Miten ja koska se pottailu pitäs ihan oikeasti aloittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maira

Aktiivinen jäsen
22.09.2009
18 233
7
38
Jäinpä nyt tätäkin asiaa sitten miettimään..Meillä junnu on 1v4kk eikä edelleenkään käy potalla, yritetty on useasti sekä pottaa että supistajalla mut ei mitään lopputulosta, muuten kuin se julmettu hermostuminen junnulla joten en ole nyt vähään aikaan sitten edes koittanut..Mitään merkkiä tuo tyyppi ei hädästä anna, olen koittanyt kyllä seurata..

Joten miten se pottailu nyt sit pitäs koittaa alottaa vai odotanko vielä ihan rauhassa jokusen kuukauden?

Kiinnostaa kanssa, meidän 1v5kk ei käy potalla, enkä sinne ehdi koskaan kantaan kun huomaan kakan tulevan. Pissaa ei huomaa ollenkaan. Aamulla kerkee pissaan vaippaan.. Oon ajatellu odotella vaan vielä. Ei tuo osaa edes ilmaista itseään hyvin niin tuntuu vähän hankalalta.

Ens kesänä sitten... eli odottele ihan rauhassa vain. Meillä oli pojat 2,5 ja 2,3 vuotta kun jätettin kesällä vaipat pois. oppivat molemmat viikossa hoitamaan itse vessahommat.

Ei kai sillä kiire ole, etenkään jos lapsi ei osoita mitään mielenkiintoa asiaa kohtaan.

Meillä ei pottailla, mutta poika 1v5kk tekee tarpeensa vessanpönttöön useamman kerran päivässä, esim. ruokailujen jälkeen ja illalla ennen yövaipan laittoa. Tietää kyllä, mikä on homman nimi. Ei tosin osaa vielä ilmoittaa hädästä.

Meidän neiti ei potalle edes suostunut istuutumaan ennen 3vuoden ikää! Aina ollu arka kokeilee kaikkea ja tämäkin on tehty vaikeimman kautta, tarha tosin auttoi tässä asiassa. Nyt ikää 4v ja univaipat edelleen käytössä, muuten tekee tarpeensa kotona potalle ja tarhassa isolle pöntölle! Kotona ei siis ole suostunutkaan isolle pöntölle käymään, että hoh hoijaa näiden lasten kanssa..

meillä esikoisen kans tehtiin niin et pidettiin pottaa aina samassa huoneessa missä oltiin ja poitsu oli ilman housuja sisällä ihan koko ajan. Aloitettiin kun alkoi kävelemään. Matot otettiin pois. Pissaa tuli alkuun paljon lattialle mut sit alkoi käymään potalla. Ei painostettu mitenkään.

Kuopuksen kans ei tarvinnukkaan tehä mitään kun alkoi 1-vuotiaana käymään pöntöllä isoveljen esimerkistä :D

En tiiä koska se itäis alottaa, meillä on molempia potatettu ihan muutaman kk ikäisestä saakka. Ei ole esiintynyt vastustelua ja esikoinen oppi noin 2 v kuivaksi, eka oli yökuiva. Tää 9 kk ikäinen tekee kakat pääasiassa potalle ja aina herätessä käytetääm potalla ja sinne tulee pissat säännöllisesti. En itse ymmärrä miks pottailu ois aloitettava joskus parin vuoden iässä - siksikö kun Pampersin sivuilla niin sanotaan???

Tää on niin näkökulmakysymys, että ei varmasti ole oikeaa vastausta. Jostain luin, että herkkyysikä potalle oppimiselle on siinä kahden vuoden pinnassa ja sen jälkeen olis vaikeempaa. Tää piti ainakin meillä paikkansa: molemmat tytöt oli kuivia alle kaksivuotiaina, eikä me varsinaisesti edes potatettu: potta seisoskeli olkkarissa ja tytöt oli aina kotona ilman vaippaa. Kuopuksen tapauksessa sattui olemaan kesä, ja niinpä hän oppikin päiväkuivaksi jo 1v6kk.

Sen sijaan tuttavaperheessä, jossa lapset oli tiukasti vaipoissa melkein kolmevuotiaiksi, meni opettelu tosi vaikeaksi: esikoinen oli kuiva vasta viisivuotiaana ja seuraavakin neljävuotiaana. Ja voi sitä huutoa, kiristystä ja lahjomista! Kolmannen kanssa viisastuivat ja hän olikin kuiva ennen kolmen vuoden ikää. mutta nää nyt on vaan miun mietteitä, eikä tosiaankaan iso ole tuo vertailuaineisto :).

