miten jaatte asumiskulut

  • Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
ymmällään
Miten jaatte asumiskulut jos toinen omistaa asunnon? Eli jos esim. mies on ostanut asunnon josta siis vielä lainaa maksamatta ja nainen muuttaa miehen kanssa asuntoon, mitä naisen tulisi maksaa? Puolet yhtiövastikkeesta ja sähköstä ja vedestä vai?
Miten teillä joilla on tällainen tilanne? :eek:
 
no se riippuu ihan siitä mitä kumpikin tienaa! esim. me asutaan vuokralla ja mä olen lapsen kanssa kotona.. mies töissä ja maksaa vuokran, sähkön, netin, auton vakuutukset ym. vakuutukset mutta kaupassa maksetaan sillee melkein puoliksi.. Se kumpi tienaa nii se maksaa..

mutta jos molemmat olis töissä nii katottas että molemmat maksais about saman verran esim. mä vuoran ja mies jotain vakuutusmaksuja jos o tullu sille kuulle. tai sit maksetaan puoliks esim. ukko maksaa koko vuokran ja siirrän sen tilille oman osuuteni..

 
Henna80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 10:59 ymmällään kirjoitti:
Siis kyselin siitä jos toinen omistaa asunnon ja toinen muuttaa sinne eikä osta asunnosta osuutta, mitä sen muuttajan pitäisi maksaa?
Tuo onpi vähän hankalampi juttu...
Me ostettiin aikoinaan yhteinen joten ei ole verrattavissa tohon tein tilanteeseen mut mä tiedän kaks paria jotka on tehny niin että kun mies on omistanut asunnon, hän on maksanut lainat ja lyhennykset ja sit vaimoke on maksanu vastikkeen. Sähköt ym. on sit maksellu puoliks.
 
Mies on ostanut asunnon itselleen, jos sinä alat maksamaan asunnon velkaa hänen kanssaan pois, tavallaanhan sen täytyisi olla sitten molempien... Aika hankala tilanne...ehkä teidän kannattaisi keskustella josko maksaisit hänelle esim pientä vuokraa? tai puolet sähköstä ja vedestä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 07:43 ymmällään kirjoitti:
Miten jaatte asumiskulut jos toinen omistaa asunnon? Eli jos esim. mies on ostanut asunnon josta siis vielä lainaa maksamatta ja nainen muuttaa miehen kanssa asuntoon, mitä naisen tulisi maksaa? Puolet yhtiövastikkeesta ja sähköstä ja vedestä vai?
Miten teillä joilla on tällainen tilanne? :eek:

Talo on minun,lainaa kylläkään ei ole.Jos olisi ollut lainaa mies ei olisi siihen osallistunut.Siis lainan maksuun.
Kulut meillä menee miten sattuu,ei erotella laskuja eikä maksuja vaan maksaa se kulla rahaa jne.
Tuollaiset asiat täytyy sopia omakohtaisesti keskenään,miten halutaan toimia.
 
Meillä tehtiin
näin eli mies muutti minun omistamaan asuntoon ja meille hyvä ratkaisu oli se, että minä maksoin lainan ja mies yhtiövastikkeen. Lainan hoito oli vähän enemmän kuin vastike , mutta taas vastike oli vähemmän kuin miehen vuokra ennen yhteen muuttoa eli molemmat tyytyväisiä tähän ratkaisuus ja jos olisi ero tullut, niin eipähän olisi kaivellut kummallakaan mieltä!
 
mies vailla vertaa
Meillä kun tuo vaimoke ei ole töissä niin minä maksan periaatteessa kaiken. Vaikka asunnon omistankin niin kaikki on minusta yhteistä.

En tiedä sitten kun tuo menee töihin... Minusta kuitenkin tiiviissä parisuhteessa, jossa on lapsia, Kaikki on yhteistä.

