Miten järjestää asuntolaina näillä edellytyksillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naurava nakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naurava nakki

Vieras
1) Kaksi nuorta opiskelevaa aikuista, ei lapsia.
2) Molemmat valmistuvat noin vuoden päästä. Työllisyystilanne hyvä molempien aloilla.
3) Tavoitteena ostaa mahdollisimman pian asunto, joka maksaisi remontteineen 110 000 - 150 000 €. Käytännössä ensimmäinen mahdollinen ostoajankohta olisi kai noin vuoden päästä, todennäköisesti pakosta myöhemmin?
4) Säästäminen juuri aloitettu, eli käytännössä ei säästöjä vielä. Molemmat tällä hetkellä osa-aikatyössä.
5) Molemmilla opintolainaa, yhteensä noin 15 000 €.
6) Valmistumisen ja työllistymisen jälkeen bruttotulot yhteensä noin 6000 €/ kk. Tiedossa on, että työllistyminen ei aina ole helppoa, mutta meillä on molemmilla melko varma tilanne. Jos töitä ei ole, niin silloin ei tietenkään oteta lainaakaan.
7) Henkilötakaajaa ei ainakaan koko lainasummalle ole mahdollista saada.

Mennään juttelemaan näistä pankkiin, mutta antakaa nyt etukäteen vähän vihjeitä, tsempatkaa tai pudottakaa maan pinnalle! Ainakin näihin toivoisin ajatuksia:

a) Kuinka paljon meillä on oltava säästössä rahaa, jotta lainaa myönnetään?
b) Onko jokin sellainen kuvio mahdollinen, että meillä on tietty summa (esim. 10 %) itsellä rahaa, joku takaa jonkin osuuden (vaikka toiset 10 %)? Entä kuka sen lopun 80 % takaisi? Valtio? Olenko aivan hakoteillä?
c) Vaikuttaako olemassa oleva opintolaina asuntolainan saamiseen?

Voitte kertoa myös esimerkkejä siitä, miten saitte itse yhtään vastaavankaltaisissa tilanteissa lainaa. :) Tarkoitus ei ole ottaa niin paljon lainaa kuin mahdollista niin pitkällä maksuajalla kuin mahdollista ja ajaa itseämme velkavankeuteen. Pyrkimyksenä on siis toimia järkevästi, siksi nämä ajatukset ja kysymykset! Kiitos!

Ei muuta kuin pankkien sivuille tutkimaan. Ostettava asunto voi käsittääkseni toimia lainan vakuutena siten että se takaa pankista riippuen 70-75 % lainasta.

Muoks: Nordean sivuilla sanotaan että jos asukkaalla on säästössä 5 % ja asunto takaa 75 % voi pankki taata loput maksua vastaan.
Vastaavia pankin takauksia on saatavilla muistakin pankeista, systeemit vain vaihtelee.

Ja kyllä, teillä voi olla omastakin takaa takaaja vain osalle lainasummasta.

Viimeksi muokattu:
1) Kaksi nuorta opiskelevaa aikuista, ei lapsia.
2) Molemmat valmistuvat noin vuoden päästä. Työllisyystilanne hyvä molempien aloilla.
3) Tavoitteena ostaa mahdollisimman pian asunto, joka maksaisi remontteineen 110 000 - 150 000 €. Käytännössä ensimmäinen mahdollinen ostoajankohta olisi kai noin vuoden päästä, todennäköisesti pakosta myöhemmin?
4) Säästäminen juuri aloitettu, eli käytännössä ei säästöjä vielä. Molemmat tällä hetkellä osa-aikatyössä.
5) Molemmilla opintolainaa, yhteensä noin 15 000 €.
6) Valmistumisen ja työllistymisen jälkeen bruttotulot yhteensä noin 6000 €/ kk. Tiedossa on, että työllistyminen ei aina ole helppoa, mutta meillä on molemmilla melko varma tilanne. Jos töitä ei ole, niin silloin ei tietenkään oteta lainaakaan.
7) Henkilötakaajaa ei ainakaan koko lainasummalle ole mahdollista saada.

Mennään juttelemaan näistä pankkiin, mutta antakaa nyt etukäteen vähän vihjeitä, tsempatkaa tai pudottakaa maan pinnalle! Ainakin näihin toivoisin ajatuksia:

a) Kuinka paljon meillä on oltava säästössä rahaa, jotta lainaa myönnetään?
b) Onko jokin sellainen kuvio mahdollinen, että meillä on tietty summa (esim. 10 %) itsellä rahaa, joku takaa jonkin osuuden (vaikka toiset 10 %)? Entä kuka sen lopun 80 % takaisi? Valtio? Olenko aivan hakoteillä?
c) Vaikuttaako olemassa oleva opintolaina asuntolainan saamiseen?

Voitte kertoa myös esimerkkejä siitä, miten saitte itse yhtään vastaavankaltaisissa tilanteissa lainaa. :) Tarkoitus ei ole ottaa niin paljon lainaa kuin mahdollista niin pitkällä maksuajalla kuin mahdollista ja ajaa itseämme velkavankeuteen. Pyrkimyksenä on siis toimia järkevästi, siksi nämä ajatukset ja kysymykset! Kiitos!