Mä aloin käyttää junnua potalla jo joskus puolen vuoden iässä kun alkoi istumaan, mutta siitä huolimatta tilanne on se että siinä ollaan huudon kanssa (ei malta pysyä hetkeäkään paikallaan) eikä sinne mitään tehdä, eikai sitä lasta voi pakottaakaan?

Kai se on vaan ooteltava ja välillä kokeiltava josko alkais homma kiinnostaa, kesällä se sitten tosiaan olis helpompaa kun voi olla pihalla ilman vaippaa, sisällä en siihen ala koska takuulla olis sit sohvasta lähtien kaikki pissassa kun tuo ei tosiaan pysy sekunttiakaan paikallaan..

Meillä tyttö nyt 10kk ja olen miettinyt, että pitäisikö tuota pottailutouhua jo alkaa opettelemaan, mutta meillä on sama ongelma eli ei anna mitään merkkiä koska pissaa tai kakkaa. Toinen juttu on sitten se, että on vasta opettelemassa istumaan ilman tukea eli ehkä pitää vielä odotella. Meillä on tyttö myös niin hoikanpuoleinen, että ainakin tuo Babybjörnin pottatuoli on sille vielä liian isokin. Humpsahtaa koko tyttö pottaan!

Mutta ehkä pitäisi tosiaan aloitella siten, että aina unien ja syönnin jälkeen koittaisi istuttaa sitä potalla, vai miten? Miten se tuntuukin jotenkin niin vaikealta aloittaa?

Ei meilläkään vielä pottailla ja ollaankin otettu asenne että aloitetaan kun neiti nyt 1-v ja muutaman päivän päälle itse osoittaa kiinnostusta ja malttaa potalla istua. On 9-kuisesta lähtien kyllä aktiivisesti treenailtu muuten.

No meidän mies täytti elokuussa 2v ja nyt on hokassut potalla käymisen, pissaamisen ja pidättämisen. Tiedän et jotkut on jo tässä vaiheessa päiväkuivia, mutta suurin osa ei, joten ei mitään kiirettä.. Ite en väkisin alkanut istuttaa potalla aiemmin, kun kiinnostusta ei kerta ollut..

Meillä poika 1v 11kk pelkää pottaa ja pönttöä. Vetää itsensä kaarelle, kun niihin yrittää laittaa ilman vaippaa. Vaatteet päällä suostuu joskus hetken istumaan potalla. Jos olisin tämän tajunnut, olisin alkanut istuttaa potalla heti kun oppi istumaan ilman tukea, niin olisi tullut tutuksi. Nyt haluaisin viedä aamulla ja ruokien jälkeen potalle, mutta kun ei ole onnistunut, niin se on sitten viime aikoina aina jäänyt. PItäisi vaan varmasti yrittää säännöllisesti totuttaa siihen pottaan, ettei pelkäisi. :-(

noh mä en jaksanu väkisin sinne alkaa käyttämään, ja en myöskään jaksanut alkaa siihen että matot ja sohvat menee pilalle joten lasta käytettiin potalla/pöntöllä satunnaisesti aina halutessaan siihen asti kunnes näytti itse kiinnostusta ja osasi ilmoittaa kun hätä tulee. siinä 2v6kk tuli sellanen tunne et hän nyt osaa ja kerrasta jätettiin vaipat pois ilman mitään ongelmia. Yövaipat jäi pois muutaman kuukauden päästä.

Me potatettiin esikoista säännöllisesti siitä lähtien kun potalla istumassa pysyi ja ihan hyvin homman sisäistikin mutta omatoimisuus puuttui. ~2.5-vuotiaana tuli totaalinen pottalakko, ei vaan suostunut siinä istumaan. Aika lähellä 3-vuoden ikää alkoi sitten kertaheitolla itse hoitaa vessa-asiansa. Ja kuopuksen kohdalla oli aikalailla sama kaava. Toisaalta tuntuu että se aikaisempi "aikataulutettu" potatus oli aika turhaa mutta ehkä se oli jonkinlainen perusta kuitenkin.

Meillä aloitettiin sillai rennosti, ilman mitään aikatauluja tai pakottamista siinä 1v6kk iässä ja nyt 1v10kk ja on melkein kuiva. En siis kannata sellaista aktiivista istuttamista vaan lapsen tahtiin toimimista ja houkuttelua ja potan pitämistä esillä.