...paitsi tuo moottoripyörä. :D
 
mies32
Riippuu mielestäni aika paljon parisuhteen tilasta. Jos vaan asutaan yhdessä, molemmilla on mielestäni omat laskunsa ja hoidetaan itsenäisesti. Avoliitossakin velallinen mielestäni hoitaa velkansa ja laskut puoliksi yhteisiltä osin, esim. vesi, sähkö, puhelin tms (kännykät taas omia laskuja.)
Avioliitossa kaikki rahat ovat yhteisiä, silloin ei ole väliä kuka on maksaja. Tosin tässä tapauksessa olisi puoliso hyvä saada virallisesti asunnon toiseksi omistajaksi ja maksajaksi. Näin eron sattuessa ei tulisi kiistaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 07:43 ymmällään kirjoitti:
Miten jaatte asumiskulut jos toinen omistaa asunnon? Eli jos esim. mies on ostanut asunnon josta siis vielä lainaa maksamatta ja nainen muuttaa miehen kanssa asuntoon, mitä naisen tulisi maksaa? Puolet yhtiövastikkeesta ja sähköstä ja vedestä vai?
Miten teillä joilla on tällainen tilanne? :eek:
Ainakin minusta tuo olisi aika hyvä ratkasu, minkä itse ehdotitikin: puolet yhtiövastikkeesta, sähköstä ja vedestä
 
Keskustelemallahan se selviää. Jos asunto on miehen nimissä, niin ei sinun sen maksamiseen tarvitse osallistua, ellette muuta yhdessä päätä. Ei edes niitä korkoja, koska ethän saa maksamaasi osuutta asunnosta.

Meillä kaikki rahat yhteisiä, mutta tilanne on erilainen, asunto yhteisomistuksessa.
 
Yhteiset rahat
No mä muutin miehe taloon aikoinaan ja ei me sitä sen kummemmin mietitty, kuten ei muitakaan kuluja. Se makso, kummalla oli rahaa. Aika pian otettiin asioiden helpottamiseksi yhteinen tili.
 
no minä muutin miehen asuntoon, no kyllä seurusteltiin jo kun hän osti asunnon, no meillä maksettiin kuluja sen mukkaan kuin oli jommallakummalla rahaa ei oltu eritylty mitään että sinä maksat tuon tai tuon!! tietenkin kukin tekee tavallaan mutta meillä toimi tuo ns. rahat on yhteisä tyyli, nyttemmin kun olemme naimisissa meillä on jo yhteinen tilikin!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 08:08 Meillä tehtiin kirjoitti:
näin eli mies muutti minun omistamaan asuntoon ja meille hyvä ratkaisu oli se, että minä maksoin lainan ja mies yhtiövastikkeen. Lainan hoito oli vähän enemmän kuin vastike , mutta taas vastike oli vähemmän kuin miehen vuokra ennen yhteen muuttoa eli molemmat tyytyväisiä tähän ratkaisuus ja jos olisi ero tullut, niin eipähän olisi kaivellut kummallakaan mieltä!
Meillä myös näin ja sopi meille hyvin. Sen jälkeen on menty naimisiin ja avioehtoon tuli pykälä, että se mikä oli ennen avioliittoa minun omaisuuteni on minun ja avioliitossa kumpikin maksaa kykynsä mukaan. (ihan virallinenkin kanta).
 
Meillä on yhteinen talo ja periaatteessa yhteiset rahat,mutta käytännössä erilaiset kulutustottumukset. Vääntöä tulee aina joskus, joten vuosien kuluesa olemme päätyneet seuraavaan ratkaisuun: Mies maksaa asuntolainan, bensat, autonkorjaukset ja rautakauppalaskut tai muut remppajutut (isommat rempat tietysti katsotaan erikseen). Minä maksan kaikki laskut, kaikki lasten kulut, päivähoidon, harrastukset, vaatteet ym. sekä ruokalaskut. Niin, ja tietysti kaikki sisustukseen liittyvän. Näin lopputulos on se, että mies maksaa hieman enemmän, mutta hänellä on myös suurempi palkka. Minä maksan vähemmän, mutta suhteellisesti ottaen saman verran palkastani. Meillä on hyvä, että on selvät sävelet siitä kumpi maksaa mitäkin, ettei tarvitse riidellä.

Isommista asioista sitten sovitaan erikseen.
 
Meillä ollut aina yhteinen tili. Kummallakaan ei ole omaa tiliä vaan käytämme yhteistä. Välillä toinen tienaa enemmän välillä vähemmän. Ikinä ei rahasta kiistaa. Kaikki on yhteistä niin riitoja ei tule.
 

Yhteistyössä