Miten ison perheen ruokamenot minimiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jos yrittäis jossain säästää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jos yrittäis jossain säästää

Vieras
Antakaa ihan vinkkejä, miten onnistuu (meillä 2 aikuista ja 5 lasta). Ja jos joku kehtaa, niin vaikka ihan viikon ruokalista, miten itse tekee.

Ajattelin, että sais rahaa säästöön. Ja ruokamenot nyt on tällä hetkellä aika isot. Meillä tietty menee maidottomaan (soijatuotteisiin) ja vehnättömään ruokavalioon jonkin verran ylimääräistä, mutta kyllä näistä varmaan onnistuis tiputtaan kuluja.

Ruoan tulisi kuitenkin olla ravitsevaa ja terveellistäkin.

Kannattaa tehdä kaikki itse. Einekset ovat mielettömän kalliita. Kirjolohta kannattaa ostaa usein, koska se on niin älyttömän halpaa. Siitä sitten vaikka lohipyöryköitä, joita teen itse usein. Leivo kaikki itse. Etsi tarjouksia tältä sivustolta (on muuten mahtava saitti)

http://www.ruokamenot.fi/

Meillä on ruokakulut minimissä, kun kaikki on päivisin pois =)

Viikonloppuna ja juhlapyhinä sitte jysähtää kivat kauppalaskut.
(Joo 2+2, mut silti)

Ei teillä syö aikuiset töissä ja lapset pk + koulussa jne?

Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:

(Joo 2+2, mut silti)

Ei meillä ainakaan aikuiset töissä ilmaiseksi syö, halvemmaksi tulee jos tekee eväät töihin itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:

(Joo 2+2, mut silti)

Ei meillä ainakaan aikuiset töissä ilmaiseksi syö, halvemmaksi tulee jos tekee eväät töihin itse.

No ei meilläkään, mutta mä syön joko keittolounaaan + salaatin ja leivät 4,50? tai normaalin lounaan 6?, ettei se paha ole, eri asia onko hyvää...

Mutta voittaa välillä ne einekset.

Mulla menee jo eväisiin tuo 4,5? kevyesti. =/ Kun en jaksa pupeltaa samaa sapuskaa mitä kotona teen.

No ei meilläkään, mutta mä syön joko keittolounaaan + salaatin ja leivät 4,50? tai normaalin lounaan 6?, ettei se paha ole, eri asia onko hyvää...

Mutta voittaa välillä ne einekset.

Mulla menee jo eväisiin tuo 4,5? kevyesti. =/ Kun en jaksa pupeltaa samaa sapuskaa mitä kotona teen.

Usein työpaikkalounaat näissä ruokaloissa ovat ihan yhtä einestä kuin kouluissakin.

Meillä viikko voisi mennä vaikka näin:

Ma ja ti:
Itse tehty leivinuunissa haudutettu hernekeitto, jossa herneitä, selleriä, sipulia ja porkkanaa (ja jotain edullista lihaa).
Ke: Perunat ja makkarakastike, puolukoita ja porkkanaraaste.
To: Makaronilaatikko, jossa tomaattinen kalakastike.
Pe: Karjalanpaisti, jossa paljon juureksia, perunat ja salaatti.
La: Karjalanpaistin jämistä tehty lihakeitto.
Su: Riisiä ja ananaksinen kanakastike, mustaherukkahillo ja salaatti.

Säästö syntyy meillä
-marjojen, juuresten ja sesonkivihannesten käytöstä,
-isojen annosten valmistamisesta leivinuunissa,
-siitä, että aamupala on uunipuuroa marjojen kanssa ja välipala on marjoja muodossa tai toisessa
-ja edullisista, laadukkaista perusraaka-aineista (kaalia, sipulia, porkkanaa, lanttua, perunaa, riisiä, makaronia, maustamatonta lihaa).

Ostomehua meillä on myös harvoin, sillä mehustan itse ja olen onnellisessa asemassa, että saan sukulaisilta mehuja.

En laita ruokaa roskiin kuin poikkeustapauksissa, vaan eilisen ruoka on tämänpäiväisen ruuan pohja tai osa perheestä syö eiliset jämät tänään lounaana tai päivällisenä. Olennaista on myös ostamisen keskittäminen: 2 kertaa viikossa suunnitelmalliset suuret ostokset ja välipäivinä korkeintaan maitoa tai jotain unohtunutta.