Me aloitettiin pottailu 6kk iässä, kun sai alkaa istuttaa. Ja tämä ihan siksi, ettei poika alkaisi (kuten monessa muussa perheessä)"pelkäämään" pottaa. Heti alusta asti (nyt ikä 10kk) oikeastaan aina ollaan jotain tuotosta saatu tehtyä. Merkkejä hän ei anna, mutta en näe sitä esteenä potalla käyttämiselle. Käydään siis aina kun pissaus todennäköisintä eli ruokailujen, unien ja ulkoilun jälkeen. Poika on itsekin hoksannut jujun joskus 8-9kk iässä, ja voi sitä voiton riemua kun pissa tai kakka pottaan tuli :) Kärsivällisyyttä ja viitseliäisyyttä vaaditaan, mutta meillä tavoitteena ensi kesänä kuivaksi :)

Mä koitan vaistota milloin tyttö on valmis. Tyttö oppi kävelemään ja syömäänkin ilman mitään patistusta (ei siis kävelytetty tai koitettu opettaa syömään) joten luulen, että vessassa käyntikin tulee sitten itsestään kun on sen aika. Ympäristön paineet välillä ahdistaa, monella muulla kun jo pottaillaan täyttä päätä. Mutta koitan luottaa vaistooni. Tyttä on nyt 1v5kk.

Meillä aloitettiin 2 v 2 kk iässä. Tyttö oppi kuivaksi ihan samantien (jäi päivävaippa kertaheitolla pois, ja yövaippakin n. viikon päästä), poika oppi päiväkuivaksi heti mutta yövaippaa käytettiin vielä pitkään.

Kyllä mulle sanottiin että jo 6 kk ikäinen olisi pitänyt potalle laittaa, "jotta lapsi tottuisi siihen", mutta en tod. jaksanut nähdä turhaa vaivaa. Sitäpaitsi, nopeammin meidän tyttö ainakin kuiva oli kuin puolivuotiaasta asti potalle laitetut ikätoverinsa.

Kiire teillä ei vielä missään nimessä ole. Pidä ihmeessä pari kuukautta taukoa ja yritä uudestaan. Ota lapsi mukaan kun käyt itse vessassa ja istuta potalle, pissaatte yhdessä ja näytät esimerkkiä. Kun peset vaippaa, kerro että pestään kakka pois, luulen että lapsi oppii sitten sanomaankin että on kakka. Meillä pojan eka sana heti ätän jälkeen oli kakka, (oooops...)

Meillä poika nyt 1 v. on huvin ja urheilun vuoksi laitettu potalle muutaman kerran päivässä noin 10 kk iästä kun ei vielä osannut lähteä karkuun. Tuntui viihtyvän, istui ja virnuili ja läpsytteli. Nyt kun oppi kävelemään, on alkanut vastustella ja sanoo "EI!" jos ei huvita. Tuurilla on tehnyt useammat kakat ja pissat pottaan, kannattaa ruokailun jälkeen yrittää, silloin meillä ainakin iso hätä tulee useimmiten. Tutki usein niin opit huomaamaan mihin aikaan lapsen masu toimii, onko esim. ruuan jälkeen.

Joku kertoi jostain tarrasta joka laitetaan potan pohjalle ja jonka kiva kuva tulee esiin kun tulee pissa. On kuulema yllättävän tehokas :D

Meillä kaksi vanhinta oppi kuivaksi kun täyttivät 2 vuotta. Kolmas oppi kuivaksi 1v9kk. Ketään ei käytetty aktiivisesti potalla, eikä oikeastaan innostunu koko touhusta kun sitten yhtääkkiä alkoivat käymään ja se oli kerrasta sitten.

Meillä on kaikki kolme alkanut käydä potalla elle 1v. kaksi ekaa oli päivä kuivia alle 2v, tarvis vain unilla vaippaa ja yökuivia olivat ennen kuin täyttivät 2,5v, kolmonen on nyt 1v9kk ja on vielä vaipoissa kun ulkoillaan/ollaan liikenteessä ja nukkuessa. kylässä pyytää vessaan, samoin kaupassa, aina vaan ei kaupassa sinne vessaan pääse nopeasti.
kotona kilkuttelee ilman housuja, vielä ei oikein meinaa honasta että ne housut pitää _laskea_ ennen kuin istuu potalle :D

Yhteistyössä