Jotta saa valtion takauksen niin säästöjä tai muuta vakuutta pitää olla 15% asunnon hinnasta tai takaajat pitää olla. Jos olette alle 30 v niin voitte alkaa asuntosäästämisen, jossa tarvii säästää 10% ja sitten lopulle kohtuulliselle summalle saa pankin takauksen.

Pankeilla on myös omatakaus -systeemi eli voivat antaa maksua vastaan takauksen, jos molemmat lainanhakijat ovat työelämässä, mutta ovat tainneet pankit aika lailla tiukentaa ehtoja.

Kaikki jo olevat lainat eli opintolaina ja kulutus- ym. luotot vaikuttavat lainanmaksukykyynne.

Me saatiin suurin piirtein samanlaisessa tilanteessa laina siten, että oltiin säästetty viis tonnia, asunto toimii vakuutena 75 %, valtio takasi 15 % ja lisäksi tarvittiin henkilötakaus 15.000 eurolle.

Lainaa otettiin 132.000 euroa, mies opiskelee edelleen, itse olen jo työllistynyt.

luuletko että NYT jo saatte lainan, opiskelijoina? :D Vai mitä meette pankkiin? Ei ne pankissa lainaa anna sun luulojen tai oletustes tai toiveides mukaan, vaan kylmän faktan ja työsuhteen, palkkauitin ja takausten mukaan

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;22122422:
Ja kyllä, teillä voi olla omastakin takaa takaaja vain osalle lainasummasta.

Kiitos tästä tiedosta! Pankkien sivuja ollaan luettu, mutta jotenkin niitä koukeroita vain lukemalla tarttuu päähän vain rajallinen määrä tietoa.

[QUOTE="vieras";22122444]Niin paljon säästätte omaa rahaa kun pystytte. Ulkona syöminen pitää unohtaa ja merkkivaatteet. Lainaa saatte helpommin mitä paremmat on omat säästöt.[/QUOTE]

Säästämisen periaatteiden suhteen meillä on selvät sävelet, kiitos kuitenkin muistutuksesta. ;)

[QUOTE="siis";22122563]luuletko että NYT jo saatte lainan, opiskelijoina? :D Vai mitä meette pankkiin? Ei ne pankissa lainaa anna sun luulojen tai oletustes tai toiveides mukaan, vaan kylmän faktan ja työsuhteen, palkkauitin ja takausten mukaan[/QUOTE]

Me saatiin muutama vuosi sitten 150 000 lainaa vaikka oltiin molemmat opiskelijoita. Mulla oli määräaikainen työ ja miehellä vakipaikka, mutta ei siis tehty täyttä päivää töitä. Laskivat sen mukaan, että tulot tulevat nousemaan kun valmistutaan..

Ei ole mikään huono idea mennä nytkin kyselemään pankeista lainaa. Me otettiin sellainen pankin omatakaus, joka maksoi jonkin verran mutta muita takaajia tai säästöjä ei tarvittu.

[QUOTE="siis";22122563]luuletko että NYT jo saatte lainan, opiskelijoina? :D Vai mitä meette pankkiin? Ei ne pankissa lainaa anna sun luulojen tai oletustes tai toiveides mukaan, vaan kylmän faktan ja työsuhteen, palkkauitin ja takausten mukaan[/QUOTE]

Luitkos viestiäni lainkaan, naureskelija? :) Kertauksena: valmistuminen ja kokopäivätyöllistyminen on edessä noin vuoden kuluttua ja asunnon osto on täten ajankohtainen aikaisintaan noin vuoden päästä, todennäköisesti olosuhteiden pakosta vasta vähän myöhemmin. Ja kyllähän opiskelijatkin lainaa saa, mutta meillä ei ole sitä aikomusta hankkia ennen kuin valmistutaan, koska meidän tulot ei opiskelijoina riitä siihen lainaan, mitä tarvitaan. Pankissa toivottivat tervetulleiksi keskustelemaan säästämisestä ja kuulemaan vähän siitä, mitä edellytyksiä lainalla tulee olemaan, jotta voidaan valmistautua tulevaan.

[QUOTE="liisa";22122560]Me saatiin suurin piirtein samanlaisessa tilanteessa laina siten, että oltiin säästetty viis tonnia, asunto toimii vakuutena 75 %, valtio takasi 15 % ja lisäksi tarvittiin henkilötakaus 15.000 eurolle.

Lainaa otettiin 132.000 euroa, mies opiskelee edelleen, itse olen jo työllistynyt.[/QUOTE]

Okei, kiva tietää, että näinkin on mahdollista järjestää! Oliko tämä ihan tavallinen laina vai joku erityisjuttu?

Me saatiin muutama vuosi sitten 150 000 lainaa vaikka oltiin molemmat opiskelijoita. Mulla oli määräaikainen työ ja miehellä vakipaikka, mutta ei siis tehty täyttä päivää töitä. Laskivat sen mukaan, että tulot tulevat nousemaan kun valmistutaan..