Aurinkokunta on tuonne ruokaosioon laittanut hyvän ruokalistan, löydät sen sieltä vähän kaivelemalla varmaankin.

suosi isoja satseja perusruokaa, keittoja, kiusauksia, laatikoita niistä syö isokin poppoo pari kertaa ja laita aina jämät pakastimeen. toisekseen ota käyttöön puuroruoka ainakin kerran viikkoon koko porukalle ja kiisseliä lisäksi, meillä syödään paljon helmipuuroa, riisipuuroa (onnistuu soijaankin) ja mannapuuroa. ruisleipä ostetaan mutta sämpylät paistan yleensä lauantaisin, niihin voi käyttää puuronjämät.
maitoa, jugurtteja ja hedelmiä meillä ostetaan hinnasta tinkimättä, muussa ruuassa ostetaan edullisia aineita ja suositaan siis ihan perusreseptejä. karjalanpaistia iso satsi, jonka voi sitten muuttaa ruokakermalla ja muita aineita lisäämällä vaikka lihakastikkeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Meillä viikko voisi mennä vaikka näin:

Ma ja ti:
Itse tehty leivinuunissa haudutettu hernekeitto, jossa herneitä, selleriä, sipulia ja porkkanaa (ja jotain edullista lihaa).
Ke: Perunat ja makkarakastike, puolukoita ja porkkanaraaste.
To: Makaronilaatikko, jossa tomaattinen kalakastike.
Pe: Karjalanpaisti, jossa paljon juureksia, perunat ja salaatti.
La: Karjalanpaistin jämistä tehty lihakeitto.
Su: Riisiä ja ananaksinen kanakastike, mustaherukkahillo ja salaatti.

Säästö syntyy meillä
-marjojen, juuresten ja sesonkivihannesten käytöstä,
-isojen annosten valmistamisesta leivinuunissa,
-siitä, että aamupala on uunipuuroa marjojen kanssa ja välipala on marjoja muodossa tai toisessa
-ja edullisista, laadukkaista perusraaka-aineista (kaalia, sipulia, porkkanaa, lanttua, perunaa, riisiä, makaronia, maustamatonta lihaa).

Ostomehua meillä on myös harvoin, sillä mehustan itse ja olen onnellisessa asemassa, että saan sukulaisilta mehuja.

En laita ruokaa roskiin kuin poikkeustapauksissa, vaan eilisen ruoka on tämänpäiväisen ruuan pohja tai osa perheestä syö eiliset jämät tänään lounaana tai päivällisenä. Olennaista on myös ostamisen keskittäminen: 2 kertaa viikossa suunnitelmalliset suuret ostokset ja välipäivinä korkeintaan maitoa tai jotain unohtunutta.

Aurinkokunta on tuonne ruokaosioon laittanut hyvän ruokalistan, löydät sen sieltä vähän kaivelemalla varmaankin.

saiskos linkkiä tuohon, en löydä sitä.

Mä säästän siten, että en osta mitään leikkeleitä, paitsi juustoa ostan (esim. arkijuusto), koska kaikki ei juo maitoa. En osta yksittäin jogurtteja, en vanukkaita tms. Hedelmiä ostan sen mukaan mikä on tarjouksessa. Vihanneksista usein kurkkua, lehtisalaattia jne. mikä tarjouksessa.
Leivon itse sämpylöitä, lapset syö niitä kurkun ja juuston kanssa mielellään aamupalaksi tai iltapalaksi, lisään usein joukkoon esim. puuronjämät, joskus porkkanaraastetta jne.
Meillä on välillä puuropäiviä, eli keitetään hiutalepuuroa ja lisäksi omista marjoista soppaa. Vaihteluna välipaloihin on joskus esim. rahkaa ja marjoja.
Ruoaksi ostan tarjousjuttuja, mutta en mielellään eineksiä. Meillä on saatu myös hirvenjauhelihaa, josta teen esim. lihapullia, pihvejä, murekkeita, jauhelihakastikkeita, riistakäristystä, keittoja jne.
Teen usein viikonloppuisin esim. lihapullat tai sunnuntaina keiton, niin saa vaikka maanantain ruuat vielä siitä.
Kanasuikaleet, naudanjauheliha jne. on usein tarjouksessa, peruna, pasta, pakastekasvikset, täysjyväriisi, juureksia jne. kaveriksi. Hyviä on esim. uunissa itsetehdyt uunijuurekset tai lohkoperunat. Makaroonilaatikko, hernekeitto, erilaiset laatikot, kiusaukset ja keitot on ihan hyviä ruokia, helppo tehdä itse.
Evääksi otetaan töihin edellispäivän ruokia, siinäkin säästää. Karkkipäivä ja limupäivä (tarjouslimsat) on kerran viikossa. Muuten ei juuri herkkuja ole, paitsi lettuja, pannaria ja joskus leivotaan joku kuivakakku tai sämpylöiden kanssa pullia. Maitoon kuluu eniten rahaa, ja margariinia varmaan kannetaan seuraavaksi eniten kaupasta.

Yhteistyössä