Onpa tosiaan aika huima ero tuossa ryömimään oppimisessa. Mielenkiintoista nähdä miten meillä lähtee sujumaan. Nyt vauva ei yhtään tykkää olla vatsallaan, jaksaa ehkä puoli minuuttia ja sitten alkaa huuto. Nyt on oppinut kellahtamaan selälleen, niin ei pysyisi senkään vertaa vatsallaan kuin ennen ellei pidä kiinni. Vauvan isä oppi kävelemään vuoden ja kolmen kuukauden iässä, ja on aivan normaali lapsi. Itse kävelin pari päivää ennen 1v synttäreitäni.[/QUOTE]

tämä mun kuopus, joka alkoi kontata7kk vanhana ja myös nousi tukea vasten samassa iässä, alkoi kävellä vasta 1v4kk vanhana. taas esikoinen joka alkoi kontata 10kk vanhana ja nousi tukea vasten 11kk vanhana, käveli vuoden ikäisenä. Lapset voi kehittyä niin eri tavoin ja silti he voivat kaikki olla täysin normaaleja lapsia.

[QUOTE="a p";25812213]Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Pitää varmaan itsekin alkaa puhua tuosta kehityksen mukaisesta iästä ihmisille ja unohtaa mainita se kalenteri-ikä kokonaan.

Yritin tuonne Kevyt-palstalle mennä lukemaan kun siihen törmäsin, mutta en saanut itseäni rekisteröityä. Pitänee yrittää uudelleen, jos kerran on hyvä palsta.[/QUOTE]

Mäkin suosittelisin että alat sanoa vauvan iän lasketun ajan mukaan koska sen mukaanhan vauvan kehitystäkin neuvolassa seurataan kun on keskonen kyseessä. silloin ei tarvii selitettä niin paljon.

Tää vauvojen vertailu-aihe on just sellanen, joka saa mun niskavillat pystyyn. Miks hitossa pitää vertailla mitä kukin vauva osaa ja milloin? Mitä väliä sillä on minkä mittainen ja painoinen vauva on 4kk ikäisenä? Tosi ikävää, että vauva-ikä upotetaan tyyliin johonkin urheilusuoritukseen, voittaja on se joka 1-v ikäisenä "osaa" eniten ja on pisin ja painavin.
Jokainen vauva kehittyy ihan omalla tavallaan, oli keskonen tai ei. Kaikille "joko se konttaa ja kävelee ja tekee sun veroilmotuksen"-kysymyksiin pyrin vastaamaan asiallisesti, mutta välillä tulee näitä "kun meidän Kalle puhu 10 sanan lauseita 8kk ikäisenä, miks teidän Anna ei sano vielä mitään" - sillon kiehahtaa. Ilmiselvää puppua.
Anna hyvä ihminen mennä óhi nuo vertailut. Älä ressaa, vaan nauti ihanasta vauvastasi! Iloinen äiti, iloinen vauva. :)

keskonen tai ei niin kyllä sitä vertailua valitettavasti on ja paljon :(
Serkullani syntyi lapsi tammikuussa kun taas minulla syntyi lapsi saman vuoden syyskuussa, ja sain kokoajan lastemme ihan pieniä ollessa kuunnella kuinka serkun vauva tekee jo sitä ja tätä ja osaa tuota ja kuinka minun lapsessani on joku vka kun samana vuonna on kuitenkin syntyneet.
Siinä sitten selittelet mummolle ja mammoille että hei ikäeroa näillä melkein päivälleen 8kk joten toki se ero näkyy. Toki toinen oppi aijemmin kontaamaan tai kävelemään kun toinen joka vasta on muutaman kuukauden ikäinen.

Voi ei... kyllä me vertaillaan ystävien kanssa lasten kasvua ja oppimista. Ei sillä, ettäkö se olisi mikään kilpailu, vaan ihan huviksemme. Lähinnä naureskellaan eroille.

Yhteistyössä