Miten jaksaa?

Hei,

Vauvamme (3,5 kk) sairastui allergiaan kahden kuukauden iässä. Itse olen nyt tiukalla dietillä ja langan laiha. Vauva on ollut kiukkuinen, huonosti nukkuva ja pahasta olosta johtuen vaativa koko ajan. Emme ole toistaiseksi saaneet oikein mitään apuja mm. yliopistosairaalan allergiayksiköstä, jossa vauva on ollut tutkittavana.

Kertokaa ihmeessä samassa tilanteessa olevat äidit (isät) miten jaksatte tätä päivästä toiseen? Mistä saatte voimia kun kaikista yrityksistä huolimatta iho ja vatsa oireilee ja vauva voi pahoin? Itse olen tolkuttoman ahdistunut enkä osaa enää nukkua edes niinä öinä, jolloin vauva nukkuu paremmin. Mistä ammennatte voimia?

Äiskä

 
Samassa tilanteessa
Kerropa ensin, millaisella dieetillä olet. Mitkä kaikki on pois ruokavaliostasi? Suosittelisin sinulle yksityistä hyvää allergialääkäriä, jonka kautta pääsee myös ravitsemusterapiaan. Jos vauva on kovin allerginen, kannattaisi harkita imetyksen lopettamista, sillä silloin allergian aiheuttaja on paljon helpommin löydettävissä. Nyt vauvallesi pitäisi löytää sopiva korvike, jotta voitte alkaa harjoitella sen syömistä. Itse olen siitä surullisessa tilanteessa, että vauvani (7kk) ei voi syödä mitään erikoiskorviketta mitä saa Apteekista eikä muutenkaan ole koskaan huolinut mitään mistää pullosta tai mukista, joten imetys jatkuu. Ja näin ollen myös oireet. Omat voimat on koetuksella, mutta sitä on kummasti alkanut oppia iloitsemaan pienistäkin asioista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2007 klo 13:41 Samassa tilanteessa kirjoitti:
Kerropa ensin, millaisella dieetillä olet. Mitkä kaikki on pois ruokavaliostasi? Suosittelisin sinulle yksityistä hyvää allergialääkäriä, jonka kautta pääsee myös ravitsemusterapiaan. Jos vauva on kovin allerginen, kannattaisi harkita imetyksen lopettamista, sillä silloin allergian aiheuttaja on paljon helpommin löydettävissä. Nyt vauvallesi pitäisi löytää sopiva korvike, jotta voitte alkaa harjoitella sen syömistä. Itse olen siitä surullisessa tilanteessa, että vauvani (7kk) ei voi syödä mitään erikoiskorviketta mitä saa Apteekista eikä muutenkaan ole koskaan huolinut mitään mistää pullosta tai mukista, joten imetys jatkuu. Ja näin ollen myös oireet. Omat voimat on koetuksella, mutta sitä on kummasti alkanut oppia iloitsemaan pienistäkin asioista.
Onko teillä ollut puhetta että jos vuoden ikäisenä(tai yli) siirrytte kaupan riisi ja soijamaitoihin, siis jos soija käy? Itse lopetin imetyksen hiukan yli 2vk sitten, poika siirtyi kaupan soija ja riisimaitoon, kun soijaa sietää mutta ei maissia mitä on kaikissa korvikkeissa, ei siis sietänyt edes neocatea :/ No, iloisesti nyt juo sekä pullosta että nokkamukista, alkoi siis juomaan nyt vasta kunnolla kun imetyksen lopetin.

Alkuperäiselle jaksamista kovasti! Onko lapsella todettu mitä kaikkia allergioita?
 
"Kerropa ensin, millaisella dieetillä olet. Mitkä kaikki on pois ruokavaliostasi? Suosittelisin sinulle yksityistä hyvää allergialääkäriä, jonka kautta pääsee myös ravitsemusterapiaan. Jos vauva on kovin allerginen, kannattaisi harkita imetyksen lopettamista, sillä silloin allergian aiheuttaja on paljon helpommin löydettävissä. Nyt vauvallesi pitäisi löytää sopiva korvike, jotta voitte alkaa harjoitella sen syömistä. Itse olen siitä surullisessa tilanteessa, että vauvani (7kk) ei voi syödä mitään erikoiskorviketta mitä saa Apteekista eikä muutenkaan ole koskaan huolinut mitään mistää pullosta tai mukista, joten imetys jatkuu. Ja näin ollen myös oireet. Omat voimat on koetuksella, mutta sitä on kummasti alkanut oppia iloitsemaan pienistäkin asioista."