Ei ole mikään huono idea mennä nytkin kyselemään pankeista lainaa. Me otettiin sellainen pankin omatakaus, joka maksoi jonkin verran mutta muita takaajia tai säästöjä ei tarvittu.

Ohhoh. Onkohan tämä nyt niitä rajatapauslainoja, joiden suhteen nyt muutama vuosi myöhemmin ollaan tarkempia? Te olette varmaan hoitanut lainanne hyvin, mutta olen käsittänyt, että ihan näin helposti ei enää myönnettäisi, kun riskit on kuitenkin suuret. Vai vieläkö tällaisia lainoja saa?

Ohhoh. Onkohan tämä nyt niitä rajatapauslainoja, joiden suhteen nyt muutama vuosi myöhemmin ollaan tarkempia? Te olette varmaan hoitanut lainanne hyvin, mutta olen käsittänyt, että ihan näin helposti ei enää myönnettäisi, kun riskit on kuitenkin suuret. Vai vieläkö tällaisia lainoja saa?

En usko, että oli mikään rajatapauslaina. Siis oltiin silloinkin molemmat miehen kanssa töissä, kun laina otettiin. Molemmilla oli palkka bruttona n. 2000 euroa/kk (tai vähän alle, mun palkka taisi olla silloin 1800 euroa/kk ja miehellä jotain 2000). Mulla oli siis määräaikainen työ, miehellä vakipaikka. Oltiin molemmat opiskelijoita (minä yliopisto, mies AMK) ja laskivat siis että tulot tulevat nousemaan kun valmistutaan. Mä taisin kyllä tehdä silloin kutakuinkin täyttä päivää töitä, mutta mies muistaakseni ei. Mun pointtina vaan se, että ei sillä ole niinkään väliä onko opiskelija vai ei, tuloista (ja menoista) se riippuu.

Joo, siinä tosiaan on (tai ainakin muinoin oli) minimiaika mitä piti säästää. Juurikin tuo kaksi vuotta. Mutta jos teillä muutenkin ostaminen on mahdollista aikaisintaan vuoden päästä, niin miksette venyttäisi sitä siihen kahteen vuoteen? Tiukalla säästökuurilla saatte tarvittavan osuuden säästöjä, jotta ette tarvitse lainkaan muiden henkilötakausta. Lisäksi tuo säästö kerryttää ihan mukavasti korkoa ja ylipäätään asunnon osto on turvallisempaa (ja järkevämpää) kun koko summa ei ole velaksi.

Ja onhan siinä ASP- lainassa muitakin etuja, kuten maksuton valtion korkokatto jne. jne. Me säästettiin ekaa asuntoa varten joitakin vuosia ja asuttiin sen ajan halvassa vuokrakämpässä. Enkä ole kyllä koskaan pitänyt päätöstämme huonona, päinvastoin.

me saatais lainaa 120 000€, henkilötakaaja pitäs löytyä noin 10 tuhannelle eurolle. Mies käy ihan normitöissä, bruttona 1600-1700€, minulla vain kotiäidin pienet tulot. Silti ne noin paljon meille antaisivat... mutta sen verran on järkeä päässä että ei oteta näillä tuloilla tuota summaa. Jos korot nousee niin eipä yhtäkkiä pystykkään maksamaan jos minä en saa töitä (nuorempi vasta 1v, en vielä aio hakea töitä).

Niin siis pointti on että pankista kyllä lainaa saa, mutta pitää ite laskea tarkkaan että mihin on varaa. Kannattaa laskea 6% korolla, jos sen pystyy hyvin maksamaan niin sitte kyllä pärjää.

me saatais lainaa 120 000€, henkilötakaaja pitäs löytyä noin 10 tuhannelle eurolle. Mies käy ihan normitöissä, bruttona 1600-1700€, minulla vain kotiäidin pienet tulot. Silti ne noin paljon meille antaisivat... mutta sen verran on järkeä päässä että ei oteta näillä tuloilla tuota summaa. Jos korot nousee niin eipä yhtäkkiä pystykkään maksamaan jos minä en saa töitä (nuorempi vasta 1v, en vielä aio hakea töitä).

Niin siis pointti on että pankista kyllä lainaa saa, mutta pitää ite laskea tarkkaan että mihin on varaa. Kannattaa laskea 6% korolla, jos sen pystyy hyvin maksamaan niin sitte kyllä pärjää.

Fiksua tekstiä! Me ollaan kahdesti oltu lainaneuvotteluissa ja molemmilla kerroilla ollaan väännetty pankkivirkailijan kanssa vain siitä, että me ei olla mielestämme tarvittu niin paljon lainaa kuin mitä meille on tarjottu. Eikä kyllä olla tarvittukaan :). Meidän maksukyky ei ole sen kummoisempi kuin kenelläkään muullakaan keskituloisella. Kannattaa siis todellakin pitää jäitä hatussa lainaneuvotteluissa ja ottaa vain sen verran lainaa kuin on pakko.