Miten järjestellä lelut?

Meillä on kolmio ja kaksi pientä lasta. Lelumäärä on juuri ja juuri siedettävä, kun ikää on vasta 2v5kk ja 8kk. Määrä on kuitenkin lisääntyy jatkuvasti varsinkin, kun joulu on tulossa. Miten olette saaneet kätevästi ja kauniisti lelut mahtumaan huoneeseen? Minkälaisia hyllyjä/laatikostoja yms.? Miten muuten olette sisustaneet lastenhuonetta toimivaksi?
 
helvi
Meillä lelut enimmäkseen olkkarissa. Olen ostanut kauniita koreja ja ikeasta puisen (diktad) arkun, jossa on kansi joka ei räpsähdä sormille. Lapset eivät ole vielä muutaman päivän aikana kovin innokkaasti arkulle menneet, joten annan sieltä aina jonkun laatikon ja pidän muut arkussa, niin ei ole kaikki levällään. Pidän lisäksi aina esillä tyhjiä koreja, purkkeja ja kasseja, niin ei tarvitse lelulaatikoita tyhjentää. Meidän yksi- ja kaksivuotiaat käyttävät leikkeihin vähintään yhtä paljon lelulaatikoita kuin lelujakin... :LOL:
 
Minä laitan säännöllisesti osan leluista kiertoon ja olen toivonut, että isovanhemmat eivät kantaisi krääsää nurkkiimme, vaan jos haluavat jotain ostaa, niin hankkisivat esim jouluna ja syntteriden aikaan kestäviä leluja (rakennuspalikoita, leikkiastioita yms), joista riittää iloa pitkään. Lelut on muovilaatikoissa, tällä hetkellä ei vielä ole lappuja&kuvia laatikoiden kyljissä, mutta kun muutto saadaan loppuun, niin ne tehdään yhdessä (palikat/keittiö/askartelu jne)
 
pööpöti
Minä olen ostanut lastenhuoneeseen ison hyllykön, jossa on paljon hyllyjä. Niihin olen saanut kauniisti esille kirjat ja paljon lelukoppia. Minulla on kaikki lelut omissa koreissaan esim. pikkuautot yhdessä, legot toisissa, palikat kolmannessa jne. Lapset keräävät aina edelliset lelut paikalleen ennenkuin ottavat uudet. Ja täytyy sanoa, että minulla on leluja paljon. Osa on aina umpinaisessa kaapissa piilossa ja niitä sitten itse vaihtelen esille lasten iän ja kiinnostuksen mukaan.
Olen huomannut, että lapset leikkivät paremmin kun ei ole kaikki lelut samaan aikaan sekaisin lattialla. Oppivat muuten tosi nopeasti, kuinka homma toimii.
 

Yhteistyössä