Ruokavaliostani on tällä hetkellä pois kotimaiset viljat, maito, kanamuna, kala, naudanliha, sitrushedelmät, pähkinät, siemenet, mansikka, tomaatti, porkkana ja suklaa, eli yleisimmät allergisoivat aineet. Kävin kahdellakin eri ravitsemusteraupetilla ja sain hyviä ohjeita ruokavaliotani ja vauvan kiinteintä varten. Valitettavasti en ole onnistunut kuitenkaan pitämään ohjeista huolimatta omaa painoani vaan se laskee koko ajana. Ehkäpä syynä on se, että syömisestä puuttuu mielihyvä koska kaikki "hyvä" on nyt kielletty.

Pelkään myös, että meidän vauvalle ei käy korvikkeet ja tästä syystä en ole vielä harkinnut imetyksen lopettamista. Vauva myöskin hylkii pulloa ja tuttia .Yritämme edelleen löytää allergiaa aiheuttavat aineet. Tässä salapoliisityössä hyvä allergialääkäri olisi kullanarvoinen apu. Täytyy yrittää löytää sellainen...

Välistä vain iskee epätoivo kun elämä pyörii tällä hetkellä syömisen ja vauvan allergiaoireiden ympärillä, mutta minkäs teet. On vain yritettävä jaksaa päivä kerrallaan varsinkin kun perheessämme on kaksi vanhempaa lasta. Kuten totesit, voimia on vain yritettävä hakea pienistä arkisista ilonaiheista.
 
Allergisen äiti
Kai syöt riittävästi rasvaa?? Öljyä jokaiseen ruokaan riittävästi ja ota suuria annoksia sekä syö usein. Jos ette ole kokeilleet korviketta niin kannattaa kokeilla vaikka lapsi ei sitä heti huolisikaan. Tuollainen laihtuminen ei ole hyväksi ja koska lapsi ei ole oireeton ei dietistä ole hyötyä.

Muista myös kalkki ja monivitamiinivalmisteet, jos pystyt niitä käyttämään. Samoin ruoka-ja oirepäiväkirjasta voisi olla hyötyä.

Et kertonut mistä kaupungista olet, mutta Helsingissä on ainakin monta hyvää allergologia. Turussa on pari,mutta heidän imetysmyönteisyydestä en tiedä.

Voimia ja jaksamista!!!
 
Itse olen tuossa imetysdieetti suossa ollut ja voin kokemuksesta sanoa, että ei kannata. Meillä tilanne parani huimasti Neocatella, kannattaa siis kokeilla. Pumppaa viikko ja anna Neocatea. Itse lopetin pumppaamisen kahden päivän jälkeen, ero oli jo havaittavissa. Ei tehnyt enää mieli imettää...

Saatiin suolisto rauhoittettua kiinteiden kokeiluun mennessä. On pikkuisen helpompi löytää kiinteitä ruokia, kun ei ole omat syömiset sotkemassa. En näe mieltä jatkaa imetystä, jos lapsi oireilee koko ajan. Ei se ole lapsenkaan etu. Kannattaa aloittaa ne korvikekokeilut hyvissä ajoin, sillä altistuksiin ja kokeiluihin menee aikaa...
 
Joensuussa hyvä allergilogi on Reijosen Tiina, ite ainakin olen ollut tyytyväinen.. Osaa hommansa ja kuuntelee vanhempiakin, on sitä mieltä että vanhemmat on paras mittari tutkittaessa allergioita, testit ei aina kerro kaikkea..
 
Hei!

Kiitoksia teille kaikille vastauksistanne. Helpottaa kun saa jakaa ajatuksia. Asumme Kuopiossa ja haluasin keskustella asiantuntevan allergialääkärin kanssa ennen kuin päätän jatkaako vai lopettaako imettämisen. Jaksan vielä toivoa, että allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet löytyvät koska vauvalla on ajoittain vähäoireisia (lähes oireettomia) päiviä. Imetyksen lopettaminen on sen verran kovan luokan ratkaisu, jotta haluan olla varma ettei muuta tietä enää ole.

Kiitokset vielä tuestanne ja itse kullekin aurinkoisia kevät päiviä!

Äiskä
 

Yhteistyössä