Näin olen huomannut.
Usein törmää siihen, että joku kertoo olevansa täysin tukiverkoton - ja selviää, että se tarkoittaa sitä, että isovanhemmat asuvat kaukana eikä ole enoja, tätejä tms.
Minä taas olen omasta lähipiiristäni nähnyt sen, että tukiverkon voi rakentaa itsekin. Ystävät, naapurit, vaikkapa päivähoito. Vastavuoroisuus. Siinäpä sen salaisuus.
Mun hyvä ystäväni esimerkiksi voisi jonkun mielestä olla täysin tukiverkoton, koska hänen toinen vanhempansa on kuollut ja toinen muuten vaan ns. pois pelistä, appivanhemmat asuvat ulkomailla, sisarustensa kanssa hän ei ole missään tekemisissä, jne - mutta hänellä on hyvä tukiverkko, ystävistä, naapureista ja tuttavista muodostettu. Hän itse on aina valmis myös auttamaan muita, muakin ripitti juuri siitä etten ole lähettänyt ekaluokkalaistani heille koulun jälkeen, vaan lapsi on ollut yksin kotona. Hän auttaa muita ja he taas häntä. Hän ei ole lainkaan arka tai ujo pyytämään apua tai tekemään ehdotuksia vastavuoroisesta auttamisesta, ja se on minusta eräs tärkeimpiä juttuja turvaverkon 'kutomisessa'.